2022/12/08 更新

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タナカ アイナ
田中 藍渚
所属
国際学術院 国際教養学部
職名
助手

学歴

  • 2020年09月
    -
    継続中

    早稲田大学   国際コミュニケーション研究科(博士課程所属)  

  • 2018年04月
    -
    2020年03月

    早稲田大学   大学院教育学研究科(修士)  

  •  
     
     

    Cambridge CELTA  

学位

  • 修士

経歴

  • 2021年09月
    -
    継続中

    早稲田大学   国際教養学部   助手

  • 2020年09月
    -
    継続中

    玉川大学   ELFセンター   非常勤講師

  • 2018年09月
    -
    2021年09月

    早稲田大学教育学研究科   RA

  • 2018年10月
    -
    2020年09月

    ロイター通信 日本支社   アシスタント

所属学協会

  • 2021年07月
    -
    継続中

    日本英語コミュニケーション学会

  • 2020年12月
    -
    継続中

    大学英語教育学会(JACET)

  • 2019年04月
    -
    継続中

    大学英語教育学会 (JACET) English as a Lingua Franca SIG

  • 2018年12月
    -
    継続中

    早稲田大学英語英文学会

  • 2018年05月
    -
     

    大学英語教育学会 (JACET) 言語政策 SIG

 

論文

  • 「日本人大学生とリンガフランカとしての英語(ELF)での自己表現:コロナ禍における授業内課題としてのクリエイティブライティング作成を考察する」

    田中藍渚

    日本英語コミュニケーション学会紀要   31  2022年  [査読有り]

  • What matters "correctness" or originality of the language usage?: An analysis of creative writings and readers' commentary in an ELF context

    大学英語教育学会(JACET)ELF研究会ジャーナル   4/5   48 - 77  2021年09月  [査読有り]

  • On readers’ thoughts: an analysis of readers’ commentary on creative writings in ELF context

    Aina Tanaka

    Waseda Working Paper in English as a Lingua Franca   8   129 - 146  2019年09月  [査読有り]

書籍等出版物

  • 「つながる」ための言語教育ーアフターコロナのことばと社会(杉野俊子・野沢恵美子・田中富士美編)

    田中藍渚, 齋藤浩一( 担当: 共著,  担当範囲: 第3章「国際共通語としての英語」使用者として国際社会とつながるためにー大学生が持つ英語観より)

    明石書店  2021年09月

Misc

  • Book Review on Michael D Clark, Trent Hergenrader, & Joseph Rein (2015) Creative Writing in the Digital Age: Theory, Practice, and Pedagogy. Bloomsbury. ISBN: 9781472574077

    Journal of Literature in Language Teaching volume   11 ( 1 )  2021年

    書評論文,書評,文献紹介等  

  • Japan court blocks ex-Nissan boss Ghosn from attending board meeting

    Tim Kelly, Sudip Kar-Gupta, Aina Tanaka (Additional reporting)

    Reuters News Article    2019年03月

  • Olympics: Tokyo Great-Grand mother Proves It’s Never Too Late To Learn

    Jack Tarrant, Aina Tanaka (Additional reporting)

    Reuters News Article    2019年03月

講演・口頭発表等

  • The use of ELF for self-expression in social media: An analysis of Japanese SNS users’ linguistic creativity from a translanguaging perspective

    Aina Tanaka

    13th International Conference of English as a Lingua Franca  

    発表年月: 2022年11月

  • The use of English as a lingua franca (ELF) for self-presentation in social media

    Aina Tanaka

    Sociolinguistic Symposium 24  

    発表年月: 2022年07月

  • 「コロナ禍における大学生と英語での自己表現:授業内課題としてのクリエイティブライティング作成を考察する」

    田中 藍渚

    日本英語コミュニケーション学会  

    発表年月: 2021年10月

  • On readers’ thoughts: analysis of creative writings and the readers' reactions on writtenness, from an ELF perspective

    Aina Tanaka

    Conference of English Language and Literature, Waseda University  

    発表年月: 2019年11月

  • It's what’s on the inside that counts, does it remain true? analysis of readers response to ELF creative writings,

    Aina Tanaka

    Waseda 8th international workshop and symposium  

    発表年月: 2019年01月

  • Is creativeness overshadowed by the language errors? analysis of creative writings and readers’ reaction

    Aina Tanaka

    Conference of English Language and Literature, Waseda University  

    発表年月: 2018年12月

  • Creativity and ELF in written language: From the perspective of readers

    田中藍渚

    TALK 早稲田大学  

    発表年月: 2018年10月

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学内研究費(特定課題)

  • ソーシャルメディアにおける自己発信のための共通語としての英語(ELF)使用調査

    2021年  

     概要を見る

    Over the period, the researcher conducted a few months of online observation of the SNS platform, namely Instagram, questionnaire surveys, and interviews with online users. The ongoing analysis reveals that Japanese participants using social media exploit their translingual capacity creatively, expressing themselves using rhymes, metaphorical expressions, and other language plays. The analysis of questionnaires and interviews suggests that they often provide different identities depending on the languages. This research in progress embosses the Japanese participants’ creative capacity of using English for self-expressive purposes in the transnational online context.The textual analysis of Japanese undergraduate students’ creative English use, which is the core of this study, was presented at the Japanese Association for Studies in English Communication (JASEC), The 30th Annual Conference in October 2021. The manuscript of the contribution for JASEC Bulletin Volume 30 on this presentation is currently in progress. In addition, a book review on an edited book about creative writing in the digital age was published in Journal of Literature in Language Teaching volume 11(1). Finally, the abstract for the poster presentation on creative language use and self-presentation in social media was accepted and will be presented at Sociolinguistics Symposium 24 in Belgium in 2022.