Updated on 2024/10/10

写真a

 
ISHII, Hiroaki
 
Affiliation
Faculty of Commerce, School of Commerce
Job title
Associate Professor
Degree
Ph.D. in Commerce ( Waseda University )

Research Experience

  • 2023.09
    -
    Now

    Waseda University   Faculty of Commerce

  • 2020.04
    -
    2023.08

    Aoyama Gakuin University   School of Business Department of Marketing   Associate Professor

  • 2015.04
    -
    2020.03

    Seikei University   Faculty of Economics, Department of Economics and Management   Associate Professor

  • 2014.04
    -
    2015.03

    Chiba University of Commerce   Faculty of Service Innovation   Associate Professor

  • 2011.04
    -
    2014.03

    Chiba University of Commerce   Faculty of Service Innovation   Assistant Professor

  • 2009.04
    -
    2011.03

    Waseda University   School of Commerce   Research Associate

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Education Background

  • 2007.04
    -
    2011.03

    Waseda University   Graduate School of Commerce  

  • 2005.04
    -
    2007.03

    Waseda University   Graduate School of Commerce  

  • 2001.04
    -
    2005.03

    Waseda University   School of Commerce  

Committee Memberships

  • 2023.05
    -
    Now

    日本商業学会  学会賞審査委員会 委員

  • 2023.04
    -
    Now

    日本マーケティング学会  理事

  • 2021.04
    -
    Now

    日本消費者行動研究学会  理事

  • 2016.10
    -
    Now

    日本広告学会  理事

  • 2011.11
    -
    Now

    日本広告学会  関東部会運営委員

  • 2019.05
    -
    2023.05

    日本商業学会  本部理事

  • 2017.04
    -
    2023.03

    日本マーケティング学会  マーケティングジャーナル編集委員

  • 2013.10
    -
    2022.09

    日本広告学会  論集編集委員

  • 2014.04
    -
    2021.03

    日本消費者行動研究学会  幹事

  • 2017.06
    -
    2019.06

    商品開発・管理学会  幹事

  • 2015.05
    -
    2019.05

    日本商業学会  情報推進化委員

  • 2017.04
    -
    2019.03

    日本マーケティング学会  企画運営委員

  • 2012.12
     
     

    旭市イメージアップキャラクター審査委員会  委員

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Professional Memberships

  •  
     
     

    日本マーケティング学会

  •  
     
     

    Society for Consumer Psychology

  •  
     
     

    Association for Consumer Research

  •  
     
     

    日本広告学会

  •  
     
     

    商品開発・管理学会

  •  
     
     

    日本消費者行動研究学会

  •  
     
     

    日本商業学会

  •  
     
     

    Japan Academy of Advertising

  •  
     
     

    Association of Product Deveropment and Management

  •  
     
     

    Japan Association for Consumer Studies

  •  
     
     

    Japan Society of Marketing and Distribution

  •  
     
     

    日本観光研究学会

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Research Areas

  • Commerce

Research Interests

  • Sensory Marketing

  • インストア・マーケティング

  • Consumer Behavior

  • Marketing

Awards

  • ベストオーラルペーパー賞

    2022.10   日本マーケティング学会   AI時代の実店舗の消費者行動分析 ― デジタルサイネージの効果検証 ―

    Winner: 遠藤 ありす, 石井 裕明, 外川 太郎, 竹内 駿

  • ベストペーパー賞

    2022.10   日本マーケティング学会   デバイスの違いが消費者反応に及ぼす影響 ― 解釈レベル理論による効果の検討 ―

    Winner: 須田孝徳, 石井裕明, 外川拓, 山岡隆志

  • 奨励賞

    2021.05   日本商業学会   『消費者行動における感覚と評価メカニズム―購買意思決定を促す「何となく」の研究―』

  • 日本広告学会学会賞 学術著書部門 学会賞

    2020.10   日本広告学会   『消費者行動における感覚と評価メカニズム―購買意思決定を促す「何となく」の研究―』

  • 日本マーケティング本 大賞2020 準大賞

    2020.10   日本マーケティング学会   『消費者行動における感覚と評価メカニズム―購買意思決定を促す「何となく」の研究―』

  • ベストペーパー賞

    2019.10   日本マーケティング学会   「パッケージにおける最適な情報量 ― 制御焦点と情報過剰感による影響 ―」

  • 研究奨励賞(青木幸弘賞)

    2018.10   日本消費者行動研究学会   「重さは評価を高めるのか?接触欲求と視覚的表現による調整効果の検討」

  • 優秀論文賞

    2017.05   日本商業学会   パッケージへの画像掲載が製品評価に及ぼす効果―解釈レベル理論にもとづく検討―

    Winner: 外川拓, 石井裕明, 恩藏直人

  • 優秀論文賞

    2013.05   商品開発・管理学会   パッケージ変更時に生じる余白が消費者反応に及ぼす効果

    Winner: 外川拓, 石井裕明, 恩藏直人

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Media Coverage

  • アウトバウンドとインバウンドをいかに循環させるか──産学連携研究プロジェクトから見えてきた日本のグローバル戦略(後編)

    Internet

    株式会社博報堂   博報堂ウェブマガジン センタードット  

    2024.05

  • アウトバウンドとインバウンドをいかに循環させるか──産学連携研究プロジェクトから見えてきた日本のグローバル戦略(前編)

    Internet

    株式会社博報堂   博報堂ウェブマガジン センタードット  

    2024.05

  • 人に寄り添う店舗づくりのために、AI×消費者行動論で購買前行動を分析

    Internet

    富士通株式会社   フジトラニュース  

    2022.12

  • 店内ラジオ

    TV or radio program

    NHK ラジオ   「ラジオ100年プロジェクト キクコトノミライ」  

    2022.10

  • 書評

    Promotional material

    Author: Other  

    日本マーケティング学会   マーケティングジャーナル  

    2022.01

  • なんとなく消費のメカニズム

    Promotional material

    Author: Other  

    日本マーケティング協会   マーケティングホライズン  

    2021.04

  • ブックレビュー

    Promotional material

    Author: Other  

    日経広告研究所   日経広告研究所報  

    2020.07

  • 書評

    Promotional material

    日本マーケティング協会   マーケティングホライズン  

    2020.04

  • 店頭での購買行動の解析に感覚マーケティングを生かす

    Newspaper, magazine

    宣伝会議  

    2017.08

  • 解釈レベルと制御焦点理論で五感の影響を解き明かす

    Promotional material

    日経広告研究所   日経広告研究所報  

    2017.04

  • 香りビジネスに関する解説

    TV or radio program

    BS NHK   国際報道2016  

    2016.07

  • 五感に訴えるブランド㊦

    Newspaper, magazine

    日本経済新聞社   日経MJ  

    2016.06

  • 五感に訴えるブランド㊤

    Newspaper, magazine

    日本経済新聞社   日経MJ  

    2016.06

  • パッケージを考える㊦

    Newspaper, magazine

    日本経済新聞社   日経MJ  

    2015.08

  • パッケージを考える㊤

    Newspaper, magazine

    日本経済新聞社   日経MJ  

    2015.07

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Papers

  • The price is Heavy: How the haptic sensation of weight influences preference for partitioned versus combined pricing

    Rajat Roy, Taku Togawa, Jaewoo Park, Hiroaki Ishii, Vik Naidoo

    Journal of Business Research   182   114797 - 114797  2024.09

    DOI

    Scopus

  • The temperature of newness: How vision–temperature correspondence in advertising influences newness perception and product evaluation

    Taku Togawa, Hiroaki Ishii, Jaewoo Park, Rajat Roy

    Journal of Business Research   160   113801 - 113801  2023.05

    DOI

    Scopus

    5
    Citation
    (Scopus)
  • Consumer Behavior Analysis in a Physical Store Using Video Recognition AI:

    Arisu Endo, Hiroaki Ishii, Taro Togawa, Shun Takeuchi

    Japan Marketing Review   4 ( 1 ) 25 - 32  2023.02  [Refereed]

    DOI

  • The Influence of Temperature on Consumer’s Emotional Decision-Making : Examining the Role of Regulatory Focus as a Moderator Variable

      57 ( 3 ) 61 - 76  2022.12

    Authorship:Lead author

  • The Effect of Temperature on Consumer Behavior : Trends in Marketing Research and Future Issues

    Hiroaki Ishii

    Aoyama journal of business   56 ( 4 ) 209 - 224  2022.03

    Authorship:Lead author

  • Effects of Device Types on Online Consumer Behavior:

    Takanori Suda, Hiroaki Ishii, Taku Togawa, Takashi Yamaoka

    Japan Marketing Journal   41 ( 2 ) 60 - 71  2021.09  [Refereed]  [Invited]

    DOI

  • Influence of Consumer Affinity toward Foreign Countries on Consumers’ Regulatory Focuses

    Shinichiro Terasaki, Hiroaki Ishii, Yuriko Isoda

    Journal of International Consumer Marketing     1 - 11  2021.08  [Refereed]

    DOI

    Scopus

    4
    Citation
    (Scopus)
  • Turning the other cheek: Facial orientation influences both model attractiveness and product evaluation

    Jaewoo Park, Charles Spence, Hiroaki Ishii, Taku Togawa

    Psychology & Marketing   38 ( 1 ) 7 - 20  2021.01  [Refereed]

    DOI

    Scopus

    11
    Citation
    (Scopus)
  • A Packaging Visual-Gustatory Correspondence Effect: Using Visual Packaging Design to Influence Flavor Perception and Healthy Eating Decisions

    Taku Togawa, Jaewoo Park, Hiroaki Ishii, Xiaoyan Deng

    Journal of Retailing   95 ( 4 ) 204 - 218  2019.12  [Refereed]

    DOI

    Scopus

    57
    Citation
    (Scopus)
  • Effects of consumers’ construal levels on post-impulse purchase emotions

    Taku Togawa, Hiroaki Ishii, Naoto Onzo, Rajat Roy

    Marketing Intelligence & Planning   38 ( 3 ) 269 - 282  2019.11  [Refereed]

     View Summary

    <sec>
    <title content-type="abstract-subheading">Purpose</title>
    The purpose of this paper is to examine how abstract vs concrete mindsets impact consumers’ post-purchase affective states. Drawing on construal level theory, the study examines when consumers experience “pleasure” or “guilt” after impulse buying.


    </sec>
    <sec>
    <title content-type="abstract-subheading">Design/methodology/approach</title>
    The basic premises of this research was tested using multiple studies. Study 1 was conducted in the field, the second study engaged an online survey, while the third study used a laboratory experiment.


    </sec>
    <sec>
    <title content-type="abstract-subheading">Findings</title>
    After impulse buying, consumers with abstract mindsets reported strong feelings of pleasure, whereas those with concrete mindsets experienced profound guilt.


    </sec>
    <sec>
    <title content-type="abstract-subheading">Research limitations/implications</title>
    Research on affective responses (i.e. pleasure and guilt) following impulse purchase is limited. However, the present study helps understand an important research question: when do consumers feel pleasure (or guilt) after impulse buying?


    </sec>
    <sec>
    <title content-type="abstract-subheading">Practical implications</title>
    Marketers can frame messages that align with abstract mindsets to enhance pleasure and reduce guilt after impulse buying.


    </sec>
    <sec>
    <title content-type="abstract-subheading">Social implications</title>
    Policymakers can persuade consumers to refrain from making impulsive decisions through communication that reminds them of past impulse purchase behaviour, by triggering a concrete mindset.


    </sec>
    <sec>
    <title content-type="abstract-subheading">Originality/value</title>
    This research extends the literature on post-purchase effects by demonstrating that consumers’ mindsets determine the intensity of their affective state after impulse buying.


    </sec>

    DOI

  • コーズ・リレーテッド・マーケティングを促進する広告写真とは?ー制御焦点理論によるカラー/白黒写真の効果の検討

    石井裕明, 寺﨑新一郎, 磯田友里子

    日経広告研究所報   ( 304 ) 14 - 21  2019.04

  • 小売マーケティングにおける触覚要因の効果 ―身体化認知理論からの示唆―

    外川拓, 石井裕明, 朴宰佑

    流通情報   ( 536 ) 29 - 38  2019.01  [Invited]

  • When Does Perceived Hardness Affect Consumers’ Judgments: A Conceptual Replication of Krishna and Morrin (2008)

    Togawa, Taku, Hiroaki Ishii, Jaewoo Park, Rajat Roy

    Journal of Marketing Behavior   3 ( 3 ) 241 - 249  2018.12  [Refereed]

  • Optimum Amount of Information on a Package: Effects of Regulatory Focus and Perceived Information Excess on the Consumer Response

    ISHII Hiroaki

    Japan Marketing Journal   38 ( 2 ) 21 - 38  2018.09  [Refereed]  [Invited]

  • コーズ・リレーテッド・マーケティングと消費者コスモポリタニズム―解釈レベル理論を援用した経験的研究―

    寺﨑 新一郎, 石井 裕明

    流通研究   21 ( 2 ) 17 - 30  2018.06  [Refereed]

  • 五感を考慮したブランド要素の組み合わせ~ブランドネームの発音とパッケージ・デザインの感覚的な一致に注目して~

    石井 裕明, 外川 拓, 恩藏直人

    商品開発・管理研究   14 ( 2 ) 3 - 21  2018.03  [Refereed]

  • 重さは評価を高めるのか?-接触欲求と他の感覚刺激による調整効果の検討-

    石井 裕明, 朴 宰佑, 外川 拓

    消費者行動研究   24 ( 1 ) 1 - 26  2017.10  [Refereed]

  • 印刷広告と感覚マーケティングの接点

    石井 裕明

    日経広告研究所報   ( 290 ) 26 - 33  2016.12  [Invited]

  • 店舗空間における感覚マーケティング

    石井 裕明, 平木 いくみ

    マーケティングジャーナル   35 ( 4 ) 52 - 71  2016.03  [Invited]

    CiNii

  • 「硬さ」「重さ」の感覚と消費者の意思決定―身体化認知理論に基づく考察―

    外川 拓, 石井 裕明, 朴 宰佑

    マーケティングジャーナル   35 ( 4 ) 72 - 89  2016.03  [Invited]

    CiNii

  • Effects of Predecisional Jstification toward Purchasing on Consumers’ Attribute Weight at Point of Purchase

    Sunaga, Tsutomu, Hiroaki Ishii

    International Review of Business   14 ( 14 ) 1 - 23  2014.03  [Refereed]

    CiNii

  • 購買時における解釈レベルと消費者の製品評価

    須永 努, 石井 裕明

    市場創造研究   2   4 - 12  2013.03  [Refereed]

    CiNii

  • 消費者行動研究における解釈レベル理論の展開

    須永 努, 石井 裕明

    日経広告研究所報   46 ( 263 ) 23 - 29  2012.06

    CiNii

  • パッケージ変更時に生じる余白が消費者反応に及ぼす効果

    外川 拓, 石井 裕明, 恩藏 直人

    商品開発・管理研究   8 ( 2 ) 54 - 69  2012.03  [Refereed]

  • 小売バイヤーによる新商品採用基準

    石井 裕明, 石田 大典, 恩藏 直人

    季刊マーケティングジャーナル   ( 124 ) 70 - 83  2012.03

  • 消費者意識とクチコミ・プロセス~インタビュー調査とインターネット調査から~

    石井 裕明, 石田 大典, 恩藏 直人

    日経広告研究所   45 ( 256 ) 19 - 34  2011.04

    CiNii

  • 価値視点のパッケージ・デザイン戦略

    石井 裕明, 恩藏直人

    季刊マーケティングジャーナル   ( 118 ) 31 - 43  2010.09

  • 香りと店舗内購買行動 (特集 ショッパー・マーケティング)

    平木 いくみ, 石井 裕明, 恩蔵 直人

    流通情報   42 ( 4 ) 13 - 22  2010

    CiNii

  • Layout and vertically/horizontally arranged words in designing product packages

    Journal of product development and management   6 ( 1 ) 23 - 37  2010  [Refereed]

    CiNii

  • パッケージ・デザインと消費者反応~制御焦点理論によるシンメトリー性に関する考察~

    石井 裕明

    商学研究科紀要   ( 69 ) 219 - 231  2009  [Refereed]

  • 消費者行動研究における制御焦点理論研究の展開

    石井 裕明

    商学研究科紀要   ( 68 ) 147 - 162  2009  [Refereed]

  • 説得効果と認知資源適合説

    石井 裕明

    商学研究科紀要   ( 66 ) 149 - 162  2008  [Refereed]

  • The placement of verbal and nonverbal information in designing product packages

    Journal of product development and management   4 ( 1 ) 2 - 16  2008  [Refereed]

    CiNii

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Books and Other Publications

  • 消費者行動における感覚と評価メカニズム : 購買意思決定を促す「何となく」の研究

    石井 裕明( Part: Sole author)

    千倉書房  2020.01 ISBN: 9784805112007

  • 1からのデジタル・マーケティング

    石井裕明( Part: Contributor, 第7章「価格戦略の基本」担当)

    碩学舎  2019.03

  • 医療マーケティングの革新

    石井 裕明( Part: Contributor, 第1章「製品構想力と製品研鑽力」)

    有斐閣  2018.08

  • 感覚マーケティング―顧客の五感が買い物にどのような影響を与えるのか

    石井 裕明( Part: Joint translator, 第6章「触覚」、第7章「感覚マーケティングの未来」担当)

    有斐閣  2016.04

  • 1からの消費者行動

    石井 裕明( Part: Contributor, 第12章「集団」)

    碩学舎  2016.01

  • 企業経営入門[第2版]

    石井 裕明( Part: Contributor, 第8章「消費者行動」)

    多賀出版  2015.10

  • 1からのマーケティング分析

    石井 裕明( Part: Contributor, 第8章)

    碩学舎  2011.03

  • 感性で拓くマーケティング

    石井 裕明( Part: Joint author, 各章解説)

    丸善プラネット  2010

  • 社会的責任のマーケティング

    石井 裕明( Part: Joint translator, 第8章)

    東洋経済新報社  2007

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Presentations

  • 消費者行動研究のアプローチを考える ~センサリー・マーケティングを中心に~

     [Invited]

    日本スポーツマネジメント学会第3回スキルアップセミナー 

    Presentation date: 2024.07

  • How to promote local specialty that encourage travel to the production area: Focusing on the effects of presenting the product's production process

    Takanori Suda, Hiroaki Ishii, Ikumi Hiraki, Naoto Onzo

    INFORMS Marketing Science Conference 

    Presentation date: 2024.06

  • パネルディスカッション(統一論題:AIと消費者行動研究)

    第68回消費者行動コンファレンス 

    Presentation date: 2024.05

  • 生産地への渡航を促す特産品の訴求方法: 製品の生成プロセス提示による効果に着目して

    須田孝徳, 石井裕明, 平木いくみ, 谷澤和哉, 馮惠芸, 宮崎由美, 林直樹, 恩藏直人

    日本商業学会第13回全国研究報告会 

    Presentation date: 2023.12

  • Effects of surprise emotion elicited by offline versus online coupons

    Hiroaki Ishii, Taku Togawa, Ikumi Hiraki, SoonHo Kwon, Naoto Onzo

    Association for Consumer Research, ACR 2023 Conference 

    Presentation date: 2023.10

  • アバター接客が消費者購買行動に及ぼす影響分析

    船本衣里子, 恩藏直人, 石井裕明, 芳賀悠基, 須田孝徳, 外川太郎, 中里克久

    第67回消費者行動研究コンファレンス 

    Presentation date: 2023.10

  • Does the Juxtaposition of the Couple’s Image Influence Perceived Gender Equality in Advertising?

    Jaewoo Park, Hiroaki Ishii, Taku Togawa

    European Association for Consumer Research 

    Presentation date: 2023.07

  • Brand Name Varies Effects of Country-of-Origin: Adapting Construal Level Theory and Sound Symbolism

    Hiroaki Ishii, Shinichiro Terasaki, Atsuko Inoue

    2023 SCP Annual Conference 

    Presentation date: 2023.03

    Event date:
    2023.03
     
     
  • The Semantic Congruence of Sound and Visual Position of Brand Names: Downstream Effect of Fluency and Moderated Effect by Product Origin

    Hiroaki Ishii, Taku Togawa, Jaewoo Park

    2023 SCP Annual Conference 

    Presentation date: 2023.03

    Event date:
    2023.03
     
     
  • Promoting Ecofriendly Behavior Through Horizontal Placement of Objects in Advertisements

    Hiroaki Ishii, Kazuyo Ando

    2023 AMA Winter Academic Conference 

    Presentation date: 2023.02

    Event date:
    2023.02
     
     
  • Cross Modal Effects of Vision and Touch on Coupon Usage

    Hiroaki Ishii, Daisuke Ishida, Tadahiko Ohtsuka, Shouhei Honjo, Naoto Onzo

    2023 AMA Winter Academic Conference 

    Presentation date: 2023.02

    Event date:
    2023.02
     
     
  • 定点調査データで読み解く消費者の意識と行動

    石井 裕明  [Invited]

    第65回消費者行動研究コンファレンス 

    Presentation date: 2022.10

  • Facing Direction and Implied Motion in a Product Image Interact to Influence the Consumer’s Response to Advertising

    Jaewoo Park, Taku Togawa, Hiroaki Ishii, Charles Spence

    Association for Consumer Research, ACR 2022 Conference 

    Event date:
    2022.10
     
     
  • AI時代の実店舗の消費者行動分析 ― デジタルサイネージの効果検証 ―

    遠藤 ありす, 石井 裕明, 外川 太郎, 竹内 駿

    日本マーケティング学会 カンファレンス2022 

    Presentation date: 2022.10

  • 消費者へのアプローチを考える ~センサリー・マーケティング研究を題材とした検討~

    石井 裕明  [Invited]

    日本商業学会関西部会 7月例会 

    Presentation date: 2022.07

  • 温かい照明は行列を長くする?色温度が他者との物理的距離に及ぼす影響

    石井 裕明, 石田 大典, 野城 慎二, 大塚 忠彦, 本所 翔平, 川端 雪白, 恩藏 直人

    日本消費者行動研究学会 第63回消費者行動研究コンファレンス 

    Presentation date: 2021.10

  • 広告表現と季節要因:センサリー・マーケティング に基づく検討

    石井 裕明, 山岡 隆志, 外川 拓

    日本消費者行動研究学会 第62回消費者行動研究コンファレンス 

    Presentation date: 2021.05

  • 冷たいほど新しい?広告画像の視覚的温度が製品の 新しさ知覚に及ぼす影響

    外川 拓, 石井 裕明, 朴 宰佑

    日本消費者行動研究学会 第62回消費者行動研究コンファレンス 

    Presentation date: 2021.05

  • センサリー・マーケティングから捉える消費者~マーケティング研究らしさを考える~

    石井 裕明  [Invited]

    日本認知心理学会消費者行動研究部会 

    Presentation date: 2021.03

  • 「何となく」の解明を目指して~日本マーケティング本大賞2020 記念マーケティングサロン~

    石井 裕明  [Invited]

    日本マーケティング学会 マーケティングサロン 

    Presentation date: 2021.01

  • 小売企業における感覚マーケティング ― 経営者に対するインタビュー調査による検討 ―

    石井裕明, 平木いくみ, 外川拓, 恩藏直人

    日本マーケティング学会 カンファレンス2020 

    Presentation date: 2020.10

  • Semantic Congruity of Price and Name: The Effect of Precise or Round Numbers and Sound Symbolism

    Hiroaki Ishii, Jaewoo Park, Taku Togawa

    Presentation date: 2020.10

  • 福島産農林水産物に対する消費者の忌避的態度と潜在意識

    井上淳子, 有賀敦紀, 石井裕明

    日本商業学会第70回全国研究大会 

    Presentation date: 2020.09

  • How Shopping Basket Color Affects Perceived Price of Product: A Field Study in Supermarkets

    Ikumi Hiraki, Hiroaki Ishii, Taku Togawa, Naoto Onzo

    American Marketing Association, 2020 AMA Summer Virtual Conference 

    Presentation date: 2020.08

  • 観光地や宿泊施設の広告レイアウトと消費者の心理的距離

    石井裕明, 外川拓, 朴宰佑, 松本大吾

    第 34 回 日本観光研究学会全国大会 

    Presentation date: 2019.12

  • Using Visual Packaging Design to Influence Taste Perception and Food Consumption: A Cross-Modal Effect Approach

    Taku Togawa, Jaewoo Park, Hiroaki Ishii, Xiaoyan Deng

    Presentation date: 2019.10

  • "Who Does Evaluate Semantic Incongruent Cues Positively? Examining the Moderating Effect of Autotelic Need for Touch"

    Ishii, Hiroaki, Taku Togawa, Jaewoo Park

    Association for Consumer Research 2019 Conference 

    Presentation date: 2019.10

  • How the Experience of Heaviness versus Lightness Can Influence Preference for Combined and Partitioned Prices

    Togawa, Taku, Rajat Roy, Hiroaki Ishii, Jaewoo Park

    Association for Consumer Research 2019 Conference 

    Presentation date: 2019.10

  • Does the Experience of Softness Make Customers Indecisive? A Field Study of In-Store Decision Making

    Togawa, Taku, Yuriko Isoda, Hiroaki Ishii, Ikumi Hiraki, Naoto Onzo

    2019 AMA Summer Academic Conference 

    Presentation date: 2019.08

  • Effects of Juxtaposition of Endorsers and Products in Advertisements

    Park, Jaewoo, Taku Togawa, Hiroaki Ishii

    ICORIA 2019: The 18th International Conference on Research in Advertising 

    Presentation date: 2019.06

  • Conceptual Association of Vertical Layout in Advertisements and Psychological Distance

    Ishii, Hiroaki, Taku Togawa, Jaewoo Park, Daigo Matsumoto

    ICORIA 2019: The 18th International Conference on Research in Advertising 

    Presentation date: 2019.06

  • 媒体に対する消費者意識とコミュニケーション評価-郵送とEメールによるクーポンへの反応-

    石井裕明, 平木いくみ, 外川拓, 権純鎬, 中垣征也, 一色昭典, 鈴木睦夫, 恩藏直人

    日本消費者行動研究学会 第57回消費者行動研究コンファレンス 

    Presentation date: 2018.10

  • 紙媒体と電子媒体によるクーポン送付効果の違い-消費者の世代を考慮した検討-

    平木いくみ, 石井裕明, 外川拓, 権純鎬, 中垣征也, 一色昭典, 鈴木睦夫, 恩藏直人

    日本マーケティング学会 カンファレンス2018 

    Presentation date: 2018.10

  • Can Packaging Imagery Fill Your Stomach? Effects of Product Image Location on Flavor Richness, Consumption Quantity, and Subsequent Choice

    Togawa, Taku, Jaewoo Park, Hiroaki Ishii, Xiaoyan Deng

    Association for Consumer Research 

    Presentation date: 2018.10

  • Asymmetric Congruity Effect: The Role of Sound Symbolism in Semantic Congruity

    Ishii, Hiroaki, Taku Togawa, Jaewoo Park

    2018 American Psychological Association Annual Convention 

    Presentation date: 2018.08

  • Does Your Brand Name Sound Heavy or Light? The Congruency Effect of Sound and Visual Position of Brand Name on Product Evaluation

    Ishii, Hiroaki, Taku Togawa, Jaewoo Park

    11th European ACR Conference 

    Presentation date: 2018.06

  • Does Face Orientation Affect the Perception of a Model and the Evaluation of Advertised Product?

    Park, Jaewoo, Charles Spence, Hiroaki Ishii, Taku Togawa

    11th European ACR Conference 

    Presentation date: 2018.06

  • クーポンの送付形式と消費者反応―印刷媒体と電子媒体に注目して―

    外川 拓, 石井 裕明, 平木 いくみ, 権 純鎬, 鈴木 睦夫, 一色 昭典, 恩藏 直人

    日本消費者行動研究学会 第56回消費者行動研究コンファレンス 

    Presentation date: 2018.05

  • Who Prefers More Visually Pleasing Products? Exploring Determinants of Consumers’ Visual Aesthetic Consciousness

    Park, Jaewoo, Taku Togawa, Hiroaki Ishii

    International Conference on Business, Economics, Management and Marketing 

    Presentation date: 2018.03

  • コーズ効果の調整要因に関する複合的研究

    寺﨑 新一郎, 石井 裕明

    第67回日本商業学会全国研究大会 

    Presentation date: 2017.05

  • Which Side of the Face Do You Like Better? Pose Orientation, Impression Formation, and Product Attitude

    Park, Jaewoo, Taku Togawa, Hiroaki Ishii

    European Marketing Academy, 46th Annual Conference 

    Presentation date: 2017.05

  • モデルの顔のアングルが人物評価および製品態度に与える影響の探索的研究

    朴 宰佑, 石井 裕明, 外川拓

    日本消費者行動研究学会第53回消費者行動研究コンファレンス 

    Presentation date: 2016.11

  • Does Visual Heaviness Convey Rich Flavor? Effect of Product Image Location on Consumers’ Taste Expectation

    Togawa, Taku, Jaewoo Park, Hiroaki Ishii

    2016 North American Conference or the Association for Consumer Research 

    Presentation date: 2016.10

  • 身近な他者への贈与品購買行動 ―自己観による心理的距離の違いに注目して―

    外川 拓, 石井 裕明, 恩藏 直人

    日本消費者行動研究学会 第52回 消費者行動研究コンファレンス 

    Presentation date: 2016.06

  • 時間とお金への意識と幸福感 ―解釈レベル理論で考える利他的行動―

    増田 明子, 石井 裕明, 恩藏 直人

    日本消費者行動研究学会 第52回 消費者行動研究コンファレンス 

    Presentation date: 2016.06

  • Does Heaviness Always Affect Evaluation? Examining the Moderating Role of NFT and CLT

    Ishii, Hiroaki, Taku Togawa, Park Jaewoo

    2015 American Psychological Association Annual Convention, 

    Presentation date: 2015.08

  • The Spatial-Temporal Congruency Effect of Product Direction and Position on Product Attitude

    Park, Jaewoo, Tsutomu Sunaga, Taku Togawa, Hiroaki Ishii

    2015 American Psychological Association Annual Convention 

    Presentation date: 2015.08

  • Effect of Irrelevant Haptic Inputs on Consumers’ Judgment: The Moderating Role of Construal Level

    Togawa, Taku, Hiroaki Ishii, Jaewoo Park

    Association for Consumer Research, Asia-Pacific Conference, 

    Presentation date: 2015.06

  • 衝動購買と消費者の感情―解釈レベル理論に基づく考察―

    外川 拓, 石井 裕明, 恩藏 直人

    日本消費者行動研究学会 第50回 消費者行動研究コンファレンス 

    Presentation date: 2015.06

  • Exploring Possible Causes for a Gender Difference in the Effect of Heaviness on Consumer Evaluation

    Park, Jaewoo, Hiroaki Ishii, Taku Togawa

    2014 North American Conference of the Association for Consumer Research, 

    Presentation date: 2014.10

  • Effect of Advertisement Haptic Cues on Product Evaluation

    Togawa, Taku, Hiroaki Ishii, Park Jaewoo

    2014 American Psychological Association Annual Convention 

    Presentation date: 2014.08

  • When Does Weight Influence Evaluations?: Examining the Moderating Role of Consumers’ Construal Level

    Ishii, Hiroaki, Jaewoo Park, Taku Togawa

    2014 Society for Consumer Psychology Winter Conference 

    Presentation date: 2014.03

  • 消費者の解釈レベルが視覚探索行動に及ぼす影響

    外川 拓, 石井 裕明, 恩藏 直人, 阿部 周造

    第47回消費者行動研究コンファレンス 

    Presentation date: 2013.10

  • Does Heavier Weight Mean More Power?: Examining the Moderating Role of Dominance Trait and Semantic Congruence

    Ishii, Hiroaki, Jaewoo Park

    2013 North American Conference of the Association for Consumer Research 

    Presentation date: 2013.10

  • Do Not Wash Your Hands When You Eat Junk Food: The Possibility of a Reverse Macbeth Effect in Consumer Behavior

    Park, Jaewoo, Hiroaki Ishii

    2013 North American Conference of the Association for Consumer Research 

    Presentation date: 2013.10

  • Gender Differences in the Influence of Weight on Product Evaluation

    Park, Jaewoo, Hiroaki Ishii

    2013 European Conference of the Association for Consumer Research 

    Presentation date: 2013.07

  • 重さは評価を高めるのか?-重さと評価の調整変数の検討-

    石井 裕明, 朴 宰佑

    第46回消費者行動研究コンファレンス 

    Presentation date: 2013.06

  • What makes desire for touch strong?: Investigation of individual determinants of desire for touch

    Park, Jaewoo, Hiroaki Ishiii

    Association for Consumer Research Asia-pacific Conference 

    Presentation date: 2012.07

  • 他者との心理的距離が贈与品購買行動に与える影響

    外川 拓, 石井 裕明, 恩藏 直人

    第44回消費者行動研究コンファレンス 

    Presentation date: 2012.06

  • 小売バイヤーの市場志向によってもたらされる創造的ビジネス行動

    石田 大典, 石井 裕明, 恩藏 直人

    商品開発・管理学会第18回全国大会 

    Presentation date: 2012.05

  • 行為目標までの時間的距離と訴求方法

    外川 拓, 石井 裕明, 恩藏 直人

    商品開発・管理学会第18回全国大会 

    Presentation date: 2012.05

  • 購入時における心理的距離と消費者購買意思決定

    須永 努, 石井 裕明  [Invited]

    行動経済学会第5回大会 

    Presentation date: 2011.12

  • 贈与先との心理的距離が製品選択に与える影響~社会的距離とパッケージの外観との関係~

    外川 拓, 石井 裕明, 恩藏 直人

    第42回消費者行動研究コンファレンス 

    Presentation date: 2011.06

  • 解釈レベル理論と消費者の購買行動

    須永 努, 石井 裕明

    第61回日本商業学会全国研究大会 

    Presentation date: 2011.05

  • パッケージ・デザインにおける余白と消費者反応

    外川 拓, 石井 裕明, 小川 亮, 恩藏 直人

    第15回商品開発・管理学会 

    Presentation date: 2010.11

  • 消費者の情報接触とクチコミ行動

    石井 裕明, 石田 大典, 恩藏 直人

    第41回消費者行動研究コンファレンス 

    Presentation date: 2010.11

  • 時間的距離の違いによる消費者の評価・選択軸の変化~解釈レベル理論による検証

    八島 明朗, 石井 裕明, 阿部 周造

    第41回消費者行動研究コンファレンス 

    Presentation date: 2010.11

  • 消費者の評価・選択軸の変化と解釈レベル理論

    石井 裕明, 阿部 周造, 守口 剛, 恩蔵 直人, 竹村 和久

    第40回消費者行動研究コンファレンス 

    Presentation date: 2010.05

  • 制御焦点理論からのパッケージ・デザインに関する考察

    石井 裕明

    商品開発・管理学会第13回全国大会 

    Presentation date: 2009.11

  • パッケージ・デザインの対称性と消費者反応

    石井 裕明, 恩藏 直人

    第38回消費者行動研究コンファレンス 

    Presentation date: 2009.06

  • 手書き風POP広告と訴求内容

    石井 裕明, 石田 大典, 恩蔵 直人

    第37回消費者行動研究コンファレンス 

    Presentation date: 2008.11

  • パッケージ制作におけるレイアウトと書字方向

    石井 裕明

    商品開発・管理学会第10回全国大会 

    Presentation date: 2008.06

  • 小売空間における香りの効果

    平木 いくみ, 石井 裕明, 山崎 友紀, 恩蔵 直人

    第36回消費者行動研究コンファレンス 

    Presentation date: 2008.06

  • パッケージ制作における消費者情報処理理論の応用性について

    石井 裕明, 恩蔵 直人, 寺尾 祐美

    商品開発・管理学会第8回全国大会 

    Presentation date: 2007.06

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Research Projects

  • Artificial Intelligence at the Point of Purchase and Consumer Decision-making

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2024.04
    -
    2028.03
     

  • 業務用サービス・ロボットの導入による価値創造メカニズムの解明

    日本学術振興会  科学研究費助成事業

    Project Year :

    2023.04
    -
    2027.03
     

    恩藏 直人, 須永 努, 石田 大典, 石井 裕明, 大平 進

  • 消費者行動における知覚バイアスの発生とその影響に関する体系的研究

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(A)

    Project Year :

    2019.04
    -
    2024.03
     

    守口 剛, 恩藏 直人, 竹村 和久, 阿部 誠, 阿部 周造, 須永 努, 石井 裕明, 外川 拓, 奥瀬 喜之, 八島 明朗, 平木 いくみ, 石田 大典, 朴 宰佑

     View Summary

    昨年度に行なった既存研究の整理から、視覚刺激に関連する既存研究が多く存在することが再確認された。これらの研究の整理から、未検証で独自性のある研究テーマとして、商品陳列の方法(horizontal display vs. vertical display)と視覚的情報処理の関係に焦点を当てることとした。20年度前半に、このテーマに関する既存研究の整理と研究仮説についての検討を行った。
    また、視覚刺激に関連する研究とは逆に、嗅覚刺激の影響についての既存研究の蓄積はそれほど多くない。一方で、昨年度実施した既存研究の整理と研究課題の検討によって、視覚刺激がもたらす知覚バイアスのメカニズムが、嗅覚刺激に関しても成り立つのではないかとの仮説を得た。この点に着目して、新規性がありインパクトのある研究成果をいち早く創出するために、嗅覚刺激に関連する研究を前倒しして行うこととした。嗅覚刺激に関する研究については、実験参加者に香りを呈示するための専門的な機器、ツールが必要となるため、それらを有する香料メーカーの協力を得て、対面での実験を実施する計画を立てていたが、20年はじめからの新型コロナの流行により実験実施が困難になった。嗅覚刺激を用いた実験は、実験参加者にマスクを外してもらい香りを嗅いでもらう必要があるため、新型コロナの流行が落ち着くまでの間、実験を延期することとした。
    感覚間相互作用に関する研究テーマの中で、聴覚刺激と視覚刺激の相互作用に焦点を当てた研究についても、昨年度に実施した既存研究の整理から、未検証で独自性のあるテーマが抽出された。このテーマについて、20年度後半に対面での実験を実施した。
    なお、これまでの研究成果について20年度末にシンポジウムを開催して報告する計画を立てていたが、新型コロナの影響を鑑み、延期することとした。

  • ジェンダー差が消費者行動に与える影響の体系的研究

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(C)

    Project Year :

    2020.04
    -
    2023.03
     

    朴 宰佑, 石井 裕明, 外川 拓

     View Summary

    本研究の目的はジェンダー差が消費者の購買意思決定とマーケティング刺激に対する消費
    者反応に与える影響について体系的かつ包括的な研究知見を導出することである。
    2年目の2021年度には購買意思決定における男女差に焦点を当てて、オンラインによる消費者実験を実施した。より具体的には将来の食糧問題を解決する有効な手段として注目されている昆虫食に焦点を当て、それを普及する上でのセレブリティ・エンドースメント効果とそこにおける消費者の反応の男女差を検証した。
    具体的にはアメリカ人を対象に、セレブリティ・エンドースメントが消費者の昆虫食の喫食意向に与える影響を検証した。その結果、消費者が知覚するセレブリティの信頼性、昆虫食知識、昆虫食の推奨人としての適合性は消費者の昆虫食に対する喫食意向を高める要因である一方、セレブリティの外見的魅力は昆虫食の喫食意向に有意な影響を与えないことが確認された。また、3つのセレブリティ・タイプ(俳優、ミュージシャン、アスリート)のうち、男性に対しては俳優とスポーツ選手が、女性に対しては俳優が昆虫食に対する喫食意向を高めることに有効である反面、ミュージシャンは男女いずれの喫食意向に対しても有効でないことが明らかにした。
    こうした研究成果は食心理学、食品科学のトップジャーナルのひとつである国際ジャーナルFood Quality and Preferenceに論文として掲載した。

  • 感覚マーケティングに対する企業視点と消費者視点からの包括的検討

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(B)

    Project Year :

    2019.04
    -
    2023.03
     

    石井 裕明, 阿部 周造, 守口 剛, 恩藏 直人, 朴 宰佑, 平木 いくみ, 岩下 仁, 外川 拓, 金子 充

     View Summary

    本研究では、マーケティング関連分野におけるセンサリー・マーケティングへの注目を背景に議論を進めている。2020年度および2021年度は、主に以下の点について、研究を展開した。
    第一に、視覚を中心とした複合感覚への影響に注目した議論の進展である。これまでに進めてきた先行研究のレビューをベースとして、主に広告における視覚的な刺激の影響を明らかにしてきた。たとえば、広告を閲覧するデバイスの違いにより、消費者に好まれる表現が異なることを指摘した。こうした知見は日本マーケティング学会が発行するマーケティングジャーナルにて発表した。また、関連した研究成果を国際的な学術雑誌で複数発表したほか、国内外の学会での研究発表も行っている。
    第二に、触覚を中心とした複合感覚への影響に注目した議論である。特に温度の影響に注目し、先行研究のレビュー論文を執筆したうえで、インターネット広告における季節要因の影響や、視覚から得られる温度知覚が店舗内購買行動に及ぼす影響などについて明らかにしてきている。これらの研究成果は、日本消費者行動研究学会のカンファレンスにおいて複数回報告したほか、大学紀要でも発表している。
    第三に、小売企業の経営者におけるセンサリー・マーケティングに対する意識の整理である。これまでに実施してきた小売企業経営者に対するインタビュー調査の結果を整理することにより、小売企業経営者が有するセンサリー・マーケティングに対する意識や方針がビジネス成果に影響を及ぼすプロセスを探索的に検討した。成果の一部は、日本マーケティング学会による第9回マーケティングカンファレンス2020にて発表した。
    いずれの議論においても、本研究が目指す消費者行動の包括的な把握や実務への応用性を強く意識し、実験的手法と実際の購買データを組み合わせた議論を進めるなど、多様な研究手法を用いて、研究知見の一般化を図っている。

  • A Study on Building Brand Trust Through Visual Communication

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Project Year :

    2019.04
    -
    2022.03
     

  • Possibility of developing and deploying "Bridal Tourism"

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2016.04
    -
    2020.03
     

    IMAI Shigeo

     View Summary

    Customers in the bridal market are diversifying. On the other hand, new service management and development are required. Recently in Japan, new bridal businesses such as "resort weddings" and "travel marriages" have started to appear, accompanied by "trips for fun."
    In this study, we defined weddings at resorts and tourist spots and the accompanying travels as "bridal tourism", and considered the possibility of commercialization. As a result, the definition of bridal tourism was established and some conclusions were obtained, but it was not possible to propose it to industry. We would like to continue research and realize the proposal.

  • The Influence of Aesthetics on Product Evaluation

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2016.04
    -
    2020.03
     

    Park Jaewoo

     View Summary

    This research systematically examined the influence of aesthetics on consumers' product evaluation. More specifically, we investigated whether and how visual and haptic design factors affect consumer's product evaluation. We also examined the underlying mechanisms of the effect of those design factors. We published a series of our findings in top marketing journals such as Journal of Consumer Psychology, Journal of Retailing, and Journal of Advertising.

  • A study for theory construction on consumer's preference reversal

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Project Year :

    2016.04
    -
    2019.03
     

    Moriguchi Takeshi

     View Summary

    It has been pointed out in the past that the phenomenon of preference reversal can be explained by a natural change in consumer preferences as time passes, as a consequence of the discrepancy in the cnstrual levels, as well as a response to sensory and physical stimuli. We have conducted empirical research on this subject and compiled the new findings pertaining to these various effects. By focusing on processing fluency and embodied cognition as the theoretical underpinnings of changing consumer preferences due to sensory stimuli, we have compiled the instances of changes in preferences that were triggered by the weight of product packaging, the position of product imagery, the background color, etc., and examined the mechanism behind this phenomenon. These findings constitute a significant contribution to academic research that is related to preference reversal in consumer behavior and sensory marketing.

  • Comprehensive study on the influence of sensory stimulation on in-store purchasing behavior

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Project Year :

    2015.04
    -
    2019.03
     

    Hiraki Ikumi, Gehrt Kenneth, Alpert Frank

     View Summary

    This study aimed to examine how sensory stimuli influence consumers’ behavioral responses through their affective states in a retail store. In this study, we adopted two different types of research methods. First, we conducted field experiments to observe consumers’ responses in actual retail contexts. Next, we conducted laboratory experiments to investigate the findings of the previous field experiments in detail. For example, in the field experiments, we examined various types of stimuli, such as color of shopping baskets (vision) and hardness of stools for trying on shoes (touch) in retail stores. Following these field experiments, we conducted online surveys and laboratory experiments to investigate the effects of these stimuli on consumers’ responses under controlling possible confounding factors. Through these experiments, we comprehensively examined the effects of sensory inputs from instore environment on consumers’ purchasing behavior.

  • 消費者情報処理理論の感覚マーケティングへの応用研究

    一般社団法人 成蹊会  学術・教育研究助成

    Project Year :

    2018.06
    -
    2019.03
     

    石井 裕明

  • Consumers' Luxury Perception and Product Design

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Project Year :

    2014.04
    -
    2017.03
     

    Ishii Hiroaki

     View Summary

    In this research, we focused on the perceived luxury and quality elicited by design. Specifically, from the perspectives of sensory marketing, we discussed the influence of holistic sensory factors. The following were the results. First, hardness and heaviness of the advertisements and the product enhanced the consumers' perceptions regarding its luxuriousness and quality, and such effects were moderated by their sex and construal level. Second, the congruity of auditory and visual factors improved consumers' perceptions regarding its quality. Finally, some influences of visual design factors on consumer evaluation were mediated by haptic perception.

  • A Study of Consumer Choice Behavior Considering Situational Factors and Choice Objective

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Project Year :

    2013.04
    -
    2017.03
     

    Moriguchi Takeshi, IDENO Takashi, TAMARI Yuki, OKUBO Shigetaka, KANEKO Mitsuru

     View Summary

    We focus on the consumer choice behavior considering choice environment and purpose. As a result, we have found that psychological distance between consumer and subject can influence choice strategy and results. In addition, we have detected the "direction of comparison" effect. Finally, we have systematically organized these issues based on our findings.

  • 消費者視点の価値共創プロセスに関する検討 ~サービス・ドミナント・ロジックを手がかりとして~

    千葉商科大学  学術研究助成金

    Project Year :

    2014.04
    -
    2015.03
     

    石井 裕明

  • Construal Level Theory and the Determining Factors of Customer Satisfaction

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Project Year :

    2010
    -
    2012
     

    ABE Shuzo, ABE Makoto, ISHII Hiroaki, ISHIDA Daisuke, ONZO Naoto, SUNAGA Tsutomu, TAKEMURA Kazuhisa, TOGAWA Taku, MORIGUCHI Takeshi, YASHIMA Akira

     View Summary

    Based on a hypothesis that consumers’ evaluation and choice behavior becomes more abstract when psychological distance (time, space, degree of intimacy etc.) is large, we investigated the determining factors of customer satisfaction across various purchase situations and obtained supportive results. Also, we have made some progress in measuring abstractness of consumers’ thinking.

  • -

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Misc

  • 広告研究に関するアンケート

    日経広告研究所報    2024.02

  • アンケート調査:有力食品小売りのバイヤー60人に聞く

    DIAMOND Chain Store   54 ( 22 ) 58 - 62  2023.12

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • センサリー・マーケティングを考える:五感に訴えるマーケティングとは?【論文紹介】

    石井 裕明

    MarkeZine    2023.02

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 広告研究に関するアンケート

    石井 裕明

    日経広告研究所報   57 ( 1 ) 10  2023.02

    Other  

  • Sensory Marketing

    Hiroaki Ishii

    Japan Marketing Journal   42 ( 3 ) 3 - 5  2023.01

    Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

    DOI

  • アンケート調査:値上げや各種コスト増の影響はいかに?

    DIAMOND Chain Store   54 ( 1 ) 50 - 53  2023.01

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 温度が消費者に及ぼす影響を再考する

    石井 裕明

    流通情報   ( 556 ) 64 - 65  2022.05  [Invited]

  • ホームセンターを支えるロングセラーブランド研究

    石井 裕明

    DIAMOND Home Center   4月15日号   64 - 65  2022.04  [Invited]

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • COVID-19の影響を研究支援調査データから把握する ─物質主義と衝動購買に注目した先行研究の知見との比較

    石井 裕明

    AD STUDIES   ( 79 ) 39 - 43  2022.03  [Invited]

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • アンケート調査 : 消費者の動向や2022年のトレンドが明らかに? コロナ禍の影響続く 原価高騰への対応に苦心するバイヤー多数

    石井 裕明

    DIAMOND Chain Store   53 ( 1 ) 66 - 69  2022.01  [Invited]

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • どれくらい情報が増えると反応は減る? パッケージにおける最適な情報量

    石井 裕明

    販促会議   ( 284 )  2021.12  [Invited]

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • コンテクストを理解したメディア・フォロワー対応

    石井 裕明

    日経広告研究所報   55 ( 4 ) 23 - 27  2021.08

    Rapid communication, short report, research note, etc. (bulletin of university, research institution)  

  • クラウドとマーケティングを考える~クラウドファンディングからギグ・エコノミーまで【論文紹介】

    石井 裕明

    MarkeZine    2021.02

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • “Crowd” in Marketing

    Hiroaki Ishii

    Japan Marketing Journal   40 ( 3 ) 3 - 5  2021.01

    Rapid communication, short report, research note, etc. (scientific journal)  

    DOI

  • アンケート調査:消費者のニーズ、 21年の商品トレンドがわかる!? コロナ禍による影響大 競合との差別化では価格の重要性高まる

    石井 裕明

    Diamond Chain Store   52 ( 1 ) 60 - 63  2021.01

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 消費者のニーズや今後のトレンドがわかる! アンケート調査 : 競合との差別化を図るためには品揃えの豊富さと独自商品が必要!

    石井裕明

    Diamond Chain Store   51 ( 1 ) 70 - 73  2020.01

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • デジタル時代におけるDMの価値を再考する~学術的な知見の整理から~

    石井裕明

    DMレポート2019   ( 4 )  2019.10

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 「クリエーティブ・ブティック」 独自の展開力や成長性探る

    石井裕明

    広研レポート    2019.06

    Meeting report  

  • 小売企業の経営者が考える「センサリー・マーケティング」

    恩藏直人, 平木いくみ, 石井裕明, 外川拓

    DIAMOND Chain Store   50 ( 7 ) 21  2019.04

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 巻頭言 エスセティクスと消費者心理

    石井 裕明

    マーケティングジャーナル   38 ( 4 ) 3 - 5  2019.03

    Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • コンビニエンスストアにおけるセンサリー・マーケティング

    石井 裕明

    DIAMOND Chain Store   50 ( 3 ) 21  2019.02

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • バイヤーアンケート調査 バイイングと商品開発の”今”が見えてくる!

    石井 裕明

    DIAMOND Chain Store   50 ( 1 ) 68 - 71  2019.01

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 「“松屋らしさ”をつくる」五感訴求でブランドを構築!

    石井 裕明

    DIAMOND Chain Store   49 ( 22 ) 37  2018.12

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 潜在需要を発掘する!サンキュードラッグの五感活用

    石井 裕明

    DIAMOND Chain Store   49 ( 19 ) 24  2018.11

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 「センサリー・マーケティング」とは?

    石井 裕明

    DIAMOND Chain Store   49 ( 17 ) 10  2018.10

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • The Diffusion of Marketing Orientation in a Public Organization: The Case of Nagareyama City

    ISHII Hiroaki

    Japan Marketing Journal   38 ( 2 ) 107 - 118  2018.09

    Rapid communication, short report, research note, etc. (scientific journal)  

  • バイヤーアンケート調査 2018年はこう動く!差別化の実現へキーワードは「健康」

    石井 裕明

    DIAMOND Chain Store   49 ( 1 ) 50 - 55  2018.01

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • ロングセラーブランド 記憶と強固に結びつく「香り」の有効性に注目

    石井 裕明

    DIAMOND Drug Store   78   52 - 53  2017.09

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

    CiNii

  • 日本広告学会クリエーティブ・フォーラム2017 : 広告クリエーティブの現在・過去・未来

    石井裕明

    JAA   68 ( 730 ) 14 - 17  2017.08

    Meeting report  

  • パッケージ

    石井 裕明

    一橋ビジネスレビュー   65 ( 1 ) 100 - 101  2017.06  [Invited]

    Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 広告クリエーティブフォーラム10周年「現在・過去・未来」をテーマに議論白熱

    石井裕明

    広研レポート    2017.06

    Meeting report  

  • ロングセラーブランド―ブランド要素を変更する―

    石井裕明

    Diamond Chain Store   48 ( 6 ) 80 - 81  2017.04

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

    CiNii

  • バイヤーアンケート調査 高まる節約志向に対応 価格と品質のバランスを重視

    石井裕明

    Diamond Chain Store   48 ( 1 ) 56 - 61  2017.01

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

    CiNii

  • ロングセラーブランド―オーラルケアブランドの共通点―

    石井裕明

    Diamond Drug Store   72   72 - 73  2017.01

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • ロングセラーブランド―消費者との強固な絆を築く広告戦略―

    石井裕明

    Diamond Drug Store   72   72 - 73  2016.10

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 触覚―無視できない触覚の影響力 消費動向の意外な関係性とは―

    石井裕明

    Diamond Chain Store   47 ( 15 ) 106 - 107  2016.09

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • ロングセラーブランド―消費者と情報との接点に注目―

    石井裕明

    Diamond Drug Store   71   84 - 85  2016.08

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • ロングセラーブランド―サブブランドを活用する―

    石井裕明

    Diamond Chain Store   47 ( 6 ) 116 - 117  2016.08

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • ロングセラーブランド―生活シーンの深耕で売上伸ばす―

    石井裕明

    Diamond Drug Store   70   82 - 83  2016.06

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 「ファンづくり」に関するアンケート実態調査 : 厳しさを増す市場環境 ファンづくりに活路を見出す!

    石井裕明

    Diamond Chain Store   47 ( 9 ) 50 - 55  2016.05

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

    CiNii

  • ロングセラー・ブランドの戦略方針

    石井裕明

    Diamond Drug Store   67   86 - 87  2015.12

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • ブランドのリポジショニング戦略

    石井裕明

    Diamond Chain Store   46 ( 14 ) 102 - 103  2015.08

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • ブランドの一貫性や継続性に注目する

    石井裕明

    Diamond Chain Store   46 ( 4 ) 110 - 111  2015.04

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • Summary

    Konodai bulletin of economic studies   25 ( 2 ) 1 - 5  2015.03

    CiNii

  • 【書評】Customer Sense: How the 5 Senses Influence Buying Behavior

    石井 裕明

    消費者行動研究   21 ( 1/2 ) 57 - 62  2015.03

    Book review, literature introduction, etc.  

  • 売れる商品の作り方

    石井裕明

    Chain Store Age   46 ( 2 ) 64 - 73  2015.02

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • パッケージ・イノベーション―クチコミがキーワード―

    石井裕明

    Chain Store Age   45 ( 19 ) 94 - 95  2014.11

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 海外ブランドのプロモーション戦略

    石井 裕明

    Chain store age   45 ( 7 ) 98 - 99  2014.04

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

    CiNii

  • 脱コモディティ化のパッケージ戦略

    石井裕明

    Chain Store Age   44 ( 19 ) 97 - 99  2013.11

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • ブランドが復活する条件

    石井裕明

    Chain Store Age   44 ( 14 ) 96 - 97  2013.08

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 日本に定着した海外ブランドの条件

    石井裕明

    Chain Store Age   44 ( 7 ) 96 - 97  2013.04

    Authorship:Lead author

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • バイヤーアンケート調査 景況感は悪化! : 節約志向の高まりに悩む

    石井 裕明

    Chain store age   44 ( 1 ) 56 - 61  2013.01

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

    CiNii

  • ブライダル・サービスにおける従業員と顧客の意識―サービス創造プロセスに注目して―

    今井 重男, 石井 裕明, 松本 大吾

    CUC View & Vision   34 ( 34 ) 78 - 81  2012.09

    Rapid communication, short report, research note, etc. (scientific journal)  

    CiNii

  • 店頭でのマーケティング展開と消費者行動

    石井 裕明

    CUC View & Vision   ( 33 )  2012.03

    Rapid communication, short report, research note, etc. (scientific journal)  

  • 消費者視点の衝動購買研究

    石井裕明

    季刊マーケティングジャーナル   29 ( 113 ) 98 - 117  2009

    CiNii

  • 消費者行動研究と制御焦点理論

    石井 裕明

    流通情報   41 ( 4 ) 20 - 28  2009

    CiNii

  • プレミアム戦略による成熟市場への挑戦

    石井裕明, 恩蔵直人

    早稲田大学産業経営研究所ワーキングペーパー    2008

  • トッパンフォームズによるソリューション事業 ~フォーム事業からDPS事業への展開~(共著)

    石井裕明, 恩蔵直人

    季刊マーケティングジャーナル   26 ( 104 ) 77 - 89  2007

    CiNii

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Syllabus

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Teaching Experience

  • 企業経営入門

    成蹊大学  

  • 会社入門

    成蹊大学  

  • 顧客心理

    桜美林大学  

  • 流通情報システム論

    千葉工業大学  

  • マーケティング・ケースディスカッション

    千葉商科大学  

  • 組織と社会

    成蹊大学  

  • 消費者行動論

    立教大学, 成蹊大学大学院, 千葉商科大学  

  • 広告と市場(広告論)

    早稲田大学, 成蹊大学  

  • ブランド戦略(ブランド論)

    早稲田大学, 成蹊大学, 桜美林大学  

  • マーケティング

    早稲田大学, 青山学院大学, 成蹊大学, 千葉商科大学, 実践女子大学, 千葉工業大学  

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Social Activities

  • マーケティングの基本

    日本経済新聞社  日経ビジネススクール 

    2022.02
    -
    Now

  • 店舗内購買行動とマーケティング施策~クーポンのデザインによる影響~

    チェーンストアAI分析研究会  チェーンストアAI分析研究会シンポジウム 

    2024.03
    -
     

  • センサリー・マーケティングの現在と未来

    早稲田大学消費者行動研究所 早稲田大学マーケティング・コミュニケーション研究所 

    2024.01
    -
     

  • 色温度が他者との距離に及ぼす影響

    アイリスオーヤマ株式会社・早稲田大学マーケティング・コミュニケーション研究所  チェーンストアAI分析研究会シンポジウム 

    2023.03
    -
     

  • 「何となく」を科学する ~センサリー・マーケティングによるアプローチ~

    マーケティング・イノベーション研究会  月例研究会 

    2022.05
    -
     

  • センサリー・マーケティングによる「何となく」へのアプローチ

    一般社団法人マーケティング共創協会  マーケティング創造研究会 

    2021.06
     
     

  • デジタル時代のダイレクトメールを考える

    日本ダイレクトメール協会  データドリブン・コミュニケーションセミナー2020 

    2020.02
    -
     

  • 感覚マーケティングで解き明かす「何となく」の生む効果

    MCEI東京支部  「感覚マーケティング実践研究会」 

    2019.10
    -
     

  • メディア・フォロワーの性質と意識

    日経広告研究所  メディア・フォロワーの情報行動とコミュニケーションの最適化 

    2019.10
    -
     

  • 「何となく」の生む効果~産学共同によるDM 実証実験結果を中心に〜

    日本ダイレクトメール協会データベースマーケティング委員会  2019 年度勉強会 

    2019.07
    -
     

  • 学術的見地からの研究成果の発表

    「産学協働研究による デジタル・アナログ融合実験と学術的視点における検証報告」 

    2019.02
    -
     

  • 2018年度コープさっぽろ分析力養成講座第1期 特別講演

    コープさっぽろ 

    2018.07
    -
     

  • Diamond流通倶楽部

    ダイヤモンド・リテイルメディア 

    2017.09
    -
     

  • 店舗内における消費者の感覚知覚~研究の現状と課題~

    早稲田大学産業経営研究所  講演会 

    2015.07
    -
     

  • ウェディング・プランナーの志向性と顧客満足

    千葉商科大学経済研究所  ブライダル・サービスとマーケティングの接点 

    2014.09
    -
     

  • Diamond流通倶楽部

    ダイヤモンド・フリードマン社 

    2014.05
    -
     

  • マーケティングとサービス創造

    茨城県高等学校教育研究会商業部会マーケティング研究協議会 

    2012.11
    -
     

  • 映画のクチコミ行動における新聞のコミュニケーション効果(共同)

    社団法人日本マーケティング協会  クチコミ・検索行動へのマスメディアの役割を考える 

    2010.07
    -
     

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Academic Activities

  • 日本広告学会クリエーティブ・フォーラム2019実行委員

    Competition, symposium, etc.

    2019.05
    -
     
  • 日本広告学会クリエーティブ・フォーラム2017 副実行委員長

    Competition, symposium, etc.

    2017.05
    -
     
  • 日本広告学会クリエーティブ・フォーラム2016実行委員

    Academic society, research group, etc.

    2016.05
    -
     

Sub-affiliation

  • Faculty of Commerce   Graduate School of Accountancy

Research Institute

  • 2023
    -
    2059

    Research Institute of Business Administration   Concurrent Researcher

Internal Special Research Projects

  • センサリー・マーケティングが及ぼす影響の包括的な理解とその応用可能性

    2023  

     View Summary

    本研究においては、2010年前後から学術的にも実務的にも注目されているセンサリー・マーケティングに注目をしたうえで、社会的に望ましい消費者行動を促すマーケティング施策に関する議論を進めてきた。具体的には、以下の三つの段階を経て、議論を進めた。 第一の段階は文献レビューである。具体的には、Journal ofMarketing、Journal of Consumer Research、Journal of Marketing Researchなどのマーケティング関連のトップジャーナルに掲載されている文献のレビューのほか、Journal of Consumer PsychologyやPsychologyand Marketingなどの消費者行動関連のジャーナル、Journal ofAdvertisingやJournal of Advertising Researchなどの広告関連のジャーナルなどに掲載されている文献のレビューを進め、先行研究を整理した。これらの文献レビューから、視覚的なマーケティング施策が社会的に望ましいキャンペーンに及ぼす影響に関する仮説を導出した。 第二の段階は実務家に対するヒアリングである。広告に携わる実務家や観光振興に携わる実務家などに対してヒアリングを行い、センサリー・マーケティングに関する企業側の意識を探索的に検討した。その結果、センサリー・マーケティングに対して、コミュニケーション上の施策としてだけでなく、より広範な役割が求められていることが明らかとなった。また、ヒアリングを通じて仮説の精緻化を図った。第三の段階は仮説の検証の準備である。インターネット調査などを念頭に、画像を用いた実験を実施できるよう、調査票や刺激の作成などを進めた。仮説の検証に関しては、次年度以降の実施を予定している。

  • 広告と媒体コンテンツの結びつきに関する制御焦点理論からの検討

    2010  

     View Summary

     近年の市場環境におけるコミュニケーションにおいては、様々なメディアが利用されるようになっており、それぞれのメディア特性に応じて、好ましい訴求内容の特定が求められるようになってきている。 そこで本研究では、消費者行動研究やマーケティング研究において、注目を集めている制御焦点理論の観点から、様々な広告やマーケティング・コミュニケーションにおける訴求内容の効果について検討を進めた。特に本研究ではPOP広告に注目し、表記方法、広告コピー、消費者特性としての制御焦点の組み合わせから消費者評価の違いについて検討した。 インターネット調査の分析の結果、POP広告においては、表記方法(手書きvs.活字)と広告コピー(安定vs.刺激)、表記方法と消費者の制御焦点(促進焦点vs. 予防焦点)、広告コピーと消費者の制御焦点の交互作用効果が得られることが明らかになった。 また、関連して行った分析の結果からは、広告の訴求内容とパッケージデザインの間に交互作用効果が得られることも明らかにされている。

  • 製品特性別の手書きPOP広告効果の検討~メッセージの送り手の属性を考慮した理論的枠組みの提案~

    2009  

     View Summary

     近年、消費者の店舗内における購買決定傾向はますます高まっている。こうした市場環境においては、店頭で消費者に訴求することのできるPOP広告に寄せられる期待が極めて大きくなるだろう。様々な工夫を凝らしたPOP広告が用いられる中、実務家から大きな注目を集めているのが手書きPOP広告である。 しかしながら、実務的な注目度の高さにも関わらず、手書きPOP広告の効果について、学術的な視点から捉えた研究はほとんど見当たらない。そこで本研究では手書きPOP広告の効果について二つの視点から検討した。第一の視点は、製品特性との組み合わせの効果である。第二の視点は、手書きがもたらすメッセージの送り手との心理的距離に関する知覚の効果である。 本研究では二回のインターネット調査を実施し、それぞれの視点からの議論を進めている。第一回目のインターネット調査は、メッセージの送り手との心理的距離を検討するために実施され、200サンプルを得ることが出来た。第二回目のインターネット調査は、製品特性と手書きPOPの組み合わせを検討するために実施され、600サンプルを得ることが出来た。本研究では、これらの調査で得られたサンプルに分析を施し、手書きPOP広告に関する議論を進めている。