Updated on 2024/05/23

写真a

 
KUSAHARA, Machiko
 
Affiliation
Faculty of Letters, Arts and Sciences
Job title
Professor Emeritus
Degree
Ph.D (Engineering) ( University of Tokyo )

Research Experience

  • 2018.04
    -
    Now

    日本大学 大学院芸術学研究科   講師

  • 2018.04
    -
    Now

    Waseda University

  • 2018.04
    -
    Now

    早稲田大学文学学術院   名誉教授

  •  
    -
    Now

    デジタルハリウッド大学 大学院   招聘教授

  • 2003.04
    -
    2018.03

    ー 早稲田大学文学学術院・文化構想学部   教授

  • 2003.04
    -
    2018.03

    April 2003 - Professor, Waseda University

  • 1996.04
    -
    2009.03

    岐阜県立国際情報科学芸術アカデミー(IAMAS)非常勤講師

  • 2002.04
    -
    2007.06

    University of California, Los Angeles

  • 2002.04
    -
    2007.06

    Visiting Professor, UCLA Department of Design|Media Arts

  • 1996.04
    -
    2006.03

    IAMAS   Lecturer

  • 1998.04
    -
    2003.03

    Kobe University   Graduate School of Science and Technology   Associate Professor

  • 1994.04
    -
    1998.03

    Associate Professor, Tokyo Polytechnic University

  • 1994
    -
    1998

    Tokyo Polytechnic University   Faculty of Arts

  • 1986.05
    -
    1994.03

    グラフィック・コミュニケーション研究所、フリーランス・キュレーター

  • 1983.10
    -
    1986.05

    Pacific Interface Inc. Associate, ACM/SIGGRAPH東京事務所

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Committee Memberships

  • 2005
    -
    2008

    映像情報メディア学会  評議員

  • 2005
    -
    2008

    The Institute of Image Information and Television Engineers  Councilor

  • 2007
    -
     

    芸術選奨 審査委員 2007-

  • 2007
    -
     

    National Art Award Jury 2007-

  • 2006
    -
    2007

    RE:PLACE International Board Member 2006 - 2007

  • 2006
    -
    2007

    RE:PLACE International Board Member 2006 - 2007

  • 2002
    -
    2007

    文化庁メディア芸術祭企画委員会 企画委員 2002-2007

  • 2002
    -
    2007

    Japan Media Arts Festival Program Committee 2002-2007

  • 2004
    -
    2006

    ISEA2006 Program Committee 2004 - 2006

  • 2004
    -
    2006

    ISEA2006 Program Committee 2004 - 2006

  • 2003
    -
    2006

    文化庁メディア芸術祭審査委員会 アート部門主査 2003 - 2006

  • 2003
    -
    2006

    Japan Media Arts Festival Chief Jury for Art Category 2003-2006

  • 2005
    -
     

    芸術選奨 推薦委員 2005 -

  • 2004
    -
    2005

    芸術科学会  副会長

  • 2004
    -
    2005

    RE:FRESH! international Program Committee 2004 - 2005

  • 2004
    -
    2005

    The Society for Art and Science  Vice Chair

  • 2004
    -
    2005

    RE:FRESH! international Program Committee 2004 - 2005

  • 2003
    -
    2005

    文化庁若手芸術家海外派遣制度 審査委員 2003 - 2005

  • 2004
    -
     

    MediaArtHistories  アドバイザリーボード役員

  • 2004
    -
     

    MediaArtHistories  Advisory Board Member

  • 2002
    -
    2004

    ISEA2004 Program Committee 2002 - 2004

  • 2002
    -
    2004

    ISEA2004 Program Committee 2002 - 2004

  • 2003
    -
     

    日本映像学会  理事・研究企画委員

  • 2003
    -
     

    Ars Electronica Jury Committee Jury 2003

  • 2003
    -
     

    The Japan Society of Image Arts and Sciences  Trustee/Editor of the international journal (ICONICS)

  • 2003
    -
     

    Ars Electronica Jury Committee Jury 2003

  • 2000
    -
    2002

    ISEA2002 Advisor 2000 - 2002

  • 2000
    -
    2002

    芸術文化振興基金 美術部門審査委員会 審査委員 2000 - 2002

  • 2000
    -
    2002

    ISEA2002 Advisor 2000 - 2002

  • 1998
    -
    2001

    Ars Electronica Jury Committee Jury 1998 - 2001

  • 1998
    -
    2001

    Ars Electronica Jury Committee Jury 1998 - 2001

  • 2000
    -
     

    3D FORUM  幹事

  • 2000
    -
     

    3D FORUM  Board member

  • 1999
    -
     

    日本バーチャルリアリティ学会  評議員

  • 1999
     
     

    IEEE VR 1999 Program Committee 1999 - 1999

  • 1999
    -
     

    Virtual Relaity Society of Japan  Councilor

  • 1999
     
     

    IEEE VR 1999 Program Committee 1999 - 1999

  • 1993
    -
    1994

    SIGGRAPH Art Show (Machine Culture) International Committee 1993 - 1994

  • 1993
    -
    1994

    SIGGRAPH Art Show (Machine Culture) International Committee 1993 - 1994

  • 1992
    -
    1994

    ISEA1994 Program Committee 1992 - 1994

  • 1992
    -
    1994

    ISEA1994 Program Committee 1992 - 1994

  •  
     
     

    Convergence Editorial Member

  •  
     
     

    IVRC (International Collegiate Virtual Reality Contest) Jury

  •  
     
     

    Convergence Editorial Member

  •  
     
     

    IVRC (International Collegiate Virtual Reality Contest) Jury

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Professional Memberships

  •  
     
     

    日本アニメーション学会

  •  
     
     

    科学技術社会論学会

  •  
     
     

    芸術科学会

  •  
     
     

    映像情報メディア学会

  •  
     
     

    日本バーチャルリアリティ学会

  •  
     
     

    3D FORUM

  •  
     
     

    日本映像学会

  •  
     
     

    情報処理学会

  •  
     
     

    ACM/SIGGRAPH

  •  
     
     

    表象文化論学会

  •  
     
     

    MediaArtHistories

  •  
     
     

    Japan Society for Animation Studies

  •  
     
     

    Japanese Society for Science and Technology Studies

  •  
     
     

    The Society for Art and Science

  •  
     
     

    The Institute of Image Information and Television Engineers

  •  
     
     

    Virtual Relaity Society of Japan

  •  
     
     

    3D FORUM

  •  
     
     

    The Japan Society of Image Arts and Sciences

  •  
     
     

    Information Processing Sociery of Japan

  •  
     
     

    ACM/SIGGRAPH

  •  
     
     

    MediaArtHistories

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Research Areas

  • History of arts / Aesthetics and art studies

Research Interests

  • メディア考古学

  • デバイスアート

  • デジタルメディア

  • 工学

  • メディア

  • 芸術

  • media archaeology

  • device art

  • digital media

  • technology

  • culture

  • media

  • art

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Papers

Books and Other Publications

  • Device Art 2014, Ars Electronica

    Springer  2014

  • Device Art 2014, Ars Electronica

    Springer  2014

  • デバイスアートの15年史、『メディア芸術アーカイブ:アート&エンターテインメントの15年史」pp.14-17

    BNN  2012 ISBN: 9784861008177

  • The “Baby Talkie,” Domestic Media, and the Japanese Modern, Media Archaeology, pp. 123-147

    University of California Press, 2011, edited by Erkki Huhtamo and Jussi Parikka  2011

  • Assembling Art, Design, Technology and Media Culture: The Challenge of Japanese Device Art, pp. 136-158, Coded Cultures:New Creative Practices out of Diversity

    SpringerWienNewYork, edited by Russegger, Tarasiewicz and Wlodkowski  2011

  • The “Baby Talkie,” Domestic Media, and the Japanese Modern, Media Archaeology, pp. 123-147

    University of California Press, 2011, edited by Erkki Huhtamo and Jussi Parikka  2011

  • Assembling Art, Design, Technology and Media Culture: The Challenge of Japanese Device Art, pp. 136-158, Coded Cultures:New Creative Practices out of Diversity

    SpringerWienNewYork, edited by Russegger, Tarasiewicz and Wlodkowski  2011

  • “We Will Open the Panorama-kan”: The Beginning of the ‘Panorama Craze’ in Meiji Japan, The Panorama in the Old World and the New, pp. 76-88

    International Panorama Council, edited by Gabriele Koeller  2010

  • “We Will Open the Panorama-kan”: The Beginning of the ‘Panorama Craze’ in Meiji Japan, The Panorama in the Old World and the New, pp. 76-88

    International Panorama Council, edited by Gabriele Koeller  2010

  • Christa Sommerer Laurent Mignonneau Interactive Art Research

    Springer Wien New York  2009 ISBN: 9783211990155

  • Japan Media Arts Festival in Vienna 2009

    Japan Media Arts Festival  2009

  • Device_Art 3.009

    Kontejner  2009 ISBN: 9789539536051

  • Sense of Fun and Experimental Spirit: The Prehistory of Media Arts in Japan, Japan Media Arts Festival Singapore 2008, pp.99-103

    Singapore Art Museum  2009

  • Christa Sommerer Laurent Mignonneau Interactive Art Research

    Springer Wien New York  2009 ISBN: 9783211990155

  • Japan Media Arts Festival in Vienna 2009

    Japan Media Arts Festival  2009

  • Device_Art 3.009

    Kontejner  2009 ISBN: 9789539536051

  • Sense of Fun and Experimental Spirit: The Prehistory of Media Arts in Japan, Japan Media Arts Festival Singapore 2008, pp.99-103

    Singapore Art Museum  2009

  • Device Art; Media Art Meets Mass Production, Digital by Design pp. 275-279

    Thames and Hudson, TROIKA ed.  2008 ISBN: 9780500514382

  • A Turning Point in Japanese Avant-garde Art, 1964-1970, Place Studies in Art, Media, Science and Technology, pp. 125-146

    VDG Weimar, Andreas Broekmann and Gunalan Nadarajan ed.  2008 ISBN: 9783897396111

  • 幻燈から紙芝居へ ー 大衆の映像メディアと戦争 乾淑子編「戦争のある暮らし」pp. 101-129

    水声社  2008 ISBN: 9784891766900

  • Device Art; Media Art Meets Mass Production, Digital by Design pp. 275-279

    Thames and Hudson, TROIKA ed.  2008 ISBN: 9780500514382

  • A Turning Point in Japanese Avant-garde Art, 1964-1970, Place Studies in Art, Media, Science and Technology, pp. 125-146

    VDG Weimar, Andreas Broekmann and Gunalan Nadarajan ed.  2008 ISBN: 9783897396111

  • Device Art: A New Approach in Understanding Japanese Contemporary Media Art, MediaArtHistories, pp. 277-307

    MIT Press, Oliver Grau ed.  2007 ISBN: 9780262072793

  • Device Art: A New Approach in Understanding Japanese Contemporary Media Art, MediaArtHistories, pp. 277-307

    MIT Press, Oliver Grau ed.  2007 ISBN: 9780262072793

  • 3次元映像ハンドブック (人工生命)

    朝倉書店  2006

  • Panoramas in Japan, Panorama Phenomenon, pp. 81-88

    Mesdag Panorama, Andre van Lier and Rob van den Braak, ed.  2006

  • Panoramas in Japan, Panorama Phenomenon, pp. 81-88

    Mesdag Panorama, Andre van Lier and Rob van den Braak, ed.  2006

  • Japanese Electronic Game Culture

    Contemporary Youth Culture: An International Encyclopedia, Greenwood Publishing  2005

  • Japanese Electronic Game Culture: an international encyclopediaContemporary Youth Culture, Vol.1, pp. 166-188

    Greenwood Press, Shirley Steinberg, Priya Parmar, and Birgit Richard, ed.  2005 ISBN: 9780313327162

  • Japanese Electronic Game Culture

    Contemporary Youth Culture: An International Encyclopedia, Greenwood Publishing  2005

  • Japanese Electronic Game Culture: an international encyclopediaContemporary Youth Culture, Vol.1, pp. 166-188

    Greenwood Press, Shirley Steinberg, Priya Parmar, and Birgit Richard, ed.  2005 ISBN: 9780313327162

  • From Ukiyo-e to Mobile Phone Screens - A Japanese Perspective

    Migrating Images, Ed.ited by Petra Stegmann and Peter Seel, House of World Cultures, Berlin  2004

  • From Ukiyo-e to Mobile Phone Screens - A Japanese Perspective, pp. 63-77, Migrating Images: Producing, Reading, Transporting, Transtating

    Haus Der Kukture Der Welt, Petra Stegmann and Peter C.Seel ed.  2004 ISBN: 3980885186

  • From Ukiyo-e to Mobile Phone Screens - A Japanese Perspective

    Migrating Images, Ed.ited by Petra Stegmann and Peter Seel, House of World Cultures, Berlin  2004

  • From Ukiyo-e to Mobile Phone Screens - A Japanese Perspective, pp. 63-77, Migrating Images: Producing, Reading, Transporting, Transtating

    Haus Der Kukture Der Welt, Petra Stegmann and Peter C.Seel ed.  2004 ISBN: 3980885186

  • Pansar differente: uma visao sobre a arte contemporanea japonesa com medias digitais

    Arte e vida no seculo XXI, Edited by Diana Dominguez, UNESP  2003

  • Intermedia 超時空対談[Intermedia]: メディアアートの次なるもの

    トランスアート  2003

  • CGの歴史

    CG入門 監修:河口洋一郎 丸善株式会社  2003

  • Pansar differente: uma visao sobre a arte contemporanea japonesa com medias digitais

    Arte e vida no seculo XXI, Edited by Diana Dominguez, UNESP  2003

  • Presence, absence et connaissance dans lユart telerobotiqueモ Connexions

    edited by Annick Bureaud and Nathalie Magnan, Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts  2002

  • Japanin pellikulttuuriモ, MARIO-SOFIA

    Edited by Erkki Huhtamo and Sonja Kangas, GAUDEAMUS  2002

  • Presence, absence et connaissance dans lユart telerobotiqueモ Connexions

    edited by Annick Bureaud and Nathalie Magnan, Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts  2002

  • Japanin pellikulttuuriモ, MARIO-SOFIA

    Edited by Erkki Huhtamo and Sonja Kangas, GAUDEAMUS  2002

  • Encyclopedia of the Magic Lantern

    The Magic Lantern Society  2001

  • インタラクティブアートと感覚世界の認知

    システム・情報・制御 システム制御情報学会  2001

  • The Art of Creating Subjective Reality: An Analysis on Japanese Digital Pets, LEONARDO, Volume 34. Issue 4

    MIT PRESS  2001

  • Encyclopedia of the Magic Lantern

    The Magic Lantern Society  2001

  • The Art of Creating Subjective Reality: An Analysis on Japanese Digital Pets, LEONARDO, Volume 34. Issue 4

    MIT PRESS  2001

  • Telerobotics and Art -Presence, Absence, and Knowledge in Telerobotics Art

    The Robot in the Garden, MIT Press Ed. Goldberg  2000

  • 映像・インタラクティブアートのためのマルチメディア情報利用

    岩波講座マルチメディア情報学「自己の表現」  2000

  • Telerobotics and Art -Presence, Absence, and Knowledge in Telerobotics Art

    The Robot in the Garden, MIT Press Ed. Goldberg  2000

  • Art@Science

    Springer Verlag  1998 ISBN: 9783211829530

  • Art@Science

    Springer Verlag  1998 ISBN: 9783211829530

  • Historical Perspective of Art and Technology - Japanese Culture Revived in Digital Era

    ARTE NO SECULO XXI- A HUMANIZACAO DAS TECNOLOGIAS, Editora UNESP  1997

  • システムとしてのアートに向かって

    インターメディウム・テキストブック」光琳社出版 伊藤俊治監修ジャン・ルイ・ボワシエ他  1997

  • メディアアート・フェスティバルをめぐる状況

    美術館革命 美術館メディア研究会  1997

  • CyberArts 97

    Springer Verlag  1997 ISBN: 9783211829981

  • Historical Perspective of Art and Technology - Japanese Culture Revived in Digital Era

    ARTE NO SECULO XXI- A HUMANIZACAO DAS TECNOLOGIAS, Editora UNESP  1997

  • CyberArts 97

    Springer Verlag  1997 ISBN: 9783211829981

  • Computer Graphics入門

    アイテック情報処理技術者教育センター  1995

  • 人工生命アートの世界

    人工生命の美学(共著) (洋泉社)  1994

  • インタラクティヴ・アート

    テクノカルチャー・マトリックス(共著) 伊藤俊治監修 NTT出版  1994

  • CGアートワークス(共著)

    グラフィック社  1992

  • Flesh Factor - informationsmaschine mensch

    Springer Verlag  ISBN: 3764364513

  • Flesh Factor - informationsmaschine mensch

    Springer Verlag  ISBN: 3764364513

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Works

  • パソコン通信を用いたネットワーク・アートの実施

  • 「ディジタルな植物図鑑」(CGとDTPによるインスタレーション作品)

  • 「ディジタルな博物図鑑」(作品集)

  • 「時間の博物誌」(作品集)

  • 「国際連画」(ネットワーク・アート・プロジェクト)

  • メディアアートの教育研究に関する各国の状況の実態調査

  • パソコン通信上のバーチャル・キャンパスの構築と他のアート系ネットワークとの相互接続によるアート情報の共有化

  • ネットワークを用いたマルチメディア作品評価システムの方法論構築と実践及びその改良

  • 仮想空間における身体性に関する多面的なアプローチと研究(身体表現、映像、VR、認知科学、文化、人工生命など)

  • インタラクティブ・アートにおけるアート・マネジメントのあり方と実際(NTTインターコミュニケーションセンターにおける展示企画などを通じて)

  • CD-ROM、ネットワーク等で展開するアート作品の評価方法

  • 日本文化がディジタルアートにおけるオリジナリティの概念に及ぼした影響

  • 日本的身体表現と西欧的身体表現の仮想空間への反映の違い(海外アーティスト、VR研究者を交えた研究会・実演を通じて)

  • 日本の視覚文化がアニメ、コミック、ゲームに及ぼした影響の分析(フィールドリサーチとそれに基づく国内外での一連の講演)

  • インタラクティブ・アートの評価方法(Ars Electronica97,98の審査等を通じて)

  • 身体的インタフェースのアート・エンターテイメントへの応用(Fautastic Phantom Slipperのデザインと制作)

  • Network Art Projects using Personal Computers and Telecommunication

  • Digital Book of Plants (Artwork using Computer Graphics and DTP)

  • Digital Book of Natural History (Artworks)

  • Time Chromatography

  • International Renga Project (International Telecommunication Art Project)

  • Field Research on the Environment for Media Art Education and Study

  • Construction of a Virtual Campus on the Net and Sharing of Art Informafion through Connecting Networks

  • On-Line Jury for Multimedia Artworks, Establishing the Process and Refining

  • Interdiciplinary Study on Body in Cyberspace

  • Art Management in Interactive Art(Through Curation at NTT/ICC and other Activities)

  • Evaluation of Art Works on CD-ROM and the Network

  • What Japanese Traditional Culfure Brought to the Concept of Originality in Digital Art

  • Study of Difference between Japanese Body Expression and Western Body Expression Through a series of meetings and Performance with international artists and VR rosearches

  • Analysis of the influence of Japanese traditional Perspective / Vision in contemporary animation, comics and games (series of lectures and field research)

  • Study on the evaluation method for Interactive Artworks

  • Application of body-involving interface for art and entertainment (Designing and Making of "Fantastic Phantom Slipper")

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Presentations

  • デバイスアートと見立て

    ISEA2009(Belfast) 

    Presentation date: 2009

  • Assembling Things: DEVICE ART

    Coded Cultures 

    Presentation date: 2009

  • Vanishing Borders - Media Art, Design, and Popular Culture in Japa

    Spatialized Networks and Artistic Mobilization 

    Presentation date: 2009

  • Device Art: Questioning the Border between Art and Design from a Japanese Perspective

    Parsons New School Streeming Lecture Series 

    Presentation date: 2009

  • Decoding Device Art from Cultural Aspects: Playfulness, Love for Technology and Mitate

    Device Art (Zagreb) 

    Presentation date: 2009

  • "We make gadgets, as art" Device Art: A Japanese Approach to Media Art

    Device Art Symposium (Budapest) 

    Presentation date: 2009

  • Device Art: A Japanese Approach to Media Art

    Special Lecture Series (UCLA) 

    Presentation date: 2009

  • Device Art: A Japanese Approach to Media Art

    ESPM Special Lecture Series (Rio) 

    Presentation date: 2009

  • Device Art

    Ars Electronica 2009 

    Presentation date: 2009

  • Image of Ketai

    Mobile Media (UCLA) 

    Presentation date: 2009

  • Sushi as media

    Nowcasting: Design THeory + Digital Humanities (UCLA) 

    Presentation date: 2009

  • Mitate: Realizing Playfulness, Multiple Viewpoints and Complexity in Device Art

    ISEA2009(Belfast) 

    Presentation date: 2009

  • Assembling Things: DEVICE ART

    Coded Cultures (Vienna) 

    Presentation date: 2009

  • Vanishing Borders - Media Art, Design, and Popular Culture in Japa

    Spatialized Networks and Artistic Mobilization (Cornell University) 

    Presentation date: 2009

  • Device Art: Questioning the Border between Art and Design from a Japanese Perspective

    Parsons New School Streeming Lecture Series 

    Presentation date: 2009

  • Decoding Device Art from Cultural Aspects: Playfulness, Love for Technology and Mitate

    Device Art (Zagreb) 

    Presentation date: 2009

  • "We make gadgets, as art" Device Art: A Japanese Approach to Media Art

    Device Art Symposium (Budapest) 

    Presentation date: 2009

  • Device Art: A Japanese Approach to Media Art

    Special Lecture Series (UCLA) 

    Presentation date: 2009

  • Device Art: A Japanese Approach to Media Art

    ESPM Special Lecture Series (Rio) 

    Presentation date: 2009

  • Device Art

    Ars Electronica 2009 

    Presentation date: 2009

  • Image of Ketai

    Mobile Media (UCLA) 

    Presentation date: 2009

  • Sushi as media

    Nowcasting: Design THeory + Digital Humanities (UCLA) 

    Presentation date: 2009

  • DEVICE ART : Questioning Ubiquitous Media Environment

    UMAT 

    Presentation date: 2008

  • DEVICE ART :

    ISEA2008 (SINGAPORE) 

    Presentation date: 2008

  • Wearing Media - Technology, Popular Culture and Art in Japanese Daily Life

    Imaginary Japan (Helsinki) 

    Presentation date: 2008

  • Making Invisible Visible: Art as Device to Alter Everyday Life

    ARTICLE08 (Staganger) 

    Presentation date: 2008

  • Robot, Device Art and Japanese Culture

    InterPraxis (Toronto) 

    Presentation date: 2008

  • ニューメディアの視聴覚性における日本的要素

    Presentation date: 2008

  • DEVICE ART : Questioning Ubiquitous Media Environment

    UMAT (University of Tokyo) 

    Presentation date: 2008

  • DEVICE ART :

    ISEA2008 (SINGAPORE) 

    Presentation date: 2008

  • Wearing Media - Technology, Popular Culture and Art in Japanese Daily Life

    Imaginary Japan (Helsinki) 

    Presentation date: 2008

  • Making Invisible Visible: Art as Device to Alter Everyday Life

    ARTICLE08 (Staganger) 

    Presentation date: 2008

  • Robot, Device Art and Japanese Culture

    InterPraxis (Toronto) 

    Presentation date: 2008

  • Japaneseness, Audiovisuality and New Media

    Imaginary Japan 

    Presentation date: 2008

  • デバイスアート

    SIGGRAPH2006 

    Presentation date: 2007

  • Historical panorama halls and contemporary panorama artworks in Japan

    International Panorama Conference (Hague) 

    Presentation date: 2007

  • 写し絵から幻灯へ

    Magic Lantern Convention 

    Presentation date: 2007

  • Externalizing Our Body: Device Art and ITs Experimental Nature

    Mutamorphosis (Prague) 

    Presentation date: 2007

  • A Turning Point in Japanese Avant-garde Art: 1964-1970

    re:place (Berlin) 

    Presentation date: 2007

  • Device Art

    FILE (Rio) 

    Presentation date: 2007

  • ベビートーキーとその時代

    FIAF (国立フィルムセンター) 

    Presentation date: 2007

  • Device Art

    SIGGRAPH2006 

    Presentation date: 2007

  • Historical panorama halls and contemporary panorama artworks in Japan

    International Panorama Conference (Hague) 

    Presentation date: 2007

  • From Utsushi-e to Gento

    Magic Lantern Convention (Washington D.C.) 

    Presentation date: 2007

  • Externalizing Our Body: Device Art and ITs Experimental Nature

    Mutamorphosis (Prague) 

    Presentation date: 2007

  • A Turning Point in Japanese Avant-garde Art: 1964-1970

    re:place (Berlin) 

    Presentation date: 2007

  • Device Art

    FILE (Rio) 

    Presentation date: 2007

  • Baby Talkie and Its Era

    FIAF 

    Presentation date: 2007

  • DEVICE ART :

    ISEA2006(San Jose) 

    Presentation date: 2006

  • Panorama in Japan

    International Panorama Conference (NY) 

    Presentation date: 2006

  • DEVICE ART :

    ISEA2006(San Jose) 

    Presentation date: 2006

  • Panorama in Japan

    International Panorama Conference (NY) 

    Presentation date: 2006

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Research Projects

  • Wearing Media: Kimono textile in modern Japan representing the spread of comnmunication media and its background

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2020.04
    -
    2025.03
     

  • Historical Background and Current Situation of Japanese Media Art

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2012.04
    -
    2015.03
     

    KUSAHARA Machiko

     View Summary

    The research analyzed specific features in Japanese contemporary media art such as playfulness and appreciation of technology in relation to prewar and postwar avant-garde art. It is both the continuation of Device Art project that was launched in 2004 and a theoretical approach to contextualize Japanese media art within the international movements in art. The research results were presented at international symposia and publications and were highly received as a clue to understand Japanese media art.

  • 日本のメディアアートの現在とその成立基盤

    Project Year :

    2012
    -
    2014
     

     View Summary

    日本のメディアアートの現在と、その源流としての近代以降の日本の美術史及び戦後前衛芸術を検証する

  • Media Art in Japan: Its Background and Current Status

    Project Year :

    2012
    -
    2014
     

     View Summary

    Current issues in Japanese media art and its historical background that goes back to postwar avant-garde art and prewar modern art

  • デバイスアートにおける表現系科学技術の創成(CREST)

    Project Year :

    2004
    -
    2010
     

  • Expressive Science and Technology for Device Art

    Project Year :

    2004
    -
    2010
     

  • メディアアート史

    Project Year :

    2005
    -
     
     

  • MediaArtHistory.org

    Project Year :

    2005
    -
     
     

  • BODY ACTION IN CYBERSPACE -BODY AS AN INTERFACE, AND CYBERSPACE FOR CREATIVE ACTIVITY-

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    1998
    -
    1999
     

    KUSAHARA Machiko, KUME Yuichiro, TAJIMA Keishi, TANAKA Katsumi

     View Summary

    (1)Carried a theoretical study on the body expression in the current digital media in Japan such as art, entertainment (including games) and virtual characters on the web, and analyzed the phenomenon in terms of Japanese culture. Papers related to this them were accepted presented internationally in different conferences and symposia including CAA99 and ISEA00. Also, invited lectures were given domestic and abroad at universities and other institutions including UCLA, University of Oregon, KIASMA National Museum of Contemporary Art of Finland among others. A paper on this them was printed on a Japanese journal. Its English version is under print from Frankfurt University.
    (2)Carried a theoretical study on the impact of telerobotic technology in terms of body and art, on which a paper is published from the MIT Press as a part of a book edited by Ken Goldberg, "The Robot in the Garden : Telerobotics and Telepistemology on the Net".
    The book is published March 2000. Another paper on telerobotic art was published by LEONARDO Almanac, from MIT Press.
    (3)Built a realtime system, a platform for dance performances by the earlier co-investigator Fukuhara, which was used both in Japan and abroad in performances and workshops for experimenting the body expression.
    (4)With the earlier co-investigator Grznic, organized a symposium on body and art in Ljubljana, Slovenia in November 1999. Artworks related to the theme were selected and exhibited, while two lectures by the head investigator were given along with lectures of two other researchers invited from Japan.
    (5)"Fantastic Phantom Slipper", the project carried with Kume and others was accepted at SIGGRAPH 99 and was exhibited. Based on this exhibition and others, a paper was submitted to Virtual Reality Society of Japan and accepted.

  • ROLE OF GRAPHIC CAPABILITIES OF THE NETWORK IN CREATION AND REPRODUCTION OF IMAGES

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    1995
    -
    1996
     

    KUSAHARA Machiko, ARAI Yoshinori, MORIOKA Yoshitomo, NAKAMURA Koichi

     View Summary

    (1) By starting a university network named Campus MAGIC (Campus Media for Audio-Graphical Interactive Communication) using First Class system, the "Virtual Campus" that connects two distant campus of Tokyo Institute of Polytechnics with sufficient image transmission capability was realized. Activities such as online galleries and seasonal projects using graphic interface were realized and the process and results were analyzed.
    (2) Campus MAGIC was connected to other First Class networks outside the university. Inter-network art projects took place.
    (3) Projects using both Campus MAGIC and internet connection simultaneously took place, using different features of the above mentioned networks. These experiences showed interesting possibilities of multi-layred network.
    (4) RENGA projects continued developping. Interesting results were observed through the projects especially in terms of relationship between Japanese cultrural tradition and digital technology including telecommunication, as well as in the way images are conceived in Japanese culture and how it is reflected in Japanese digital culture including Japanese games and animation. Such observation was analyzed and presented in various venues including interanational academic conference and film festivals. Through discussions that took place during such opportunity and also on the network, the research has launched to the next phase.
    Art students of Kusahara Laboratory were involved in above mentioned activities. Through these activities and the inspiration given by professional artists they created quite a few interesting works. They are the direct result of this research and the proof to the importance of image transmission on network for creativity and media art education.

  • 日本の映像テクノロジー史と視覚文化(写し絵、幻燈、パノラマ)

  • ディジタルエンターテイメントにおける日本文化の反映

  • 思想としての人工生命

  • アート、サイエンス、テクノロジーと固有の文化と相互関係と、その社会に及ぼす影響

  • History of Japanese Optical Media (Magic Lantern, Panorama and others)

  • Concept of Artificial Life

  • The Relationship between Art, Science and Technology, and Its Effects to Our Society

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Misc

  • 「メディア芸術」とメディア・リテラシー

    草原 真知子

    都市問題研究   61 ( 10 ) 33 - 49  2009

  • Device Art : A New Approach in Understanding Japanese Contemporary Media Art

    KUSAHARA Machiko

    Media Art Histories     277 - 307  2007

    CiNii

  • 5 Minutes Media Arts vol. 7 メディアアートを見る/見せる

    草原真知子

    文化庁メディア芸術プラザ    2006

  • 文化庁メディア芸術祭展示カタログ アート部門総論及び作品紹介

    草原真知子

    文化庁・CG-ARTS協会    2006

  • 5 Minutes Media Arts vol. 8 人工知能とアート

    草原真知子

    文化庁メディア芸術プラザ    2006

  • 5 Minutes Media Arts vol. 9 メディアアートと身体

    草原真知子

    文化庁メディア芸術プラザ    2006

  • Device Art: Convergence of Art, Entertainment, and Technology in Japan

    Machiko Kusahara

    Laval Virtual    2006

  • メディアアートとスクリーン

    草原真知子

    表象文化論学会第一回大会    2006

  • Panorama's in Japan

    Machiko Kusahara

    Het Fenomeen Panorama, Mesdag Panorama     82 - 88  2006

  • Device Art: A New Form of Media Art from a Japanese Perspective

    Machiko Kusahara

    Intelligent Agent   6 ( 2 ) N/A-N/A  2006

  • Device Art: A New Form of Media Art from a Japanese Perspective

    Machiko Kusahara

    ISEA06    2006

  • Peeping into Panorama: From the End of Panorama to Contemporary Media Art in Japan

    Machiko Kusahara

    International Panorama Conference    2006

  • ディジタル表現の今

    草原真知子

    3Dフォーラム 公開シンポジウム    2006

  • Device Art: Convergence of Art, Entertainment, and Technology in Japan

    Machiko Kusahara

    Laval Virtual    2006

  • Panorama's in Japan

    Machiko Kusahara

    Het Fenomeen Panorama, Mesdag Panorama     82 - 88  2006

  • Device Art: A New Form of Media Art from a Japanese Perspective

    Machiko Kusahara

    Intelligent Agent   6 ( 2 ) N/A-N/A  2006

  • Device Art: A New Form of Media Art from a Japanese Perspective

    Machiko Kusahara

    ISEA06    2006

  • Peeping into Panorama: From the End of Panorama to Contemporary Media Art in Japan

    Machiko Kusahara

    International Panorama Conference    2006

  • ON ORIGINALITY AND JAPANESE CULTURE, Historical Perspective of Art and Technology: Japanese Culture Revived in Digital Era

    Machiko Kusahara

    http://www.worldhaikureview.org/5-1/whcj/essay_kusahara.htm    2005

  • 文化庁メディア芸術祭展示カタログ アート部門総論及び作品紹介

    草原真知子

    文化庁・CG-ARTS協会    2005

  • On Japanese Media Art

    Machiko Kusahara

    Cultural New Media Days Summit (at Aichi Expo, Canadian Pavilion)    2005

  • 巻頭言

    草原真知子

    DiVA, 芸術科学会   ( 9 ) 1 - 1  2005

  • 5 Minutes Media Arts vol. 1 メディアアート

    草原真知子

    文化庁メディア芸術プラザ    2005

  • 5 Minutes Media Arts vol. 2 インタラクティブ

    草原真知子

    文化庁メディア芸術プラザ    2005

  • 5 Minutes Media Arts vol. 3 デバイスアート

    草原真知子

    文化庁メディア芸術プラザ    2005

  • Technology as Art: 'Device Art' as a New Japanese Paradigm

    Machiko Kusahara

    Refresh! The First International Conference on the Histories of Media Art, Science and Technology, 2005    2005

  • 5 Minutes Media Arts vol. 4 メディアアートは現代美術?

    草原真知子

    文化庁メディア芸術プラザ    2005

  • 5 Minutes Media Arts vol. 5 ネットアート/ネットプロジェクト

    草原真知子

    文化庁メディア芸術プラザ    2005

  • Japanese Love for ALIFE

    Machiko Kusahara

    Third Iteration, Iteration05 Keynote Speech, Proceedings    2005

  • 5 Minutes Media Arts vol. 6 人工生命

    草原真知子

    文化庁メディア芸術プラザ    2005

  • They Are Born to Play: Game, Entertainment, and Art in Japan

    Machiko Kusahara

    The Australian Game Developers Conference    2005

  • ON ORIGINALITY AND JAPANESE CULTURE, Historical Perspective of Art and Technology: Japanese Culture Revived in Digital Era

    Machiko Kusahara

    http://www.worldhaikureview.org/5-1/whcj/essay_kusahara.htm    2005

  • On Japanese Media Art

    Machiko Kusahara

    Cultural New Media Days Summit (at Aichi Expo, Canadian Pavilion)    2005

  • Technology as Art: 'Device Art' as a New Japanese Paradigm

    Machiko Kusahara

    Refresh! The First International Conference on the Histories of Media Art, Science and Technology, 2005    2005

  • Japanese Love for ALIFE

    Machiko Kusahara

    Third Iteration, Iteration05 Keynote Speech, Proceedings    2005

  • They Are Born to Play: Game, Entertainment, and Art in Japan

    Machiko Kusahara

    The Australian Game Developers Conference    2005

  • 文化庁メディア芸術祭展示カタログ アート部門総論及び作品紹介

    草原真知子

    文化庁・CG-ARTS協会    2004

  • They Are Born to Play: Japanese Visual Entertainment from Nintento to Mobile Phones

    Machiko Kusahara

    Art Inquiry Cyberarts, Cybercultures, Cybersocieties, Ed. Ryszard W. Kluszczynski, LODZ, Warsaw   V ( XIV ) 114 - 154  2004

  • 明治期の「動く幻燈」:写し絵と西欧幻燈の関係について

    草原真知子

    日本アニメーション学会大会論文集    2004

  • Computer Graphics for Art and Entertainment

    KUSAHARA Machiko

    IEEJ Transactions on Sensors and Micromachines   Vol.124 ( 6 ) 341 - 344  2004

    DOI CiNii

  • JAPANESE MOBILE PHONE CULTURE AND URBAN LIFE

    Machiko Kusahara

    ISEA 2004 Keynote Speech, ISEA 2004 Proceedings    2004

  • Device Art

    Machiko Kusahara

    ASEF Art Camp    2004

  • Panorama Craze in Meiji Japan

    Machiko Kusahara

    The International Panorama Conference    2004

  • Panorama Craze in Meiji Japan

    Machiko Kusahara

    International Panorama Conference Proceedings    2004

  • デジタルとクリエイティブの未来

    草原真知子, 中島信也

    ブレーン、宣伝会議   Vol. 45, No.2  2004

  • They Are Born to Play: Japanese Visual Entertainment from Nintento to Mobile Phones

    Machiko Kusahara

    Art Inquiry Cyberarts, Cybercultures, Cybersocieties, Ed. Ryszard W. Kluszczynski, LODZ, Warsaw   V ( XIV ) 114 - 154  2004

  • JAPANESE MOBILE PHONE CULTURE AND URBAN LIFE

    Machiko Kusahara

    ISEA 2004 Keynote Speech, ISEA 2004 Proceedings    2004

  • Device Art

    Machiko Kusahara

    ASEF Art Camp    2004

  • Panorama Craze in Meiji Japan

    Machiko Kusahara

    The International Panorama Conference    2004

  • Panorama Craze in Meiji Japan

    Machiko Kusahara

    International Panorama Conference Proceedings    2004

  • 多民族国家のアイデンティティを求めて

    草原真知子

    InterCommunication、NTT出版   No.40   161 - 163  2002

  • SIGGRAPH2002報告

    草原真知子

    映像学   69   65 - 72  2002

  • Toward Digital Biodiversity: Reading Japanease Digital Art in a Cultural Context

    Machiko Kusahara

    Art Inquiry Recherches sure Les Arts, Globalization and Art, ed. Ryszard W. Kluszczynski, LODZ   IV   249 - 270  2002

  • Robo Renga: Or a Tele-Discussion about Art and Robotics

    Erkki Huhtamo, Machiko Kusahara

    Convergence, Autumn 2002   8 ( 3 ) 27 - 39  2002

    DOI

  • Toward Digital Biodiversity: Reading Japanease Digital Art in a Cultural Context

    Machiko Kusahara

    Art Inquiry Recherches sure Les Arts, Globalization and Art, ed. Ryszard W. Kluszczynski, LODZ   IV   249 - 270  2002

  • Robo Renga: Or a Tele-Discussion about Art and Robotics

    Erkki Huhtamo, Machiko Kusahara

    Convergence, Autumn 2002   8 ( 3 ) 27 - 39  2002

    DOI

  • From Mini-screens to Large Screens : Changing Sense of Reality and the Role of Digital Art

    KUSAHARA Machiko

    IEICE technical report. Electronic information displays   101 ( 438 ) 53 - 56  2001.11

     View Summary

    The sense of immersion in appreciating images is not only realized by technical achievement but also greatly influenced by the human factors. Besides the physiological or cognitive factors, the content of the images plays a key role, including the way the content is either relevant or not to the contemporary culture and society. The sense of reality toward certain contents or themes would change in the society. In the history of visual entertainment, successful systems or contents respected such elements. Today in our information society, the seamless connection between the image appliances and communication tools has blurred the boundary between the real and the unreal. In such a situation, the role and possibility of digital art and its positive influence on technology are greater than ever, as bridging between real and unreal, focusing on human factors has been always the essential deal of art.

    CiNii

  • Japonskosc I uniwersalizm

    Machiko Kusahara

    Kwartarnik Filmowy, Edited by Rysxard Kluszczynski, Instytut Sztuki PAN   35 ( 36 ) 337 - 341  2001

  • The Art of Creating Subjective Reality: An Analysis on Japanese Digital Pets

    Machiko Kusahara

    LEONARDO, MIT Press   34 ( 4 ) 48 - 52  2001

  • Japonskosc I uniwersalizm

    Machiko Kusahara

    Kwartarnik Filmowy, Edited by Rysxard Kluszczynski, Instytut Sztuki PAN   35 ( 36 ) 337 - 341  2001

  • The Art of Creating Subjective Reality: An Analysis on Japanese Digital Pets

    Machiko Kusahara

    LEONARDO, MIT Press   34 ( 4 ) 48 - 52  2001

  • Do Corpo Para O Robo E Vice-Versa

    Machiko Kusahara

    Medusa Revista de Poesia e Arte, Curitiba     28 - 31  2000

  • 視覚と触覚におけるイメージの共有と触発 情報処理学会研究報告

    草原真知子

    情報処理学会研究報告   2000-CVIM-124   81 - 84  2000

  • 幻燈 ー 19世紀のニューメディア

    草原真知子

    図書 岩波書店 [612] 頁:[32-37]   ( 612 ) 32 - 37  2000

  • From/To Body To/From Robot: Eduardo Kac Telepresence, Bioteleatics, Transgenic Art

    Machiko Kusahara

    Publication of the Association for Culture and Edition, KIBLA     59 - 64  2000

  • Nicht-perspektivishe-Darstellung als symbolische Form

    Machiko Kusahara

    KUNSTFORUM, KunstForum International   151   64 - 68  2000

  • Avatars of the Virtual World

    Machiko Kusahara

    Art Asia Pacific   27   34 - 39  2000

  • 視覚と触覚におけるイメージの共有と触発

    草原真知子

    情報処理学会コンピュータビジョン・イメージメディア研究会CVIM2000 ワークショップ論文集    2000

  • Tactile RENGA: Re-Discovery of Colors

    Machiko Kusahara

    ISEA2000 Proceedings     122 - 127  2000

  • Artists as Designers of Communication

    Machiko Kusahara

    WRO2000    2000

  • Do Corpo Para O Robo E Vice-Versa

    Machiko Kusahara

    Medusa Revista de Poesia e Arte, Curitiba     28 - 31  2000

  • From/To Body To/From Robot: Eduardo Kac Telepresence, Bioteleatics, Transgenic Art

    Machiko Kusahara

    Publication of the Association for Culture and Edition, KIBLA     59 - 64  2000

  • Nicht-perspektivishe-Darstellung als symbolische Form

    Machiko Kusahara

    KUNSTFORUM, KunstForum International   151   64 - 68  2000

  • Avatars of the Virtual World

    Machiko Kusahara

    Art Asia Pacific   27   34 - 39  2000

  • Tactile RENGA: Re-Discovery of Colors

    Machiko Kusahara

    ISEA2000 Proceedings     122 - 127  2000

  • Artists as Designers of Communication

    Machiko Kusahara

    WRO2000    2000

  • Creating Cultural Correctness in Cyberspace

    Machiko Kusahara

    CAA99 Proceedings     315 - 316  1999

  • 写し絵:江戸から明治への最先端映像エンターテイメント

    草原真知子

    文化庁メディア芸術プラザ   Vol. 2  1999

  • UTSUSHI-E: A Visual Entertainment from Edo to Meiji

    Machiko Kusahara

    Media Art Plaza, The Agency of Cultural Affairs   Vol. 2  1999

  • Non-Perspective as Symbolic Form

    Machiko Kusahara

    SynWorld 99 Proceedings CD-ROM    1999

  • From/To Body To/From Robot" ,LEONARDO Electronic Almanac

    Machiko Kusahara

    LEONARDO Electronic Almanac, MIT Press   10  1999

  • Creating Cultural Correctness in Cyberspace

    Machiko Kusahara

    CAA99 Proceedings     315 - 316  1999

  • UTSUSHI-E: A Visual Entertainment from Edo to Meiji

    Machiko Kusahara

    Media Art Plaza, The Agency of Cultural Affairs   Vol. 2  1999

  • Non-Perspective as Symbolic Form

    Machiko Kusahara

    SynWorld 99 Proceedings CD-ROM    1999

  • From/To Body To/From Robot" ,LEONARDO Electronic Almanac

    Machiko Kusahara

    LEONARDO Electronic Almanac, MIT Press   10  1999

  • 仮想空間における生命概念の曖昧化

    草原真知子

    画像ラボ、日本工業出版   9 ( 10 ) 10 - 14  1998

  • 闇から光へ:影絵と幻燈の150年

    草原真知子

    『影-写像としての世界』/『光-仮想としての世界』展図録、東京都写真美術館     25 - 33  1998

  • Foot Inferface : Fantastic Phantom Slipper

    Akihiko Shirai, Masaru Sato, Yuichiro Kume, Machiko Kusahara

    SIGGRAPH 98 Conference abstracts and applications, ACM/SIGGRAPH     114  1998

  • Shadow and Life - A Perspective on Japanese Digital Entertainment

    Machiko Kusahara

    Stuttgart Filmwinter    1998

  • Fantastic Phontom Slipper

    Akihiko Shirai, Masaru Sato, Yuichiro Kume, Machiko Kusahara

    SIGGRAPH98 Augmented Realities    1998

  • Foot Inferface : Fantastic Phantom Slipper

    Akihiko Shirai, Masaru Sato, Yuichiro Kume, Machiko Kusahara

    SIGGRAPH 98 Conference abstracts and applications, ACM/SIGGRAPH     114  1998

  • Shadow and Life - A Perspective on Japanese Digital Entertainment

    Machiko Kusahara

    Stuttgart Filmwinter    1998

  • Fantastic Phontom Slipper

    Akihiko Shirai, Masaru Sato, Yuichiro Kume, Machiko Kusahara

    SIGGRAPH98 Augmented Realities    1998

  • 世界電子本事情 マルチメディアは美術館によく似合う

    草原真知子

    季刊「本とコンピュータ」 大日本印刷     176 - 180  1997

  • マルチメディア・テキストブック:コミュニケーションデザイン編

    源田悦夫, 江口響子, 草原真知子, 小林昭世, 佐藤啓一, 杉山知之, 鶴野怜治

    CG-ARTS協会    1997

  • ファンタスティック・ファントム・スリッパ

    白井暁彦, 佐藤勝, 草原真知子, 久米祐一郎

    日本バーチャルリアリティ学会第2回大会論文集     27 - 28  1997

  • Transition of Concept of Life in Art and Culture from Automata to Network

    Machiko Kusahara

    Art@Science, Ed. Christa Sommerer, Laurent Mignonneau, Springer     99 - 119  1997

  • Signed by Artist

    Machiko Kusahara

    Cyberarts Springer     22 - 27  1997

  • アートに見るヒューマンインタフェース

    草原真知子

    日本機械学会ヒューマン・マシンシステムの調和とインテリジェント化研究分科会    1997

  • Flora and Fauna : Japanese Games and Traditional Culture

    Machiko Kusahara

    Flesh Factor - informationsmaschine mensch, Springer     232 - 235  1997

  • Transition of Concept of Life in Art and Culture from Automata to Network

    Machiko Kusahara

    Art@Science, Ed. Christa Sommerer, Laurent Mignonneau, Springer     99 - 119  1997

  • Signed by Artist

    Machiko Kusahara

    Cyberarts Springer     22 - 27  1997

  • Flora and Fauna : Japanese Games and Traditional Culture

    Machiko Kusahara

    Flesh Factor - informationsmaschine mensch, Springer     232 - 235  1997

  • 身体と空間のトポロジー

    草原真知子

    ネットワークの中のミュージアム 、NTT出版    1996

  • アートとしてのCD-ROM

    草原真知子

    美術手帖    1996

  • 「民主の地」での国際美術展

    草原真知子

    InterCommunication, NTT出版    1996

  • Art as Living System

    Machiko Kusahara, Christa Sommerer, Laurent Mignonneau

    システム・情報・制御(システム制御情報学会論文誌) System/Information/Control     16 - 23  1996

  • Interactive Narration: does writing conduct to generation?

    Machiko Kusahara

    2nd General Assembly of Interactive Writing    1996

  • What we did in a virtual jury- a renga

    Erkki Huhtamo, Machiko Kusahara

    Convergence   2 ( 2 ) 13 - 18  1996

    DOI

  • Art as Living System

    Machiko Kusahara, Christa Sommerer, Laurent Mignonneau

    システム・情報・制御(システム制御情報学会論文誌) System/Information/Control     16 - 23  1996

  • Interactive Narration: does writing conduct to generation?

    Machiko Kusahara

    2nd General Assembly of Interactive Writing    1996

  • What we did in a virtual jury- a renga

    Erkki Huhtamo, Machiko Kusahara

    Convergence   2 ( 2 ) 13 - 18  1996

    DOI

  • 連画コミュニケーションシステムの基本構成

    木原民雄, 安斎利洋, 中村理恵子, 草原真知子

    情報処理学会 マルチメディア通信と分散処理   W-DPS95  1995

  • 自動人形とインタラクティヴ・アートー人工生命をめぐる考察

    草原真知子

    東京工芸大学芸術学部紀要   1 ( 1 )  1995

  • 光州ビエンナーレ

    草原真知子

    朝日新聞    1995

  • サイバーSM:触覚の復権

    草原真知子

    InterCommunication NTT出版    1995

  • How Much Do You Love the Creatures You Have Made?

    Machiko Kusahara

    Annual Inter Communicafion 95, NTT Publishing    1995

  • Collisions of Meanings and Free Association Paradigms

    Machiko Kusahara

    Annual Inter Communication 95, NTT Publishing    1995

  • 人工生命とバーチャルリアリティ:アートの世界の生物たち

    草原真知子

    3D映像   9 ( 2 )  1995

  • How Much Do You Love the Creatures You Have Made?

    Machiko Kusahara

    Annual Inter Communicafion 95, NTT Publishing    1995

  • Collisions of Meanings and Free Association Paradigms

    Machiko Kusahara

    Annual Inter Communication 95, NTT Publishing    1995

  • 意味の衝突と連想のパラダイム

    草原真知子

    InterCommunication NTT出版    1994

  • コンピュータグラフィックスにみる人工生命

    草原真知子

    遺伝 裳華房     48 - 49  1994

  • CGアート

    草原真知子

    ハイパーアート・ミュージアム(共著) (エフツウ)    1994

  • Japanese Multimedia and Art

    Machiko Kusahara

    Zagreb MediaScape 2    1994

  • It's Good to Have Fun: Game Culture and Japanese Media Art

    Machiko Kusahara

    CAD FORUM ZBORNIK RADOVA     81 - 86  1994

  • Japanese Multimedia and Art

    Machiko Kusahara

    Zagreb MediaScape 2    1994

  • It's Good to Have Fun: Game Culture and Japanese Media Art

    Machiko Kusahara

    CAD FORUM ZBORNIK RADOVA     81 - 86  1994

  • コンピュータ・グラフィックスの世界

    草原真知子

    スーパーデザイニング、玄光社   5  1993

  • インタラクティヴ・アートの現在

    草原真知子

    InterCommunication NTT出版    1993

  • 「仮想展覧会」インターゾーン1993

    草原真知子

    InterCommunication NTT出版    1993

  • コンピュータ・グラフィックス・アクセス

    草原真知子, 大口孝之

    文献社    1992

  • CGアートの歴史

    草原真知子

    NICOGRAPHデータファイル 日本コンピュータ・グラフィックス協会    1991

  • コンピュータ・グラフィックス・アンソロジー

    河口洋一郎, 草原真知子, 大口孝之

    文献社    1989

  • 「人体」CG図鑑

    伊藤博文, 草原真知子

    日本放送出版協会     94 - 112  1989

  • 「ティン・トーイ」とこれからの3D・CGアニメーション

    草原真知子

    イメージフォーラム    1989

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Overseas Activities

  • メディア表現と科学技術と文化の相互作用について

    2009.04
    -
    2010.03

    アメリカ   U.C.L.A.

Internal Special Research Projects

  • 「映画以前」の日本の映像娯楽装置とその技術基盤

    2015  

     View Summary

    1.早稲田大学坪内博士記念演劇博物館で開催された「幻燈展」展示アドバイザーを務め、展示のための資料を提供した。2.この展示に関連して出版された書籍「幻燈スライドの博物誌:プロジェクション・メディアの考古学」(土屋紳一/大久保遼/遠藤みゆき編集、青弓社)に寄稿(pp.24-29)。3.Danube University (オーストリア)大学院のメディアアートキュレーター向けプログラムで写し絵について集中講義を行った。(9月)4.一般財団法人浩志会(各省庁の若手官僚と主要企業のメンバーにより構成される)で写し絵について講演(2016年1月)

  • 明治から戦前の大衆映像文化

    2013  

     View Summary

    本研究は、明治時代(一部に江戸末期を含む)から戦前の視覚文化の様相をメディア論的視点から分析するものである。テーマとして「映像の生成と受容」「リアルの変容」「メディア技術の発展と大衆文化への影響」があり、具体的な事例として(1)幻燈、写し絵、紙芝居(写し絵は日本版の幻燈であり、紙芝居はこの写し絵から発展した)(2)パノラマと覗きからくり(3)ベビートーキーと戦前の「小型映画」(4)パノラマ館、パノラマとジオラマ、立体写真といった項目がある。本研究はMedia Archaeologyというメディア論の一つのdisciplineに依るものであるが、信頼できる文献が少なく、著名な研究者でも間違いのある文献や伝聞に頼って事実誤認を犯しているケースも見受けられる。一次資料に当たることが最も重要であり、本助成費はそのために役だった。本研究テーマでは大衆文化、それもあまり今まで研究の対象とされてこなかった分野を扱うため、既存の研究のみならず、既存のデータベースにもあまり収録されてこなかった、埋もれた大衆文化関係資料が重要な意味を持つ。すでに今まで多くの資料を収集してきたが、資料の収集は継続的に行う必要がある。本研究は今後も続くものであるが、当面の成果としては以下を挙げることができる。(1)日本のパノラマ館の盛衰の全容を調べるべく調査研究してきたが、これをかなりの精度に高めることができた。その成果は次項で述べるように、日本映像学会大会において発表した。これは九州から東北地方まで全国に存在したパノラマ館の関連資料をビジュアルに示すことで、従来明らかにされてこなかった明治時代のパノラマ館ブームの実態を追体験する試みであり、既に収集・調査した資料に加えて、本助成費によって購入した書籍・資料を研究及び本発表に用いた。この発表の概要は日本映像学会の大会論文集に掲載されている。(2)明治維新とほぼ同時に日本に入ってきた「写真」が、写真そのものとしてだけでなく、どのようなメタファーとして大衆に意識され、文化に反映したかについて、研究を進めることができた。本研究は錦絵やパノラマだけでなく広告や着物の柄のデザインなど大衆にとって最も身近な視覚文化の中で、「写真」が「リアル」の代名詞として機能し、独特の文化的価値を持つ時代があったことを明らかにするものであり、このような領域横断的な研究は今までになされていない。これについては、次項で述べるように早稲田大学表象・メディア論学会で報告しただけでなく、日本映像学会大会で発表予定である。

  • 映像メディア文化ディジタルミュージアム

    2003  

     View Summary

    幻灯及び影に関する江戸から明治時代にかけての資料を、2003年9月より東京都写真美術館で開催された「江戸開府400年:江戸の写し絵」展の展示に提供した。同時にこれらの資料をウェブ上にアップロードし、バイリンガルの解説を加えて国内外における研究に役立つようにした。このウェブサイトはMagic Lantern Society (of London)のニューズレターにも紹介された。また、11月にベルリンのWorld Culture Centerで開催された国際シンポジウム Migrating Images において、日本の視覚文化とディジタルエンターテイメントの関係について講演を行った。