経歴
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研究職歴(日)【日R】
2024/11/21 更新
研究職歴(日)【日R】
カリフォルニア大学ロサンゼルス校 応用言語学部 応用言語学
ジョージタウン大学 言語学部 第2言語としての英語教育
広島大学 教育学研究科 英語教育学
広島大学 教育学部 英語教育学
Journal of Second Language Writing, 論集編集委員 (2006- )
論集編集委員
TOEIC Technical Panel Member, Institute for International Business Communication
国際ビジネスコミュニケーション協会 研究部門顧問委員
International Conference on Situating Strategy Use Scientific Committee Member
アメリカ応用言語学会 2014年 年次総会 2015年度アメリカ応用言語学会年次総会評価分野梗概審査コーディネーター
アメリカ応用言語学会 2014年 年次総会 言語評価論梗概査読部門コーディネーター
TOEFL Committee of Examiners, ETS (2007-2011)
TOEFL 顧問審査委員, ETS (2007-2011)
Language Assessment Quaterly, Editorial Board Member (2003-2009)
Language Assessment Quaterly, 論集編集委員 (2003-2009)
Symposium on Second Language Writiing, Organizing Committee, Local Chair
第二言語ライティング学会, 年次総会現地主催委員 (2007)
TESOL Quarterly, Editorial Board Member (2002-2005)
TESOL Quarterly, 論集編集委員 (2002-2005)
国際諮問委員
Language Testing in Asia, 論集編集委員 (2011- )
Language Testing in Asia Editorial Board Member
Journal of Second Language Writing Editorial Board Member
アメリカ応用言語学会 2025年 年次総会 2025年度アメリカ応用言語学会年次総会 読解・作文・リテラシー (RWL) 分野梗概審査コーディネーター
全米応用言語学会 年間最優秀書籍選定委員
大学英語教育学会 大学英語教育学会褒賞・学術出版物選考委員会選考委員
Language Testing Editorial Board Member
Studies in Language Sciences, Associate Editor (2011- )
Iranian Journal of Language Teaching Research, International Advisory Board Member (2012- )
TOEFL ITP-CEFR Standard Setting Session Member, ETS (2011)
TOEFL ITP-CEFR 基準設定会議委員
University of British, Columbia, Canada,Promotion Committee member, Uniersity of British Columbia, Canada(2011)
University of British, Columbia, Canada, 教授職外部昇任審査委員(2011)
The Nagoya Customs Office, External Consultant (2009-2011)
名古屋税関モニター(2009-2011)
(International Language Testing Association) ILTA, ILTA Best Article Award Selection Committee Member (2010)
国際言語評価学会, 2010年度ベスト論文選考委員 (2010)
ILTA, Member-at-Large (2005-2006)
国際言語評価学会, 国際言語評価学会執行委員
Temple University, Japan, Doctoral Dissertation Committee, External Member (2001, 2003, 2006)
テンプル大学日本校大学院教育学研究科博士論文外部審査委員
ILTA, Nominating Committee Member (2001-2002),
国際言語評価学会, 国際言語評価学会委員選考委員
大学英語教育学会
国際言語評価学会
第二言語としての英語教育学会
アメリカ応用言語学会
第二言語ライティング学会
留学の効果
言語評価論
第二言語ライティング
特別研究奨励賞
2019年05月 名古屋市立大学 規範的環境が第二言語学習者の動機づけと読解能力発達に及ぼす影響について
高インパクト論文表彰
2018年10月 名古屋市立大学
Abe Fellowship (granted by the Social Science Research Council and the Japan Foundation Center for Global Partnership) to study at Georgetown University, Washington, DC and University of Melbourne, Australia for 11 months
2016年08月
TESL/Applied Linguistics Department, UCLA, Los Angeles, California Nida award (best qualifying paper of the year in Applied Linguistics)
1990年09月
Rotary International Foundation Full scholarship to study at Georgetown University, Washington, DC
1984年08月
日米交換留学生奨学金(ミシガン大学)
1980年09月 日本 文部省
Developmental trajectories of multicompetent writers: An ecological-historical approach to L1/L2 writing abilities and L2 proficiency
Miyuki Sasaki, Atsushi Mizumoto, Akira Murakami
Journal of the European Second Language Association 8 ( 1 ) 114 - 130 2024年10月 [査読有り]
担当区分:筆頭著者, 責任著者
Introducing regression discontinuity design to applied linguistics
Miyuki Sasaki, Yuki Higuchi, Makiko Nakamuro, Carsten Roever, Tomoko Yashima
Study Abroad Research in Second Language Acquisition and International Education 9 ( 2 ) 217 - 244 2024年05月 [査読有り]
担当区分:筆頭著者
Machine translation as a form of feedback on L2 writing
Miyuki Sasaki, Atsushi Mizumoto, Paul Kei Matsuda
International Review of Applied Linguistics in Language Teaching 2024年03月 [査読有り]
担当区分:筆頭著者
Validating a test of L2 routine formulae to detect pragmatics learning in stay abroad
Carsten Roever, Yuki Higuchi, Miyuki Sasaki, Tomoko Yashima, Makiko Nakamuro
Applied Pragmatics 4 2022年03月 [査読有り]
Miyuki Sasaki, Kyoko Baba, Ryo Nitta, Paul Kei Matsuda
Australian Review of Applied Linguistics 43 ( 3 ) 277 - 301 2020年09月 [査読有り]
担当区分:筆頭著者
Yuki Higuchi, Miyuki Sasaki, Makiko Nakamuro
Asian Development Review 37 ( 2 ) 100 - 133 2020年09月 [査読有り]
Developmental trajectories in L2 writing strategy use: A self-regulation perspective
Modern Language Journal 102 ( 2 ) 1 - 18 2018年03月 [査読有り]
担当区分:筆頭著者
Yuki, Higuchi, Miyuki Sasaki, Makiko Nakamuro
RIETI Discussion Paper Series 17-E-030 2017年 [査読有り]
第2言語ライティング行動発達の研究方法を求めて:歴史生態学的方法の可能性
佐々木みゆき
第24回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会予稿集 24 113 - 117 2013年 [査読有り] [招待有り]
Changing relationships among L2 writing strategies, L2 proficiency, and L2 writing ability: A dynamic systems approach
Miyuki Sasaki, Naoko Taguchi, Tomoko Yashima
The JACET International Convention Proceedings: The JACET 51st International Convention 29 315 - 321 2012年 [査読有り]
担当区分:筆頭著者
Effects of teaching metaknowledge and journal writing on Japanese university students’ EFL writing
Keiko Hirose, Miyuki Sasaki
JALT Journal 22 ( 1 ) 94 - 113 2000年 [査読有り]
Investigating EFL students’ production of speech acts: A comparison of production questionnaires and role plays
Miyuki Sasaki
Journal of Pragmatics 30 ( 4 ) 457 - 484 1998年10月 [査読有り]
Topic continuity in Japanese-English interlanguage
M Sasaki
IRAL-International Review of Applied Linguistics In Language Teaching 35 ( 1 ) 1 - 21 1997年02月 [査読有り]
Explanatory variables for EFL students' expository writing
Miyuki Sasaki, Keiko Hirose
Language Learning 46 ( 1 ) 137 - 174 1996年03月 [査読有り]
担当区分:筆頭著者
Relationships among second language proficiency, foreign language aptitude, and intelligence: A protocol analysis
Miyuki Sasaki
Language Learning 43 ( 4 ) 469 - 505 1993年12月 [査読有り]
Relationships among second language proficiency, foreign language aptitude, and intelligence: A structural equation modeling approach
Miyuki Sasaki
Language Learning 43 ( 3 ) 313 - 344 1993年09月 [査読有り]
An analysis of sentences with nonreferential there in spoken American English
Miyuki Sasaki
Word-Journal of the International Linguistic Association 42 ( 2 ) 157 - 178 1991年08月 [査読有り]
Topic prominence in Japanese EFL students' existential constructions
Miyuki Sasaki
Language Learning 40 ( 3 ) 337 - 368 1990年09月 [査読有り]
Copying, reading, and writing of kana and simple forms by Japanese preschoolers
Jun Yamada, Miyuki Sasaki, Naoko Motooka
PERCEPTUAL AND MOTOR SKILLS 66 ( 2 ) 387 - 394 1988年04月 [査読有り]
Is UGUISU an exceptional 'idiosyncratic variation?': Another counterexample to the `natural order'
佐々木みゆき
中国四国教育学会研究紀要 32 170 - 174 1987年
Change in interclausal relation: Universal side of second language acquisition
佐々木みゆき
中国地区英語教育学会研究紀要 17 43 - 53 1987年
The concise companion to language assessment
Kunnan, Antony John( 担当: 分担執筆, 担当範囲: Chapter 31: Introspective methods (pp. 453-472))
John Wiley & Sons 2024年10月 ISBN: 9781394179596
英語学習の科学
中田達也, 鈴木祐一, 濱田陽, 門田修平, 濱田彰, 神谷信廣, 新谷奈津子, 新多了, 廣森友人, 鈴木渉, 佐々木みゆき( 担当: 共著, 担当範囲: 第12章 留学による英語学習 (pp. 203-218))
研究社 2022年04月 ISBN: 9784327453077
Japanese stakeholders’ perceptions of IELTS writing and speaking tests and their impact on communication and achievement. IELTS Research Reports Online Series
Noriko Iwashita, Miyuki Sasaki, Annita Stell, Megan Yucel( 担当: 共著)
IELTS 2021年04月
Luke Plonsky, Aysenur Sagdic, Daniel, R. Isbell, Alison Mackeu, Peter I. De Costa, Tove Larsson, Shawn Loewen, Rhonda Oliver, Miyuki Sasaki, Nicole Tracy-Ventura, John Bitchener, Avizia Long, Kristopher Kyle, Graham Crookes, Bryan Smith, Rbecca Sachs, Heydi Byrnes, Jean-Marc Dewaele, Deborah Tannen, Kimberly Geeslin, Laura Gurzynski-Weiss( 担当: 共著, 担当範囲: Living on the periphery: Cause of despair or source of hope? (pp. 60-62))
John Benjamins 2020年07月 ISBN: 9789027207128
Transnational writing education: Theory, history, and practice
( 担当: 共著, 担当範囲: Chapter 8: Effects of study-abroad experiences on L2 writing: Insights from published research)
Routledge 2018年06月 ISBN: 9780815383505
The Handbook of Second and Foreign Language Writing
( 担当: 共著, 担当範囲: Chapter 8: L2 writers in study-abroad contexts)
De Gruyter Mouton 2018年02月
L2 writing in the global context: Represented, underrepresented, and unrepresented voices
( 担当: 共著, 担当範囲: Chapter 8: L2 writers in study-abroad contexts (pp. 163-178))
Foreign Language Teaching and Research Press 2016年09月
The Companion to Language Assessment
( 担当: 共著, 担当範囲: Chapter 79: Introspective methods)
Wiley-Blackwell 2013年
比較教育学事典
( 担当範囲: 英語教育 (pp. 51-52).)
東信堂 2012年
Learning, teaching, and researching writing in foreign language contexts
Multilingual Matters 2009年 ISBN: 9781847691842
Second language writing research: Perspectives on the process of knowledge construction
Lawrence Erlbaum 2005年 ISBN: 0805850457
Writing for scholarly publication: Behind the scenes in language education
Lawrence Erlbaum 2003年 ISBN: 0805842438
Individual differences and instructed language learning
John Benjamins 2002年 ISBN: 9027216932
New directions for research in L2 writing
Kluwer Academic 2002年 ISBN: 1402005385
Reflections on multiliterate lives
Multilingual Matters 2001年 ISBN: 1853595225
Second language proficiency, foreign language aptitude, and intelligence: Quantitative and qualitative analyses
Peter Lang 1996年 ISBN: 0820424978
英語教育学研究:松村幹男先生退官記念論文集
Multilingual Matters 1995年
ことばと文学と文化と:安藤貞雄博士退官記念論文集
英潮社新社 1991年
The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching
John Wiley&Sons.
何が第2言語テキストのわかりやすさに影響するのか:テキストの特徴と読者の背景との相互作用
American Association for Applied Linguistics Annual Conference
発表年月: 2024年03月
Toward commensurability and diversity in complexity: Diverse approaches to second language acquisition/teaching (SLA/T) in dialogue
Miyuki Sasaki, Dwight Atkinson, Lourdes Ortega, Anamaria Sagre, Wander Lowie, Steven Thorne, Simona Pekarek-Doehler, Soren Eskildsen, Marije Michel
American Association for Applied Linguistics Annual Conference, Portland, OR
発表年月: 2023年03月
留学がスキルやキャリアに及ぼす影響:日本人高校生と大学生の場合
樋口裕城, 中室牧子, 佐々木みゆき
日本経済学会2021年度春季大会
発表年月: 2021年05月
Emergence and transferability of audience awareness in writers of L2 Japanese through web-based exchanges
Miyuki Sasaki
American Association for Applied Linguistics Annual Virtual Conference
発表年月: 2021年03月
A non-deficit view of multilingual researchers: Transdisciplinary hopes? Inequities in journal publishing: A conversation with multilingual scholars
Miyuki Sasaki [招待有り]
American Association for Applied Linguistics Webinar Series
発表年月: 2021年01月
Investigating L2 writing development: What lies ahead and beyond
Miyuki Sasaki [招待有り]
ESRC (Economic and Social Research Council)-JSLARF (Japan Second Language Research Forum) Symposium
発表年月: 2020年10月
Development of L2 writing strategy use: Shared patterns and uniqueness
MIYUKI SASAKI [招待有り]
Public Research Talk, School of Languages and Linguistics, University of Melbourne
発表年月: 2018年03月
Development of L2 writing strategy use: A mixed methods approach
佐々木 みゆき [招待有り]
Symposium on Academic Writing in an L2 Context. University of Tokyo
発表年月: 2018年01月
Longitudinal Development in L1 and L2 Writing: Shared patterns and individual differences
American Association for Applied Linguistics Annual Conference, Portland, OR
発表年月: 2017年
Effects of study-abroad experiences on L2 writing: Insights from published research
Public Research Talk at the Department of Linguistics, Georgetown University, Washington DC
発表年月: 2017年
Impacts of online English learning on attitudes and English communicative abilities: Experimental evidence from Japanese high schoolers
Japanese Economic Association, Waseda University, Japan
発表年月: 2016年
Developmental trajectories in L2 writing strategy use: Systematicity and individuality
Symposium on Second Language Writing, Arizona State University, Tempe, AZ
発表年月: 2016年
Developmental trajectories in L2 writing strategy use: Systematicity and individuality
Second Language Research Forum. Teachers College, Columbia University. New York
発表年月: 2016年
Dynamic changes in the relationship between L1 and L2 writing abilities and L2 proficiency in Japanese multi-competent writers
American Association for Applied Linguistics Annual Conference
発表年月: 2015年
Longitudinal development in L1 and L2 writing: An ecological approach
Symposium on L2 Writing, OISE, University of Toronto
発表年月: 2015年
Japanese students’ longitud inal development in 2 writing strategy: A historical –ecological approach
Symposium on Second Language Writing, Shandong University, Auckland, New Zealand
発表年月: 2015年
Longitudinal developmentof L1 and L2 writing in Japanese students: An Ecological approach
American Association for Applied Linguistics Annual Conference, Portland, OR
発表年月: 2014年
第2言語ライティング研究:目の前の現象をどう捉えて、未来に生かすか
第19回関西英語教育学会、関西学院大学
発表年月: 2014年
第二言語ライティング能力の長期的発達:実証主義的アプローチと生態学的アプローチの接点
第30回JACET中部支部大会、椙山女学園大学
発表年月: 2014年
Impacts of group motivational dynamics on Japanese students’ EFL development.
International Conference on Motivational Dynamics and Second Language Acquisition. University of Nottingham, Nottingham
発表年月: 2014年
第2言語ライティング行動発達の研究方法を求めて:歴史生態学的方法の可能性
第二言語習得研究会(JASLA)全国大会 広島大学
発表年月: 2013年
全入時代の高校3年生の英語ライティング力:どこまで書けるのか、書ければ良いのか
英語教育改革フォーラム. 東京国際大学.
発表年月: 2013年
Development of Japanese Students as Multicompetent Writers: An Ecological Perspective.
EFL Writing in East Asia: Crossing the Boarders. Chiba, Japan
発表年月: 2013年
English writing instruction in senior high schools in Japan: Its goals, its product, and its future
Symposium on Second Language Writing, Shandong University, Shandong, China
発表年月: 2013年
Reexamining writing assessment rubrics in the classroom
Annual Convention of Teachers of English to Speakers of Other Languages (TESOL), Dallas, Texas
発表年月: 2013年
Studies of Japanese EFL writers: Past, present, and future
The Fourth Symposium on Writing Centers in Asia. National Graduate Institute for Policy Studies, Tokyo, Japan
発表年月: 2012年
Effects of different learning environments on various types of English skills and knowledge in Japanese students: Mixed-method approaches
JACET 51st International Convention, Aichi Prefectural University, Aichi, Japan
発表年月: 2012年
Effects of varying lengths of study-abroad experiences on product and process in Japanese students learning to write in English
American Association for Applied Linguistics Annual Conference, Chicago, Illinouis.
発表年月: 2011年
Effects of web-based communication tasks on L2 students’ development of a sense of audience
Symposium on Second Language Writing, Howard International House, Taipei
発表年月: 2011年
Becoming a writing researcher
Symposium on Second Language Writing at Howard International Hotel, Taipei.
発表年月: 2011年
A dynamic systems approach to interaction among L2 writing strategy use, L2 proficiency, and L2 writing ability as these develop in Japanese student
Paper presented at the Second Language Studies Lecture Series, University of Hawai’i at Manoa
発表年月: 2011年
Effects of a six-week study-abroad program on L2 writing: A case study of four Japanese learners of English
American Association for Applied Linguistics Annual Conference, Atlanta
発表年月: 2010年
Japanese students learning to write in English: A longitudinal analysis of the effects of study-abroad experiences
Symposium on Second Language Writing, University of Murcia, Spain
発表年月: 2010年
What contributions can study of JapaneseEFL learners make to the field of L2 writing?
Symposium on Second Language Writing at the University of Murcia
発表年月: 2010年
第二言語ライティング力の発達:認知と環境、ProcessとProduct、Etic的アプローチとEmic的アプローチ
大学英語教育学会中部支部定例研究会
発表年月: 2010年
L2 writing in EFL higher education. Presentation for the Writing Interest Section’s Academic Session
TESOL Annual Convention, Denver, Colorado
発表年月: 2009年
Changes in Japanese students’ English writing ability, strategy-use, and motivation during their 3.5 year university life
The 26th Conference of English Teaching and Learning in the Republic of China. National Tsing Hua University, Taiwan
発表年月: 2009年
アウトプットとしての第二言語ライティング力と動機づけの縦断的研究
第35回全国英語教育学会
発表年月: 2009年
第2言語ライティング力研究」の過去、現在、未来
日本言語テスト学会 第13回全国研究大会
発表年月: 2009年
Writing in dual voices: A case study of an expert bilingual academicwriter
American Association for Applied Linguistics Annual Conference, Washington, D.C
発表年月: 2008年
Japanese students learning to write in English for 3.5 years: Confirmatory andexploratory approaches
ILA 2008: World Congress of Applied Linguistics, University of Essen, Germany
発表年月: 2008年
Changes in EFL students’ writing over 3.5 years: Influences of study-abroad experiences and other socio-cognitive factors
Conference on Social and Cognitive Aspects of Second Language Learning and Teaching, The University of Auckland, New Zealand
発表年月: 2007年
Changes in L2 writing ability and motivation over 3.5 years: A socio-cognitive account.
Symposium on Second Language Writing, Nagoya Gakuin University, Japan
発表年月: 2007年
The 150 Year history of English language assessment at schools in Japan.
International Conference on English Instruction and Assessment, National Chung Cheng University, Taiwan
発表年月: 2006年
A comparison of production questionnairesand role plays assessing L2 pragmatic competence
Language Testing Research Colloquium, Ottawa
発表年月: 2005年
Autoehnography of L1 and L2 literacies
The annual convention of Teachers of English to Speakers of Other Languages, Long Beach, California
発表年月: 2004年
Effects of study-abroad experiences on EFL writers: An exploratory multiple-data analysis
The annual conference of American Association of Applied Linguistics, Portland, Oregon
発表年月: 2004年
Autoethnography no kokoromi: Daini gengo de kaku to iukoto [An attempt of "aotoethnography: Writing in a second language]
E-Step Seminar, Hiroshima
発表年月: 2004年
Hypothesis generation and hypothesis testing: Two complementary studies of EFL writing processes
Symposium on Second Language Writing, Purdue University, West Lafayette, Indiana
発表年月: 2002年
A multiple-data analysis of the three-year development of EFL students' writing processes
The annual conference of American Association of Applied Linguistics, Salt Lake City, Utah
発表年月: 2002年
The development of EFL students' writing processes over a three year period
Pacific Second Language Research Forum, University of Hawai'i at Manoa
発表年月: 2001年
Toward an empirical model of EFL students' writing processes
Symposium on Second Language Writing, Purdue University, West Lafayette, Indiana
発表年月: 2000年
Toward an empirical model of L2 writing processes
Pacific Second Language Research Forum, Aoyama Gakuin University, Tokyo
発表年月: 1998年
Assessing Japanese students' pragmatic competence in English as aforeign language: A comparison of production questionnaires and role plays
American Association of Applied Linguistics, Long Beach, California
発表年月: 1995年
1995年以前の研究発表は省略)
第3言語圏への留学の効果:書き言葉の相互・相補作用や非認知能力の発達に注目して
日本学術振興会 科学研究費助成事業
研究期間:
佐々木 みゆき
第3言語圏留学がもたらすもの:多言語多文化社会で「生きる力」への長期的影響
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(B)
研究期間:
佐々木 みゆき, 鎌倉 義士, 水本 篤, 秋山友香
科学的根拠(エビデンス)に基づく教育政策の推進
日本学術振興会 科学研究費助成事業
研究期間:
中室 牧子, 藤澤 啓子, グリフェン アンドリュウ, 澤田 康幸, 真野 裕吉, 佐々木 みゆき, 樋口 裕城, 奥村 高明
Japanese stakeholders’ perceptions of IELTS writing and speaking tests and their impacts on communication and achievement
IELTS® 研究奨学金
研究期間:
Noriko Iwashita, Annita Stell, Megan Yucel, The University of Queensland, 佐々木みゆき
日本人学習者のウェブ上英語ライティング行動における「読み手意識」の長期的発達
名古屋市立大学
研究期間:
佐々木みゆき
第二言語ライティング行動の長期的発達:ダイナミックシステム理論からのアプローチ
名古屋学院大学・名古屋市立大学
研究期間:
佐々木みゆき
社会・認知的視点から見た外国語としての英語ライティング力と動機づけの長期的発達
名古屋学院大学
研究期間:
佐々木みゆき
第2言語としての英語産出モデルの構築:長期的発達と社会文化的影響の視点から
名古屋学院大学
研究期間:
佐々木みゆき
長期的発達の視点からの英語文章産出モデルの構築
名古屋学院大学
研究期間:
佐々木みゆき
英語文章産出モデルの構築:より効果的な営為作文指導のために
名古屋学院大学
研究期間:
佐々木みゆき, 広瀬恵子
英語の語用論的能力を測る2つのテスト方法の比較と妥当性の検討
名古屋学院大学
研究期間:
佐々木みゆき
外国語としての英語の語用論的能力を測る熟達度テストの開発
名古屋学院大学
研究期間:
佐々木みゆき
発話行為能力を測る熟達度テストの開発に関する基礎研究
名古屋学院大学
研究期間:
佐々木みゆき
教育・総合科学学術院 大学院教育学研究科
第二言語英作文の「わかりやすさ」に影響する要因:英文の特徴と読者の特徴から
2023年 Yui Suzukida, Koytaro Takizawa, Kazuya Saito
2022年 水本篤, Paul Kei Matsuda
非英語母語話者による第二言語英作文の評価:何が「わかりやすさ」につながるのか
2021年 鈴木田優衣
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