藤本 庸裕 (フジモト ヨウスケ)

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所属

文学学術院 文化構想学部

職名

助手

学歴 【 表示 / 非表示

  • 2013年04月
    -
    2021年03月

    早稲田大学   文学学術院   東洋哲学コース 博士後期課程  

  • 2019年10月
    -
    2020年09月

    ハンブルク大学   アジア・アフリカ研究所   インド学・チベット学研究室  

  • 2010年04月
    -
    2013年03月

    早稲田大学   文学学術院   東洋哲学コース 修士課程  

  • 2006年04月
    -
    2010年03月

    早稲田大学   第一文学部   総合人文学科 東洋哲学専修  

経歴 【 表示 / 非表示

  • 2021年04月
    -
    継続中

    早稲田大学   文学学術院 文化構想学部   助手

 

研究分野 【 表示 / 非表示

  • 中国哲学、印度哲学、仏教学   アビダルマ

研究キーワード 【 表示 / 非表示

  • 中国仏教

  • チベット仏教

  • インド仏教

  • 説一切有部

  • アビダルマ

論文 【 表示 / 非表示

  • 世親による有漏法の規定の背景:随増(anu-śī-)の用法に着目して

    藤本 庸裕

    印度學佛教學研究   66 ( 2 ) 853 - 849  2018年  [査読有り]

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    <p>In chapter 1 of the Abhidharmakośabhāṣya, Vasubandhu defines impure dharmas (sāsrava-dharmas) as dharmas to which leakages (āsravas) cling (samanuśerate). The problem here is that the verb anu-śī- (Chi. suizeng 随増), which originally means "to cling to," is associated with the conception of sāsrava, although there is no etymological relation between the two. In this paper, I will examine how Vasubandhu forms the definition of sāsrava-dharmas with a focus on the contextual use of anu-śī- in Sarvāstivādin doctrine.</p><p>In Sarvāstivādin literature, the *Dharmaskandha (Chi. Fayun zu lun 法蘊足論) first uses anu-śī- to define the three realms. Then, the *Prakaraṇapāda (Chi. Pinlei zu lun 品類足論) uses anu-śī- to build a relation between the three realms and their corresponding contaminants (anuśayas) as follows: all the contaminants of the desire realm cling to the desire realm; all the contaminants of the form realm cling to the form realm; and all the contaminants of formless realm cling to the formless realm. According to Sarvāstivādin doctrine, the three realms are equal to the dharmas bound to the three realms, and these dharmas are equated with the sāsrava-dharmas. This suggests that dharmas to which contaminants cling are indirectly identical to sāsrava-dharmas.</p><p>From this investigation, I conclude that Vasubandhu forms the definition of sāsrava-dharmas by connecting directly dharmas to which contaminants cling with sāsrava-dharmas, and substituting leakages for contaminants.</p>

    DOI CiNii

  • 遍行随眠における「遍行」の語義について

    藤本 庸裕

    印度學佛教學研究   65 ( 1 ) 343 - 340  2016年  [査読有り]

     概要を見る

    <p>The aim of this paper is to determine the original meaning of the word sarvatraga in the sarvatraga-anuśayas in the Sarvāstivādin doctrine of the anuśayas. Although sarvatraga-anuśayas are attested in the *Vijñānakāya-śāstra (Chi. Shishen zu lun 識身足論), four different doctrinal interpretations are made concerning sarvatraga, which literally means "going/functioning everywhere," in the *Mahāvibhāṣā (Chi. Posha lun 婆沙論). Based on these interpretations, and on the position the sarvatraga-anuśayas hold within the framework of the darśanaheya-anuśayas (the contaminants to be eliminated by realizing the four noble truths), I consider the following two to be the possible original meanings of sarvatraga: "having all the sāsrava-dharmas (all the contaminated dharmas) as its object-support" and "having all the five categories of dharmas (all the dharmas from the duḥkhadarśanaheya-dharmas to the bhāvanāheya-dharmas) as its object-support." Demonstrating that the latter meaning is secondary as it generally occurs in contrast to the asarvatraga-anuśayas that have as their object-support the svanikāya-dharmas (the dharmas belonging to the same category as these anuśayas), I have concluded that the notion of sarvatraga as having all the sāsrava-dharmas as its object-support is the original meaning.</p>

    DOI CiNii

  • 見所斷の隨眠における貪・瞋・慢・無明の史的背景について

    藤本 庸裕

    東洋の思想と宗教   ( 32 ) 25 - 38  2015年03月  [査読有り]

    CiNii

  • 説一切有部の断惑論:他界遍行随眠の断じられ方について

    藤本 庸裕

    印度學佛教學研究   64 ( 1 ) 385 - 382  2015年  [査読有り]

    DOI CiNii

  • 見所断の随眠における貪・瞋・慢・無明

    藤本 庸裕

    印度學佛教學研究   63 ( 1 ) 395 - 392  2014年  [査読有り]

    DOI CiNii

Misc 【 表示 / 非表示

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共同研究・競争的資金等の研究課題 【 表示 / 非表示

  • 13世紀のチベット人巡礼僧チャク・ローツァワ・チュージェペルの伝記の基礎的研究

    研究期間:

    2021年06月
    -
    2022年03月
     

    担当区分: 研究代表者

  • 説一切有部における煩悩論の起源とその発展―随眠(anuśaya)を中心として―

    研究期間:

    2019年10月
    -
    2020年09月
     

    担当区分: 研究代表者