経歴
-
2017年04月-継続中
早稲田大学 人間科学学術院 教授
-
2003年08月-2016年12月
University of San Diego School of Leadership and Education Sciences Associate Professor
-
2001年08月-2003年03月
University of Saint Joseph Assistant Professor
2023/12/05 更新
教育心理学者として認知・発達心理学的な方法論をベースに様々な教育・学習心理に関する研究を行ってきました。これまでに論文を発表してきた研究テーマとしては、教育システム開発の方法論としてのアクション・リサーチ、授業研究による教育実践改善のプロセス、児童の非認知能力の発達、問題解決型の授業に必要な教え手の専門技能・認知プロセス、心理学的アプローチによる探究型問題解決・数学的思考のプロセス、教育認識論の文化間比較などがあります。高校で数学を教えた経験や、コロンビア大学で学んだピアジェ心理学、クリニカル・インタビュー法、問題解決タスクを使った研究手法、そしてアメリカの大学で教員養成に携わりながら研究して来たアクション・リサーチの方法論などが研究のルーツとなっています。
早稲田大学 人間科学学術院 教授
University of San Diego School of Leadership and Education Sciences Associate Professor
University of Saint Joseph Assistant Professor
コロンビア大学 (Columbia University) 教育学大学院
ハーバード大学 (Harvard University) 教育学大学院
大阪大学 基礎工学部 機械工学科
日本教師学学会 理事/編集委員長
International Journal for Transformative Research Editorial Advisory Board
世界授業研究学会 (WALS)
International Journal for Transformative Research
日本教師学学会
全米教育学会 (AERA)
教育心理学
アクションリサーチ
非認知能力の発達
教育研究方法論
教師の専門技能発達
最優秀教授賞
2014年 University of San Diego
フルブライト・スカラーシップ
1992年 JUSEC (Fulbright Japan)
Catalyzing humanistic inquiries into contemporary social agendas: An introduction to the new Educational Innovation and Communication Studies Master’s Program
Inoue, N
人間科学研究 35 275 - 280 2022年
Guiding educational innovation to promote children's non-cognitive abilities to succeed: implementation of the Sesame Street curriculum in Japan
Inoue, N, Light, D
International Journal of Lesson and Learning 11 245 - 259 2022年 [査読有り]
担当区分:筆頭著者
Linking theories and actions-in-practice: Infusing n=1 action research projects into educational psychology courses
Inoue, N
Teacher Development 26 ( 3 ) 397 - 410 2022年 [査読有り]
担当区分:筆頭著者
The impact of pre-service teachers' pedagogical beliefs on teaching science as inquiry: A silent antagonist for effective inquiry-based science lessons
Nawanidbumrung, W, Samiphak, S, Inoue, N
Science Education International 33 ( 1 ) 112 - 121 2022年 [査読有り]
担当区分:最終著者
Final commentary. In M. Impedovo, Identity and teacher professional development: A reflective, collaborative and agentive learning journey (pp.97-101). Cham, Switzerland: Springer.
Inoue, N
2021年
担当区分:筆頭著者
教師が自己成長できるために:アクション・リサーチャーを育てる
井上 典之
浅田 匡・河村 美穂 (編) 教師の学習と成長: 人間教育を実現する教育指導のために ミネルバ書房 2021年
担当区分:筆頭著者
Enhancing Pre-service Teachers’ Reflective Quality on Inquiry-based Teaching Through a Community of Practice
Ketsing, J, Inoue, N, Buczynski, S
Science Education International 31 ( 3 ) 367 - 378 2020年 [査読有り]
Bringing life to educational psychology through cross-cultural experiences. In K. Keith (Ed.), Culture across the curriculum: A psychology teacher's handbook. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Inoue, N
2018年
Educational epistemology, culture and history: Response to Joan Walton.
Inoue, N
International Journal for Transformative Research 3 29 - 32 2016年 [招待有り]
The role of subjectivity in teacher expertise development: Mindfully embracing the “black sheep” of educational research.
Inoue, N
International Journal for Transformative Research 3 16 - 23 2016年 [査読有り]
Developing soft skills in action research: A cross-cultural approach with East-Asian epistemology.
Inoue, N
Sage Handbook of Action Research (3rd edition). 2015年
Social and personal development
Inoue, N
Educational psychology reader: The art and science of how people learn 251 - 169 2014年
Reflective practice and motion sickness: Thoughts on the first North American Action Research Study Day.
Lowell, R, Inoue, N, Getz, C
Educational Action Research 22 251 - 269 2014年 [査読有り]
Creation and initial validation of the motivation belief inventory: Measuring leaders’ beliefs about employee motivation using for motivation theories.
Facer, D. C, Gallaway, F, Inoue, N, Zigarmi, D
Journal of Business Administration Research 3 1 - 18 2014年 [査読有り]
Achievement motivation, assimilation, decenter, locus of control, schema, Yin and Yang.
Inoue. N
In K. D. Keith (Ed.), Encyclopedia of cross-cultural psychology. Hoboken, NJ: Wiley/Blackwell. 2013年
Zen and the art of neriage: Facilitating consensus building in mathematics inquiry lessons through lesson study.
Inoue, N
Journal of Mathematics Teacher Education 14 5 - 23 2011年 [査読有り]
Lost in translation: L2 learners' struggle to communicate cultural meanings of L1-specific expressions.
Inoue, N, Molina, S
CATESOL Journal 22 10 - 23 2011年 [査読有り]
You asked open-ended questions, and now what?: Understanding the nature of stumbling blocks in mathematical inquiry lessons.
Inoue, N, Buczynski, S
Mathematics Educator 20 10 - 13 2011年 [査読有り]
Omoi vs. thinking in action research.
Inoue, N
The California School Counselor 14 2011年
Developing a policy for an international experience requirement in a graduate teacher education program: A cautionary tale.
Buczynski, S, Inoue, N, Lattimer, H, Alexandrowicz, V
Teaching Education 21 33 - 46 2010年 [査読有り]
A cross-cultural approach to deconstructing cognitive processes in the mathematics classroom.
Inoue, N
In K. D. Keith (Ed.), Cross-cultural psychology: A Contemporary reader (pp. 198–209). Hoboken, NJ: 2010年
The issue of reality in word problem solving.
Inoue, N
In B. Greer & L. Verschaffel (Eds.), Words and worlds: Modelling verbal descriptions of situations. New Directions in Mathematics and Science Education (pp.195-209). Rotterdam, Netherlands: Sense Publisher. 2009年
Rehearsing to teach: Content-specific deconstruction of instructional explanations in pre-service teacher trainings.
Inoue. N
Journal of Education for Teaching 35 47 - 60 2009年 [査読有り]
Minimalism as a guiding principle: Linking mathematical learning to everyday knowledge.
Inoue, N
Mathematical Thinking and Learning 10 1 - 32 2008年 [査読有り]
Young children doing mathematics: Observation of everyday activities.
Ginsburg, H.P, Inoue, N, Seo, K
In J. V. Copley (Ed.), Mathematics in the Early Years. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics. 1999年
Creating a teacher collective: Professional development within the group, the community, and the network
Impedovo, M, Ferreira-meyers, K, Inoue, N( 担当: 共著)
Rowman & Littlefield 2023年 ISBN: 1475869363
Beyond actions: Psychology of action research for mindful educational improvement.
Inoue, N
New York: Peter Lang Publishing 2015年
Mirrors of the mind: An introduction of mindful ways of thinking education
Inoue, N
New York: Peter Lang Publishing 2012年
児童の非認知能力の促進を目的とした授業研究の国際的展開
研究期間:
教育システム研究の方法論・教育心理学の理論と実践について
フランス エクス-マルセイユ大学
人間科学学術院 人間科学部通信課程
人間科学学術院 大学院人間科学研究科
教育・総合科学学術院 教育学部
Click to view the Scopus page. The data was downloaded from Scopus API in December 04, 2023, via http://api.elsevier.com and http://www.scopus.com .