SEKINE, Kazuki

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Affiliation

Faculty of Human Sciences, School of Human Sciences

Job title

Associate Professor

Homepage URL

https://www.researchgate.net/profile/Kazuki_Sekine

Profile

日常のコミュニケーションにおいて,わたしたちは,言語のみならず身振りや視線,表情,姿勢など,複数のモダリティー(様式)を用いて情報のやり取りをしています。わたしの研究室では,こうしたマルチモーダルコミュニケーションの様相とその産出ー理解のメカニズムを研究しています。特に身振りと言語との関係に焦点を当て,それらの産出や理解の過程や発達的変化の解明に取り組んでいます。現在は,主に以下の3つのテーマの研究を行っています。

【発話と身振りの統合的理解】
子どもは,マルチモーダルな環境のなかで言語や社会性,コミュニケーション能力を発達させていきます。子どもの周囲にいる大人は,発話に表情や身振り,視線など視覚的な情報を付随させ,子どもと関わっています。そうした大人からの働きかけを,子どもはいつ頃から,どのように理解していくのでしょうか。こうした問いのもと,子どもにおける身振りと発話の統合的理解の処理過程と発達を,行動指標や生理的指標(脳波)を使い,実験的に明らかにしています。

【身振りと言語の発達経路に及ぼす文化的な影響】
子どもは周りの大人や他の子どもとの相互作用を通じて,コミュニケーションのスキルを発達させていきます。この過程において,子どもは表現の内容(何を伝えるか)だけでなく,表現の様式(どのように伝えるか)も学習していきます。そうしたスキルの学習過程は一様ではなく,その過程に影響を及ぼす周囲の働きかけや相互作用のあり方,表現様式の伝達的価値は,文化ごとに異なっていると考えられます。そこで,日本の子どもを対象に,コミュニケーションで使用される身体的動作(うなづき,否定,姿勢,身振りなど)が,どのように獲得・学習されているか,ということを様々な場面で観察しています。将来的には,観察結果を日本以外の文化圏とで比較し,日本独自のコミュニケーションの発達経路を明らかにしたいと考えています。

【失語症と身振りとの関係】
失語症者におけるコミュケーションのあり方と,様々なモダリティーを用いた言語治療・評価について研究してます。話す,聞くなど,音声言語機能の一部に困難をきたしているものの,コミュニケーションや認知能力は損なわれていない失語症者の方も多く,身振りは比較的容易に産出できる重要な情報伝達媒体となります。そこで,言語聴覚士の先生方と一緒に,失語症の症状と身振りパタンとの関係や,マルチモーダルな手がかりを使用した言語治療・評価の開発に取り組んでいます。

上記のテーマのほかに,応用的研究として,スポーツや音楽活動における身体動作の役割に関する研究も行っています。

Concurrent Post 【 display / non-display

  • Faculty of Human Sciences   School of Human Sciences (Online Degree Program)

  • Faculty of Human Sciences   Graduate School of Human Sciences

Research Experience 【 display / non-display

  • 2020.04
    -
    Now

    Waseda University   School of Human Sciences   Associate professor

  • 2018.10
    -
    2020.03

    Keio University   Assistant Professor

  • 2016.10
    -
    2018.10

    Radboud University   Research Fellow

  • 2016.10
    -
    2018.10

    Max Planck Institute for Psycholinguistics   Research Fellow

  • 2014.04
    -
    2016.09

    La Trobe University   School of Humanities and Social Sciences   Research Assistant

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Professional Memberships 【 display / non-display

  • 2011
    -
    Now

    International Society of Gesture Studies

  • 2010
    -
    Now

    Cognitive Science Society

  •  
     
     

    日本認知科学会

  •  
     
     

    日本発達心理学

 

Research Areas 【 display / non-display

  • Japanese linguistics

  • Cognitive science

  • Experimental psychology

  • Educational psychology

Research Interests 【 display / non-display

  • Gesture

  • Multimodal integration

  • multimodal communicaiton

  • gestures

  • Speech process

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Papers 【 display / non-display

  • Editorial: Gesture-Speech Integration: Combining Gesture and Speech to Create Understanding

    Naomi Sweller, Kazuki Sekine, Autumn B. Hostetter

    Frontiers in Psychology   12  2021.07  [Refereed]  [Invited]

    DOI

  • Lending a hand to storytelling: Gesture's effects on narrative comprehension moderated by task difficulty and cognitive ability.

    Nicola McKern, Nicole Dargue, Naomi Sweller, Kazuki Sekine, Elizabeth Austin

    Quarterly journal of experimental psychology    2021.06  [Refereed]  [International journal]

     View Summary

    Compelling evidence suggests observing iconic gestures benefits learning. While emerging evidence suggests typical iconic gestures benefit comprehension to a greater extent than atypical iconic gestures, it is unclear precisely when and for whom these gestures will be most helpful. The current study investigated factors that may moderate when and for whom gesture benefits narrative comprehension most, including the type of gesture, task difficulty, and individual differences in cognitive ability. Participants were shown a video narrative in which they observed either typical gestures (commonly produced gestures, highly semantically related to accompanying speech), atypical gestures (gestures that are seldom produced), or no gestures. The video narrative was either viewed with interference (background noise to increase task difficulty) or no interference (no background noise). To determine whether the effects of gesture observation and externally imposed task difficulty on narrative comprehension further depend on an individual's cognitive abilities, participants completed four measures of cognitive abilities (immediate and delayed non-verbal memory, attention, and intellectual ability). Observing typical gestures significantly benefitted narrative comprehension compared with atypical and no gestures combined, which did not differ significantly. Participants with below average and average levels of delayed non-verbal memory benefitted more from typical gestures than atypical or no gestures compared with those with an above average level of delayed non-verbal memory. However, this interaction was only significant when the task was difficult (i.e., with interference) but not when the task was simple (i.e., no interference). This finding suggests that the type of iconic gesture observed may affect gesture's beneficial effect on narrative comprehension, and that such gestures may be more beneficial in difficult tasks, but only for certain individuals.

    DOI PubMed

  • The Listener’s Gaze in the Process of Gesture-Speech Integration

    Hidenori Miyake, Kazuki Sekine

    Bulletin of Kinjyo Gakuin University   17   163 - 174  2021.06

  • An Approach to Aligning Categorical and Continuous Time Series for Studying the Dynamics of Complex Human Behavior

    Kentaro Kodama, Daichi Shimizu, Rick Dale, Kazuki Sekine

    Frontiers in Psychology   12   614431 - 614431  2021.04  [Refereed]  [International journal]

    Authorship:Last author

     View Summary

    An emerging perspective on human cognition and performance sees it as a kind of self-organizing phenomenon involving dynamic coordination across the body, brain and environment. Measuring this coordination faces a major challenge. Time series obtained from such cognitive, behavioral, and physiological coordination are often complicated in terms of non-stationarity and non-linearity, and in terms of continuous vs. categorical scales. Researchers have proposed several analytical tools and frameworks. One method designed to overcome these complexities is recurrence quantification analysis, developed in the study of non-linear dynamics. It has been applied in various domains, including linguistic (categorical) data or motion (continuous) data. However, most previous studies have applied recurrence methods individually to categorical or continuous data. To understand how complex coordination works, an integration of these types of behavior is needed. We aimed to integrate these methods to investigate the relationship between language (categorical) and motion (continuous) directly. To do so, we added temporal information (a time stamp) to categorical data (i.e., language), and applied joint recurrence analysis methods to visualize and quantify speech-motion coordination coupling during a rap performance. We illustrate how new dynamic methods may capture this coordination in a small case-study design on this expert rap performance. We describe a case study suggesting this kind of dynamic analysis holds promise, and end by discussing the theoretical implications of studying complex performances of this kind as a dynamic, coordinated phenomenon.

    DOI PubMed

  • 幼児の心の理論獲得における人形を用いた見立て遊びの役割

    宮原冴佳, 山本絵里子, 関根和生, 白野陽子, 増田れい, 皆川泰代

    慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要:社会学心理学教育学:人間と社会の探究   90   63 - 77  2021.04  [Refereed]

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Books and Other Publications 【 display / non-display

  • Handbook of Developmental Psychology

    ( Part: Contributor, Chap 74. Experimental observation method)

    Fukumura  2017

  • 日本語学3月号 特集:ジェスチャーとことば

    関根和生( Part: Contributor, 子どもの言語発達と身振り)

    明治書院  2012.03

  • Integrating Gestures: The interdisciplinary nature of gesture. G. Stam & M. Ishino (Eds.)

    Sekine, K, The development, of spatial, perspective in, the, description of, large-scale environments

    John Benjamins  2011

  • 自発的身振りからみる幼児期の視点変化

    関根和生( Part: Sole author)

    風間書房  2010.08 ISBN: 9784759918052

    ASIN

  • 身体と空間のことば

    篠原和子, 片岡邦好

    ひつじ書房  2008.03

     View Summary

    古山宣洋・関根和生:「忘却か,方略か?~ナラティヴの話者の一貫した言及回避の謎に迫る」

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Misc 【 display / non-display

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Awards 【 display / non-display

  • Best Paper Award

    2012.12   Japanese Association of Sociolinguistic Sciences   Micro-slips and the continuity of viewpoints in spontaneous gestures

    Winner: Nobuhiro Furuyama, Yasuhiro Massaki, Kazuki SEKINE

  • Best Presentation Award

    2011.11   Japanese Cognitive Science Society   Cues for defensive players in soccer to fill in temporal and spatial gap to offensive players

    Winner: Kazuki Sekine, Katsuya Takanashi

  • Best Paper Award

    2011.09   Japanese Association of Qualitative Psychology   The role of gestures contributing to speech production in children

    Winner: Kazuki SEKINE

  • Best Presentation Award

    2009.12   Japanese Cognitive Science Society   Micro-analysis of observability of bodies in soccer

  • Excellent Young Researchers Overseas Visit Program

    2009.12   Japanese Society for the Promotion of Science   Development of discourse in elementary school age; An analysis of gesture and speech

    Winner: Kazuki SEKINE

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Research Projects 【 display / non-display

  • ろう児のコミュニケーション調整能力の発達とその要因に関する調査

    基盤研究(C)

    Project Year :

    2021.04
    -
    2024.03
     

    関根 和生

    Authorship: Principal investigator

  • 教師のファシリテーション能力向上を促す授業カンファレンス・システムの開発と検証

    基盤研究(B)

    Project Year :

    2019.04
    -
    2023.03
     

    伊藤 崇, 中島 寿宏, 姫野 完治, 川田 学, 小泉 匡弘, 関根 和生

     View Summary

    本研究課題の目標は授業実施時の教師のファシリテーション行動を解析し,その後の授業カンファレンスにて教師にフィードバックするのに最適なデータを提供するシステムを構築することである。本研究の特色は,教師からの「見え」を記録するウェアラブルビデオカメラによる映像と,コミュニケーション過程をネットワーク図として自動的に記録するセンシング技術とを応用することである。
    第一年目は,それぞれの技術の利用可能性を探索する基礎研究を2つの班に分けて実施し,さらに授業中の児童生徒のコミュニケーションを分析するための基礎データ収集を行った。ウェアラブルビデオカメラ班では,成長段階の様々な教師からの授業の「見え方」の基礎データの収集が実施された。コミュニケーション・ネットワーク班では学生による模擬授業におけるコミュニケーション行動とそれをフィードバックすることによって起こる授業行動の変容について検討された。コミュニケーション・ネットワーク班では,さらに,教師がファシリテーションするのは児童生徒同士の話し合い活動であるという観点から,話し合い活動において児童生徒がお互いの発話を聞き合う際の行動に関する基礎データを収集するために,ペアを作った小学校児童が相手に説明をする際のコミュニケーション行動に関するデータを実験的に収集した。
    さらに,次年度以降の模擬授業と研究授業を実施するための準備がなされた。具体的には,教職課程の大学生による模擬授業スタディの準備として,ファシリテーション技術の提供を行う(株)ひとまちと連携し,次年度以降の協力関係を構築することができた。

  • M-MATとTelepracticeを応用した失語症治療システムの開発

    基盤研究(C)

    Project Year :

    2019.04
    -
    2022.03
     

    木村 航, 辰巳 寛, 関根 和生

     View Summary

    失語症者に対して良質の包括的ケアを提供するためには、エビデンスレベルが高く、根拠のある治療法を長期にわたり継続的に実施することが重要である。本邦のリハビリテーション治療学において、十分な科学的根拠のある失語症の治療理論が確立されたとは言い難い。
    近年、La Trobe大学のMiranda L.Roseらによって報告されたMulti-Modality Aphasia Therapy(M-MAT)は、従来の失語症の治療法であるCI療法やPACE、ジェスチャー療法の利点を融合させたエビデンスレベルの高い最新の失語治療理論として注目されている。しかしながら、その日本語版は未だ作成されていない。
    本研究では、本邦の医療社会制度に対応できるように改良した日本語版M-MAT(M-MAT-J)を開発し、その臨床的有用性を検証するとともに、失語症者と家族介護者の福利向上に寄与することを目的とする。今年度は以下の研究を行った。
    1)M-MAT-Jの実施マニュアルの作成を行った。2)M-MAT-Jの治療用具(絵カード及び治療シート)の作成を行った。3)La Trobe大学においてM-MAT-Jの治験研修を実施し、M-MATの開発者のMiranda L.Rose教授から直接指導を受け、M-MAT-Jの治験開始についてコンセンサスを得た。4)M-MAT-Jの臨床研究(単一事例研究)を開始した。今後は臨床データ収集・分析を行い、臨床的有用性を検討する予定である。

  • Exploratory research on the applicability of human big data collection system for analyzing classroom communication

    Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Project Year :

    2014.04
    -
    2017.03
     

    Ito Takashi, SEKINE Kazuki

     View Summary

    Applying big data collection and analysis system for measuring human body movement rhythms and face-to-face behaviors, we aimed two goals. One was development and establishment of measurement technique for participants' attitudes for classroom lessons, and the other was designing quick feedback system between the researchers and the teachers in order to improve the lesson practices. Analysis using body movement rhythms showed certain usefulness as an index to detect the difference between children's grade levels. Based on these results, we examined relationships between nonverbal behaviors of children and degree of understanding of academic contents or degree of attention to speakers. Furthermore, in the reviewing session about some aspects on the classroom communication captured by the system, it was confirmed that a new awareness for the children were emerged in the teacher.

  • The use of communicative hand gestures by individuals with post-stroke aphasia (language communication impairment)

    Project Year :

    2011
    -
    2012
     

    Rose, M, Sekine, K

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Presentations 【 display / non-display

  • The Relationship between Activated Brain Regions during Freestyle Rap and Linguistic Abilities in Professional and Amateur Rappers

    Kazuki Sekine, Satoshi Morimoto

    Presentation date: 2021.09

  • The role of spontaneous gestures in communication; The application of gestures to aphasia therapy.

    Kazuki Sekine  [Invited]

    The 22nd Annual Meeting of the Japanese Association of Speech-Language-Hearing Therapists 

    Presentation date: 2021.06

  • Multi-Modality Aphasia Therapyの開発-重度失語症2例の介入報告-

    北川敬太, 木村航, 田中康博, 辰巳寛, 関根和生, Miranda. L. Rose

    第44回日本高次脳機能障害学会学術総会  川崎医科大学

    Presentation date: 2020.11

  • 発話と映像的身振りの統合的理解における幼児の視線

    三宅英典, 関根和生

    日本心理学会第84回大会  東洋大学

    Presentation date: 2020.09

  • 発話と映像的身振りの統合的理解における聞き手の視線

    Miyake, K, Sekine, K

    日本認知科学会第36回大会 

    Presentation date: 2019.09

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Specific Research 【 display / non-display

  • 音楽活動における身体活動が音響特性に与える影響

    2020  

     View Summary

     本研究ではプロとアマチュアラッパーの言語能力の相違を検討した。本調査には,1名のプロのラッパー(ラップ経験20年)と5名のアマチュアラッパー(ラップ経験平均5年)が参加した。参加者は文字流暢性課題,カテゴリー流暢性課題,脚韻課題,文構成課題,聴覚言語記憶課題(有意味語,無意味語),作業記憶課題に取り組んだ。結果として,文字流暢性課題,脚韻課題,文構成課題,聴覚言語記憶課題の無意味語においてプロの成績がアマチュアラッパーよりも有意に高かった。以上のことより,プロラッパーはアマチュアよりも言語能力が全体的に高く,特に意味的側面よりも音韻的側面においてその能力が顕著に高いことが明らかにされた。

 

Syllabus 【 display / non-display

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Teaching Experience 【 display / non-display

  • Psychology

    Keio University  

    2019.04
    -
    2020.03
     

  • Language in the Hand: Methodological approaches to multimodal communication

    Radboud University  

    2018.04
    -
    2018.06
     

  • 心理学特殊講義 ―言語発達―

    和光大学現代人間学部  

  • 人間発達研究法b ―観察法の理論と実習-

    和光大学現代人間学部  

  • 発達心理学

    玉川大学通信教育学部・教育学科  

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Committee Memberships 【 display / non-display

  • 2019.06
    -
    2021.07

    Frontiers in Psychology  Guest Associate Editor

  • 2021
    -
     

    人工知能学会 言語・音声理解と対話処理研究会 SIG-SLUD  専門委員

  • 2021
    -
     

    Cognitive Science Society  Ad-hoc Conference Reviewer

  • 2014
    -
     

    Journal of Language Learning  Ad hoc reviewer

  • 2013
    -
     

    Journal of Aphasiology  Ad hoc reviewer

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Media Coverage 【 display / non-display

  • How to Have Better Video Calls

    TV or radio program

    Author: Myself  

    NHK   Gatten!  

    https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/ondemand/video/4031006/  

    2020.11