Degree
-
University of Tokyo Ph.D (Engineering)
Details of a Researcher
Updated on 2022/06/30
University of Tokyo Ph.D (Engineering)
日本大学 大学院芸術学研究科 講師
Waseda University
早稲田大学文学学術院 名誉教授
デジタルハリウッド大学 大学院 招聘教授
ー 早稲田大学文学学術院・文化構想学部 教授
April 2003 - Professor, Waseda University
岐阜県立国際情報科学芸術アカデミー(IAMAS)非常勤講師
University of California, Los Angeles
Visiting Professor, UCLA Department of Design|Media Arts
IAMAS Lecturer
Kobe University Graduate School of Science and Technology Associate Professor
Associate Professor, Tokyo Polytechnic University
Tokyo Polytechnic University Faculty of Arts
グラフィック・コミュニケーション研究所、フリーランス・キュレーター
Pacific Interface Inc. Associate, ACM/SIGGRAPH東京事務所
日本アニメーション学会
科学技術社会論学会
芸術科学会
映像情報メディア学会
日本バーチャルリアリティ学会
3D FORUM
日本映像学会
情報処理学会
ACM/SIGGRAPH
表象文化論学会
MediaArtHistories
Japan Society for Animation Studies
Japanese Society for Science and Technology Studies
The Society for Art and Science
The Institute of Image Information and Television Engineers
Virtual Relaity Society of Japan
3D FORUM
The Japan Society of Image Arts and Sciences
Information Processing Sociery of Japan
ACM/SIGGRAPH
MediaArtHistories
Aesthetics and art studies
History of arts
メディア考古学
デバイスアート
デジタルメディア
工学
メディア
芸術
media archaeology
device art
digital media
technology
culture
media
art
Device Art 2014, Ars Electronica
Springer 2014
Device Art 2014, Ars Electronica
Springer 2014
デバイスアートの15年史、『メディア芸術アーカイブ:アート&エンターテインメントの15年史」pp.14-17
BNN 2012 ISBN: 9784861008177
The “Baby Talkie,” Domestic Media, and the Japanese Modern, Media Archaeology, pp. 123-147
University of California Press, 2011, edited by Erkki Huhtamo and Jussi Parikka 2011
Assembling Art, Design, Technology and Media Culture: The Challenge of Japanese Device Art, pp. 136-158, Coded Cultures:New Creative Practices out of Diversity
SpringerWienNewYork, edited by Russegger, Tarasiewicz and Wlodkowski 2011
The “Baby Talkie,” Domestic Media, and the Japanese Modern, Media Archaeology, pp. 123-147
University of California Press, 2011, edited by Erkki Huhtamo and Jussi Parikka 2011
Assembling Art, Design, Technology and Media Culture: The Challenge of Japanese Device Art, pp. 136-158, Coded Cultures:New Creative Practices out of Diversity
SpringerWienNewYork, edited by Russegger, Tarasiewicz and Wlodkowski 2011
“We Will Open the Panorama-kan”: The Beginning of the ‘Panorama Craze’ in Meiji Japan, The Panorama in the Old World and the New, pp. 76-88
International Panorama Council, edited by Gabriele Koeller 2010
“We Will Open the Panorama-kan”: The Beginning of the ‘Panorama Craze’ in Meiji Japan, The Panorama in the Old World and the New, pp. 76-88
International Panorama Council, edited by Gabriele Koeller 2010
Christa Sommerer Laurent Mignonneau Interactive Art Research
Springer Wien New York 2009 ISBN: 9783211990155
Japan Media Arts Festival in Vienna 2009
Japan Media Arts Festival 2009
Device_Art 3.009
Kontejner 2009 ISBN: 9789539536051
Sense of Fun and Experimental Spirit: The Prehistory of Media Arts in Japan, Japan Media Arts Festival Singapore 2008, pp.99-103
Singapore Art Museum 2009
Christa Sommerer Laurent Mignonneau Interactive Art Research
Springer Wien New York 2009 ISBN: 9783211990155
Japan Media Arts Festival in Vienna 2009
Japan Media Arts Festival 2009
Device_Art 3.009
Kontejner 2009 ISBN: 9789539536051
Sense of Fun and Experimental Spirit: The Prehistory of Media Arts in Japan, Japan Media Arts Festival Singapore 2008, pp.99-103
Singapore Art Museum 2009
Device Art; Media Art Meets Mass Production, Digital by Design pp. 275-279
Thames and Hudson, TROIKA ed. 2008 ISBN: 9780500514382
A Turning Point in Japanese Avant-garde Art, 1964-1970, Place Studies in Art, Media, Science and Technology, pp. 125-146
VDG Weimar, Andreas Broekmann and Gunalan Nadarajan ed. 2008 ISBN: 9783897396111
幻燈から紙芝居へ ー 大衆の映像メディアと戦争 乾淑子編「戦争のある暮らし」pp. 101-129
水声社 2008 ISBN: 9784891766900
Device Art; Media Art Meets Mass Production, Digital by Design pp. 275-279
Thames and Hudson, TROIKA ed. 2008 ISBN: 9780500514382
A Turning Point in Japanese Avant-garde Art, 1964-1970, Place Studies in Art, Media, Science and Technology, pp. 125-146
VDG Weimar, Andreas Broekmann and Gunalan Nadarajan ed. 2008 ISBN: 9783897396111
Device Art: A New Approach in Understanding Japanese Contemporary Media Art, MediaArtHistories, pp. 277-307
MIT Press, Oliver Grau ed. 2007 ISBN: 9780262072793
Device Art: A New Approach in Understanding Japanese Contemporary Media Art, MediaArtHistories, pp. 277-307
MIT Press, Oliver Grau ed. 2007 ISBN: 9780262072793
3次元映像ハンドブック (人工生命)
朝倉書店 2006
Panoramas in Japan, Panorama Phenomenon, pp. 81-88
Mesdag Panorama, Andre van Lier and Rob van den Braak, ed. 2006
Panoramas in Japan, Panorama Phenomenon, pp. 81-88
Mesdag Panorama, Andre van Lier and Rob van den Braak, ed. 2006
Japanese Electronic Game Culture
Contemporary Youth Culture: An International Encyclopedia, Greenwood Publishing 2005
Japanese Electronic Game Culture: an international encyclopediaContemporary Youth Culture, Vol.1, pp. 166-188
Greenwood Press, Shirley Steinberg, Priya Parmar, and Birgit Richard, ed. 2005 ISBN: 9780313327162
Japanese Electronic Game Culture
Contemporary Youth Culture: An International Encyclopedia, Greenwood Publishing 2005
Japanese Electronic Game Culture: an international encyclopediaContemporary Youth Culture, Vol.1, pp. 166-188
Greenwood Press, Shirley Steinberg, Priya Parmar, and Birgit Richard, ed. 2005 ISBN: 9780313327162
From Ukiyo-e to Mobile Phone Screens - A Japanese Perspective
Migrating Images, Ed.ited by Petra Stegmann and Peter Seel, House of World Cultures, Berlin 2004
From Ukiyo-e to Mobile Phone Screens - A Japanese Perspective, pp. 63-77, Migrating Images: Producing, Reading, Transporting, Transtating
Haus Der Kukture Der Welt, Petra Stegmann and Peter C.Seel ed. 2004 ISBN: 3980885186
From Ukiyo-e to Mobile Phone Screens - A Japanese Perspective
Migrating Images, Ed.ited by Petra Stegmann and Peter Seel, House of World Cultures, Berlin 2004
From Ukiyo-e to Mobile Phone Screens - A Japanese Perspective, pp. 63-77, Migrating Images: Producing, Reading, Transporting, Transtating
Haus Der Kukture Der Welt, Petra Stegmann and Peter C.Seel ed. 2004 ISBN: 3980885186
Pansar differente: uma visao sobre a arte contemporanea japonesa com medias digitais
Arte e vida no seculo XXI, Edited by Diana Dominguez, UNESP 2003
Intermedia 超時空対談[Intermedia]: メディアアートの次なるもの
トランスアート 2003
CGの歴史
CG入門 監修:河口洋一郎 丸善株式会社 2003
Pansar differente: uma visao sobre a arte contemporanea japonesa com medias digitais
Arte e vida no seculo XXI, Edited by Diana Dominguez, UNESP 2003
Presence, absence et connaissance dans lユart telerobotiqueモ Connexions
edited by Annick Bureaud and Nathalie Magnan, Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts 2002
Japanin pellikulttuuriモ, MARIO-SOFIA
Edited by Erkki Huhtamo and Sonja Kangas, GAUDEAMUS 2002
Presence, absence et connaissance dans lユart telerobotiqueモ Connexions
edited by Annick Bureaud and Nathalie Magnan, Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts 2002
Japanin pellikulttuuriモ, MARIO-SOFIA
Edited by Erkki Huhtamo and Sonja Kangas, GAUDEAMUS 2002
Encyclopedia of the Magic Lantern
The Magic Lantern Society 2001
インタラクティブアートと感覚世界の認知
システム・情報・制御 システム制御情報学会 2001
The Art of Creating Subjective Reality: An Analysis on Japanese Digital Pets, LEONARDO, Volume 34. Issue 4
MIT PRESS 2001
Encyclopedia of the Magic Lantern
The Magic Lantern Society 2001
The Art of Creating Subjective Reality: An Analysis on Japanese Digital Pets, LEONARDO, Volume 34. Issue 4
MIT PRESS 2001
Telerobotics and Art -Presence, Absence, and Knowledge in Telerobotics Art
The Robot in the Garden, MIT Press Ed. Goldberg 2000
映像・インタラクティブアートのためのマルチメディア情報利用
岩波講座マルチメディア情報学「自己の表現」 2000
Telerobotics and Art -Presence, Absence, and Knowledge in Telerobotics Art
The Robot in the Garden, MIT Press Ed. Goldberg 2000
Art@Science
Springer Verlag 1998 ISBN: 9783211829530
Art@Science
Springer Verlag 1998 ISBN: 9783211829530
Historical Perspective of Art and Technology - Japanese Culture Revived in Digital Era
ARTE NO SECULO XXI- A HUMANIZACAO DAS TECNOLOGIAS, Editora UNESP 1997
システムとしてのアートに向かって
インターメディウム・テキストブック」光琳社出版 伊藤俊治監修ジャン・ルイ・ボワシエ他 1997
メディアアート・フェスティバルをめぐる状況
美術館革命 美術館メディア研究会 1997
CyberArts 97
Springer Verlag 1997 ISBN: 9783211829981
Historical Perspective of Art and Technology - Japanese Culture Revived in Digital Era
ARTE NO SECULO XXI- A HUMANIZACAO DAS TECNOLOGIAS, Editora UNESP 1997
CyberArts 97
Springer Verlag 1997 ISBN: 9783211829981
Computer Graphics入門
アイテック情報処理技術者教育センター 1995
人工生命アートの世界
人工生命の美学(共著) (洋泉社) 1994
インタラクティヴ・アート
テクノカルチャー・マトリックス(共著) 伊藤俊治監修 NTT出版 1994
CGアートワークス(共著)
グラフィック社 1992
Flesh Factor - informationsmaschine mensch
Springer Verlag ISBN: 3764364513
Flesh Factor - informationsmaschine mensch
Springer Verlag ISBN: 3764364513
「メディア芸術」とメディア・リテラシー
草原 真知子
都市問題研究 61 ( 10 ) 33 - 49 2009
Device Art : A New Approach in Understanding Japanese Contemporary Media Art
KUSAHARA Machiko
Media Art Histories 277 - 307 2007
5 Minutes Media Arts vol. 7 メディアアートを見る/見せる
草原真知子
文化庁メディア芸術プラザ 2006
文化庁メディア芸術祭展示カタログ アート部門総論及び作品紹介
草原真知子
文化庁・CG-ARTS協会 2006
5 Minutes Media Arts vol. 8 人工知能とアート
草原真知子
文化庁メディア芸術プラザ 2006
5 Minutes Media Arts vol. 9 メディアアートと身体
草原真知子
文化庁メディア芸術プラザ 2006
Device Art: Convergence of Art, Entertainment, and Technology in Japan
Machiko Kusahara
Laval Virtual 2006
メディアアートとスクリーン
草原真知子
表象文化論学会第一回大会 2006
Panorama's in Japan
Machiko Kusahara
Het Fenomeen Panorama, Mesdag Panorama 82 - 88 2006
Device Art: A New Form of Media Art from a Japanese Perspective
Machiko Kusahara
Intelligent Agent 6 ( 2 ) N/A-N/A 2006
Device Art: A New Form of Media Art from a Japanese Perspective
Machiko Kusahara
ISEA06 2006
Peeping into Panorama: From the End of Panorama to Contemporary Media Art in Japan
Machiko Kusahara
International Panorama Conference 2006
ディジタル表現の今
草原真知子
3Dフォーラム 公開シンポジウム 2006
Device Art: Convergence of Art, Entertainment, and Technology in Japan
Machiko Kusahara
Laval Virtual 2006
Panorama's in Japan
Machiko Kusahara
Het Fenomeen Panorama, Mesdag Panorama 82 - 88 2006
Device Art: A New Form of Media Art from a Japanese Perspective
Machiko Kusahara
Intelligent Agent 6 ( 2 ) N/A-N/A 2006
Device Art: A New Form of Media Art from a Japanese Perspective
Machiko Kusahara
ISEA06 2006
Peeping into Panorama: From the End of Panorama to Contemporary Media Art in Japan
Machiko Kusahara
International Panorama Conference 2006
ON ORIGINALITY AND JAPANESE CULTURE, Historical Perspective of Art and Technology: Japanese Culture Revived in Digital Era
Machiko Kusahara
http://www.worldhaikureview.org/5-1/whcj/essay_kusahara.htm 2005
文化庁メディア芸術祭展示カタログ アート部門総論及び作品紹介
草原真知子
文化庁・CG-ARTS協会 2005
On Japanese Media Art
Machiko Kusahara
Cultural New Media Days Summit (at Aichi Expo, Canadian Pavilion) 2005
巻頭言
草原真知子
DiVA, 芸術科学会 ( 9 ) 1 - 1 2005
5 Minutes Media Arts vol. 1 メディアアート
草原真知子
文化庁メディア芸術プラザ 2005
5 Minutes Media Arts vol. 2 インタラクティブ
草原真知子
文化庁メディア芸術プラザ 2005
5 Minutes Media Arts vol. 3 デバイスアート
草原真知子
文化庁メディア芸術プラザ 2005
Technology as Art: 'Device Art' as a New Japanese Paradigm
Machiko Kusahara
Refresh! The First International Conference on the Histories of Media Art, Science and Technology, 2005 2005
5 Minutes Media Arts vol. 4 メディアアートは現代美術?
草原真知子
文化庁メディア芸術プラザ 2005
5 Minutes Media Arts vol. 5 ネットアート/ネットプロジェクト
草原真知子
文化庁メディア芸術プラザ 2005
Japanese Love for ALIFE
Machiko Kusahara
Third Iteration, Iteration05 Keynote Speech, Proceedings 2005
5 Minutes Media Arts vol. 6 人工生命
草原真知子
文化庁メディア芸術プラザ 2005
They Are Born to Play: Game, Entertainment, and Art in Japan
Machiko Kusahara
The Australian Game Developers Conference 2005
ON ORIGINALITY AND JAPANESE CULTURE, Historical Perspective of Art and Technology: Japanese Culture Revived in Digital Era
Machiko Kusahara
http://www.worldhaikureview.org/5-1/whcj/essay_kusahara.htm 2005
On Japanese Media Art
Machiko Kusahara
Cultural New Media Days Summit (at Aichi Expo, Canadian Pavilion) 2005
Technology as Art: 'Device Art' as a New Japanese Paradigm
Machiko Kusahara
Refresh! The First International Conference on the Histories of Media Art, Science and Technology, 2005 2005
Japanese Love for ALIFE
Machiko Kusahara
Third Iteration, Iteration05 Keynote Speech, Proceedings 2005
They Are Born to Play: Game, Entertainment, and Art in Japan
Machiko Kusahara
The Australian Game Developers Conference 2005
文化庁メディア芸術祭展示カタログ アート部門総論及び作品紹介
草原真知子
文化庁・CG-ARTS協会 2004
They Are Born to Play: Japanese Visual Entertainment from Nintento to Mobile Phones
Machiko Kusahara
Art Inquiry Cyberarts, Cybercultures, Cybersocieties, Ed. Ryszard W. Kluszczynski, LODZ, Warsaw V ( XIV ) 114 - 154 2004
明治期の「動く幻燈」:写し絵と西欧幻燈の関係について
草原真知子
日本アニメーション学会大会論文集 2004
JAPANESE MOBILE PHONE CULTURE AND URBAN LIFE
Machiko Kusahara
ISEA 2004 Keynote Speech, ISEA 2004 Proceedings 2004
Device Art
Machiko Kusahara
ASEF Art Camp 2004
Panorama Craze in Meiji Japan
Machiko Kusahara
The International Panorama Conference 2004
Panorama Craze in Meiji Japan
Machiko Kusahara
International Panorama Conference Proceedings 2004
デジタルとクリエイティブの未来
草原真知子, 中島信也
ブレーン、宣伝会議 Vol. 45, No.2 2004
They Are Born to Play: Japanese Visual Entertainment from Nintento to Mobile Phones
Machiko Kusahara
Art Inquiry Cyberarts, Cybercultures, Cybersocieties, Ed. Ryszard W. Kluszczynski, LODZ, Warsaw V ( XIV ) 114 - 154 2004
JAPANESE MOBILE PHONE CULTURE AND URBAN LIFE
Machiko Kusahara
ISEA 2004 Keynote Speech, ISEA 2004 Proceedings 2004
Device Art
Machiko Kusahara
ASEF Art Camp 2004
Panorama Craze in Meiji Japan
Machiko Kusahara
The International Panorama Conference 2004
Panorama Craze in Meiji Japan
Machiko Kusahara
International Panorama Conference Proceedings 2004
多民族国家のアイデンティティを求めて
草原真知子
InterCommunication、NTT出版 No.40 161 - 163 2002
SIGGRAPH2002報告
草原真知子
映像学 69 65 - 72 2002
Toward Digital Biodiversity: Reading Japanease Digital Art in a Cultural Context
Machiko Kusahara
Art Inquiry Recherches sure Les Arts, Globalization and Art, ed. Ryszard W. Kluszczynski, LODZ IV 249 - 270 2002
Robo Renga: Or a Tele-Discussion about Art and Robotics
Erkki Huhtamo, Machiko Kusahara
Convergence, Autumn 2002 8 ( 3 ) 27 - 39 2002
Toward Digital Biodiversity: Reading Japanease Digital Art in a Cultural Context
Machiko Kusahara
Art Inquiry Recherches sure Les Arts, Globalization and Art, ed. Ryszard W. Kluszczynski, LODZ IV 249 - 270 2002
Robo Renga: Or a Tele-Discussion about Art and Robotics
Erkki Huhtamo, Machiko Kusahara
Convergence, Autumn 2002 8 ( 3 ) 27 - 39 2002
Japonskosc I uniwersalizm
Machiko Kusahara
Kwartarnik Filmowy, Edited by Rysxard Kluszczynski, Instytut Sztuki PAN 35 ( 36 ) 337 - 341 2001
The Art of Creating Subjective Reality: An Analysis on Japanese Digital Pets
Machiko Kusahara
LEONARDO, MIT Press 34 ( 4 ) 48 - 52 2001
Japonskosc I uniwersalizm
Machiko Kusahara
Kwartarnik Filmowy, Edited by Rysxard Kluszczynski, Instytut Sztuki PAN 35 ( 36 ) 337 - 341 2001
The Art of Creating Subjective Reality: An Analysis on Japanese Digital Pets
Machiko Kusahara
LEONARDO, MIT Press 34 ( 4 ) 48 - 52 2001
Do Corpo Para O Robo E Vice-Versa
Machiko Kusahara
Medusa Revista de Poesia e Arte, Curitiba 28 - 31 2000
視覚と触覚におけるイメージの共有と触発 情報処理学会研究報告
草原真知子
情報処理学会研究報告 2000-CVIM-124 81 - 84 2000
幻燈 ー 19世紀のニューメディア
草原真知子
図書 岩波書店 [612] 頁:[32-37] ( 612 ) 32 - 37 2000
From/To Body To/From Robot: Eduardo Kac Telepresence, Bioteleatics, Transgenic Art
Machiko Kusahara
Publication of the Association for Culture and Edition, KIBLA 59 - 64 2000
Nicht-perspektivishe-Darstellung als symbolische Form
Machiko Kusahara
KUNSTFORUM, KunstForum International 151 64 - 68 2000
Avatars of the Virtual World
Machiko Kusahara
Art Asia Pacific 27 34 - 39 2000
視覚と触覚におけるイメージの共有と触発
草原真知子
情報処理学会コンピュータビジョン・イメージメディア研究会CVIM2000 ワークショップ論文集 2000
Tactile RENGA: Re-Discovery of Colors
Machiko Kusahara
ISEA2000 Proceedings 122 - 127 2000
Artists as Designers of Communication
Machiko Kusahara
WRO2000 2000
Do Corpo Para O Robo E Vice-Versa
Machiko Kusahara
Medusa Revista de Poesia e Arte, Curitiba 28 - 31 2000
From/To Body To/From Robot: Eduardo Kac Telepresence, Bioteleatics, Transgenic Art
Machiko Kusahara
Publication of the Association for Culture and Edition, KIBLA 59 - 64 2000
Nicht-perspektivishe-Darstellung als symbolische Form
Machiko Kusahara
KUNSTFORUM, KunstForum International 151 64 - 68 2000
Avatars of the Virtual World
Machiko Kusahara
Art Asia Pacific 27 34 - 39 2000
Tactile RENGA: Re-Discovery of Colors
Machiko Kusahara
ISEA2000 Proceedings 122 - 127 2000
Artists as Designers of Communication
Machiko Kusahara
WRO2000 2000
Creating Cultural Correctness in Cyberspace
Machiko Kusahara
CAA99 Proceedings 315 - 316 1999
写し絵:江戸から明治への最先端映像エンターテイメント
草原真知子
文化庁メディア芸術プラザ Vol. 2 1999
UTSUSHI-E: A Visual Entertainment from Edo to Meiji
Machiko Kusahara
Media Art Plaza, The Agency of Cultural Affairs Vol. 2 1999
Non-Perspective as Symbolic Form
Machiko Kusahara
SynWorld 99 Proceedings CD-ROM 1999
From/To Body To/From Robot" ,LEONARDO Electronic Almanac
Machiko Kusahara
LEONARDO Electronic Almanac, MIT Press 10 1999
Creating Cultural Correctness in Cyberspace
Machiko Kusahara
CAA99 Proceedings 315 - 316 1999
UTSUSHI-E: A Visual Entertainment from Edo to Meiji
Machiko Kusahara
Media Art Plaza, The Agency of Cultural Affairs Vol. 2 1999
Non-Perspective as Symbolic Form
Machiko Kusahara
SynWorld 99 Proceedings CD-ROM 1999
From/To Body To/From Robot" ,LEONARDO Electronic Almanac
Machiko Kusahara
LEONARDO Electronic Almanac, MIT Press 10 1999
仮想空間における生命概念の曖昧化
草原真知子
画像ラボ、日本工業出版 9 ( 10 ) 10 - 14 1998
闇から光へ:影絵と幻燈の150年
草原真知子
『影-写像としての世界』/『光-仮想としての世界』展図録、東京都写真美術館 25 - 33 1998
Foot Inferface : Fantastic Phantom Slipper
Akihiko Shirai, Masaru Sato, Yuichiro Kume, Machiko Kusahara
SIGGRAPH 98 Conference abstracts and applications, ACM/SIGGRAPH 114 1998
Shadow and Life - A Perspective on Japanese Digital Entertainment
Machiko Kusahara
Stuttgart Filmwinter 1998
Fantastic Phontom Slipper
Akihiko Shirai, Masaru Sato, Yuichiro Kume, Machiko Kusahara
SIGGRAPH98 Augmented Realities 1998
Foot Inferface : Fantastic Phantom Slipper
Akihiko Shirai, Masaru Sato, Yuichiro Kume, Machiko Kusahara
SIGGRAPH 98 Conference abstracts and applications, ACM/SIGGRAPH 114 1998
Shadow and Life - A Perspective on Japanese Digital Entertainment
Machiko Kusahara
Stuttgart Filmwinter 1998
Fantastic Phontom Slipper
Akihiko Shirai, Masaru Sato, Yuichiro Kume, Machiko Kusahara
SIGGRAPH98 Augmented Realities 1998
世界電子本事情 マルチメディアは美術館によく似合う
草原真知子
季刊「本とコンピュータ」 大日本印刷 176 - 180 1997
マルチメディア・テキストブック:コミュニケーションデザイン編
源田悦夫, 江口響子, 草原真知子, 小林昭世, 佐藤啓一, 杉山知之, 鶴野怜治
CG-ARTS協会 1997
ファンタスティック・ファントム・スリッパ
白井暁彦, 佐藤勝, 草原真知子, 久米祐一郎
日本バーチャルリアリティ学会第2回大会論文集 27 - 28 1997
Transition of Concept of Life in Art and Culture from Automata to Network
Machiko Kusahara
Art@Science, Ed. Christa Sommerer, Laurent Mignonneau, Springer 99 - 119 1997
Signed by Artist
Machiko Kusahara
Cyberarts Springer 22 - 27 1997
アートに見るヒューマンインタフェース
草原真知子
日本機械学会ヒューマン・マシンシステムの調和とインテリジェント化研究分科会 1997
Flora and Fauna : Japanese Games and Traditional Culture
Machiko Kusahara
Flesh Factor - informationsmaschine mensch, Springer 232 - 235 1997
Transition of Concept of Life in Art and Culture from Automata to Network
Machiko Kusahara
Art@Science, Ed. Christa Sommerer, Laurent Mignonneau, Springer 99 - 119 1997
Signed by Artist
Machiko Kusahara
Cyberarts Springer 22 - 27 1997
Flora and Fauna : Japanese Games and Traditional Culture
Machiko Kusahara
Flesh Factor - informationsmaschine mensch, Springer 232 - 235 1997
身体と空間のトポロジー
草原真知子
ネットワークの中のミュージアム 、NTT出版 1996
アートとしてのCD-ROM
草原真知子
美術手帖 1996
「民主の地」での国際美術展
草原真知子
InterCommunication, NTT出版 1996
Art as Living System
Machiko Kusahara, Christa Sommerer, Laurent Mignonneau
システム・情報・制御(システム制御情報学会論文誌) System/Information/Control 16 - 23 1996
Interactive Narration: does writing conduct to generation?
Machiko Kusahara
2nd General Assembly of Interactive Writing 1996
What we did in a virtual jury- a renga
Erkki Huhtamo, Machiko Kusahara
Convergence 2 ( 2 ) 13 - 18 1996
Art as Living System
Machiko Kusahara, Christa Sommerer, Laurent Mignonneau
システム・情報・制御(システム制御情報学会論文誌) System/Information/Control 16 - 23 1996
Interactive Narration: does writing conduct to generation?
Machiko Kusahara
2nd General Assembly of Interactive Writing 1996
What we did in a virtual jury- a renga
Erkki Huhtamo, Machiko Kusahara
Convergence 2 ( 2 ) 13 - 18 1996
連画コミュニケーションシステムの基本構成
木原民雄, 安斎利洋, 中村理恵子, 草原真知子
情報処理学会 マルチメディア通信と分散処理 W-DPS95 1995
自動人形とインタラクティヴ・アートー人工生命をめぐる考察
草原真知子
東京工芸大学芸術学部紀要 1 ( 1 ) 1995
光州ビエンナーレ
草原真知子
朝日新聞 1995
サイバーSM:触覚の復権
草原真知子
InterCommunication NTT出版 1995
How Much Do You Love the Creatures You Have Made?
Machiko Kusahara
Annual Inter Communicafion 95, NTT Publishing 1995
Collisions of Meanings and Free Association Paradigms
Machiko Kusahara
Annual Inter Communication 95, NTT Publishing 1995
人工生命とバーチャルリアリティ:アートの世界の生物たち
草原真知子
3D映像 9 ( 2 ) 1995
How Much Do You Love the Creatures You Have Made?
Machiko Kusahara
Annual Inter Communicafion 95, NTT Publishing 1995
Collisions of Meanings and Free Association Paradigms
Machiko Kusahara
Annual Inter Communication 95, NTT Publishing 1995
意味の衝突と連想のパラダイム
草原真知子
InterCommunication NTT出版 1994
コンピュータグラフィックスにみる人工生命
草原真知子
遺伝 裳華房 48 - 49 1994
CGアート
草原真知子
ハイパーアート・ミュージアム(共著) (エフツウ) 1994
Japanese Multimedia and Art
Machiko Kusahara
Zagreb MediaScape 2 1994
It's Good to Have Fun: Game Culture and Japanese Media Art
Machiko Kusahara
CAD FORUM ZBORNIK RADOVA 81 - 86 1994
Japanese Multimedia and Art
Machiko Kusahara
Zagreb MediaScape 2 1994
It's Good to Have Fun: Game Culture and Japanese Media Art
Machiko Kusahara
CAD FORUM ZBORNIK RADOVA 81 - 86 1994
コンピュータ・グラフィックスの世界
草原真知子
スーパーデザイニング、玄光社 5 1993
インタラクティヴ・アートの現在
草原真知子
InterCommunication NTT出版 1993
「仮想展覧会」インターゾーン1993
草原真知子
InterCommunication NTT出版 1993
コンピュータ・グラフィックス・アクセス
草原真知子, 大口孝之
文献社 1992
CGアートの歴史
草原真知子
NICOGRAPHデータファイル 日本コンピュータ・グラフィックス協会 1991
コンピュータ・グラフィックス・アンソロジー
河口洋一郎, 草原真知子, 大口孝之
文献社 1989
「人体」CG図鑑
伊藤博文, 草原真知子
日本放送出版協会 94 - 112 1989
「ティン・トーイ」とこれからの3D・CGアニメーション
草原真知子
イメージフォーラム 1989
パソコン通信を用いたネットワーク・アートの実施
「ディジタルな植物図鑑」(CGとDTPによるインスタレーション作品)
「ディジタルな博物図鑑」(作品集)
「時間の博物誌」(作品集)
「国際連画」(ネットワーク・アート・プロジェクト)
メディアアートの教育研究に関する各国の状況の実態調査
パソコン通信上のバーチャル・キャンパスの構築と他のアート系ネットワークとの相互接続によるアート情報の共有化
ネットワークを用いたマルチメディア作品評価システムの方法論構築と実践及びその改良
仮想空間における身体性に関する多面的なアプローチと研究(身体表現、映像、VR、認知科学、文化、人工生命など)
インタラクティブ・アートにおけるアート・マネジメントのあり方と実際(NTTインターコミュニケーションセンターにおける展示企画などを通じて)
CD-ROM、ネットワーク等で展開するアート作品の評価方法
日本文化がディジタルアートにおけるオリジナリティの概念に及ぼした影響
日本的身体表現と西欧的身体表現の仮想空間への反映の違い(海外アーティスト、VR研究者を交えた研究会・実演を通じて)
日本の視覚文化がアニメ、コミック、ゲームに及ぼした影響の分析(フィールドリサーチとそれに基づく国内外での一連の講演)
インタラクティブ・アートの評価方法(Ars Electronica97,98の審査等を通じて)
身体的インタフェースのアート・エンターテイメントへの応用(Fautastic Phantom Slipperのデザインと制作)
Network Art Projects using Personal Computers and Telecommunication
Digital Book of Plants (Artwork using Computer Graphics and DTP)
Digital Book of Natural History (Artworks)
Time Chromatography
International Renga Project (International Telecommunication Art Project)
Field Research on the Environment for Media Art Education and Study
Construction of a Virtual Campus on the Net and Sharing of Art Informafion through Connecting Networks
On-Line Jury for Multimedia Artworks, Establishing the Process and Refining
Interdiciplinary Study on Body in Cyberspace
Art Management in Interactive Art(Through Curation at NTT/ICC and other Activities)
Evaluation of Art Works on CD-ROM and the Network
What Japanese Traditional Culfure Brought to the Concept of Originality in Digital Art
Study of Difference between Japanese Body Expression and Western Body Expression Through a series of meetings and Performance with international artists and VR rosearches
Analysis of the influence of Japanese traditional Perspective / Vision in contemporary animation, comics and games (series of lectures and field research)
Study on the evaluation method for Interactive Artworks
Application of body-involving interface for art and entertainment (Designing and Making of "Fantastic Phantom Slipper")
日本のメディアアートの現在とその成立基盤
Project Year :
Media Art in Japan: Its Background and Current Status
Project Year :
デバイスアートにおける表現系科学技術の創成(CREST)
Project Year :
Expressive Science and Technology for Device Art
Project Year :
メディアアート史
Project Year :
MediaArtHistory.org
Project Year :
日本の映像テクノロジー史と視覚文化(写し絵、幻燈、パノラマ)
ディジタルエンターテイメントにおける日本文化の反映
思想としての人工生命
アート、サイエンス、テクノロジーと固有の文化と相互関係と、その社会に及ぼす影響
History of Japanese Optical Media (Magic Lantern, Panorama and others)
Concept of Artificial Life
The Relationship between Art, Science and Technology, and Its Effects to Our Society
デバイスアートと見立て
ISEA2009(Belfast)
Presentation date: 2009
Assembling Things: DEVICE ART
Coded Cultures
Presentation date: 2009
Vanishing Borders - Media Art, Design, and Popular Culture in Japa
Spatialized Networks and Artistic Mobilization
Presentation date: 2009
Device Art: Questioning the Border between Art and Design from a Japanese Perspective
Parsons New School Streeming Lecture Series
Presentation date: 2009
Decoding Device Art from Cultural Aspects: Playfulness, Love for Technology and Mitate
Device Art (Zagreb)
Presentation date: 2009
"We make gadgets, as art" Device Art: A Japanese Approach to Media Art
Device Art Symposium (Budapest)
Presentation date: 2009
Device Art: A Japanese Approach to Media Art
Special Lecture Series (UCLA)
Presentation date: 2009
Device Art: A Japanese Approach to Media Art
ESPM Special Lecture Series (Rio)
Presentation date: 2009
Device Art
Ars Electronica 2009
Presentation date: 2009
Image of Ketai
Mobile Media (UCLA)
Presentation date: 2009
Sushi as media
Nowcasting: Design THeory + Digital Humanities (UCLA)
Presentation date: 2009
Mitate: Realizing Playfulness, Multiple Viewpoints and Complexity in Device Art
ISEA2009(Belfast)
Presentation date: 2009
Assembling Things: DEVICE ART
Coded Cultures (Vienna)
Presentation date: 2009
Vanishing Borders - Media Art, Design, and Popular Culture in Japa
Spatialized Networks and Artistic Mobilization (Cornell University)
Presentation date: 2009
Device Art: Questioning the Border between Art and Design from a Japanese Perspective
Parsons New School Streeming Lecture Series
Presentation date: 2009
Decoding Device Art from Cultural Aspects: Playfulness, Love for Technology and Mitate
Device Art (Zagreb)
Presentation date: 2009
"We make gadgets, as art" Device Art: A Japanese Approach to Media Art
Device Art Symposium (Budapest)
Presentation date: 2009
Device Art: A Japanese Approach to Media Art
Special Lecture Series (UCLA)
Presentation date: 2009
Device Art: A Japanese Approach to Media Art
ESPM Special Lecture Series (Rio)
Presentation date: 2009
Device Art
Ars Electronica 2009
Presentation date: 2009
Image of Ketai
Mobile Media (UCLA)
Presentation date: 2009
Sushi as media
Nowcasting: Design THeory + Digital Humanities (UCLA)
Presentation date: 2009
DEVICE ART : Questioning Ubiquitous Media Environment
UMAT
Presentation date: 2008
DEVICE ART :
ISEA2008 (SINGAPORE)
Presentation date: 2008
Wearing Media - Technology, Popular Culture and Art in Japanese Daily Life
Imaginary Japan (Helsinki)
Presentation date: 2008
Making Invisible Visible: Art as Device to Alter Everyday Life
ARTICLE08 (Staganger)
Presentation date: 2008
Robot, Device Art and Japanese Culture
InterPraxis (Toronto)
Presentation date: 2008
ニューメディアの視聴覚性における日本的要素
Presentation date: 2008
DEVICE ART : Questioning Ubiquitous Media Environment
UMAT (University of Tokyo)
Presentation date: 2008
DEVICE ART :
ISEA2008 (SINGAPORE)
Presentation date: 2008
Wearing Media - Technology, Popular Culture and Art in Japanese Daily Life
Imaginary Japan (Helsinki)
Presentation date: 2008
Making Invisible Visible: Art as Device to Alter Everyday Life
ARTICLE08 (Staganger)
Presentation date: 2008
Robot, Device Art and Japanese Culture
InterPraxis (Toronto)
Presentation date: 2008
Japaneseness, Audiovisuality and New Media
Imaginary Japan
Presentation date: 2008
デバイスアート
SIGGRAPH2006
Presentation date: 2007
Historical panorama halls and contemporary panorama artworks in Japan
International Panorama Conference (Hague)
Presentation date: 2007
写し絵から幻灯へ
Magic Lantern Convention
Presentation date: 2007
Externalizing Our Body: Device Art and ITs Experimental Nature
Mutamorphosis (Prague)
Presentation date: 2007
A Turning Point in Japanese Avant-garde Art: 1964-1970
re:place (Berlin)
Presentation date: 2007
Device Art
FILE (Rio)
Presentation date: 2007
ベビートーキーとその時代
FIAF (国立フィルムセンター)
Presentation date: 2007
Device Art
SIGGRAPH2006
Presentation date: 2007
Historical panorama halls and contemporary panorama artworks in Japan
International Panorama Conference (Hague)
Presentation date: 2007
From Utsushi-e to Gento
Magic Lantern Convention (Washington D.C.)
Presentation date: 2007
Externalizing Our Body: Device Art and ITs Experimental Nature
Mutamorphosis (Prague)
Presentation date: 2007
A Turning Point in Japanese Avant-garde Art: 1964-1970
re:place (Berlin)
Presentation date: 2007
Device Art
FILE (Rio)
Presentation date: 2007
Baby Talkie and Its Era
FIAF
Presentation date: 2007
DEVICE ART :
ISEA2006(San Jose)
Presentation date: 2006
Panorama in Japan
International Panorama Conference (NY)
Presentation date: 2006
DEVICE ART :
ISEA2006(San Jose)
Presentation date: 2006
Panorama in Japan
International Panorama Conference (NY)
Presentation date: 2006
2013
2003
メディア表現と科学技術と文化の相互作用について
アメリカ U.C.L.A.
映像情報メディア学会 評議員
The Institute of Image Information and Television Engineers Councilor
芸術選奨 審査委員 2007-
National Art Award Jury 2007-
RE:PLACE International Board Member 2006 - 2007
RE:PLACE International Board Member 2006 - 2007
文化庁メディア芸術祭企画委員会 企画委員 2002-2007
Japan Media Arts Festival Program Committee 2002-2007
ISEA2006 Program Committee 2004 - 2006
ISEA2006 Program Committee 2004 - 2006
文化庁メディア芸術祭審査委員会 アート部門主査 2003 - 2006
Japan Media Arts Festival Chief Jury for Art Category 2003-2006
芸術選奨 推薦委員 2005 -
芸術科学会 副会長
RE:FRESH! international Program Committee 2004 - 2005
The Society for Art and Science Vice Chair
RE:FRESH! international Program Committee 2004 - 2005
文化庁若手芸術家海外派遣制度 審査委員 2003 - 2005
MediaArtHistories アドバイザリーボード役員
MediaArtHistories Advisory Board Member
ISEA2004 Program Committee 2002 - 2004
ISEA2004 Program Committee 2002 - 2004
日本映像学会 理事・研究企画委員
Ars Electronica Jury Committee Jury 2003
The Japan Society of Image Arts and Sciences Trustee/Editor of the international journal (ICONICS)
Ars Electronica Jury Committee Jury 2003
ISEA2002 Advisor 2000 - 2002
芸術文化振興基金 美術部門審査委員会 審査委員 2000 - 2002
ISEA2002 Advisor 2000 - 2002
Ars Electronica Jury Committee Jury 1998 - 2001
Ars Electronica Jury Committee Jury 1998 - 2001
3D FORUM 幹事
3D FORUM Board member
日本バーチャルリアリティ学会 評議員
IEEE VR 1999 Program Committee 1999 - 1999
Virtual Relaity Society of Japan Councilor
IEEE VR 1999 Program Committee 1999 - 1999
SIGGRAPH Art Show (Machine Culture) International Committee 1993 - 1994
SIGGRAPH Art Show (Machine Culture) International Committee 1993 - 1994
ISEA1994 Program Committee 1992 - 1994
ISEA1994 Program Committee 1992 - 1994
Convergence Editorial Member
IVRC (International Collegiate Virtual Reality Contest) Jury
Convergence Editorial Member
IVRC (International Collegiate Virtual Reality Contest) Jury