Updated on 2024/12/21

写真a

 
YAMABE, Eriko
 
Affiliation
Faculty of Letters, Arts and Sciences, School of Humanities and Social Sciences
Job title
Assistant Professor(tenure-track)
Degree
PhD ( University of Tokyo )
MA ( University of Tokyo )

Research Experience

  • 2024.04
    -
    Now

    Waseda University   Faculty of Letters, Arts and Sciences

  • 2018.10
    -
    Now

    University of Tokyo   Faculty of Education   Part-time lecturer

  • 2021.04
    -
    2024.03

    Tsuru University   Department of Global Education   Associate Professor

  • 2017.04
    -
    2021.03

    Tsuru University   Global Education Department   Lecturer

  • 2017.04
    -
    2018.03

    University of Tokyo   Center for Research and Development of Higher Education   Part-time lecturer

  • 2014.04
    -
    2017.03

    University of Tokyo   Center for Research and Development of Higher Education   Project Researcher

  • 2014.04
    -
    2017.03

    Musashi University   Part-time lecturer

  • 2013.10
    -
    2014.03

    Saitama Prefectural University   Part-time lecturer

  • 2012.09
    -
    2013.07

    Stanford University   Graduate School of Education   Visiting Student Researcher (Fulbright Grantee)

  • 2010.04
    -
    2012.03

    The University of Tokyo   Graduate School of Education   JSPS researcher

  • 2009.10
    -
    2010.03

    Nihon Kogakuin   Part-time lecturer

▼display all

Education Background

  • 2008.04
    -
    2014.03

    University of Tokyo   Graduate School of Education   PhD  

  • 2006.04
    -
    2008.03

    University of Tokyo   Graduate School of Education   MA  

  • 2002.04
    -
    2006.03

    University of Tokyo   Department of Eduation  

Committee Memberships

  • 2017.07
    -
    Now

    Fulbright Alumni Association of Japan  Board member

Professional Memberships

  •  
     
     

    PHILOSOPHY OF EDUCATION SOCIETY OF JAPAN

  •  
     
     

    NATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL METHODS

  •  
     
     

    Association for Teacher Educaction in Europe

  •  
     
     

    THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY ON TEACHER EDUCATION

  •  
     
     

    American Educational Research Association

  •  
     
     

    JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION

▼display all

Research Areas

  • Education   Philosophy of education, Teacher education, Ethics of teaching

Research Interests

  • Philosophy of education

  • Ethics of teaching

  • Basic theories of education

  • Reflection, Reflective Teaching

  • philosophical dialogue

  • philosophy for children

  • Teacher education

  • Restorative Justice

  • 修復的正義

▼display all

Awards

  • Best Teacher Award

    2017.03   Musashi University  

    Winner: Eriko YAMAB

 

Papers

▼display all

Books and Other Publications

  • 批判的思考と道徳性を育む教室 : 「論争問題」がひらく共生への対話

    Noddings, Nel, Brooks, Laurie, 木下, 慎, 田中, 智輝, 村松, 灯, 山辺, 恵理子

    学文社  2023.02 ISBN: 9784762032134

  • Philosophy with Children and Teacher Education: Global perspectives on critical, creative and caring thinking

    Arie Kizel (ed)., Wakako Godo, Eriko Yamabe( Part: Contributor, What Conflicts Do Teachers Face in the Process of Transforming Their Professional Identities through P4C in Their First Years of Practice?)

    Routledge  2022.11 ISBN: 9781032080574

  • もうひとつの声で : 心理学の理論とケアの倫理

    Gilligan, Carol, 川本, 隆史, 山辺, 恵理子, 米, 典子

    風行社  2022.10 ISBN: 9784938662387

  • ポジティブ&リフレクティブな子どもを育てる授業づくり : 「学びに向かう力」を発揮し、協働的に学ぶエデュスクラム

    中田正弘(編著)、稲垣桃子、酒井淳平、坂田哲人、村井尚子、矢野博之、山辺恵理子、山本剛己(著)( Part: Joint author)

    学事出版  2020.10 ISBN: 9784761926458

  • ポジティブ&リフレクティブな子どもを育てる学級づくり : 「学びに向かう力」を育てるこれからの学級づくり入門

    中田, 正弘, 大越, さとみ, 坂田, 哲人, 村井, 尚子, 矢野, 博之, 山辺, 恵理子, 渡辺, 秀貴

    学事出版  2020.06 ISBN: 9784761926144

  • 道徳教育はこうすれば〈もっと〉おもしろい:未来を拓く教育学と心理学のコラボレーション

    荒木寿友, 藤本文 編( Part: Contributor, 第8章「法教育と道徳教育」)

    北大路書房  2019.11

  • 書評 『リフレクティブ・プラクティス入門』(雑誌『英語教育』68 所収)

    山辺恵理子( Part: Other, 雑誌『英語教育』68:6)

    大修館書店  2019.09

  • リフレクション(省察)で教師は育つ! : トークイベント記録 : 『リフレクション大全』『リフレクション入門』『小学校の模擬授業とリフレクションで学ぶ 授業づくりの考え方』刊行記念セミナー

    石川, 晋, 山辺, 恵理子, 渡辺, 貴裕

    くろしお出版  2019.08

  • リフレクション(省察)で教師は育つ!トークイベント記録(パンフレット)

    石川晋, 山辺恵理子, 渡辺貴裕( Part: Joint author)

    くろしお出版  2019.08

  • リフレクション入門 : The book of reflection

    学び続ける教育者のための協会, 坂田, 哲人, 中田, 正弘, 村井, 尚子, 矢野, 博之, 山辺, 恵理子

    学文社  2019.01 ISBN: 9784762028496

  • Complete Book of Reflection (in Japanese)

    ( Part: Contributor, The Pitfall of Experiential Learning: "Core Reflection" for Undistorted Growth)

    Gakuji Shuppan  2018.12

  • 専門職としての教師教育者 : 教師を育てるひとの役割、行動と成長

    Lunenberg, Mieke, Dengerink, Jurriën, Korthagen, F. A. J., 入澤, 充, 森山, 賢一, 武田, 信子, 山辺, 恵理子

    玉川大学出版部  2017.11 ISBN: 9784472405433

  • 人材開発研究大全

    中原, 淳, 服部, 泰宏, 今城, 志保, 舘野, 泰一, 溝上, 慎一, 保田, 江美, 中澤, 明子, 見舘, 好隆, 高崎, 美佐, 尾形, 真実哉, 松尾, 睦, 関根, 雅泰, 齊藤, 光弘, 福山, 佑樹, 高橋, 興史, 高尾, 義明, 島田, 徳子, 国保, 祥子, 浜屋, 祐子, 辻, 和洋, 田中, 聡, 町支, 大祐, 脇本, 健弘, 山辺, 恵理子

    東京大学出版会  2017.04 ISBN: 9784130402804

  • ひとはもともとアクティブ・ラーナー! : 未来を育てる高校の授業づくり/ 山辺恵理子, 木村充, 中原淳編著 ; 堤ひろゆき, 田中智輝著

    山辺, 恵理子, 木村, 充, 中原, 淳, 堤, ひろゆき, 田中, 智輝

    北大路書房  2017.03 ISBN: 9784762829581

  • Interactive Teaching: Class Design to Foster Active Learning

    Kayoko Kurita( Part: Joint author, Chapter 7: "Basic Roles of Contemporary University Teachers")

    Kawai Shuppan  2017.02

  • High Schools Fostering Active Learners

    Jun Nakahara( Part: Contributor, Chapter 5: "10 Keywords in Rethinking Learning")

    Gakuji Shuppan  2016.12

  • Multi-Layers in Restorative Justice

    Norio Takahashi( Part: Joint author, Chapter 8: "Ethical Validity of Emotional Justice")

    Seibundo  2015.07

  • Teacher Education: Rethinking Teacher Development

    Haruo Kamijo( Part: Contributor, Chapter 3: "10 Researchers Every Teacher Educator Should Know: Fred A. J. Korthagen")

    Sakura-sha  2015.02

  • Care and Human Rights

    Akihiro Shukuya( Part: Joint author, Chapter 1, Section 1 "What is the Care Theory?")

    Seibundo  2013.10

  • Introduction to Teachers' Reflection

    Haruo Kamijo( Part: Contributor, The Key Terms in Realistic Teacher Education Explained)

    Gakuji Shuppan  2012.12

  • 教師教育学―理論と実践をつなぐリアリスティック・アプローチ

    武田 信子, 今泉 友里, 鈴木 悠太, 山辺 恵理子( Part: Joint translator)

    学文社  2010.03 ISBN: 4762020443

    ASIN

▼display all

Presentations

▼display all

Research Projects

  • Unpacking teacher's professionalism and establishing ethics in teaching profession

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2023.04
    -
    2027.03
     

  • Overcoming Teachers' Unconscious Biases to Make Deliberation Possible: Developing Teacher Trainings Based on Dialogues and Reflection

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2022.04
    -
    2026.03
     

  • Perspectives on self-regulating learning in remote eria small scholls and teacher education in Scandinavian countries and Japan

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2021.10
    -
    2025.03
     

  • Inquiry on the roles of teacher educators in fostering rationality and tolerance as the foundation of deliberation

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2019.04
    -
    2023.03
     

  • 北欧からの交換留学生を対象としたグローバル教育インターンシップの開発

    日本学術振興会  科学研究費助成事業

    Project Year :

    2018.04
    -
    2023.03
     

    原 和久, 山辺 恵理子, 市川 桂

     View Summary

    本研究は、北欧諸国から来日した交換留学生を対象とした「グローバル教育インターンシップ」を開発・実施することを研究目的としている。2018年夏に開始された本プログラムは、2018年度、2019年度と順調に参加者数を伸ばしててきたが、2020年度は新型コロナウィルス感染拡大により交換留学自体が全学で中止となったため、北欧からの交換留学生が入国できずプログラムを実施することができなかった。2021年度も、留学生来日時の隔離ホテルの確保や空港から大学までの移動手段の確保など、政府の指針に基づき交換留学生来日の際の入念な事前対応策を講じたが、政府の水際対策が継続されたことから入国は叶わなかった。
    そのため2020年度・2021年度については、北欧の6つの大学とメールや遠隔ビデオソフトを使用してコミュニケーションを密にとり、コロナ収束後の再開に向けて信頼関係の維持と遠隔による広報活動に努めた。また、遠隔ビデオソフトを使用し、近い将来交換留学への参加を希望する北欧の学生と日本の学生との交流会を企画したり、北欧の学生とのオンラインシンポジウムを企画したりした。また、教育インターンシップ受講学生を対象とした日本の教育や学校文化を学ぶ動画教材や大学周辺地域を紹介する生活ガイドブックを作成するなど、アフターコロナを見据えて今後の発展の下地作りを行った。
    その結果、2021年度末の日本への入国緩和政策により3名の交換留学生の来日が3月末に実現することとなり、4月から日本での留学生活を始めている。人数としては少数であるが、今回の入国をテストケースと位置づけ、コロナ禍の留学およびインターンシップの可能性と課題について研究をすすめる予定である。また、現時点で2022年秋には24名の交換留学生の来日が決定しており、本格的なインターンシッププログラムの再開に向けて準備しているところである。

  • An international comparative study on the curriculum and educational method to increase the effectiveness of multi-age class

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2017.04
    -
    2021.03
     

  • The Idea of "Teacher Educator" and the Roles They Play in the Ethics of Education: A Japanese Perspective

    Project Year :

    2016.04
    -
    2019.03
     

    Eriko YAMABE

  • *The Effect of Introduction of Realistic Teacher Education which enables to link Theory and Practice

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2013.04
    -
    2016.03
     

    TAKEDA Nobuko, YANO Hiroyuki, SAKATA Tetsuhito, KANAI Kaori, YAMABE Eriko, YOKOSUKA Satoko

     View Summary

    We introduced the pedagogy and the techniques of realistic teacher education into Japan and developed the teacher training programs which match to the current situation of the education in Japan.
    In addition, we published our book which enabled the quality assurance and quality improvement of teachers, organized a platform to discuss strategies for promoting realistic teacher education with in-service teachers and built the deployment base for the realistic teacher education in Japan.

  • 教員養成に携わる若手大学教員の教師教育者としての課題に関する調査研究

    日本学術振興会  研究スタート支援

    Project Year :

    2014.04
    -
    2016.03
     

    山辺恵理子

  • Rethinking Relationships in School Settings with the Term of Justice

    Japan-US Educational Commission 

    Project Year :

    2012.09
    -
    2013.07
     

    Eriko YAMABE

  • 「修復的正義」の教育的意義と道徳教育への導入可能生に関する研究

    日本学術振興会  特別研究員(DC2)

    Project Year :

    2010.04
    -
    2012.03
     

    山辺恵理子

▼display all

Misc

▼display all

 

Syllabus

▼display all

Teaching Experience

  • Philosophy of Education

    Waseda University  

    2024.04
    -
    Now
     

  • Introduction to Educational Theories

    Waseda University  

    2024.04
    -
    Now
     

  • Philosophical Issues in Education

    Tsuru University (-2019.9), the University of Tokyo (2018.10-)  

    2017.04
    -
    Now
     

  • Reflection and Assessment

    Tsuru University  

    2018.10
    -
    2024.03
     

  • Co-Creative Seminar

    Tsuru University  

    2017.04
    -
    2023.09
     

  • Moral Education

    Musashi University,Tsuru University  

    2014.04
    -
    2023.03
     

  • Teaching Practicum

    都留文科大学  

  • Internship for Teaching and Education

    都留文科大学  

  • Japanese Culture Fieldwork

    都留文科大学  

  • Active Learning

    都留文科大学  

  • Global English III

    Tsuru University  

  • Practice Teaching III (Senior High Level)

    Tsuru University  

  • Restorative Approaches in Education

    Tsuru University  

  • 教育学

    埼玉県立大学,武蔵大学  

  • 道徳教育研究

    武蔵大学,都留文科大学  

  • 教育史

    日本工学院  

▼display all