2022/06/29 更新

写真a

ノムラ リョウタ
野村 亮太
所属
人間科学学術院 人間科学部
職名
准教授
プロフィール

私はこれまで噺家の熟達化過程を研究してきました。

今後はさらに研究分野を広げ、劇場でのライブパフォーマンスを対象にして、心理学・工学・認知科学を

バックグラウンドにした科学的研究を進めようとしています。

 

2020年01月01日に、ライブサイエンスという学問分野を立ち上げました。

どんな分野なのかについて、こちらに紹介していますので、興味がある方はご覧ください。

 

 

兼担

  • 人間科学学術院   人間科学部通信課程

  • 人間科学学術院   大学院人間科学研究科

学歴

  • 2016年04月
    -
    2019年03月

    東京理科大学   大学院工学研究科   博士後期課程  

  • 2006年04月
    -
    2008年04月

    九州大学   大学院人間環境学府   博士後期課程  

  • 2004年04月
    -
    2006年03月

    九州大学   大学院人間環境学府   修士課程  

  • 2000年04月
    -
    2004年03月

    九州大学   教育学部  

学位

  • 九州大学   博士(心理学)

  • 東京理科大学   博士(工学)

経歴

  • 2020年04月
    -
    継続中

    早稲田大学   人間科学学術院   准教授

  • 2019年04月
    -
    2020年03月

    鹿児島純心女子大学   人間教育学部   講師

  • 2016年04月
    -
    2019年03月

    東京大学大学院   教育学研究科   特任助教

  • 2012年04月
    -
    2015年03月

    日本学術振興会特別研究員(PD)

  • 2009年04月
    -
    2012年03月

    九州大学   大学院人間環境学研究院   助教

  • 2015年05月
    -
    2016年03月

    東京大学大学院   教育学研究科   特任助教

  • 2015年04月
     
     

    東京大学大学院   教育学研究科   教育学研究員

  • 2008年05月
    -
    2009年03月

    日本学術振興会特別研究員(PD)

  • 2006年04月
    -
    2008年04月

    日本学術振興会特別研究員(DC1)

▼全件表示

所属学協会

  •  
     
     

    日本教育心理学会

  •  
     
     

    日本笑い学会

  •  
     
     

    日本認知科学会

  •  
     
     

    日本心理学会

  •  
     
     

    日本数理生物学会

 

研究分野

  • 教育心理学

  • 実験心理学

  • 認知科学

  • 学習支援システム

  • 教育工学

  • 感性情報学

▼全件表示

研究キーワード

  • 情報科学

  • 非線形科学

  • 認知科学

  • 教育方法学

  • 落語

  • 認識論

  • 熟達化

  • ユーモア心理学

▼全件表示

論文

  • Rapid serial blinks: An index of temporally increased cognitive load

    野村 亮太, 丸野俊一

    PLOS ONE   14 ( 12 ) e0225897  2019年12月  [査読有り]

    担当区分:筆頭著者, 責任著者

     概要を見る

    認知負荷の増加を特定する指標―瞬目の急速増加 瞬目群発は、認知負荷の高い課題が終了した直後に生じることが知られているが、瞬目群発には個人差が大きく、指標として用いるのは容易でなかった。そこで本研究では、瞬目間間隔の経験分布から個人の統計的基準値を定め、Rapid Serial Blinks(RSB)を定義した。ビデオレクチャーを視聴する参加者のRSBを用いて、数学の問題(log(x)の微分)の理解度を3段階(不正解、自信のない正解、自信のある正解)で予測することができた。

    DOI

  • Interactions among Collective Spectators Facilitate Eyeblink Synchronization

    Ryota Nomura, Yingzong Liang, Takeshi Okada

    PLOS ONE   10 ( 10 ) 1 - 9  2015年10月  [査読有り]

     概要を見る

    Whereas the entrainment of movements and aspirations among audience members has been known as a basis of collective excitement in the theater, the role of the entrainment of cognitive processes among audience members is still unclear. In the current study, temporal patterns of the audience's attention were observed using eyeblink responses. To determine the effect of interactions among audience members on cognitive entrainment, as well as its direction (attractive or repulsive), the eyeblink synchronization of the following two groups were compared: (1) the experimental condition, where the audience members (seven frequent viewers and seven first-time viewers) viewed live performances in situ, and (2) the control condition, where the audience members (15 frequent viewers and 15 first-time viewers) viewed videotaped performances in individual experimental settings (results reported in previous study.) The results of this study demonstrated that the mean values of a measure of asynchrony (i.e., D-interval) were much lower for the experimental condition than for the control condition. Frequent viewers had a moderate attractive effect that increased as the story progressed, while a strong attractive effect was observed throughout the story for first-time viewers. The attractive effect of interactions among a group of spectators was discussed from the viewpoint of cognitive and somatic entrainment in live performances.

    DOI

  • Emotionally excited eyeblink-rate variability predicts an experience of transportation into the narrative world

    Ryota Nomura, Kojun Hino, Makoto Shimazu, Yingzong Liang, Takeshi Okada

    Frontiers in Psychology   6  2015年04月  [査読有り]

     概要を見る

    Collective spectator communications such as oral presentations, movies, and storytelling performances are ubiquitous in human culture. This study investigated the effects of past viewing experiences and differences in expressive performance on an audience's transportive experience into a created world of a storytelling performance. In the experiment, 60 participants (mean age = 34.12 years, SD = 13.18 years, range 18-63 years) were assigned to watch one of two videotaped performances that were played (1) in an orthodox way for frequent viewers and (2) in a modified way aimed at easier comprehension for first-time viewers. Eyeblink synchronization among participants was quantified by employing distance-based measurements of spike trains, D-spike and D-interval (Victor and Purpura, 1997). The results indicated that even non-familiar participants' eyeblinks were synchronized as the story progressed and that the effect of the viewing experience on transportation was weak. Rather, the results of a multiple regression analysis demonstrated that the degrees of transportation could be predicted by a retrospectively reported humor experience and higher real-time variability (i.e., logarithmic transformed SD) of inter blink intervals during a performance viewing. The results are discussed from the viewpoint in which the extent of eyeblink synchronization and eyeblink-rate variability acts as an index of the inner experience of audience members.

    DOI

  • 話芸鑑賞時の自発的まばたきの同期

    野村 亮太, 岡田 猛

    認知科学   21 ( 2 ) 226 - 244  2014年06月  [査読有り]

    DOI

  • 個人の認識論から批判的思考を問い直す

    野村 亮太, 丸野 俊一

    認知科学   19 ( 1 ) 9 - 21  2012年06月  [査読有り]

    DOI

  • 大学教育における質問の効用:2020年・2021年オンライン開講科目「劇場認知科学」を対象に

    野村亮太

    認知科学   29 ( 2 ) 207 - 221  2022年06月  [査読有り]

    担当区分:筆頭著者, 責任著者

    DOI

  • 越境的マインドセット概念の提唱

    野村亮太, 小田部貴子, 丸野俊一

    人間科学研究   34 ( 2 ) 85 - 92  2021年10月  [査読有り]

    担当区分:筆頭著者

  • 落語の師弟関係ネットワークの定量分析―芸の継承の系譜―

    野村亮太

    笑い学研究   28   5 - 15  2021年10月  [査読有り]

    担当区分:筆頭著者, 責任著者

  • 越境的マインドセットの構成要素とその機能-M-GTAを用いた越境的学びと実践のインタビュー分析-

    小田部貴子, 野村亮太, 一ノ瀬大一

    九州産業大学基礎教育センター研究紀要   11   25 - 36  2021年03月  [査読有り]

  • 噺家の印象を測るものさし―演者の印象評定尺度の作成と印象評定値に観客の特性が与える影響―

    野村 亮太, ヒュース由美

    笑い学研究   26   29 - 40  2019年08月  [査読有り]

    担当区分:筆頭著者, 責任著者

  • 小学校・図工科における教師力育成のための研修実践とその効果

    野村亮太, 有原穂波, 小澤基弘

    美術教育学研究   51   257 - 264  2019年03月  [査読有り]

  • Threshold-varying integrate-and-fire model reproduces distributions of spontaneous blink intervals.

    Nomura, R, Liang, Y.-Z, Morita, K, Fujiwara, K, Ikeguchi, T

    PLoS ONE   13 ( 10 ) e0206528  2018年10月  [査読有り]  [国際誌]

    DOI PubMed

  • 児童の版画作品を見る目の熟達―教員養成系大学美術科教員と教育実習を経験した大学生の比較を通して―

    野村亮太, 有原穂波, 八桁 健, 小澤基弘, 岡田 猛

      50   273 - 280  2018年  [査読有り]

  • Comprehensive assessment of the impact of life habits on sleep disturbance, chronotype, and daytime sleepiness among high-school students.

    Shimura, A, Sakai, H, Takaesu, Y, Nomura, R, Komada, Y, Inoue, T

    Sleep Medicine   44   12 - 18  2017年04月  [査読有り]

    DOI

  • 質問と回答を取り入れた授業による認識的信念の変容

    野村亮太, 丸野俊一

    教育心理学研究   65 ( 1 ) 145 - 159  2017年  [査読有り]

    DOI

  • Assessing the appeal power of narrative performance by using eyeblink synchronization among audience

    Ryota Nomura, Takeshi Okada

    Computational and Cognitive Approaches to Narratology     304 - 321  2016年07月  [査読有り]

     概要を見る

    In this chapter, the authors showed that eyeblink synchronization enables researchers to investigate the appeal power of narrative performance empirically. The proposed method relies on the ability of audience members as epistemic agents to recognize and understand the performance. As spontaneous eyeblinks loosely co-vary with individual's allocation and release of attentions, the timings of eyeblinks could be entrained by the details of narrative performances as the common inputs. Thus, the standard basis accumulated by the collective eyeblink responses enables experimenter to judge whether or not a particular performance contains universal appeal to sense-making. Here, the authors introduced that the empirical studies to assess the appeal power of Rakugo (a traditional narrative performance). An expert artist, compared to a novice performer, created implicit breakpoints on participants' attentional process. It were discussed that the applicable scopes of the eyeblink relevant indices, upcoming research on eyeblink synchronization, and new research on human collective behaviors.

    DOI

  • ある噺家のエンタテインメントデザイン(<特集>エンタテインメントデザイン)

    野村 亮太

    デザイン学研究特集号   22 ( 3 ) 42 - 45  2015年

    DOI CiNii

  • 自己効力感に関する研究の展望と今後の課題 : 展望的自己効力感の提唱

    西村 薫, 野村 亮太, 丸野 俊一

    九州大学心理学研究 : 九州大学大学院人間環境学研究院紀要   13   1 - 9  2012年

     概要を見る

    Changing self-efficacy is important for clinical support. Nonetheless, the past studies on self-efficacy do not explain (1) taking actions with low self-efficacy, (2) process of self-efficacy promotion, or (3) process of self-efficacy declination. To solve these issues, we proposed "Perspective Self-efficacy", which includes ambiguous expectations that the future self can be positively changed. Perspective self-efficacy refers to ambiguous feelings that the self, as future prospects, can affect and control others and situations, detaching from the current self. By viewing the present self from future-perspective self, perspective self-efficacy makes it possible to take different actions from what is motivated only by the present situations. Also, being detached from the present self, can perspective self efficacy facilitate taking actions and positive operations of information resources, even when self-efficacy is currently low. Thus, perspective self-efficacy can explain the change of self-efficacy, and be useful for clinical support.

    DOI CiNii

  • Constructing a Coactivation Model for Explaining Humor Elicitation

    野村 亮太, 丸野 俊一

    Psychology   2 ( 5 ) 477 - 485  2011年08月  [査読有り]

  • 個人の認識論についての多重時間スケールモデルの提唱

    野村 亮太, 丸野 俊一

    教育心理学研究   59 ( 2 ) 244 - 256  2011年06月  [査読有り]

    DOI

  • あなたにはこの芸人がおススメです ―芸人評価/位置づけ尺度(GELOS)の構成と信頼性・妥当性の検討―

    野村亮太

    笑いの科学   2   57 - 62  2010年  [査読有り]

  • 小学生版J-GELOPH<6>の構成と信頼性・妥当性の検討

    野村亮太, 尾之上高哉, 丸野俊一

    笑い学研究   17   26 - 34  2010年  [査読有り]

    CiNii

  • 熟達した噺家の語りに<核>として現れる中心的な概念 : 共起ネットワークマッピングによる噺家の信念地図の作成

    野村 亮太, 丸野 俊一

    笑い学研究   16   12 - 23  2009年07月  [査読有り]

     概要を見る

    本研究の目的は、自然言語処理技術を援用して、熟達した噺家の語りに&lt;核&gt;として現れる中心的な概念を明らかにすることである。インタビューの逐語記録(芸談)をデータとし、複数の語が同一の文に同時に含まれるという共起情報を利用して、語によって表現される信念どうしの相互関係を推定し、信念地図を作成した。この手法は、先入観によるバイアスや見落としの危険性を低減させ、噺家の信念地図の時系列的な変化や師匠と弟子とのあいだの信念地図の類似性を客観的・定量的に検討することを可能にするものである。

    CiNii

  • なぜ"不調和解決"は"不調和"よりおもしろいか

    野村 亮太, 丸野 俊一

    笑い学研究   15   45 - 55  2008年07月  [査読有り]

    CiNii

  • 演芸状況でのユーモア生成プロセスのモデル化 : 構造方程式モデリングによる検討

    野村 亮太, 丸野 俊一

    認知科学 = Cognitive studies : bulletin of the Japanese Cognitive Science Society   15 ( 1 ) 188 - 201  2008年03月  [査読有り]

    DOI CiNii

  • ユーモア生成理論の展望--動的理解精緻化理論の提案

    野村 亮太, 丸野 俊一

    心理学評論   51 ( 4 ) 500 - 525  2008年  [査読有り]

    CiNii

  • ユーモア生成過程にみられる演者と観客による関係システムの解明

    野村 亮太, 丸野 俊一

    認知科学 = Cognitive studies : bulletin of the Japanese Cognitive Science Society   14 ( 4 ) 494 - 508  2007年12月  [査読有り]

    DOI

  • 落語の演者が用いる語りの方略がおもしろさに与える影響

    野村亮太, 丸野俊一

    笑い学研究   13   13 - 23  2006年  [査読有り]

    CiNii

▼全件表示

書籍等出版物

  • 舞台と客席の近接学 ―ライブを支配する距離の法則

    野村 亮太( 担当: 単著)

    dZERO  2021年02月 ISBN: 4907623399

    ASIN

  • プログラミング思考のレッスン 「私」を有能な演算装置にする

    野村 亮太( 担当: 単著)

    集英社  2019年06月 ISBN: 4087210804

    ASIN

  • 落語の入り口ーー想像と創造のコミュニケーション (Next Creator Book)

    雲田はるこ, 春風亭一之輔, 広瀬和生, 壱岐紀仁, 田丸雅智, 石井徹也, 九龍ジョー, 太田省一, 野村亮太, 伊藤毅志, 渡邉寧久( 担当: 共著,  担当範囲: 認知科学で読み解く(pp.118-125))

    フィルムアート社  2017年06月 ISBN: 4845916428

    ASIN

  • 落語でつかむ話し方の極意―自己紹介に! スピーチに! プレゼンに! (NHKまる得マガジン)

    野村, 亮太, 立川, こはる, 日本放送協会, NHK出版( 担当: 共著)

    NHK出版  2017年03月 ISBN: 4148272545

    ASIN

  • 口下手な人は知らない話し方の極意 認知科学で「話術」を磨く

    野村 亮太( 担当: 単著)

    集英社  2016年06月 ISBN: 4087208370

    ASIN

  • ユーモア心理学ハンドブック

    野村 亮太, 雨宮 俊彦, 丸野 俊一( 担当: 共訳)

    北大路書房  2011年09月 ISBN: 4762827665

    ASIN

▼全件表示

Misc

  • 演芸における観客どうしの相互作用を推定する (ヒューマンコミュニケーション基礎)

    野村 亮太, 岡田 猛

    電子情報通信学会技術研究報告 = IEICE technical report : 信学技報   114 ( 273 ) 13 - 18  2014年10月

     概要を見る

    近年,映画や落語の鑑賞者のまばたきが互いに同期しうることが知られてきた。本研究では,まばたき同期に影響する観客の相互作用の性質と程度を検討するために,実験室に再現した落語会に参加した観客(20名中6名および31名中6名を抽出)と実験室での個人実験の参加者(60名)とで,まばたき同期(=ずれの小ささ)の程度を比較した.分析の結果,鑑賞した口演に関わらず,一貫して落語会で観察されたまばたきどうしのずれの大きさは,測定開始時点を合わせた個人実験で観察されたまばたきのずれに比べて小さく,分散も小さかった.特に,落語の鑑賞経験がほぼない観客においては,前者は後者の約50%程度とかなり低かった.これらの結果は,演芸における相互作用が引力的に働き,観客どうしを同期に向かわせる"場"を形成していることを示唆する.

    CiNii

その他

  • 落語に学ぶ教師のための話し方

    2020年03月
    -
     

     概要を見る

    人前で話すことは、教師の基本的職能です。一斉授業で話に引き込むスキルは、児童・生徒の知的好奇心を刺激し、関心を持って授業に参加してもらうために役立ちます。そこで、2019年12月に「落語に学ぶ表現技法と立ち居振る舞い」というワークショップを行いました。本小冊子は、熟達初期(教員養成課程の学生や着任から3年目程度)の者が、ワークショップの要点を気軽に復習し、実践を日々省察するためのものです。

  • プログラミング思考のレッスン

    2017年10月
     
     

     概要を見る

    小説すばる(集英社)にて、プログラミング思考について、4回の連載を行った。

  • やわらかな知性~認知科学から視た落語~

     概要を見る

    実証科学の視点から落語を捉え、様々な話題を提供するウェブコラム。全24回.
    https://dze.ro/archives/series/yawaraka

受賞

  • 第14回学術奨励賞

    2019年12月   東京理科大学 理窓博士会  

    受賞者: 野村 亮太

  • 最優秀発表賞

    2017年09月   非線形ワークショップ   自発性瞬目モデルによる瞬目間間隔(IBI)分布の再現  

    受賞者: 野村 亮太

  • 最優秀発表賞

    2016年09月   非線形問題勉強会   ヒトの自発性瞬目モデル  

    受賞者: 野村 亮太

  • 日本認知科学会2014年論文賞

    2015年10月   日本認知科学会   話芸鑑賞時の自発的なまばたきの同期  

    受賞者: 野村 亮太, 岡田 猛

  • 特別優秀発表賞

    2014年12月   日本心理学会  

    受賞者: 野村 亮太, 岡田 猛

  • 第1回知識共創フォーラム論文賞

    2011年03月   知識共創フォーラム  

    受賞者: 野村 亮太

  • Graduate Student Award

    2007年06月   International Society for Humor Studies  

    受賞者: Ryota Nomura

▼全件表示

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • 観客の集合行動を引き起こす共通入力の再構成

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(C)

    研究期間:

    2021年04月
    -
    2025年03月
     

    野村 亮太

  • 数理的アプローチによる劇場コミュニケーションの統合的理解

    科学研究費補助金(基盤研究(C)(特設分野研究))

    研究期間:

    2018年04月
    -
    2021年03月
     

    野村 亮太

  • 対話を取り入れた授業を実現する熟練教師の「わざ」の可視化と修練方法の確立

    科学研究費補助金(若手研究(B))

    研究期間:

    2011年04月
    -
    2012年03月
     

    野村 亮太

  • 落語の表現技法を活用した教師力育成・研修プログラムの開発

    日本教育弘済会  日教弘本部奨励金

    研究期間:

    2019年04月
    -
    2020年03月
     

    野村 亮太

  • 動的な「演者-観客-観客系」の視点から捉えた噺家熟達化過程の解明

    科学研究費補助金(特別研究員奨励費)

    研究期間:

    2012年04月
    -
    2015年03月
     

    野村 亮太

  • 創造的な問題解決を支える個人の認識論の獲得・変容過程の解明

    科学研究費補助金(研究活動スタート支援)

    研究期間:

    2009年10月
    -
    2011年03月
     

    野村 亮太

  • 関係性の中に拓かれるユーモア生成メカニズムの解明

    科学研究費補助金(特別研究員奨励費)

    研究期間:

    2006年04月
    -
    2009年03月
     

    野村亮太

▼全件表示

講演・口頭発表等

  • 表現研究における システム論的な分析単位 ―再構成された共通入力を用いて―

    野村亮太  [招待有り]

    認知科学会  

    発表年月: 2021年09月

    開催年月:
    2021年09月
     
     
  • Recurrence-based reconstruction of performer's input with using audience's blink responses

    Nomura, R  [招待有り]

    Online liveness symposium: Conceptualising, practicing, and measuring liveness. Goldsmiths, University of London, UK.  

    発表年月: 2021年03月

    開催年月:
    2021年03月
     
     
  • 集合行動からみた感性センシング:心が動く瞬間の同期

    野村 亮太

    電子技術産業協会(JEITA)感性センシング応用ロードマップ技術分科会  

    発表年月: 2017年11月

  • Dynamical comprehension and elaboration theory in vaudeville settings.

    19th International ISHS Humor Conference in Salve Regina University, Newport, Rhode Island, USA.(Acceptance presentation for Graduate Student Award)  

    発表年月: 2007年

  • 演者の熟達を定量化する―集団-交差信頼性 (cross-population reliability) の提案―

    野村亮太

    計算社会科学ワークショップ  

    発表年月: 2021年02月

  • 新たな学術領域「ライブ・パフォーマンスの科学」の創出を目指して

    野村亮太  [招待有り]

    電子情報通信学会データ工学研究会  

    発表年月: 2020年12月

  • 人と人の「あいだ」に立ち現れる落語の「間」~ 認知科学から見た話術の世界 ~

    野村 亮太

    産業カウンセラー協会 特別講演会  

    発表年月: 2018年03月

  • 観客どうしのまばたき同期から落語の間を測る・観る

    野村 亮太

    日本認知科学会冬のシンポジウム  

    発表年月: 2014年11月

  • Epistemic Beliefs about Knowledge-to-Use and Satisfaction toward Classes.

    The 7th International Conference of Cognitive Science (ICCS2010)  

    発表年月: 2010年

  • The Influence of Little J-GELOPH and Empathy on Prosocial Behaviors.

    The 22nd International ISHS Humor Conference  

    発表年月: 2010年

  • Dynamical Elaboration Riding on Ripples of Funniness.

    LIBM: First International Workshop on Laughter in Interaction and Body Movement, Asakikawa, Japan  

    発表年月: 2008年

  • Constructing and Testing Humor Elicitation Models.

    XXIX International Congress of Psychology, Berlin, Germany  

    発表年月: 2008年

  • Dynamical elaboration riding on ripples of funniness.

    LIBM: First International Workshop on Laughter in Interaction and Body Movement.  

    発表年月: 2008年

  • Constructing and testing humor elicitation models.

    XXIX International Congress of Psychology, Berlin, Germany.  

    発表年月: 2008年

  • おもしろさのオンゴーイングな評定と事後評定との関係

    第14回日本笑い学会研究発表会  

    発表年月: 2007年

  • 観客どうしの協調と“場”のよしあしとの関係

    日本認知科学会第24回大会  

    発表年月: 2007年

  • Time for Elaboration Process: Ride on A Ripple of Funniness.

    The 19th International ISHS Humor Conference, Salve Regina University, Newport, RI, USA.  

    発表年月: 2007年

  • Time for elaboration process: Ride on a ripple of funniness.

    19th International ISHS Humor Conference in Salve Regina University, Newport, Rhode Island, USA.  

    発表年月: 2007年

  • 演者と観客の“引き込み現象”を定量的に計測するための手法の提案と評価

    第13回日本笑い学会研究発表会  

    発表年月: 2006年

▼全件表示

特定課題研究

  • ライブ・パフォーマンスで生じるクオリア(lineness)の解明

    2021年  

     概要を見る

    オンライン配信では,ライブ・パフォーマンスで生じるいきいきしたクオリアとしてのライブ感(lineness)が喪失されることが指摘されている.通常オンライン配信では,観客同士が互いに作用を及ぼさないことおよび観客からの反応が演者には知り得ないことが喪失体験に影響すると考えられる.本研究では,前者の観客間の相互作用のみを独立して検討するために,VR空間内に寄席(舞台および客席)を再現したVR寄席を開発した.本年度は,古今亭文菊師に協力していただき,口演中の落語の映像を撮影し,VR寄席空間の高座に合成してシステムを完成させた.また,予備実験を通して,実験の参加者があたかも演芸場の座席から落語を鑑賞しているかのような体験を味わえることを確かめた.オンライン配信では,生公演にはあるライブ感を喪失してしまうが,本研究のシステムのように,視聴覚情報以外に周囲の観客の反応を付加することにより,その程度を減らすことができる可能性がある.

  • 集合的感情の簡便な計測・解析手法の開発

    2020年  

     概要を見る

    本研究課題は,市販されているビデオカメラで一方向から撮影した映像を用いて,観客の集合的感情を簡便に測定・解析する手法を開発することを目的としていた.本年度は,ハイビジョンカメラで撮影した映像について,1フレームごとに複数の観客の顔を認識し,検出された顔ごとに特徴量を抽出するプログラムを作成した.新型コロナウィルス感染症の影響受ける2019年以前に撮影していた観客(会場にいる90名程度のうち60名程度)の動画について,作成したプログラムを適用した.その結果,本プログラムを用いて現実的な時間内に顔特徴量を抽出できることを確認した.この成果の一部は,電子情報通信学会データ工学研究会での招待公演にて発表された.

 

現在担当している科目

▼全件表示

担当経験のある科目(授業)

  • 劇場認知科学

    早稲田大学  

    2020年04月
    -
    継続中
     

  • 学校教育心理学

    宮崎大学  

  • 心理統計法特論

    鹿児島純心女子大学  

  • 子ども理解の心理学

    福岡教育大学  

  • 心理学実験法

    放送大学  

  • 学習心理学

    田園調布学園大学  

  • 認知心理学

    田園調布学園大学  

▼全件表示

 

委員歴

  • 2021年08月
    -
    継続中

    日本笑い学会  理事

  • 2012年04月
    -
    2016年03月

    知識共創フォーラム  実行委員

学術貢献活動

  • 認知・体験過程研究会

    学会・研究会等

    認知・体験過程研究会  

    2021年10月
    -
    継続中
  • Frontiers in Psychology

    査読等

    Frontiers in Psychology  

  • Learning and Individual Differences

    査読等

    ScienceDirect  

  • 認知科学

    査読等

    日本認知科学会  

  • 心理学研究

    査読等

    日本心理学会  

  • 人間科学研究

    査読等

    早稲田大学人間科学学術院  

  • 笑い学研究

    日本笑い学会  

▼全件表示