Updated on 2024/04/29

写真a

 
MIKAMI, Atsushi
 
Affiliation
Faculty of Education and Integrated Arts and Sciences, Graduate School of Education
Job title
Professor
Degree
(BLANK) ( 1998.03 Hokkaido University )
博士(教育学) ( 2002.12 北海道大学 )

Research Experience

  • 2023.04
    -
    Now

    Waseda University

  • 2014.04
    -
    2023.03

    Hokkaido University of Education   Faculty of Education Sapporo Campus

  • 2013.04
    -
    2014.03

    Hokkaido University of Education   Faculty of Education Sapporo Campus

  • 2006.04
    -
    2013.03

    Aichi University of Education   Faculty of Education Educational Sciences

  • 2003.04
    -
    2006.03

    Aichi University of Education   Faculty of Education Educational Sciences

  • 2002.04
    -
    2003.03

    Japan Society for the Promotion of Science

  • 2001.04
    -
    2003.03

    Muroran Institute of Technology   Faculty of Engineering

  • 1993.04
    -
    1998.03

    北海道小樽潮陵高等学校   全日制課程   教諭

▼display all

Education Background

  • 1998.04
    -
    2002.03

    Hokkaido University   Graduate School of Education  

  • 1996.04
    -
    1998.03

    Hokkaido University   Graduate School of Education  

  • 1991.04
    -
    1993.03

    Hokkaido University   Faculty of Letters  

  • 1988.04
    -
    1991.03

    Hokkaido University  

Committee Memberships

  • 2019
    -
    Now

    北海道  『北海道史』編纂委員会/編纂委員

  • 2012.05
    -
    Now

    全国地方教育史学会  常任幹事

  • 2017.06
    -
    2021.05

    全国地方教育史学会  事務局長

  • 2006
    -
    2015

    名古屋市教育委員会  『名古屋教育史』編集委員会/編集協力者

  • 2005.05
    -
    2009.05

    全国地方教育史学会  監査

Professional Memberships

  • 2007.04
    -
    Now

    日本教育史学会

  • 2004.04
    -
    Now

    日本教育学会

  • 2000.04
    -
    Now

    全国地方教育史学会

  • 1999.04
    -
    Now

    中等教育史研究会

  • 1998.04
    -
    Now

    教育史学会

Research Areas

  • Education / Japanese history

Research Interests

  • 模擬試験

  • 予備校

  • 検定試験

  • 専門学校入学者検定試験

  • 逓信官吏練習所

  • 逓信講習所

  • 鉄道教習所

  • 夜間中学

  • 日本教育史

▼display all

Awards

  • 創立120周年記念表彰

    2012.06   財団法人逓信同窓会  

  • 石川謙日本教育史研究奨励賞

    2006.04   日本教育史学会  

 

Books and Other Publications

  • 『『成功』 解説・総目次』

    三上敦史( Part: Sole author)

    2015.11 ISBN: 9784835077321

  • 名古屋教育史編集委員会編『名古屋教育史Ⅲ』

    三上敦史( Part: Joint author, 第2章第3節4、第3章第2節4)

    名古屋教育史編さん委員会  2015.03 ISBN: 9784990544539

  • 名古屋教育史編集委員会編『名古屋教育史Ⅱ』

    三上敦史( Part: Joint author, 第2章第3節、第3章第2節)

    名古屋教育史編さん委員会  2014 ISBN: 9784990544522

  • 名古屋教育史編集委員会編『名古屋教育史Ⅰ』

    三上敦史( Part: Joint author, 第2章第3節、第3章第2節)

    名古屋教育史編さん委員会  2013 ISBN: 9784990544515

  • 名古屋教育史編集委員会編『名古屋教育史写真集 写真で綴る名古屋の教育――いつでも子どもたちをまん中にして――』

    三上敦史( Part: Joint author, 解説(p25)、第Ⅳ章)

    名古屋教育史編さん委員会  2010 ISBN: 9784990544508

  • 菅原亮芳編『受験・進学・学校--近代日本教育雑誌にみる情報の研究--』

    三上敦史( Part: Joint author, 第1章第5節、結章(菅原亮芳と共著))

    学文社  2008 ISBN: 9784762017780

  • 『近代日本の夜間中学』

    三上敦史( Part: Sole author)

    北海道大学図書刊行会  2005.02 ISBN: 4832965115

  • EDUCATIONAL CURRICULUM DEVELOPMENT

    MIKAMI Atsushi( Part: Joint author, ‘Japanese Education System’)

    Aichi University of Education  2005.01 ISBN: 4990192710

  • 『昭和中学の歴史』

    三上敦史( Part: Sole author)

    昭和中学同窓会会報終刊第39号別冊  2004

  • 吉田文・廣田照幸編『職業と選抜の歴史社会学--国鉄と社会諸階層--』

    三上敦史( Part: Joint author, 「鉄道教習所の教育史1」「鉄道教習所の教育史2」)

    世織書房  2004 ISBN: 4902163128

  • 創立100周年記念事業協議会誌部会『潮陵百年』

    三上敦史( Part: Joint author, 「創校前夜」「定時制の歩み」)

    北海道小樽潮陵高等学校創立100周年記念協賛会  2003

  • 北海道大学125年史編集室編『北大の125年』

    三上敦史( Part: Joint author, 「ポプラ並木の脇を走った蒸気機関車--北海道大学構内鉄道引込線--」)

    北海道大学  2001 ISBN: 4832933213

▼display all

Presentations

  • 1929年の専検答案紛失事件

    三上敦史

    教育史学会第63回大会 

    Presentation date: 2019

  • 『一般市民とは誰か』『中等教育史とは何か』――自治体史に鉄道教習所・河合塾を書く――

    三上敦史

    中等教育史研究会 

    Presentation date: 2019

  • 『学力コンクール』の時代(1946-70)--東京大学学生文化指導会をはじめとする学生団体が大学受験指導の一翼を担った頃--

    三上敦史

    教育史学会第55回大会 

    Presentation date: 2011

  • 河合塾に関する歴史的研究

    三上敦史

    河合文化教育研究所第7回合同研究会 

    Presentation date: 2009

  • 逓信講習所・逓信官吏練習所からみた教育史

    三上敦史

    第2回産業教育史研究会 

    Presentation date: 2008

  • 雑誌『中学世界』にあらわれた受験・進学・独学・苦学情報

    三上敦史

    日本教育学会第67回大会 

    Presentation date: 2008

  • 逓信講習所・逓信官吏練習所に関する歴史的研究

    三上敦史

    教育史学会第50回大会 

    Presentation date: 2006

  • 鉄道教習所の歴史

    三上敦史

    20世紀日本の生活様式と社会環境に関する学際的研究第4回研究会 

    Presentation date: 2005

  • 近代日本の鉄道教習所

    三上敦史

    ものづくり・技術教育に関する研究会第4回研究会 

    Presentation date: 2005

  • 近代日本の夜間中学

    三上敦史

    中等教育史研究会第98回大会 

    Presentation date: 2005

  • 近代日本における教育情報の歴史的研究(1)--研究計画・『大学及大学生』・『鉄道青年』--

    三上敦史

    日本教育学会第64回大会 

    Presentation date: 2004

  • 総力戦体制下の夜間中学

    三上敦史

    教育史学会第46回大会 

    Presentation date: 2002

  • 1920-30年代における夜間中学の展開

    三上敦史

    教育史学会第44回大会 

    Presentation date: 2000

  • 学制・教育令期の『夜間中学校』

    三上敦史

    教育史学会第42回大会 

    Presentation date: 1998

▼display all

Research Projects

  • 中等教育に求められた教育水準の歴史的研究:専検(専門学校入学者検定)を通して

    日本学術振興会  科学研究費助成事業

    Project Year :

    2023.04
    -
    2027.03
     

    浮田 真弓, 三上 敦史, 菅原 亮芳, 堀之内 敏恵, 荒井 明夫, 三木 一司, 吉野 剛弘

  • 全国型予備校と高等学校の関係史

    日本学術振興会  科学研究費助成事業

    Project Year :

    2019.04
    -
    2023.03
     

    三上 敦史

     View Summary

    引き続きコロナ禍が収束を見せないため資料調査・聞き取りが不如意な状況が続いている中、かろうじて利用が可能になった公共図書館を使って可能な限りの資料調査を実施するとともに、所属大学の図書館で新聞のデータベースを利用した資料調査を実施することで、前年度に執筆した論文「地方予備校から見た全国型予備校の黎明期――文理予備校(仙台)を事例として――」を『北海道教育大学紀要』第72巻第1号(2021年8月31日刊行)にて発表した。
    ただし、こうした努力と既存の資料を駆使することだけでは、当初の「研究の目的」「研究実施計画」を実現することは不可能な実情である。所属機関による出張そのものの禁止は解けたものの、資料調査・聞き取りに関する制約は依然として大きい。資料調査については、公共図書館が時間・人数の制約つきながらも利用できるようになったことは有効であるが、大学の附属図書館を使用できないことがネックとなっている。聞き取りについては、法的な制約はないものの対象が高齢者となることから、コロナ禍の「第○派」が地域的なズレを伴って発生する中で協力をお願いし、出かけてゆくことは雰囲気としてはばかられるものがある。この結果、全国型予備校と高等学校との間の具体的なやりとりの深化、高等学校における進路指導が予備校の提供するデータと骨がらみの関係を構築していく過程といった、研究の中核となる部分を構成する資料に恵まれないのが現状である。

  • Historical Research on transition of the concept of scholastic ability in modern Japan

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2014.04
    -
    2019.03
     

    MIKAMI Atsushi

     View Summary

    First, we focused on changes in the awareness of working adolescents, who are the primary candidates for the intermediate level examinations, and conducted data collection and article analysis on “Success”, the largest educational magazine published for them. At the same time, the book was scattered in the domestic libraries, and despite the high academic value, there was no reprint, so we reprinted with Fuji Publishing.
    Secondly, in view of the fact that the main course that the secondary test examination applicants aim at is to advance to higher education, we focused on the Chukyo area and conducted data collection and analysis on the appearance and development of the preparatory school.

  • A comprehensive research on urban-rural inter-relational industrialization and living environment in modern Japan

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2011.04
    -
    2015.03
     

    NAKANISHI Satoru, YAMAGUCHI Yoshito, IOKU Shigehiko, KITAZAWA Mitsuru, KOBORI Satoru, YOSHIKAWA Takuji, NISHIZAWA Yasuhiko, MIZOGUCHI Tsunetoshi, HOTTA Yoshihiro, HANAI Shunsuke, NAKAMURA Naofumi, OCHIAI Kou, ICHIKAWA Daisuke, MIYACHI Hidetoshi, OSHIMA Tomotaka, NAKANISHI Tomoko, TAMURA Hitoshi, MIKI Masafumi, NAITO Takao, KORESAWA Noriko, YUZAWA Noriko, ISHII Rie, HAYAKAWA Daisuke, KURODA Yoshihiko, NAGASHIMA Takeshi, MIKAMI Atsushi, NAKAMOTO Takatoshi, NAKAMURA Kazunari, MITSUZONO Isamu, ISHII Kanji, ITO Toshio, HATTORI Ayumi, MATSUGI Takafumi, KATO Satoshi

     View Summary

    This research has analyzed the correlation between industrialization and living environment in Japan from early modern to modern times, aiming to obtain suggestions for sustainable development with a balanced urban-rural composition in the future.In particular, in order to re-evaluate the structure of industrialization involving urban-rural interactions in Japan and its potential resilience to economic crises during the first half of the 20th century, we have focused upon the brewing and textile industries in Aichi Prefecture which developed initially as ‘rural’ industries. Our research has found out that, in those industries, leading entrepreneurs played an important role in the provision of safety-nets in the local community by means of job creation, building of infrastructure, and so on.

  • Research on modern Japanese education , from the viewpointo of nationwide private school

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2009.04
    -
    2014.03
     

    MIKAMI Atsushi

     View Summary

    This research is a historical survey about nationwide expantion of Kawaijuku,
    that is one of the "BIG3" Japanese preparatory schools(private schools for students preparing for university entrance examinations).
    Until 1950s', preparatory schools provided lessons only. Competitions were not made by their own staffs. They bought ready-made tests sold by textbook publishers. There were no strategy about information. After 1960s', some preparatory schools found the importance of information control. Among all those cases, Kawaijuku, that was located in Nagoya, was the pioneer to make pipelines between highschools and built branches in Tokyo, that was out of own territory. In the end, they started to be one of the "nationwide preparatory schools", that make impact for highschools and smaller preparatory schools.

  • A Historical on a Modern Japanese Carrier Design Formation and Educational Journalism before the war

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2007
    -
    2010
     

    SUGAWARA Akiyoshi, SHIMOYAMA Toshiko, TERASAKI Masao, KUREMATU Kaoru, OGUMA Shinichi, MIKAMI Atushi, ISHIWATA Takako, YOSHINO Takehiro, TAKASE Yukie, YAGI Mihoko

     View Summary

    This study explored the major role played by career design guidebooks published in Japan before WWII in canalizing career planning for young adults. These individuals expressed their way of life and future planning in the light of the realities of life through understanding their self identity and life cycles as well as their external environment such as family, school, and workplace.
    Analyses of the seven journals confirmed that they were a practical tool for building an effective, focused development plan at every stage such as designing to assist individuals in identifying some significant personal preferences. The guides highlighted self-awareness while providing access to the most current occupational information available.
    The significance of this study is twofold. First this research attempted to address a gap in Japanese education literature by looking at hitherto unknown career design guidebooks, and analyzed the interactions between personal preferences and the specific career development and life options that align them. The second major contributions of this study was that it added to the sparse research on career planning models provided by the informal education system.

  • Comparative research between cities and farm villages from the viewpoint of life styles and social environments in early modern and modern Japan

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2006
    -
    2009
     

    NAKANISHI Satoru, NISHIZAWA Yasuhiko, MIZOGUCHI Tsunetoshi, YOSHIKAWA Takuji, KURODA Yoshihiko, HAGA Shoji, TAMURA Hitoshi, YAMAGUCHI Yoshito, NAKANISHI Ryotaro, TAKAGI Yasufmi, OKADO Masakatu, HOTTA Yoshihiro, KOBORI Satoru, IOKU Shigehiko, IWABUCHI Reiji, MIKAMI Atsushi, KITAZAWA Mitsuru, SAWAYAMA Mikako, NAITO Takao, OKABE Keishi, KORESAWA Noriko, FUTAYA Tomoko, NAKAMOTO Talatoshi, OZEKI Manabu, KATO Manabu, MIZUTA Ryutaro

     View Summary

    This research analyzed correlation between the lifestyle and social environment in the early modern and modern Japan, and aimed at getting the knowledge to lead to the maintenance of the living environment. Then we researched the literature material about city life and rural life that indicated differences most explicitly in social environment, and made the field-work about old family combining together the research of house, old document and hearing in Aichi prefecture. As a result, it was revealed that people preferred Japanese lifestyle to Western lifestyle of one's own accord in modern Japan, groping for the lifestyle adapted to the region's social environment.

  • A Historical Research on Non-official Education in Modern Japan : Focusing on Communications Staff Training Center

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2006
    -
    2007
     

  • 近代日本における「無学歴学校」の歴史的研究--鉄道教習所を中心に--

    日本学術振興会  科学研究費助成事業

    Project Year :

    2004
    -
    2005
     

    三上 敦史

     View Summary

    1.資料調査の進捗状況
    北海道・宮城県・埼玉県・東京都・京都府・大阪府・島根県・広島県・山口県・福岡県の図書館・文書館で実施し、当該地まで出向かなければ閲覧できない資料を中心に大きな収穫を得た。昨年度実施を予定しておりながら、都合で実施できなかった訪問先を相当網羅できた。本研究の対象は正規の(したがって文部省所管の)教育制度ではなく、また現存する教育機関でもない。それゆえ調査の対象は各都道府県の教育史に関する資料のほか、「鉄道公報」をはじめとする鉄道省の発行物、一般の新聞・雑誌、受験生を対象とする受験案内書といった全国各地に散逸している。それらの一端を収集できたのは特筆に値する成果といえる。
    また、鉄道省と同様に、中等・高等教育へと列なる学校体系を有していた逓信省の所管学校(逓信官吏練習所・逓信講習所)に関する資料を相当数入手できたのは予想外の成果であった。これを基盤にして次年度以降、「無学歴学校」の研究を更に深化させたい。
    2.資料分析の進捗状況
    前年度に実施した日本教育学会第63回大会(於北海学園大学)における学会発表をもとに、受験雑誌『鉄道青年』の書誌的分析を進め、本年度の学内紀要に論文を投稿した。
    また、並行して収集を行った逓信省の所管学校に関する資料については、今なお整理の段階にあり、今後も分析を継続したい。
    3.学会発表の状況
    本年度は行っていない。
    4.その他
    特記事項なし。

  • A Historical Research on Non-official Education in Modern Japan : Focusing on Communications Staff Training Center

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2002
    -
    2004
     

  • 近代日本の夜間中学

    科学研究費補助金

    Project Year :

    2003
     
     
     

  • 戦前期国鉄における職員・労働者の人材選抜と育成に関する研究

    東日本鉄道文化財団  平成10年度調査・研究助成

    Project Year :

    1998.04
    -
    1999.03
     

    廣田照幸, 吉田文, 三上敦史, 髙瀬雅弘, 新谷康浩, 鈴木智道, 河野誠哉

▼display all

Misc

▼display all

 

Syllabus

▼display all

Teaching Experience

  • Waseda University  

    2023.04
    -
    Now
     

  • Hokkaido University of Education  

    2013.04
    -
    2023.03
     

  • Aichi University of Education  

    2003.04
    -
    2013.03