2024/12/27 更新

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スズキ シュンゴ
鈴木 駿吾
所属
研究院(研究機関) グリーン・コンピューティング・システム研究機構
職名
次席研究員(研究院講師)
学位
博士(言語学) ( 2021年05月 Lancaster University )
修士(応用言語学及び英語教授法) ( 2017年09月 Lancaster University )
修士(教育学) ( 2018年03月 早稲田大学 )
学士(文学) ( 2015年03月 早稲田大学 )

経歴

  • 2021年09月
    -
    継続中

    早稲田大学   グリーン・コンピューティング・システム研究機構   次席研究員

  • 2022年04月
    -
    2024年03月

    京都工芸繊維大学   国際課   専門職(プログラム・コーディネーター)

  • 2023年04月
    -
     

    立教大学   異文化コミュニケーション学部   非常勤講師

  • 2022年04月
    -
    2023年03月

    早稲田大学   文学学術院   兼担講師

  • 2022年04月
    -
    2022年09月

    東京理科大学   教養教育研究院 葛飾キャンパス教養部   非常勤講師

  • 2021年05月
    -
    2021年06月

    ロンドン大学   教育研究所   研究補助員

  • 2020年01月
    -
    2021年03月

    ランカスター大学   言語学部   非常勤講師

  • 2018年10月
    -
    2019年04月

    ランカスター大学   日本語教師

  • 2018年05月
    -
    2018年08月

    早稲田大学   教育・総合科学学術院   リサーチアシスタント

  • 2014年04月
    -
    2018年03月

    早稲田大学   教育学部   ティーチングアシスタント

  • 2016年10月
    -
    2017年04月

    ランカスター大学   日本語教師

  • 2014年10月
    -
    2015年03月

    早稲田大学   商学学術院   リサーチアシスタント

  • 2014年08月
    -
    2014年09月

    米国オレゴン州立友人学園小学校   日本語教師インターン

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学歴

  • 2018年10月
    -
    2021年05月

    Lancaster University   Department of Linguistics and English Language  

    PhD in Linguistics (No correction)

  • 2015年04月
    -
    2018年03月

    早稲田大学   大学院教育学研究科   英語教育専攻  

    教育学修士; 2016年10月〜2017年9月の間、英国ランカスター大学大学院入学のため休学

  • 2016年10月
    -
    2017年09月

    Lancaster University   Department of Linguistics and English Language  

  • 2011年04月
    -
    2015年03月

    早稲田大学   教育学部   英語英文学科  

委員歴

  • 2024年04月
    -
    継続中

    Annual Review of Applied Linguistics  Guest Associate Editor

  • 2017年09月
    -
    2021年08月

    学生座長

  • 2019年09月
    -
    2021年04月

    ランカスター大学第二言語学習・教授研究会  幹事

所属学協会

  • 2022年06月
    -
    継続中

    International Language Testing Association (ILTA)

  • 2021年09月
    -
    継続中

    Association Internationale de Linguistique Appliquée [International Association of Applied Linguistics] (AILA)

  • 2018年03月
    -
    継続中

    American Association for Applied Linguistics (AAAL)

  • 2017年09月
    -
    継続中

    Japan Second Language Acquisition Research Forum

  • 2017年08月
    -
    継続中

    European Second Language Association (EUROSLA)

  • 2017年04月
    -
    継続中

    International Association for Task-Based Language Teaching (IATBLT vzw)

  • 2016年10月
    -
    継続中

    Language Testing Research Group, Lancaster University

  • 2016年10月
    -
    継続中

    Second Language Learning and Teaching Research Group, Lancaster University

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研究分野

  • 外国語教育   第二言語習得

研究キーワード

  • 発話産出

  • 言語テスト

  • 外国語教育

  • 第二言語習得

受賞

  • Nominated for NFMLTA/MLJ Paul Pimsleur Award (Editors of Language Testing)

    2024年06月  

  • Shortlisted for ILTA Best Article Award for 2022

    2024年02月   International Language Testing Association  

  • Most downloaded article in 2022 in Studies in Second Language Acquisition

    2023年08月  

  • Top Cited Article in 2021-2022 (WILEY)

    2023年02月  

  • Top Cited Article in 2020-2021 (WILEY)

    2022年02月  

  • Best Paper Award

    2024年09月   Special Interest Group on Discourse and Dialogue (SIGdial)   InteLLA: Intelligent Language Learning Assistant for Assessing Language Proficiency through Interviews and Roleplays  

    受賞者: Saeki, Mao, Takatsu, Hiroaki, Kurata, Fuma, Suzuki, Shungo, Eguchi, Masaki, Matsuura, Ryuki, Takizawa, Kotaro, Yoshikawa, Sadahiro, Matsuyama, Yoichi

  • 研究会優秀賞

    2022年06月   一般社団法人人工知能学会   InteLLA:適応的な質問戦略を有するスピーキング能力判定会話エージェント  

    受賞者: 佐伯真於, 松浦瑠希, 鈴木駿吾, 宮城琴佳, 小林哲則, 松山洋一

  • QS-Wharton Reimagine Education Award (Learning Assessment): Bronze

    2021年12月   クアクアレリ・シモンズ(QS)社、米国ペンシルベニア 大学ウォートン校(MBA)   InteLLA: Intelligent Language Learning Assistant  

    受賞者: 松山洋一, 鈴木駿吾, 佐伯真於

  • FASS scholarship (£45,000及び授業料免除)

    2018年10月   ランカスター大学  

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メディア報道

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論文

  • The multidimensionality of second language oral fluency: Interfacing cognitive fluency and utterance fluency

    Shungo Suzuki, Judit Kormos

    Studies in Second Language Acquisition    2023年03月  [査読有り]

    担当区分:筆頭著者

    DOI

    Scopus

    29
    被引用数
    (Scopus)
  • How Does Creativity Affect Second Language Speech Production? The Moderating Role of Speaking Task Type

    Shungo Suzuki, Toshinori Yasuda, Keiko Hanzawa, Judit Kormos

    TESOL Quarterly   56 ( 4 ) 1320 - 1344  2022年12月  [査読有り]

    担当区分:筆頭著者, 責任著者

    DOI

    Scopus

    13
    被引用数
    (Scopus)
  • The Relationship Between Utterance and Perceived Fluency: A Meta‐Analysis of Correlational Studies

    Suzuki, S., Kormos, J., Uchihara, T.

    The Modern Language Journal   105 ( 2 ) 435 - 463  2021年06月  [査読有り]

    担当区分:筆頭著者, 責任著者

    DOI

    Scopus

    45
    被引用数
    (Scopus)
  • Gauging the Validity of Machine Learning-Based Temporal Feature Annotation to Measure Fluency in Speech Automatically

    Matsuura, R., Suzuki, S., Takizawa, K., Saeki, M., Matsuyama, Y.

    Research Methods in Applied Linguistics    2025年01月  [査読有り]

  • The moderating role of L2 proficiency in the predictive power of L1 fluency on L2 utterance fluency

    Shungo Suzuki, Judit Kormos

    Language Testing    2025年01月  [査読有り]

    担当区分:筆頭著者, 責任著者

    DOI

    Scopus

    1
    被引用数
    (Scopus)
  • インタビューエージェントの関係構築的対話戦略が言語パフォーマンスに与える影響

    倉田楓真, 江口政貴, 佐伯真於, 鈴木駿吾, 松山洋一

    人工知能学会研究会資料 言語・音声理解と対話処理研究会   102   133 - 140  2024年11月

  • Creativity and the linguistic features of argumentative and narrative written task performance

    Judit Kormos, Shungo Suzuki

    System     103531 - 103531  2024年10月  [査読有り]

    担当区分:最終著者

    DOI

    Scopus

  • Task-generated processes in second language speech production: Exploring the neural correlates of task complexity during silent pauses

    Andrea Révész, Hyeonjeong Jeong, Shungo Suzuki, Haining Cui, Shunsui Matsuura, Kazuya Saito, Motoaki Sugiura

       2024年09月  [査読有り]

    DOI

    Scopus

  • InteLLA: Intelligent Language Learning Assistant for Assessing Language Proficiency through Interviews and Roleplays

    Saeki, Mao, Takatsu, Hiroaki, Kurata, Fuma, Suzuki, Shungo, Eguchi, Masaki, Matsuura, Ryuki, Takizawa, Kotaro, Yoshikawa, Sadahiro, Matsuyama, Yoichi

    Proceedings of the 25th Annual Meeting of the Special Interest Group on Discourse and Dialogue     385 - 399  2024年09月  [査読有り]

  • Exploring AI for intercultural communication: open conversation

    Hua Zhu, David Wei Dai, Adam Brandt, Guanliang Chen, Giuliana Ferri, Spencer Hazel, Chris Jenks, Rodney Jones, John O’Regan, Shungo Suzuki

    Applied Linguistics Review    2024年07月

    DOI

    Scopus

    1
    被引用数
    (Scopus)
  • Generative AI for professional communication training in intercultural contexts: where are we now and where are we heading?

    David Wei Dai, Shungo Suzuki, Guanliang Chen

    Applied Linguistics Review    2024年07月  [査読有り]  [招待有り]

    DOI

    Scopus

    5
    被引用数
    (Scopus)
  • The role of creativity in second language writing performance

    Judit Kormos, Shungo Suzuki, Olena Rossi

    Learning and Individual Differences    2024年07月  [査読有り]

    DOI

    Scopus

    1
    被引用数
    (Scopus)
  • Unknown Vocabulary Density and Reading Comprehension: Replicating Hu and Nation (2000)

    Benjamin Kremmel, Bimali Indrarathne, Judit Kormos, Shungo Suzuki

    Language Learning   73 ( 4 ) 1127 - 1163  2023年12月  [査読有り]

    担当区分:最終著者

    DOI

    Scopus

    2
    被引用数
    (Scopus)
  • Investigating the impact of self-pacing on the L2 listening performance of young learner candidates with differing L1 literacy skills

    Kathrin Eberharter, Judit Kormos, Elisa Guggenbichler, Viktoria S. Ebner, Shungo Suzuki, Doris Moser-Frötscher, Eva Konrad, Benjamin Kremmel

    Language Testing   40 ( 4 ) 960 - 983  2023年10月  [査読有り]

    DOI

    Scopus

    7
    被引用数
    (Scopus)
  • Prompt-Independent Automated Scoring of L2 Oral Fluency by Capturing Prompt Effects

    Ryuki Matsuura, Shungo Suzuki

    Artificial Intelligence in Education. AIED 2023. Lecture Notes in Computer Science    2023年07月  [査読有り]

    担当区分:最終著者

    DOI

    Scopus

  • Refinement of utterance fluency feature extraction and automated scoring of L2 oral fluency with dialogic features

    Ryuki Matsuura, Shungo Suzuki, Mao Saeki, Tetsuji Ogawa, Yoichi Matsuyama

    Proc. The 14th Asia Pacific Signal and Information Processing Association Annual Summit and Conference (APSIPA ASC)    2022年11月  [査読有り]

  • Confusion detection for adaptive conversational strategies of an oral proficiency assessment interview agent

    Mao Saeki, Kotoka Miyagi, Shinya Fujie, Shungo Suzuki, Tetsuji Ogawa, Tetsunori Kobayashi, Yoichi Matsuyama

    Proc. The 23rd Annual Conference of the International Speech Communication Association (INTERSPEECH2022)    2022年09月  [査読有り]

  • 対話特徴を用いた第二言語発話の流暢性自動採点

    松浦瑠希, 鈴木駿吾, 佐伯真於, 小川哲司, 藤江真也, 松山洋一

    情報処理学会研究報告 (SLP)   2022-S ( 47 ) 1 - 6  2022年06月

  • The role of input modality and vocabulary knowledge in alignment in reading-to-speaking tasks

    Judit Kormos, Shungo Suzuki, Masaki Eguchi

    System   108  2022年06月  [査読有り]

    DOI

    Scopus

    4
    被引用数
    (Scopus)
  • 言い淀みとポーズ位置検出に基づく第二言語発話の流暢性自動採点

    松浦瑠希, 鈴木駿吾, 佐伯真於, 小川哲司, 松山洋一

    日本音響学会研究発表会講演論文集    2022年03月

  • How does longitudinal interaction promote second language speech learning?

    K. Saito, Shungo Suzuki, T. Oyama, Y. Akiyama

    Second Language Research   37 ( 4 ) 547 - 571  2021年10月  [査読有り]

    DOI

    Scopus

    22
    被引用数
    (Scopus)
  • 日本人児童英語発話の複雑性及び連語使用の発達:コーパス言語学と動的システム理論の観点から

    小池 生夫, 鈴木 駿吾

    英語教育研究センター委託研究報告書   99 ( 26 )  2021年08月  [招待有り]

    担当区分:最終著者

  • Lexical competence underlying second language word association tasks: Examining the construct validity of response type and response time measures

    Masaki Eguchi, Shungo Suzuki, Yuichi Suzuki

    Studies in Second Language Acquisition   44 ( 1 ) 112 - 142  2021年06月  [査読有り]

    DOI

    Scopus

    4
    被引用数
    (Scopus)
  • The role of modality and awareness in language learning

    Chuqi Zhao, Judit Kormos, Patrick Rebuscha, Shungo Suzuki

    Applied Psycholinguistics   42 ( 3 ) 703 - 737  2021年05月  [査読有り]

    担当区分:最終著者

    DOI

    Scopus

    7
    被引用数
    (Scopus)
  • InteLLA:適応的な質問戦略を有するスピーキング能力判定会話エージェント

    佐伯 真於, 松浦 瑠希, 鈴木 駿吾, 宮城 琴佳, 小林 哲則, 松山 洋一

    人工知能学会研究会資料 言語・音声理解と対話処理研究会   93   15 - 20  2021年

     概要を見る

    <p>日本人の英語スピーキング能力を正確に測定するためには,学習者の習熟度に適切な難易度の課題を用いて、十分な発話サンプルを引き出すことが重要である.しかし,既存のスピーキング能力判定では人工的な状況を与えて一定の制限時間内にモノローグ発話をさせる等,現実的な会話状況を反映していないことが指摘されてきた.本研究では,バーチャル会話エージェント InteLLA(Intelligent Language Learning Assistant)による適応的な英語スピーキング能力判定システムを提案する.InteLLAには,英語能力の逐次的な予測,ユーザの言語的な上限を特定できるような会話破綻の状況に応じた質問の難易度や対話行為を調整する対話制御が実装されている.本発表では,ユーザとInteLLAの約10分間のインタビューを行いユーザのスピーキング能力を評価する様子を紹介し,今後の展望について述べる.</p>

    DOI CiNii

  • Linguistic dimensions of comprehensibility and perceived fluency: An investigation of complexity, accuracy, and fluency in second language argumentative speech

    Shungo Suzuki, Judit Kormos

    Studies in Second Language Acquisition   42 ( 1 ) 143 - 167  2020年03月  [査読有り]

    担当区分:筆頭著者, 責任著者

    DOI

    Scopus

    61
    被引用数
    (Scopus)
  • Exploring the Dynamic Nature of Second Language Listeners’ Perceived Fluency: A Mixed‐Methods Approach

    Viktoria Magne, Shungo Suzuki, Yui Suzukida, Meltem Ilkan, Mai Tran, Kazuya Saito

    TESOL Quarterly   53 ( 4 ) 1139 - 1150  2019年12月  [査読有り]

    DOI

    Scopus

    17
    被引用数
    (Scopus)
  • The Effects of read-aloud assistance on second language oral fluency in text summary speech

    Shungo Suzuki, Judit Kormos

    Proceedings of Disfluency in Spontaneous Speech, DiSS 2019    2019年09月  [査読有り]

    担当区分:筆頭著者, 責任著者

  • Acoustic characteristics and learner profiles of low-, mid- and high-level second language fluency

    Kazuya Saito, Meltem Ilkan, Viktoria Magne, Mai Ngoc Tran, Shungo Suzuki

    Applied Psycholinguistics   39 ( 3 ) 593 - 617  2018年05月  [査読有り]

    担当区分:最終著者

    DOI

    Scopus

    47
    被引用数
    (Scopus)
  • Students' Perspectives on the Role of English-Medium Instruction in English Learning: A Case Study

    SUZUKI Shungo, HARADA Tetsuo, EGUCHI Masaki, KUDO Shuhei, MORIYA Ryo

    早稲田大学大学院教育学研究科紀要 別冊   ( 26 ) 1 - 18  2018年  [査読有り]

    担当区分:筆頭著者, 責任著者

    CiNii

  • Investigating the Relationship Between Students' Attitudes Toward English-Medium Instruction and L2 Speaking

    SUZUKI Shungo, HARADA Tetsuo, EGUCHI Masaki, KUDO Shuhei, MORIYA Ryo

    英語英文学叢誌   ( 46 ) 25 - 41  2016年  [査読有り]

    担当区分:筆頭著者

    CiNii

  • Investigating English Speaking Anxiety in English-Medium Instruction

    KUDO Shuhei, HARADA Tetsuo, EGUCHI Masaki, MORIYA Ryo, SUZUKI Shungo

    英語英文学叢誌   ( 46 ) 7 - 23  2016年  [査読有り]

    CiNii

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書籍等出版物

  • Practice and automatization in second language research: Theory, methods, and pedagogical implications

    Shungo Suzuki, Andrea Révész( 担当: 分担執筆,  担当範囲: Measuring Speaking and Writing Fluency: A Methodological Synthesis Focusing on Automaticity)

    Cambridge University Press  2023年

  • 実例でわかる 英語スピーキングテスト作成ガイド

    鈴木駿吾, 濱田彰( 担当: 分担執筆,  担当範囲: コロナ禍における学習評価)

    大修館書店  2022年01月 ISBN: 4469246557

    ASIN

講演・口頭発表等

  • 対話指向英語スピーキング能力自動判定システムの開発

    鈴木駿吾  [招待有り]

    関東甲信越英語教育学会第48回山梨研究大会  

    発表年月: 2024年08月

  • You may say this better: Consequential validity evidence for diagnostic speaking assessment on lexical use

    Suzuki, S, Takatsu, H, Matsuura, R, Koyama, M, Saeki, M, Arai, T, Matsuyama, Y

    The 45th Language Testing Research Colloquium  

    発表年月: 2024年07月

  • Building an argument for test score interpretation and use for a fully automated online assessment of L2 spoken interaction

    Yasuyo Sawaki, Yuya Arai, Masaki Eguchi, Shungo Suzuki, Yoichi Matsuyama

    The 45th Language Testing Research Colloquium  

    発表年月: 2024年07月

  • スピーキングテスト作問の体系化:KIT Speaking Test を例に

    鈴木駿吾  [招待有り]

    文部科学省「大学の国際化促進フォーラム」支援シンポジウム 「英語スピーキングテストを日常授業に取り入れる:理論と実践」  

    発表年月: 2023年12月

  • AI for professional communication in intercultural contexts: Where are we now and where are we heading?

    Dai, D. W, Suzuki, S, Guanliang, C  [招待有り]

    the British Association for Applied Linguistics (BAAL) Multilingualism SIG Research Event (Zoom).  

    発表年月: 2023年12月

  • Investigating second language fluency: Predictors of performance and task-related variability

    Kormos, J, Suzuki, S  [招待有り]

    Tokyo JALT  

    発表年月: 2023年09月

  • The role of working memory and creativity in written task performance

    Kormos, J, Suzuki, S

    the 32nd annual conference of the European Second Language Association (EUROSLA)  

    発表年月: 2023年08月

    開催年月:
    2023年08月
    -
    2023年09月
  • The moderating role of L2 automaticity in the predictive power of L1 fluency for L2 utterance fluency

    Suzuki, S, Kormos, J

    the 32nd annual conference of the European Second Language Association (EUROSLA)  

    発表年月: 2023年08月

    開催年月:
    2023年08月
    -
    2023年09月
  • What temporal and dialogic features distinguish between second language oral proficiency levels? The case of oral proficiency interview

    Shungo Suzuki, Ryuki Matsuura, Yuuki Inada, Mao Saeki, Yoichi Matsuyama

    International Association of Applied Linguistics (AILA)  

    開催年月:
    2023年07月
     
     
  • Prompt-independent automated scoring of L2 oral fluency by capturing prompt effects

    Matsuura, R, Suzuki, S

    The 24th International Conference on Artificial Intelligence in Education (AIED 2023)  

    発表年月: 2024年07月

    開催年月:
    2023年07月
     
     
  • 発話産出モデルに基づく第二言語発話の流暢性自動採点

    松浦瑠希, 鈴木駿吾

    第13回横幹連合コンファレンス  

    開催年月:
    2022年12月
     
     
  • Refinement of utterance fluency feature extraction and automated scoring of L2 oral fluency with dialogic features

    Ryuki Matsuura, Shungo Suzuki, Mao Saeki, Tetsuji Ogawa, Yoichi Matsuyama

    The 14th Asia Pacific Signal and Information Processing Association Annual Summit and Conference  

    発表年月: 2022年11月

    開催年月:
    2022年11月
     
     
  • Confusion detection for adaptive conversational strategies of an oral proficiency assessment interview agent

    Mao Saeki, Kotoka Miyagi, Shinya Fujie, Shungo Suzuki, Tetsuji Ogawa, Tetsunori Kobayashi, Yoichi Matsuyama

    The 23rd Annual Conference of the International Speech Communication Association (INTERSPEECH2022)  

    発表年月: 2022年09月

  • The role of creativity in L2 speech production: The importance of both cognitive and social-personality approaches

    Shungo Suzuki  [招待有り]

    International Online Symposium on Individual Differences and Creativity in L2 learning  

    発表年月: 2022年06月

  • Is self-pacing a viable accommodation in listening tests for learners with specific learning difficulties?

    Eberharter, K, Kormos, J, Guggenbichler, E, Kremmel, B, Suzuki, S

    the annual conference of the European Association for Language Testing and Assessment (EALTA)  

    発表年月: 2022年06月

  • Dynamic phonetic correlates of liquid contrasts in Japanese speakers of English

    Takayuki Nagamine, Shungo Suzuki

    BAAP 2022: Colloquium of the British Association of Academic Phoneticians  

    発表年月: 2022年04月

  • The neural correlates of mid- and end-clause silent pauses in L2 speech

    Révész, A, Jeong, H, Suzuki, S, Cui, H, Matsuura, S, Saito, K, Sugiura, M

    American Association for Applied Linguistics (AAAL)  

    発表年月: 2022年03月

  • Defining TLU task characteristics distinguishing the different CEFR levels through a textbook analysis: The case of a university speaking placement test

    Takizawa, K, Liu, X, Suzuki, S, Deng, Y, Matsumura, K, Nakamura, K, Oi, Y, Tahara, T, Watanabe, A, Zhou, T

    The 43rd Language Testing Research Colloquium (LTRC)  

    発表年月: 2022年03月

  • Balancing interactional authenticity and variability in the assessment of interactional competence: A comparative study of human interlocutors and conversational virtual agent

    Mao Saeki, Ryo Takagi, Shungo Suzuki, Yoichi Matsuyama

    The 43rd Language Testing Research Colloquium (LTRC)  

    発表年月: 2022年03月

  • Revisiting the assessment potential of read-aloud speech performance: Cognitive validity and predictive validity

    Shungo Suzuki, Ryuki Matsuura, Mao Saeki, Yoichi Matsuyama

    The 43rd Language Testing Research Colloquium (LTRC)  

    発表年月: 2022年03月

  • 言い淀みとポーズ位置検出に基づく第二言語発話の流暢性自動採点

    松浦瑠希, 鈴木駿吾, 佐伯真於, 小川哲司, 松山洋一

    日本音響学会  

    発表年月: 2022年03月

  • L2 oral fluency: From the construct definition to automated scoring

    Shungo Suzuki, Ryuki Matsuura  [招待有り]

    University of Reading Applied Linguistics Research Circle Weekly Talk  

    発表年月: 2022年02月

  • 第二言語研究手法:混合研究法と時々、英国留学

    鈴木駿吾  [招待有り]

    DM569言語研究調査法(立教大学)  

    発表年月: 2021年12月

  • 大学に入る前に知りたかった話:研究と大学について

    鈴木駿吾  [招待有り]

    徳島県立城ノ内高等学校  

    発表年月: 2021年11月

  • L2 oral fluency: Towards bridging a gap between SLA research and language testing

    Shungo Suzuki  [招待有り]

    The Japan Association for Language Education and Technology, Methodology Special Interest Group  

    発表年月: 2021年11月

  • What linguistic knowledge underlies second language oral fluency? The link between cognitive fluency and utterance fluency

    Shungo Suzuki

    The 7th annual international conference of the Asian Association for Language Assessment  

    発表年月: 2021年11月

  • InteLLA: 適応的な質問戦略を有するスピーキング能力判定会話エージェント

    佐伯真於, 松浦瑠希, 鈴木駿吾, 宮城琴佳, 小林哲則, 松山洋一

    第12回対話システムシンポジウム  

    発表年月: 2021年11月

  • The role of linguistic knowledge and processing skills in second language fluency: The interface between cognitive and utterance fluency

    Shungo Suzuki, Judit Kormos

    The 19th Annual Congress of International Association of Applied Linguistics  

    発表年月: 2021年08月

  • A mixed-methods approach to exploring L2 perceived fluency

    Magne, V, Suzuki, S, Suzukida, Y

    The 30th annual conference of the European Second LanguageAssociation (EUROSLA)  

    発表年月: 2021年07月

  • Listener judgements of L2 oral fluency revisited: The interface between perceived and cognitive fluency

    Shungo Suzuki

    The 30th annual conference of the European Second Language Association (EUROSLA)  

    発表年月: 2021年07月

  • The effects of read-aloud assistance on text summary speech: The interface between lexical use and utterance fluency

    Judit Kormos, Shungo Suzuki

    The 30th annual conference of the European Second Language Association (EUROSLA)  

    発表年月: 2021年07月

  • Role of multi-word units in comprehensibility development: The case of L1-shared judges

    Kotaro Takizawa, Shungo Suzuki

    The 12th Annual Pronunciation in Second Language and Teaching Conference  

    発表年月: 2021年06月

  • Five steps to getting abstracts accepted: Some strategies for conference abstract writing

    Shungo Suzuki  [招待有り]

    Centre for Research in Language Learning and Use, University of York  

    発表年月: 2021年03月

  • What I wish I knew when I started my PhD in the UK

    Shungo Suzuki  [招待有り]

    The ESRC-JSLARF Symposium  

    発表年月: 2020年10月

  • A multidimensionality of second language oral fluency: The interface between cognitive, utterance, and perceived Fluency

    Shungo Suzuki  [招待有り]

    The ESRC–JSLARF Symposium  

    発表年月: 2020年10月

  • What linguistic knowledge underlies second language oral fluency? The interface between cognitive fluency and utterance fluency

    Shungo Suzuki  [招待有り]

    Second Language Learning and Teaching Research Group (SLLAT)  

    発表年月: 2020年10月

  • The role of componential vocabulary knowledge in lexical use in L2 speech production

    Eguchi, M, Kyle, K, Suzuki, S, Suzuki, Y

    American Association of Applied Linguistics (AAAL)  

    発表年月: 2020年03月

  • The effects of read-aloud assistance on reading-to-speaking task: The interface between lexical use and fluency

    Shungo Suzuki  [招待有り]

    Second Language Learning and Teaching Research Group (SLLAT)  

    発表年月: 2019年10月

  • The Effects of read-aloud assistance on second language oral fluency in text summary speech

    Shungo Suzuki, Judit Kormos

    The 9th Disfluency in Spontaneous Speech workshop  

    発表年月: 2019年09月

  • Measuring L2 lexical networks: A corpus-based approach to word association task

    Masaki Eguchi, Kristopher Kyle, Shungo Suzuki

    The Second Language Research Forum (SLRF)  

    発表年月: 2019年09月

  • Developing and validating the Speaking Awareness Questionnaire: The case of utterance fluency performance

    Shungo Suzuki

    The 8th International Conference on Task-based language teaching (TBLT)  

    発表年月: 2019年08月

  • Predictive power of a language test and personality traits on L2 speech productivity, complexity, accuracy, and fluency

    Toshinori Yasuda, Shungo Suzuki, Keiko Hanzawa

    The 29th annual conference of the European Second LanguageAssociation (EUROSLA)  

    発表年月: 2019年08月

  • The role of underlying linguistic knowledge and task characteristics in L2 oral fluency

    Shungo Suzuki

    The 9th International Symposium on the Acquisition of Second Language Speech (New Sounds)  

    発表年月: 2019年08月

  • Getting abstracts accepted: Demystifying conference abstract writing

    Shungo Suzuki  [招待有り]

    New Cafe Session 37  

    発表年月: 2019年03月

  • Word association task revisited: Exploring multidimensional links with vocabulary size, depth, speed, and use

    Masaki Eguchi, Shungo Suzuki, Yuichi Suzuki, Kaori Sugita

    The Second Language Research Forum (SLRF)  

    発表年月: 2018年10月

  • Development of L2 Speaking Performance in English-Medium Instruction: Insights from TBLT

    Shungo Suzuki

    Task-Based Language Teaching in Asia (TBLT in Asia)  

    発表年月: 2018年09月

  • Capturing the multidimensionality of lexical organization through word association task: A concurrent validation

    Eguchi, M, Suzuki, S, Sugita, K, Suzuki, Y  [招待有り]

    The 2nd annual conference of Japan Second Language Acquisition Research Forum (J-SLARF)  

    発表年月: 2018年06月

  • What linguistic knowledge underlies L2 oral fluency?

    Suzuki, S, Eguchi, M, Sugita, K, Suzuki, Y  [招待有り]

    The 2nd annual conference of Japan Second Language Acquisition Research Forum (J-SLARF)  

    発表年月: 2018年06月

  • Native listeners’ judgements on L2 speech comprehensibility and perceived fluency

    Shungo Suzuki, Judit Kormos

    The 3rd international Psychology of Language Learning conference (PLL3)  

    発表年月: 2018年06月

  • Examining the effects of creativity on second language speech production in relation to task type differences

    Shungo Suzuki, Toshinori Yasuda, Keiko Hanzawa

    The annual conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL)  

    発表年月: 2018年03月

  • Investigating linguistic dimensions of second language comprehensibility and perceived fluency in terms of complexity, accuracy, and fluency

    Shungo Suzuki  [招待有り]

    The 1st annual conference of Japan Second Language Acquisition Research Forum (J-SLARF)  

    発表年月: 2017年09月

  • Acoustic characteristics and learner profiles of low, mid and high level second language fluency

    Viktoria Magne, Meltem Ilkan, Mai Tran, Shungo Suzuki, Kazuya Saito

    The 27th annual conference of the EuropeanSecond Language Association (EUROSLA)  

    発表年月: 2017年09月

  • A cross-sectional investigation of second language speech production across different proficiency levels: The case of EFL learners

    Shungo Suzuki

    The 27th annual conference of the European Second LanguageAssociation (EUROSLA)  

    発表年月: 2017年09月

  • Examining the developmental patterns of L2 speaking in terms of complexity, accuracy, and fluency: The case of EFL learners

    Shungo Suzuki  [招待有り]

    Language Testing Research Group (LTRG)  

    発表年月: 2017年06月

  • Acoustic characteristics and learner profiles of low, mid and high-level second language fluency

    Saito, K, Ilkan, M, Magne, V, Tran, M, Suzuki, S  [招待有り]

    London Second Language Acquisition Research Forum (L-SLARF)  

    発表年月: 2017年05月

  • Effects of English-medium instruction on second language speech production in EFL settings

    Shungo Suzuki  [招待有り]

    The 7th International Conference on Task-based language teaching (TBLT)  

    発表年月: 2017年04月

  • The role of task sequences and learners’ participatory behaviors in English-medium instruction: A mixed-methods study

    Shungo Suzuki

    The 7th International Conference on Task-based language teaching (TBLT)  

    発表年月: 2017年04月

  • A crucial role of basic vocabulary in second language development of speech production: A longitudinal study

    Shungo Suzuki

    Vocab@Tokyo international conference  

    発表年月: 2016年09月

  • Quantitatively and qualitatively investigating effects language development of medium instruction in Japan on L2 speech production

    Shungo Suzuki

    Pacific Second Language Research Forum (PacSLRF)  

    発表年月: 2016年09月

  • Examining the pedagogical potential of English-medium instruction for second language development in speaking: A longitudinal study

    Shungo Suzuki

    Task-Based Language Teaching in Asia (TBLT in Asia)  

    発表年月: 2016年06月

  • Effects of English medium instruction on the development of complexity, accuracy, and fluency in second language oral performance

    Shungo Suzuki

    早稲田大学英文学会・英語英文学会合同大会  

    発表年月: 2015年11月

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共同研究・競争的資金等の研究課題

  • 英語スピーキングの流暢性診断テストの開発と評価:認知診断モデリングを用いて

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 若手研究

    研究期間:

    2022年04月
    -
    2026年03月
     

    鈴木 駿吾

  • 人と共に成長するオンライン語学学習支援AIシステムの開発

    国立研究開発法人新エネルギー・産業技術総合開発機構  人と共に進化する次世代人工知能に関する技術開発事業

    研究期間:

    2020年05月
    -
     
     

  • 発話の諸側面に対する意識の質問紙尺度の開発と妥当性の検証:発話生成モデルの観点から

    公益財団法人日本英語検定協会英語教育研究センター  第30回「英検」研究助成

    研究期間:

    2017年07月
    -
    2018年06月
     

    鈴木駿吾

  • 学習者の性格が英語運用能力に与える影響: 認知行動水準を媒介として教育的配慮

    公益財団法人日本英語検定協会英語教育研究センター  第29回「英検」研究助成

    研究期間:

    2016年07月
    -
    2017年06月
     

    安田利典, 鈴木駿吾

Misc

  • 内容の評価を理解するための基礎知識

    鈴木駿吾

    英語教育    2024年03月  [招待有り]

    記事・総説・解説・論説等(商業誌、新聞、ウェブメディア)  

  • 対話システムを用いた自動スピーキングテスト:早稲田大学での活用例と英語教育への展望

    鈴木駿吾

    英語教育   72 ( 6 ) 74 - 75  2023年08月  [招待有り]

  • 遠隔指導や距離をおいた従来型対面授業での評価

    小泉利恵, 鈴木駿吾, 濱田彰

    英語教育   69 ( 5 ) 50 - 51  2020年07月  [招待有り]

    担当区分:最終著者

    記事・総説・解説・論説等(商業誌、新聞、ウェブメディア)  

産業財産権

  • 情報処理方法、プログラム及び情報処理装置

    鈴木駿吾, 高津弘明, 松浦瑠希, 松山洋一

    特許権

  • 情報処理方法、情報処理装置及びプログラム

    高津弘明, 鈴木駿吾, 松山洋一

    特許権

  • 情報処理方法、情報処理装置、プログラム及び 言語能力診断シ ステム

    高津弘明, 松山洋一, 鈴木駿吾, 佐伯真於, 松浦瑠希

    特許権

  • 情報処理方法、情報処理プログラム及び情報処理装置

    松山洋一, 佐伯真於, 鈴木駿吾

    特許権

その他

  • 居合道初段

  • 弓道参段

  • 高等学校教諭専修免許(外国語[英語])

  • 中学校教諭専修免許(外国語[英語])

 

現在担当している科目

担当経験のある科目(授業)

  • 知覚情報システム

    早稲田大学基幹理工学研究科  

    2024年10月
    -
    継続中
     

  • 卒業論文 F

    早稲田大学教育学部英語英文学科  

    2024年10月
    -
    継続中
     

  • 英米文学語学演習 II-2 F

    早稲田大学教育学部英語英文学科  

    2024年10月
    -
    継続中
     

  • 英米文学語学演習 I-2 F

    早稲田大学教育学部英語英文学科  

    2024年10月
    -
    継続中
     

  • DM686 外国語教育評価論

    立教大学  

    2023年09月
    -
    継続中
     

  • DM602 英語コミュニケーション教育学

    立教大学  

    2023年04月
    -
    継続中
     

  • English for General Communication

    早稲田大学文学部  

    2022年10月
    -
    2023年03月
     

  • Reading Ia

    東京理科大学  

    2022年04月
    -
    2022年09月
     

  • English for General Communication

    早稲田大学文化構想学部  

    2022年04月
    -
    2022年09月
     

  • LING535 Second Language Classroom Research

    Lancaster University  

    2021年01月
    -
    2021年04月
     

  • LING535 Second Language Classroom Research

    Lancaster University  

    2020年01月
    -
    2020年04月
     

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学術貢献活動

  • Studies in Language Assessment

    査読等

    2024年10月
    -
    継続中
  • Language Teaching

    査読等

    2024年06月
    -
    継続中
  • Applied Linguistics Review

    査読等

    2024年01月
    -
    継続中
  • Assessment in Education: Principles, Policy & Practice

    2023年12月
    -
    継続中
  • Research Methods in Applied Linguistics

    2022年12月
    -
    継続中
  • International Review of Applied Linguistics in Language Teaching (IRAL)

    査読等

    2022年08月
    -
    継続中
  • Language Testing

    査読等

    2022年01月
    -
    継続中
  • Studies in Second Language Leaning and Teaching

    査読等

    2021年
    -
    継続中
  • TESOL Quarterly

    査読等

    2021年
    -
    継続中
  • System

    査読等

    2021年
    -
    継続中
  • Studies in Second Language Acquisition

    学術調査

    2020年
    -
    継続中
  • International Journal of Applied Linguistics (ITL)

    査読等

    2020年
    -
    継続中
  • JALT Journal

    査読等

    2020年
    -
    継続中
  • TESL Canada Journal

    査読等

    2019年
    -
    継続中
  • Language Teaching Research

    査読等

    2019年
    -
    継続中
  • Language Learning

    査読等

    2019年
    -
    継続中
  • Applied Psycholinguistics

    査読等

    2019年
    -
    継続中

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他学部・他研究科等兼任情報

  • 教育・総合科学学術院   教育学部

  • 理工学術院   大学院基幹理工学研究科