Updated on 2024/12/08

写真a

 
NAKAGAKI, Akira
 
Affiliation
Faculty of Education and Integrated Arts and Sciences
Job title
Professor Emeritus
Degree
Ph. D. ( 早稲田大学 )
修士(教育学) ( 東京大学 )

Education Background

  •  
    -
    1976

    University of Tokyo   Graduate School, Division of Education  

  •  
    -
    1969

    University of Tokyo   Faculty of Science  

Professional Memberships

  •  
     
     

    Jean Piaget Society

  •  
     
     

    日本心理学会

  •  
     
     

    日本教育心理学会

  •  
     
     

    日本発達心理学会

Research Areas

  • Science education / Education on school subjects and primary/secondary education / Philosophy and ethics / Experimental psychology / Educational psychology

Research Interests

  • Cognitive Development,Scientific Epistemology,Self-organization,Logical Reasoning

Awards

  • 教育心理学会木戸奨励賞

    1980  

 

Papers

  • 「知の発達科学」としての認知発達(準備委員会主催公募シンポ:「知の発達科学」の可能性を探る)

    中垣 啓

    日本発達心理学会/第21回大会発表論文集     124 - 128  2010.03

  • 連言否定型推論における様相未分化

    中垣 啓, 伊藤朋子

    日本発達心理学会/第21回大会発表論文集     96  2010.03

  • 棒分割合成課題における、長さ・本数補償関係の理解の発達(1)

    大浦賢治, 中垣 啓

    日本教育心理学会/第51回大会発表論集     125  2009.09

  • Gelman et al.(1978)の計数原理は生得的原理か?(3)-Order-Irrelevance Pricipleを中心に-

    中垣 啓

    日本教育心理学会/第51回大会発表論集     3  2009.09

  • 発生的構造主義から見た今日の認知発達研究(準備委員会シンポ:人間発達における連続性vs非連続性)

    中垣 啓

    日本心理学会/第73回大会発表論文集     37  2009.08

  • 認知的浮動による条件錯誤の説明

    中垣 啓, 伊藤朋子

    日本心理学会/第73回大会発表論文集     958  2009.08

  • 選言型推論における様相未分化

    中垣 啓, 伊藤朋子

    日本発達心理学会/第20回大会発表論文集     132  2009.03

  • ピアジェの創造性評価の隘路

    中垣 啓

    日本教育心理学会/第50回大会発表論文集     S39  2008.10

  • 認知的浮動による選言錯誤の説明

    中垣 啓, 伊藤朋子

        931  2008.09

  • Gelman et al.(1978)の計数原理は生得的原理か?(2)-Stable-Order Pricipleを中心に-

    中垣 啓

    日本教育心理学会/第50回大会発表論集     197  2008.09

  • Matching heuristic cannot explain matching bias in conditional reasoning.

    The 3rd London Reasoning Workshop(see also http://www.f.waseda.jp/nakagaki/kyokan3.html)    2008.08

  • A single process theory is better than a dual process theory on the principle of Occam's razor.

    Akira Nakagaki

    Proceedings of the Sixth International Conference on Thinking. (see also http://www.f.waseda.jp/nakagaki/kyokan3.html)     84  2008.08

  • Is an inference rule Modus Ponens really an early acquisition?

    Akira Nakagaki

    Abstracts of the XXIX International Congress of Psychology     113  2008.07

  • The Resurrection of Inhelder & Piaget's The Growtt of Logical Thinking from Childhood to Adolescence

    Akira Nakagaki

    The 38th Annual Meeting of the Jean PIaget Society     63  2008.06

  • 発生的認識論は認知発達研究に何をもたらすか

    中垣 啓

    日本教育心理学会/第49回大会発表論集     S105  2007.09

  • 認知的浮動による連言錯誤の説明

    中垣 啓, 伊藤朋子

    日本心理学会/第71回大会発表論文集     856  2007.09

  • Gelman et al.(1978)の計数原理は生得的原理か?-One-One Principleを中心に-

    中垣 啓

    日本教育心理学会/第49回大会発表論集     529  2007.09

  • Is domain-specific reasoning in conditional reasoning tasks really domain-specific? Toward an integral theory of conditional reasoning.

    Akira Nakagaki

    The 2nd London Reasoning Workshop(see http://www.f.waseda.jp/nakagaki/kyokan3.html)    2007.08

  • 認知発達の科学のために

    中垣 啓

    ピアジェに学ぶ認知発達の科学(書名)     6 - 29  2007.03

  • 「理論」説とピアジェの認知発達理論

    中垣 啓

    日本発達心理学会/第18回大会発表論文集    2007.03

  • 合理性論争の解決に向けて

    中垣 啓

    日本心理学会/第70回大会発表論文集     W31  2006.11

  • 形式的に考えることの意義について

    中垣 啓

    日本教育心理学会/第48回大会発表論文集    2006.09

  • 今、あらためて、表象発生のメカニズムを問う

    中垣 啓

    日本発達心理学会/第17回大会発表論文集     S25  2006.03

  • 認知発達と進化論

    中垣 啓

    日本発達心理学会/第17回大会発表論文集     PS6  2006.03

  • 領域普遍的アプローチから見たGigerenzer:Adaptive Thinkingの射程と限界

    中垣 啓

    日本発達心理学認知発達理論分科会/第17回研究例会    2005.10

  • ピアジェを読み直す:具体的操作をめぐって

    中垣 啓

    日本教育心理学会/第47回大会発表論集    2005.09

  • 認知発達理論の最前線

    中垣 啓

    日本発達心理学会/第16回大会発表論文集     31  2005.03

  • 命題的推論の理論

    中垣 啓

        1 - 246  2005.01

  • ピアジェを読み直す:知能の誕生

    中垣 啓

    日本教育心理学会/ 第46回大会発表論文集     30  2004.10

  • 子どもの論理数学的認識の獲得における自己組織化のメカニズムに関する実証的研究

    中垣 啓

    平成12〜15年度科学研究費補助金・基盤研究補助金 研究成果報告書     1 - 66  2004.05

  • ピアジェの道徳性発達理論を読み直す

    中垣 啓

    日本発達心理学会第15回大会発表論文集     40  2004.03

  • ピアジェを読み直す-道徳判断の発達-

    日本教育心理学会第45回総会発表論集     S98  2003.08

  • メンタルロジックかメンタルモデルか、それとも・・・?

    中垣 啓

    「心の科学の基礎論」研究会   2002年10月例会  2002.10

  • 発達・教育研究の課題と挑戦ー波多野完治先生記念シンポジュウムー

    日本教育心理学会第44回大会発表論文集     S16  2002.10

  • ピアジェを読み直す:心理学と認識論

    日本教育心理学会第44回大会発表論文集     S54  2002.10

  • 子どもの社会認識は如何に発達するのか

    日本発達心理学会/ 第13回大会発表論文集     S80  2002.03

  • J.Piagetの項目

    E.ディヴァイン他著『20世紀思想家事典』木田元他編 誠信書房    2001.12

  • Piagetの<臨床法>をめぐって

    日本教育心理学会/ 第43回大会発表論文集     39  2001.10

  • Macro-devepopmentとMicro-development

    日本発達心理学会第12回大会発表論文集     S34  2001.03

  • 認知発達研究におけるピアジェ遺産相続の問題点

    日本発達心理学会認知発達理論分科会/第5回例会    2000.09

  • 21世紀の認知発達研究を展望する

    日本発達心理学会/第11回大会発表論文集     S34  2000.03

  • 変則型条件4枚カード問題における否定の効果

    国立教育研究所研究紀要   第129集   119 - 138  2000

    CiNii

  • 条件4枚カード問題における否定の効果

    NAKAGAKI Akira

    国立教育研究所研究集録   No.38   31 - 50  1999

    CiNii

  • Wason選択課題を用いた研究の成果と意義

    日本心理学会/第63回大会発表論文集     (45)  1999

  • 条件文解釈における否定の効果

    NAKAGAKI Akira

    国立教育研究所研究集録   No.36   13 - 33  1998

    CiNii

  • 条件3段論法における否定の効果

    NAKAGAKI Akira

    国立教育研究所研究集録   No.37   51 - 72  1998

    CiNii

  • 子どもの生物学的認識は如何に発達するか?

    日本発達心理学会/第9回大会発表論文集     S19  1998

  • 表象機能の成立とその条件

    日本発達心理学会/第8回大会発表論文集     S17  1997

  • 見方が育つ? 認知発達と自己組織化

    中村祐子編『ものの見方を見る見方』北大路書房     136 - 150  1997

  • 割合比較課題にみる認知システムのダイナミズム

    NAKAGAKI Akira

    国立教育研究所研究集録   No.34   31 - 51  1997

    CiNii

  • ウェイソンの4枚カード゛問題はなぜ難しいのか

    NAKAGAKI Akira

    国立教育研究所研究集録   No.35   45 - 64  1997

    CiNii

  • 連言4枚カード問題の発達的研究

    NAKAGAKI Akira

    国立教育研究所研究集録   No.33   39 - 55  1996

    CiNii

  • 子どもの空間表象は自己中心的か?

    日本発達心理学会/第7回大会発表論文集     11  1996

  • 演算順序の可逆性に関する発達的研究

    NAKAGAKI Akira

    国立教育研究所研究集録   No.32   31 - 51  1996

    CiNii

  • ピアジェ理論と発達心理学の現在

    日本発達心理学会/第7回大会発表論文集     S2  1996

  • 選言3段論法の発達的研究

    NAKAGAKI Akira

    国立教育研究所研究集録   No.30   17 - 34  1995

    CiNii

  • 混合型4枚カード問題における課題変質効果

    NAKAGAKI Akira

    国立教育研究所研究集録   No.31   1 - 20  1995

    CiNii

  • ピアジェ保存課題は何を問うているのか

    日本発達心理学会/第6回大会発表論文集     S15  1995

  • 認知的制約とは何か?

    日本発達心理学会/第5回大会発表論文集     64  1994

  • 対提示法による発達促進効果について 選言文解釈の場合

    NAKAGAWA Akira

    国立教育研究所研究集録   No.29   21 - 39  1994

    CiNii

  • ゲーム事態における必勝性の認識の発達? 減数ゲームの発達心理学的研究

    NAKAGAKi Akira

    国立教育研究所研究集録   No.28   65 - 84  1994

    CiNii

  • 領域固有性と理解(その二) 発生的認識論と認知心理学研究(4)

    三田哲学会『哲学』   No.94   79 - 113  1993

  • 人は論理的に推論しているか? 条件文推理の場合

    数理科学   No.362   36 - 41  1993

  • 真偽判断課題を通してみた条件文解釈の発達

    NAKAGAKI Akira

    国立教育研究所研究集録   No.26   35 - 51  1993

    CiNii

  • 条件3段論法の発達的研究

    NAKAGAKI Akira

    国立教育研究所研究集録   No.27   19 - 35  1993

    CiNii

  • 象徴的機能の獲得と言語

    日本発達心理学会/第4回大会発表論文集     59  1993

  • 子どもにおける論理的言明の解釈とその発達

    教育と情報   No.418   44 - 47  1993

  • 領域固有性と理解(その一) 発生的認識論と認知心理学研究(3)

    三田哲学会『哲学』   No.93,pp331-372  1992

  • 物の永続性の発達とピァジェ理論

    日本発達心理学会/第3回大会発表論文集     22  1992

  • 条件4枚カード問題の発達的研究

    NAKAGAKI Akira

    国立教育研究所研究集録   No.25   47 - 68  1992

    CiNii

  • 可能性・必然性の発達と知的操作 最晩年のピァジェ理論

    藤永保編『現代の発達心理学』有斐閣     25 - 39  1992

  • 仮説演繹的推論の難しさについて? WasonのThog課題の場合

    国立教育研究所研究集録   No.24   1 - 15  1992

  • 否定連言4枚カ?ド問題の発達的研究

    NAKAGAKI Akira

    国立教育研究所研究集録   No.23   35 - 55  1991

    CiNii

  • 選言型推論スキーマの獲得に関する発達的研究

    国立教育研究所研究集録   No.22   1 - 19  1991

  • 子どもの思考活動を高めるために(理論) 広さの保存概念の獲得をめぐって

    『Audio Visual Science』   No.199   12 - 19  1991

  • ピァジェ理論の魅力を語る

    日本発達心理学会/第2回大会発表論文集     (17)  1991

  • 選言4枚カード問題の発達的研究

    国立教育研究所研究集録   No.20   65 - 83  1990

  • 精神発達における論理と言語

    科学基礎論学会1990年度総会    1990

  • 数保存課題におけるみかけの“文脈効果”について

    教育心理学研究   Vol.38 ( 4 ) 369 - 37  1990

  • 実用的推論スキーマは存在するか?

    NAKAGAKI Akira

    教育心理学研究   Vol.38 ( 2 ) 106 - 116  1990

     View Summary

    Cheng et al.(1985) proposed that peop le typically reason about realistic situations by using pragmatic reasoning schemas, which are generalized sets of rules defined according to classes of goals. We examined the credibility of such hypothesis through two experiments. Experiment I demonstrated that even subjects, regarded as not having pragmatic reasoning schemas, could solve a reasoning task exemplified by athematic four-card problem and also that, many of the subjects who correctly solved a normal thematic four-card problem failed to solve similar four-card problems. Experiment II demonstrated that the thematic four-card problem in which the task goal was introduced, could be solved just as easily even though no rule defining the task goal was introduced. Based on these results, we concluded that there were no pragmatic reasoning schemas as proposed by Cheng et al. that might solve reasoning tasks ; and we interpreted these results from the viewpoint of the "deformation theory" anteriorly proposed. Finally, the argument that the hypothesis of pragmatic reasoning schemas supporting the idea of ecological rationalism was criticized.

    DOI CiNii

  • 子供は如何に選言文を解釈しているか?

    国立教育研究所研究集録   No.21   19 - 44  1990

  • 抽象的4枚カ?ド問題における課題変質効果について

    教育心理学研究   Vol.37 ( 1 ) 36 - 45  1989

  • 言明の真偽判断に関する発達的研究

    国立教育研究所研究集録   No.18   1 - 23  1989

  • 割合の観念の形成過程に見る子どもの発達と学習

    教育と情報   No.37   32 - 35  1989

  • くじ引きの順序は確率に影響するか?

    国立教育研究所研究集録   No.19   53 - 69  1989

  • 理論の反証不可能性について

    科学基礎論学会1988年度総会    1988

  • 視点と理解 発生的認識論と認知心理学研究(2)

    三田哲学会『哲学』   No.86   107 - 150  1988

  • 子供は理論的予測と矛盾する事実に直面して、如何に振舞うか?

    NAKAGAKI Akira

    国立教育研究所研究集録   No.16   50 - 74  1988

    CiNii

  • 「事実の理論負荷性」は「理論の反証不可能性」を含意するか。

    NAKAGAKI Akira

    国立教育研究所研究集録   No.17   1 - 12  1988

    CiNii

  • 論理的推論における主題化効果の発達的研究 4枚カード問題の場合

    NAKAGAKI Akira

    国立教育研究所研究集録   No.15   49 - 72  1987

    CiNii

  • 論理的推論における“みかけの主題化効果”について

    NAKAGAKI Akira

    教育心理学研究   Vol.35 ( 4 ) 290 - 299  1987

     View Summary

    The present experiment was designed to examine so-called "thematic material effect" on logical performance in a reasoning task. In particular, the four cards problem was used to elicit preferences for various logical and illogical problem-solving strategies. The result showed that high performance in D'Andrade's "receipts task" was not due to thematic material effect but to cards shape not equivalent to that used in D'Andrade's "label factory task", and therefore the effect was more apparent than real in the sense that the high performance was caused by illogical problem-solving strategies. Based on such evidence, "schema theory" and "viewpoint theory" purporting to explain thematic material effect were then criticized. Finally, the author proposed a new theory called "degeneration theory" and cast doubt on the idea of domain-specific knowledge.

    CiNii

  • 納得と理解 発生的認識論と認知心理学研究(1)

    三田哲学会『哲学』   No.84   91 - 118  1987

  • 子供の因果的説明における体積と重さの未分化について

    NAKAGAKI Akira

    国立教育研究所研究集録   No.14   37 - 53  1987

    CiNii

  • 事実の論理負荷性について

    科学基礎論学会1986年度総会    1986

  • 子供は如何に条件文を解釈しているか?

    NAKAGAKI Akira

    国立教育研究所研究集録   No.12   37 - 53  1986

    CiNii

  • 子供は如何に割合の大小を判断しているか?

    NAKAGAKI Akira

    国立教育研究所研究集録   No.13   35 - 55  1986

    CiNii

  • 計算問題より見た児童・生徒の学力と発達

    国立教育研究所研究集録   No.11   51 - 64  1985

  • Intellectual Development in Elementary and Junior High School Students.

    Research Bulletin of the NIER   No.24   27 - 36  1985

  • 矛盾と均衡化

    波多野完治監 『ピアジェ双書4』 国土社     177 - 217  1984

  • 発生的認識論と今日のジュネーブ学派

    波多野完治監 『ピアジェ双書4』 国土社     9 - 37  1984

  • 小学校・中学校期における児童・生徒の知的発達

    国立教育研究所紀要   No.109   1 - 70  1984

  • 発達と学習

    波多野完治監 『ピアジェ双書1』 国土社     21 - 65  1982

  • 子どもの認知発達

    北陸心理学会 第17 回大会    1982

  • 形式的操作の教授=学習の心理学的研究

    国立教育研究所紀要   No.102   335 - 409  1982

  • ピァジェ理論の将来

    日本教育心理学会第22回大会     S17  1980

  • 組合せ操作の発達的研究

    教育心理学研究   Vol.27 ( 2 ) 20 - 29  1979

  • 教育思想における環境・発達観

    梅本尭夫・麻生誠編 『教育学講座3』 学習研究社     2 - 27  1979

  • 学力のとらえ方

    坂野登編 『日本の学力3』 日本標準社     153 - 182  1979

  • J.ピアジェ著『発達の条件と学習』

    誠信書房    1977

  • 人間性の構造

    東京大学教育学部紀要   Vol.15   1 - 12  1976

  • ピァジェの発達観Ⅱ ピァジェの発達要因論

    教育史教育哲学研究室紀要   Vol.3   37 - 54  1976

  • 能力の構造

    東京大学教育学部紀要   Vol.14   209 - 219  1975

  • 動物の育児行動と人間の教育

    教育学研究   Vol.42   41 - 51  1975

  • ピァジェの発達観Ⅰ ピァジェの発達段階区分と段階の概念について

    教育史教育哲学研究室紀要   Vol.2   20 - 35  1975

  • ピァジェの知能観

    日本教育学会第34会大会    1975

  • 教育の生物学的起源

    教育史教育哲学研究室紀要   Vol.1  1974

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Books and Other Publications

  • 命題的推論の理論—論理的推論の一般理論に向けて—

    中垣 啓

    早稲田大学出版部  2010.03

  • 脳機能の発達と発達心理学上の発達段階との相互関係に関する実験的研究

    中垣 啓

    科研費補助金基盤研究B研究成果報告書(研究代表者 安彦忠彦)  2008.03

  • ピアジェに学ぶ認知発達の科学

    J. ピアジェ

    北大路書房  2007.03

  • 子どもの論理数学的認識の獲得における自己組織化のメカニズムに関する実証的研究

    中垣 啓

    科研費補助金基盤研究C2研究成果報告書(研究代表者 中垣啓)  2004.05

  • 知的財産教育の発達心理学的考察-知的財産教育の可能性を探る-

    中垣 啓

    特許庁委託事業:大学における知的財産教育研究プロジェクト 成果報告書(研究代表者 並木秀男)  2003.03

  • 子どもの論理・数学的認識の獲得において認知的矛盾が果たす役割に関する発達心理学研究

    中垣 啓

    科研費補助金基盤研究B2研究成果報告書(研究代表者 中垣啓)  1997.03

  • 選言型論理的推論能力の獲得過程に関する発達的研究

    中垣 啓

    科研費補助金基盤研究(一般C)研究成果報告書(研究代表者 中垣啓)  1994.03

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Presentations

  • Gelman et al.(1978)の計数原理は生得的原理か?(2)

    Presentation date: 2008.10

  • ピアジェの創造性評価の隘路

    Presentation date: 2008.10

  • 認知的浮動による選言錯誤の説明

    Presentation date: 2008.09

  • Matching heuristic cannot explain matching bias in conditional reasoning

    Presentation date: 2008.08

  • A single process theory is better than a dual process theory on the principle of Occam's razor

    Presentation date: 2008.08

  • The resurrection of Inhelder & Piaget's The Growth of Logical Thinking from Childhood to Adolescence

    Presentation date: 2008.06

  • 発生的認識論は認知発達研究に何をもたらすか

    Presentation date: 2007.09

  • Gelman et al.(1979)の計数原理は生得的原理か?−One-One Pricipleを中心に—

    Presentation date: 2007.09

  • 認知的浮動による連言錯誤の説明

    Presentation date: 2007.09

  • Is domain-specific reasoning in conditional reasoning tasks really domain-specific?

    Presentation date: 2007.08

  • 理論説とピアジェ認知発達理論

    Presentation date: 2007.03

  • 条件確率文・連言確率文の解釈

    Presentation date: 2006.11

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Research Projects

  • Basic Study on Child Development and Curriculum Development from the Viewpoint of Brain Sciences

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2005
    -
    2007
     

    ABIKO Tadahiko, NAKAGAKI Kei, SAKATSUME Kazuyuki, MIO Tadao

     View Summary

    The purpose of this study is to develop the effective curriculum on the base of the results of brain sciences on child development.
    First, on the development of children from the age of zero to t hat of twelve the classical Piaget's theory might be mostly restressed by Professor K Fischer, Harvard University, and in addition, Professor Nakagaki discovered the'jump or stage'around the age of 9 in'change of phase'whether children can distinguish the real world from the possible world, based on the change which we can make a more'general developmental stages'that has been wondered so fat Moreover, Dr. J.Giedd (NIB) and his group found that new neurons should be produced to make the neuron network renewal around the age of 9, the early adolescence.
    Second, Dr. Sakatsume is eager to invent a good method of assessment of developmental disorder children from the viewpoint of higher brain functions, in terms of neuropsychology and clinical psychology. He developed a manual of assessment method and instructional method in practices.
    Third, Professor Mio tried to collect a lot of data from his experimental lessons for teachers who had 10 years experience, and he got a temporal system of Immersive VR which could make us show a better instruction in terms of the result of brain sciences than before.
    Finally, Abiko could make sure that his theory' Shifting interest and need center theory(SINCT)'and his development of curriculum through school years had an appropriate theoretical basis from those results of his colleagues research above, and he has more confidence that the 6-3 school system should be reformed to 4-2-3 system which must be more effective to develop children's abilities in education.

  • Empirical Researches into the Mechanism of Self-organization on the Acquisition of Logico-mathematical Knowledge in the Child

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2000
    -
    2003
     

    NAKAGAKI Akira

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    The following knowledge was obtained as the results of this research.
    1 The process of self-organization in cognitive development was far more robust and autonomous than we had imagined before. This seems to mean that the process of self-organization is guided by the endogenous mechanism.
    2 Piaget considered that cognition is a compensatory system against cognitive perturbations and cognitive contradiction originates from imperfect compensation between affirmation (positive aspect of cognitive perturbation) and negation (negative aspect of cognitive perturbation) (Piaget 1974). It was shown that this view is very effective in the conceptualization of our experimental results. But it was also shown that what is affirmative or what is negative is dependent on experimental contexts with which subjects are confronted.
    3 It was possible to reverse affirmation and negation in the subject's cognitive system through adequate experimental procedures. Accordingly it was suggested that we can facilitate self-organization in cognitive development through these procedures.
    4 The role of contradiction was restrictive in self-organization of cognitive development. Many subjects are hardly conscious of contradiction in their modes of thinking and reasoning. Moreover, even subjects who are conscious of contradiction through experimental procedures and become aware of error remain unaware of why and where they made a mistake. Consequently, although contradiction in cognitive system motivates self-organization in cognitive development, it is not a direct factor for facilitation of self-organization.
    5 We observed rapid self-organization in the acquisition of logico-mathematical knowledge when subjects have already elementary tools necessary for self-organization. In these cases it was possible to facilitation self-organization in cognitive development simply through subjects' active participation into the task. It seems to show the importance of immanent thinking activity for self-organization.

  • Developmental Study on the Role of Cognitive Contradictions in the Acquisition of Logico-Mathematical Knowledges

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    1994
    -
    1996
     

    NAKAGAKI Akira

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    In this project, four experimental researches were conducted to elucidate the role of cognitive contradictions in the acquisition of logico-mathematical knowledges. Research tasks concerning ratio-comparison, reversibility of artithmetic operations and interpretation of disjunctive sentences were administered to elementary school children and one research task concerning conditional reasonings to high school and colledge students. Main results of this project were as follows.
    (1) Two qualitatively different types of cognitive contradictions are identified in a cognitive system making possible logico-mathematical knowldges. One type of contradictions is external to this system and imposed by contingent situatoins and the other is internal to this system and sensed as such.
    (2) When contradictions are confirmed externally to a cognitive system, it is easy for a subject to identify their existence itself but difficult to clarify their origin and their reason because of their externality. So, to eliminate them, the cognitive system is obliged to have recourse to trial-and-error. As a result, these external contradictions cannot have enough power to reorganize the cognitive system.
    (3) When contradictions are internal to a cognitive system, the sensitivity to these internal contradictoins is dependent on subject's cognitive level and if the subject is in a lower cognitive level, he or she cannot even realize their existence. In other words, cognition of cognitive contradictions is the product of cognitive development. If the subject senses contradictions as such, the cognitive system is already implimented with the cognitive instruments (conceptual schemas) enough to detect contradictions. In this case, these internal contradictions could be a facilitative factor for reorganing the cognitive system.
    It is possible to facilitate the acquisition of logico-mathematical knowledges, profiting from cognitive contradictions, but some guide for orienting reorganization of a cognitive system will be needed in an instruction-learning setting, because contradictions do not in themselves ensure the cognitive system for leading to a better organization.

  • Developmental Study on the Acquisition Process of Disjunctive Logical Reasoning

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    1992
    -
    1993
     

    NAKAGAKI Akira

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    In this study, developmental processes of disjunctive logical reasoning were investigated. Two reasoning tasks concering disjunctive sentence, that is, a disjunctive four-card-problem in the first year of this research project and a disjunctive syllogism task in the second year, were administered to the second, fourth, sixth and eighth granders, 20 students in each grade.
    The results of both tasks showed that most of the lower graders were unable to access these tasks and even the sixth or eighth graders had much difficulty in reasoning logically. As predictedat the first stage of this project, disjunctive logical reasoning skills were acquired in preadolescence, namely, at the stage of formal operations, and not in childhood. Based on these results, it was concluded that disjunctive logical reasoning is not a precocial reasoning schema as indicated by Braine & Rumain (1981), but one of late-acquired formal operations as predicted by Inhelder & Piaget (1955).

  • Developmental Studies on the Interrelations between Syntactic Development and Cognitive Development in Children.

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    1985
    -
    1986
     

    AMANO Kiyoshi, NAKAGAKI Akira, KUROI Keiko

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    The main purpose of this study was to analyze and to clarify interrelationships between syntactic development and cognitive development of the children of different ages.
    The main results are as follows:
    1) The follow-up study on language and cognitive development of 1-2 years old children.
    In this experiment we followed up the language and cognitive development of three children from the age of 1 year and 2-4 months for 18 months. As the results of analyzing the data concerning of emergency of syntactic sentences, we got the following findings: 1) the period of emergency of syntactic sentences differed from each other among children to a great degree and it did not correspond temporally with the periods of transition in cognitive development measured by the cognitive development scales.2) But the temporal correspondence between the development of symbolic play and language development was observed in all children.
    2) The development of awareness of syntactico-semantic structure of sentences in 6 years old children:
    In this study we gave to twenty 6-years old preschool children the task of constructing the model of syntactico-semantic structure of verb predicate sentences using the symbolic figures,which represent interrogative words corresponding to syntactico-semantic components of sentences. As results we got the following findings:
    1)About half of 6-years old children could analyze and construct the model of the structure of given sentences. 2)Even the children at the pre-operational level in cognitive development could construct the model of sentences and high correlation was not observed between development of sentence awareness and cognitive development.
    3) Developmental study on interpretation of conditional sentences and conditional reasoning in children: In this study about 70 school children of the second, the forth, and six grades were given the task of interpretation of conditional sentences and conditional reasoning. As the results we got the following findings: 1) Four types of interpretation of conditional sentences, reduced,disjunctive,bi-conditional and condtional interpretation, were observed and the development proceeds in this order. 2)Even the children being unable to do conditional reasoning could interpret conditional sentences correctly and developmental decalage was observed between the development interpretation of conditional sentences and that of formal logical thinking in children.

  • 仮説演繹的推論能力の発達的研究

    科学研究費助成事業(国立教育研究所)  科学研究費助成事業(一般研究(C))

  • 仮説演繹的推論における“文脈効果"に関する研究

    科学研究費助成事業(国立教育研究所)  科学研究費助成事業(一般研究(C))

  • 近年の自然科学・社会科学等の進展・転換に鑑みての教育科学の学的存立基盤の再検討-教育科学の新しいパラダイム構築の基礎作業として-

    科学研究費助成事業(国立教育研究所)  科学研究費助成事業(一般研究(C))

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Overseas Activities

  • 論理的推論におけるCP効果の研究

    2007.04
    -
    2008.03

    イギリス   ブルックス大学

Internal Special Research Projects

  • 子供の割合観念の獲得における、自己組織化のメカニズムの発達的研究

    2001  

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     割合観念の獲得における自己組織化のメカニズムをくじびき課題を用いて調べた(くじ引き課題というのは、当たりとはずれをいくつかずつ含む袋を二つ用意し、いずれかの袋からくじを一回引く場合、どちらの袋からくじを引いた方が得かどうかを判断させる課題である)。具体的には、都内の調査協力校に赴き、小学校 1,3,5年生各学年20名、合計60名の被験児に対して、個別的に児童に面接して臨床的にくじ引き課題を提示する個別面接方式で調査を行った。 初めに、通常式くじ引き課題で各被験者について、割合観念の到達水準を明らかにし、この結果に基づいて各被験者にとってのチャレンジ課題を、変数式割合課題、形象的布置変更課題、当たり外れ変更課題、割合等化課題などを用いて提出し、割合観念に関する被験者の自己組織化の可能性を調べた。 以上のような調査から次のような知見が得られた。第1の知見は、自己組織化をリアルタイムで誘発させることはなかなか困難であり、散発的な向上反応はしばしば観察することができたものの、それを安定的に維持することは多くの場合難しかった。 第2の知見は、被験者が安定的な自己組織化を示した場合、その変化の多くは割合観念に関する認知システムにおける下位システムの再体制化であって、上位システムにおける自己組織化は稀であった。 第3の知見は、調査者にとって自己組織化を図る上で特に困難が感じられたのは、第一に、割合判断における差異方略と倍数方略が同じ被験者に共存している場合、差異方略を放棄して倍数方略を一貫して使用するように仕向けること、第2に、変数式課題などで小さな攪乱要因に対しては妥当な方略を採りうる被験者に対して、攪乱要因を大きくしていっても、同じ方略を適用し認知システムの均衡を維持させることであった。