Updated on 2024/12/15

写真a

 
OHKUMA, Moe
 
Affiliation
Faculty of Human Sciences, Advanced Research Center for Human Sciences
Job title
Research Associate
Degree
Doctor of Philosophy in Education ( 2024.03 Hiroshima University )
Master of Education ( 2020.03 Hiroshima University )
Profile

主な研究テーマは次の2つです。

(1)第二言語としての日本語の文章理解

  • 読解中の問いの生成が文章理解に与える影響
  • 物語文章の生々しさが文章理解に与える影響
  • 視線追跡を用いた,物語文章の読解過程の検討

(2)日本語を母語としない児童生徒のための学習支援

  • 学生ボランティアによる支援の実態調査
  • 第二言語としての日本語・学習支援における学生ボランティアの成長過程

Research Experience

  • 2023.04
    -
    2024.03

    Hiroshima City University   Faculty of International Studies

  • 2020.08
    -
    2024.03

    Hiroshima University   The Institute for the Promotion of Global Education, Graduate School of Humanities and Social Sciences

Education Background

  • 2020.04
    -
    2024.03

    Hiroshima University   Graduate School of Humanities and Social Sciences, Doctoral Course   Division of Educational Sciences, Teaching Japanese as a Foreign Language  

  • 2018.04
    -
    2020.03

    Hiroshima University   Graduate School of Education, Masters course   Teaching Japanese as a Foreign Language Program  

Professional Memberships

  •  
     
     

    日本語教育学会

  •  
     
     

    日本読書学会

  •  
     
     

    留学生教育学会

Research Areas

  • Experimental psychology / Education   外国人児童生徒教育,教師教育 / Japanese language education   第二言語習得論,年少者日本語教育

Research Interests

  • Experimental psychology

  • Educational psychology

  • Reading comprehension

  • Second Language Acquisition(SLA)

Awards

  • 第14回ドリームチャレンジ賞

    2020   広島大学校友会・広島大学同窓会  

 

Papers

  • Effects of Question Generation on Sentence Comprehension in Reading Japanese as a Second Language: An Experimental Study on the Role of Cognitive Load

    Moe Ohkuma

    Journal of International Student Education   ( 28 ) 37 - 48  2023.12  [Refereed]

    Authorship:Lead author

  • 中国語を母語とする上級日本語学習者のリピーティング遂行成績に影響を与える要因 : 作動記憶容量と試行数の観点から

    李 佳洋, 邵 雲彩, 唐 然, 大隈 萌恵, 松見 法男

    広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究   ( 2 ) 250 - 259  2021.12

  • 中国人上級日本語学習者の文章読解における質問作成の効果 : 自己質問作成と他者質問作成の比較による実験的検討

    大隈 萌恵, 松見 法男

    広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究   ( 1 ) 221 - 229  2020.12

    Authorship:Lead author

Presentations

  • 読解中に生成した問いが日本語学習者の読みに与える影響

    大隈 萌恵

    第27回留学生教育学会(JAISE)全国大会 

    Presentation date: 2022

  • 中級日本語学習者における説明予期の効果に影響を与える要因の検討—内容理解時の視点転換に着目して—

    張 鶴鳳, 大隈萌恵, 毛 炫琇

    第32回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会 

    Presentation date: 2021

  • 中国語を母語とする上級日本語学習者のリピーティング遂行成績に影響を与える要因—ワーキングメモリ容量と試行数の観点から—

    李 佳洋, 邵 雲彩, 唐 然, 大隈萌恵

    第32回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会 

    Presentation date: 2021

Other

  • Gakusyuin University, Japanese Language Preparatory Course (JLPC)

    2024.02
    -
    2024.03
  • 広島市立大学 日本語サポート教室

    2023.10
    -
    2024.03

     View Summary

    日本語を学ぶ人のためのアカデミックライティング
    非常勤講師

  • 免許・資格等

     View Summary

    中学校教諭一種免許状(国語)(2018年11月),
    高等学校教諭一種免許状(国語)(2018年11月),
    中学校教諭専修免許状(国語)(2020年3月),
    高等学校教諭専修免許状(国語)(2020年3月),
    学校図書館司書教諭講習修了

 

Teaching Experience

  • Japanese 2

    Hiroshima City University  

    2023.10
    -
    2024.03
     

  • Japanese 1

    Hiroshima City University  

    2023.04
    -
    2023.08
     

 

Social Activities

  • Her Adventurous Spirit: Transcending Boundaries with Alma M. Karlin

    The Embassy of the Republic of Slovenia in Tokyo, The Institute for the Promotion of Global Education, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University and the Hiroshima University Museum 

    2022.11
    -
     

  • WHAT IS GLOBAL IDENTITY?: The Question of Identity at the Time of the Anthropocene

    The Institute for the Promotion of Global Education, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University 

    2022.10
    -
     

  • War and migration: What have we learned from the past refugee migration flows in Europe?

    The Institute for the Promotion of Global Education and International Peace and Co-existence Program, Hiroshima University 

    2022.06
    -
     

  • World Café

    The Institute for the Promotion of Global Education, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University 

    2022.01
    -
     

  • How Do You Engage with Your Community?: Insights from Brazil, Japan, and Beyond

    The Institute for the Promotion of Global Education, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University 

    2021.12
    -
     

  • Reading image-language relations: A journey in multimodality

    The Institute for the Promotion of Global Education, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University 

    2021.07
    -
     

  • A Journey of Sonic Citations: Intercultural Insights from Ethnomusicology

    The Institute for the Promotion of Global Education, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University 

    2021.06
    -
     

  • Living with Different Cultures: Webinar with Professor Adam Seligman

    Research Center for Diversity and Inclusion, Hiroshima University 

    2021.03
    -
     

  • Reflecting on Traditional Events: Cultural Practices and Diversity Across Communities

    The Institute for the Promotion of Global Education, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University 

    2021.01
    -
     

  • I Am What I Speak: How Language and Identity are Connected

    The Institute for the Promotion of Global Education, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University 

    2020.11
    -
     

▼display all