Updated on 2022/06/29

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TAKAHASHI, Toshie
 
Affiliation
Faculty of Letters, Arts and Sciences, School of Culture, Media and Society
Job title
Professor
Profile
早稲田大学文学学術院教授。専門はメディア・コミュニケーション研究。人工知能やロボット、スマートフォン、SNSなどを人文・社会科学の立場から分析。2019年「チューリング賞」受賞者ヨシュア・ベンジオ氏らとAI Impact Allianceエキスパート・アドバイザーに就任。人工知能の社会的インパクトやロボットの利活用などについて、ハーバード大学やケンブリッジ大学と国際共同研究を行っている。

お茶の水女子大学理学部数学科卒業(理学士:数学)。東京大学大学院社会学研究科修士課程修了(社会学修士:社会情報学)。東京大学大学院人文社会系研究科博士課程単位取得満期退学。英国ロンドン・スクール・オブ・エコノミクス(LSE)大学院博士課程修了Ph.D.取得 (社会科学博士:メディア・コミュニケーション学)。現在、早稲田大学文学学術院教授。

2010年オックスフォード大学教育学部客員リサーチ・フェロー、2010-2011年ハーバード大学バークマン研究所ファカルティ・フェローとして招聘され、「若者とデジタルメディア」に関する国際共同研究を行う。この研究成果をもとに出版された『デジタル・ウィズダムの時代へ :若者とデジタルメディアのエンゲージメント』(新曜社, 2016年) は、2016年度テレコム社会科学賞入賞を受賞した。

2018-19年ケンブリッジ大学、コロンビア大学客員研究員。2018-19年ハーバード大学バークマンクライン研究所ファカルティ・アソシエイトとして招聘され、「人工知能(AI)の社会的インパクト」に関する国際共同研究を行う。

主な著書は単著書として『デジタル・ウィズダムの時代へ :若者とデジタルメディアのエンゲージメント』(新曜社, 2016, テレコム社会科学賞入賞), “Audience Studies”(Routledge, 2009)。単著論文として「人工知能(AI)とロボットがもたらす社会的インパクト:「ヒューマン・ファースト・イノベーション」に向けて」(情報システム学会誌, Vol.14, No.2, 2019.3). 「デジタル・ウィズダム−AI社会に向けて」(社会情報学, 第6巻3号 pp.1-18, 2018年)。分担執筆として“The Language of Social Media: Community and Identity on the Internet”. (Palgrave, 2014),”Deconstructing Digital Natives”(Routledge, 2011)、”International Handbook of Children, Media and Culture”(Sage, 2008)他多数。

AI Impact Allianceエキスパート・アドバイザー。オックスフォード大学ケロッグカレッジコモンルームメンバー。米学術雑誌”Television and New Media” (Sage) 編集委員。英学術雑誌”Global Media and Communication” (Sage) インターナショナル・アドバイザリーボード。情報通信白書アドバイザリーボード。東京オリンピック・パラリンピック競技大会組織委員会テクノロジー諮問委員会委員。

Concurrent Post

  • Faculty of Political Science and Economics   Graduate School of Political Science

Education

  •  
     
     

    The London School of Economics and Political Science   Media and Communications  

  •  
     
     

    University of Tokyo   Graduate School of Humanities and Sociology   Socio-information and Communication studies  

  •  
     
     

    University of Tokyo   Graduate School, Division of Sociology   Socio-information studies  

  •  
     
     

    Ochanomizu University   Faculty of Science   Mathematics  

Degree

  • Ochanomizu University   BSc

  • University of Tokyo   MA

  • The London School of Economics and Political Science   PhD

Research Experience

  • 2012.04
    -
    Now

    Waseda University   School of Culture, Media and Society   Professor

  • 2019.05
    -
    2019.09

    Harvard University   Berkman Klein Center for Internet & Society   Faculty Associate

  • 2019.04
    -
    2019.09

    Columbia University   Visiting Scholar

  • 2018.09
    -
    2019.08

    University of Cambridge   Visiting Scholar

  • 2006.04
    -
    2012.04

    Rikkyo University, Associate Professor

  • 2010.08
    -
    2011.08

    Harvard Univesity, Berkman Klein Center for Internet & Society , Faculty Fellow ,

  • 2010.03
    -
    2010.08

    University of Oxford, Dept. of Education, visiting research fellow

  • 2002.04
    -
    2006.03

    Juntendo University , Lecturer

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Professional Memberships

  •  
     
     

    ICA

  •  
     
     

    The Japan Society of Information and Communication Research

  •  
     
     

    The Japan Society of Mass Communication Reseach

  •  
     
     

    International Association for Media and Communication Research (IAMCR)

  •  
     
     

    オックスフォード大学ケロッグカレッジコモンルームメンバー

  •  
     
     

    IEEE

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Research Areas

  • Sociology

Research Interests

  • smart phone

  • social media

  • robotics

  • Artificial Intelligence

  • media and communication

Books and Other Publications

  • The Digital Good Life in Asia’s 21st Century

    TAKAHASHI, Toshie( Part: Contributor, Creating the Self in the Digital Age: Young People and Mobile Social Media)

    Digital Asia Hub  2016

  • デジタルウィズダムの時代へ : 若者とデジタルメディアのエンゲージメント

    高橋 利枝

    新曜社  2016 ISBN: 9784788514959

  • The Language of Social Media: Community and Identity on the Internet

    TAKAHASHI, Toshie( Part: Contributor, Youth, Social Media and Connectivity in Japan.)

    Palgrave Macmillan  2014

  • Deconstructing Digital Natives: Young People, Technology and the New Literacies.

    Toshie Takahashi( Part: Contributor, Japanese Youth and Mobile Media)

    Routledge  2011

  • Audience Studies: A Japanese Perspective

    高橋 利枝

    Routledge  2010 ISBN: 9780415800136

  • 『高校生のための社会学-未知なる日常への冒険-』

    高橋利枝( Part: Contributor, 『グローバリゼーション』とは何か)

    ハーベスト社  2009

  • Audience studies : a Japanese perspective

    高橋 利枝

    Routledge  2009 ISBN: 9780415896580

  • 『ニュース報道と市民の対外国意識』

    高橋利枝( Part: Contributor, グローバリゼーションと文化的アイデンティティ)

    慶應義塾大学出版会  2008

  • International Handbook of Children, Media and Culture.

    Toshie Takahashi( Part: Contributor, Japanese Young People, Media and Everyday Life: Towards the Internationalizing Media Studies)

    Sage  2008

  • Media and Audiences: New Perspectives

    Ross Karen, Nightingale Virginia, 児島 和人, 高橋 利枝, 阿部 潔( Part: Joint translator)

    2007 ISBN: 9784788510661

  • 『新版 メディア・コミュニケーション論』

    高橋利枝( Part: Contributor, オーディエンス・エスノグラフィー−メディア・コミュニケーションの新たな解明に向けて−)

    北樹出版  2005

  • 『社会情報学ハンドブック』

    高橋利枝( Part: Contributor, オーディエンスの能動性)

    東京大学出版会  2004

  • 『マス・コミュニケーション効果研究の展開(改訂新版)』

    高橋利枝( Part: Contributor, 初期効果研究の批判と展開)

    北樹出版  2003

  • 『社会情報論の展開』

    高橋利枝( Part: Contributor, 情報化と情報行動)

    北樹出版  1997

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Misc

  • Artificial Intelligence/Robots and Social Impacts:Is Human First Innovation Wishful Thinking?

    Takahashi Toshie

    Journal of Information Systms Society of Japan   14 ( 2 ) 7 - 17  2019

     View Summary

    The aim of this paper is to understand the social impact of Artificial Intelligence (AI) and robots both theoretically and empirically. Firstly, I introduce the theoretical framework I have developed for a deeper understanding of the social impact of AI and robots. Secondly, in order to address the differences between Western and Japanese perceptions and engagement with AI and robots, I demonstrate AI narratives within Japanese historical and social contexts since the 1920s. This work is done in collaboration with the Global AI narratives project at the Leverh ulme Centre for the Future of Intelligence, Universit y of Cambridge. Thirdly, I investigate Japanese engagement with AI and robots using the results of both qualitative and quantitative research. I introduce my two on going projects, firstly "Youth and project and secondly "Robots Engagement" project. Finally, I give some suggestion which I call "Human First Innovation" regarding the future of this field. I hope this study could help to create a better AI society together beyond techno orientalism wit hin the dichotomy between the West and the Rest.

    CiNii

  • デジタルウィズダム:AI(人工知能)社会に向けて

    高橋利枝, 吉田純

    社会情報学(Web)   6 ( 3 ) 1‐18(J‐STAGE)  2018

    DOI J-GLOBAL

  • デジタルウィズダム:AI(人工知能)社会に向けて

    高橋 利枝, 吉田 純

    社会情報学   6 ( 3 ) 1 - 18  2018

    CiNii

  • パネル・ディスカッション : ビッグデータ研究会presents 情報産業としてのツーリズム (特集 2016年度春季(第34回)情報通信学会大会 国際コミュニケーション・フォーラム)

    市井 三衛, 小野 智弘, 趙 敬, 豊嶋 基暢, 今井 敏行, 高橋 利枝

    情報通信学会誌   34 ( 1 ) 65 - 83  2016.09

    CiNii

  • デジタルネイティブを越えて

    高橋利枝

    Nextcom   18   50 - 59  2014.06

    J-GLOBAL

  • デジタルネイティブを越えて

    高橋 利枝

    Nextcom : 情報通信の現在と未来を展望する   18   50 - 59  2014

    CiNii

  • マーケティング最先端会議(第7回)適切な人に、適切なタイミングで、適切なメッセージを オーディエンス・ターゲッティングが目指す先

    桜井 賢, 高橋 利枝, 西谷 大蔵

    宣伝会議   ( 826 ) 56 - 65  2011.12

    CiNii

  • 「グローバリゼーションへの新たな問いを創発させる:グローバリゼーションの多次元性を捉えるための批判的アプローチの集成」

    高橋利枝, 書評, 小川(西秋)葉子, 川崎賢一, 佐野麻由子編著, グローバル化, の社会学, 循環するメディアと生命, 恒星社厚生閣

    図書新聞   ( 2975 ) 9  2010.07

  • MySpace or Mixi? Japanese engagement with SNS (social networking sites) in the global age

    Toshie Takahashi

    NEW MEDIA & SOCIETY   12 ( 3 ) 453 - 475  2010.05

     View Summary

    Much has been written about how social networking sites (SNS) have provided new avenues for self-expression, connectivity and 'self-creation' among young people, but few pay due attention to geographical and cultural variations. This article takes up the Japanese case by analysing how its youths engage with SNS, like MySpace and Mixi, within a framework of 'audience engagement' that encompasses the multiple dimensions of audience activities. Drawing on an ethnography of Japanese youths living in the media-rich Tokyo Metropolitan Area, this article discusses the following four dimensions of audience engagement: information-seeking activity, connectivity, bricolage and participation. While it is neither all about me in MySpace nor all about us in Mixi, it is suggested that MySpace is about me and them and Mixi is about me with them. Japanese young people reflexively create and re-create themselves in everyday life with to-ing and fro-ing in the spectrum between two different cultural values, via SNS.

    DOI

  • Digital Natives and Everyday Life : Ethnography on Japanese Youths' Engagement with SNS (social networking sites)

    TAKAHASHI Toshie

    情報通信学会誌   27 ( 3 ) 15 - 28  2009.12

    CiNii

  • 子供・若者と情報通信メディアに関する国際比較研究(継続)―若者とソーシャル・ネットワーキング・サイト(SNS)に関するエスノグラフィーから―

    高橋利枝, リビングストーン ソニア

    電気通信普及財団研究調査報告書(CD-ROM)   ( 24 ) 21 - 31  2009.12

    J-GLOBAL

  • 「デジタル・ネイティヴと日常生活—若者とSNSに関するエスノグラフィー—」

    高橋利枝

    『情報通信学会誌』   第92号   15 - 28  2009

  • デジタル・ネイティヴの情報行動 (講演要旨 第63回(2009年度)[東海地区大学図書館協議会]研究集会 デジタル・ネイティヴと大学図書館)

    高橋 利枝

    東海地区大学図書館協議会誌   ( 54 ) 36 - 49  2009

    CiNii

  • 子供・若者と情報通信メディアに関する国際比較研究―日本における子供・若者とメディアに関するエスノグラフィーから―

    高橋利枝, リビングストーン ソニア

    電気通信普及財団研究調査報告書(CD-ROM)   ( 23 ) 33 - 40  2008.12

    J-GLOBAL

  • 「デジタル・ネイティヴとオーディエンスエンゲージメントに関する一考察—デジタルメディアに関する大学生調査より—」

    高橋利枝, 本田量久, 寺島拓幸

    『立教大学応用社会学研究』   ( 50号 ) 71 - 92  2008.03

  • 「オーディエンス・エンゲージメント—グローバル社会におけるメディアのエスノグラフィー」

    高橋利枝

    『立教大学応用社会学研究』   ( 49 ) 53 - 71  2007.03

  • De-Westernizing media studies: A Japanese perspective

    Toshie Takahashi

    Global Media and Communication   3 ( 3 ) 330 - 335  2007

    DOI

  • Audience engagement: ethnography on media and ICT in globalization

    Takahashi Toshie

    The Journal of applied sociology   ( 49 ) 53 - 71  2007

    CiNii

  • 「グローバル・メディア・イベントとしてのスポーツ—スポーツスターの『自己創造』に関するエスノグラフィ—」

    高橋利枝, 鈴木大地

    『順天堂大学スポーツ健康科学研究』   ( 10 ) 43 - 49  2006.03

  • 「国際的医師とメディア/ITに関する研究 : グローバリゼーションの流れの中で」(平成16年度順天堂大学学長特別共同プロジェクト研究成果抄録)

    高橋利枝, 小林弘幸

    『順天堂医学』   51 ( 3 ) 414  2005.09

  • 2004年度 〔順天堂大学〕学生生活満足度調査結果報告

    福田 哲也, 細見 修, 高橋 利枝

    順天堂大学スポーツ健康科学研究   ( 9 ) 73 - 81  2005.03

    CiNii

  • 「グローバリゼーションとメディア・オーディエンスへの一考察-トランスナショナルなスポーツ・イベントを事例として-」

    高橋利枝

    『アウラ』フジテレビ編成制作局調査部   ( 164 ) 7 - 13  2004.04

  • グローバリゼーションとメディア・オーディエンスへの一考察--トランスナショナルなスポーツ・イベントを事例として (特集 現代ライブエンタテインメント考)

    高橋 利枝

    アウラ   ( 164 ) 7 - 13  2004.04

    CiNii

  • “Media, Audience Activity and Everyday Life : the Case of Japanese Engagement with Media and ICT ”. (Doctoral Dissertation).

    Takahashi, T

    The London School of Economics and Political Science. University of London.    2003

  • 「オーディエンス研究におけるアクティブ-パッシブ論争を越えて-二項対立の限界-」

    高橋利枝

    『マス・コミュニケーション研究』   ( 53 ) 137 - 152  1998.07

  • 「オーディエンス・アクティビティの多元性に関する定性的分析-英国ダイアナ元妃の事故報道を事例として-」

    高橋利枝

    『東京大学社会情報研究所調査研究紀要』   ( 11 ) 207 - 226  1998.03

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Other

  • Co-hosted “Global AI Narratives: Proposal for UN summit ’AI for Good’” with University of Cambridge

    2018.09
     
     

     View Summary

    Co-hosted “Global AI Narratives: Proposal for UN summit ’AI for Good’” at Waseda Univeristy with University of Cambridge, September 2018 (local organizer).

  • Co-hosted “AI in Asia Tokyo: AI for Social Good” the Digital Asia Hub in collaboration with the Berkman Klein Center for Internet & Society at Harvard University

    2017.03
     
     

     View Summary

    Co-hosted “AI in Asia Tokyo: AI for Social Good” at Waseda Univeristy, March 2017 (local organizer). (the Digital Asia Hub in collaboration with the Berkman Klein Center for Internet & Society at Harvard University, Waseda University, the Ministry of Internal Affairs and Communications, NICT, NTT, KDDI Research, Inc., The Japan Society of Information and Communication Research, and the IEEE Global Initiative for Ethical Considerations in Artificial Intelligence and Autonomous Systems)

Awards

  • the first prize for the Telecommunication social science award

    2017.03   “Towards the age of Digital Wisdom”

    Winner: TAKAHASHI, Toshie

Presentations

  • Society 5.0: the Future of AI and Robots

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    Italy-Japan Workshop 2019 

    Presentation date: 2019.12

  • AIとロボットの現状と未来

    高橋 利枝  [Invited]

    IEEEプレスセミナー 

    Presentation date: 2019.11

  • AI and Social Impact

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    IEEE TEMS 

    Presentation date: 2019.10

  • “Youth and AI: a Japanese Context”

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    AI for Good Global SummiUN ITU "AI for Good" Global Summit 

    Presentation date: 2019.05

  • “People's Engagement: Key to Understanding AI's Social Impact”

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    An[0]ther {AI} in Art Summit, Columbia University 

    Presentation date: 2019.04

  • “The Complexity Model of Communication in the AI Age: the case of Japanese Engagement with Artificial Intelligence and Robots in Everyday Life”

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    Should Robots Be Our Friends? Boston University 

    Presentation date: 2019.04

  • “AI Narratives and Robotics in Japan: the Complexity Model of Communication”

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    The British Society for Literature and Science, Royal Holloway 

    Presentation date: 2019.04

  • “Human First Innovation: Balancing the Opportunities and Risks of AI”

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    Japan UK Technology and Humanity in Education 2019, the Royal Institution, the Embassy of Japan, 

    Presentation date: 2019.03

  • “AI Narratives and social impact on Robots in Japan: beyond techno-orientalism”

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    Science in Public 2018, University of Cardiff 

    Presentation date: 2018.12

  • “Social Impact of AI/robots”

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    EU-Japan Conference on Smart Society and beyond for the Super-Aging Era, Belgian Royal Academy 

    Presentation date: 2018.10

  • “The Societal Impact of Robots and Artificial Intelligence”

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    the Google Chair in Digital Innovation, the College of Europe 

    Presentation date: 2018.10

  • “AI Narratives and Social Impact of Robots ”

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    Global AI Narratives Tokyo, Waseda University 

    Presentation date: 2018.09

  • “Human First Innovation”

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    Smart Factory Japan 2018 “Changing Society with AI and IoT” 

    Presentation date: 2018.06

  • “Global AI Narratives: within a Japanese Perspective ”

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    UN Summit “AI for Good”, ITU Headquarters, Geneva 

    Presentation date: 2018.05

  • “Robots and Social impacts ”

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    the Economy of Robots, European Parliament, Brussels 

    Presentation date: 2018.04

  • “Social impact of AI/Robots: contributions to Tokyo Olympics 2020 and after ”

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    the Italy-Japan Workshop 

    Presentation date: 2017.12

  • “Smart Wisdom 2040: Is Human First Innovation Wishful Thinking?”

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    Ministry of Internal affairs and communications 

    Presentation date: 2017.12

  • "Digital Wisdom and Global Literacy"

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    University of Tokyo 

    Presentation date: 2017.11

  • "Self-organizing city: Smart Tokyo"

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    Ars Electronica 

    Presentation date: 2017.09

  • "Digital Wisdom: towards the Smart Age" (Keynote Speech)

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    The Society of Socio-Informatics 

    Presentation date: 2017.09

  • “Society 5.0: Reflection on Digital Wisdom and Japanese Society in 2030”

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    The Japan Foundation and Centre Européen d'Études Japonaises d'Alsace, 

    Presentation date: 2017.09

  • Digital Wisdom in the Age of AI”

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    Waseda university 

    Presentation date: 2017.08

  • "Robots and the Social Impact of Smart: Cross-cultural research on the future social benefits of AI/robots between the US and Japan”

    TAKAHASHI, Toshie

    26th IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication (RO-MAN)2017 

    Presentation date: 2017.08

  • "Complexity in a Time of Robots: the Social impact of AI in Japan"

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    Care, media and ritual: Creative, design, social and ethnographic interventions Workshop, Keio University 

    Presentation date: 2017.07

  • "AI for Social Good: the Possibilities of Innovation and Self-creation in the age of AI"

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    Knowledge Capital 

    Presentation date: 2017.07

  • "Robots on the road to Tokyo Olympics 2020: Complexity and the Social impact of AI in Japan"

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    AI in Asia, the Digital Asia Hub with the Berkman Klein Center for Internet & Society at Harvard University 

    Presentation date: 2016.12

  • “Complexity Model of Communication with Computer Images”

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    2016 Multimedia and Applications, London 

    Presentation date: 2016.08

  • “Preparing the Young for Japan's Global Future: Opportunities in Digital Literacy”

    TAKAHASHI, Toshie

    2016 Preconference of the International Association for Media and Communication Research (IAMCR), ‘Children's and Young People's Rights in the Digital Age’, LSE 

    Presentation date: 2016.07

  • “It’s Now Cool to Share: Japanese youths and their changing relations to video sharing sites”

    TAKAHASHI, Toshie

    2016 Preconference of the International Communication Association (ICA) Communicating with Cool Japan 

    Presentation date: 2016.06

  • “Audience engagement and self-creation: young people and mobile social media in Japan, UK and US”

    TAKAHASHI, Toshie

    2015 Conference of the International Association for Media and Communication Research (IAMCR) 

    Presentation date: 2015.07

  • “Always on and connected: comparing young people and their mobile social media use in Japan, US, and the UK”

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    Japan Foundation London 

    Presentation date: 2014.09

  • “Japanese Youths and the Opportunities and Risks of Social Media”

    TAKAHASHI, Toshie

    2014 Conference of the International Communication Association (ICA), Communication and “The Good Life” Around the World after Two Decades of the Digital Divide 

    Presentation date: 2014.06

  • “Audience engagement between local and global media worlds: Japanese youths and their social media”

    TAKAHASHI, Toshie

    Social Media, Transforming Audiences 4, University of Westminster 

    Presentation date: 2013.09

  • “Japanese Youth and Social Media”

    TAKAHASHI, Toshie

    2013 Conference of the International Association for Media and Communication Research (IAMCR), Dublin 

    Presentation date: 2013.06

  • “Japanese Youths Engaging with Mobile ICTs: Looking ahead from the Past Ten Years”

    TAKAHASHI, Toshie

    ICA 2013 Communications and Technology Division: Mobile Communications 10th Anniversary Pre-Conference Workshop 

    Presentation date: 2013.06

  • “Risky Engagements or Opportunities? A comparison of youths and their engagement with digital media in Japan, UK and US”.

    TAKAHASHI, Toshie

    Transforming Audiences 3, University of Westminster 

    Presentation date: 2011.09

  • “Children, Risk and Audience Engagement: Cross-cultural research on youths and digital media in Japan, UK and US”.

    TAKAHASHI, Toshie

    Children, risk and safety online: Research and policy challenges in comparative perspective, LSE 

    Presentation date: 2011.09

  • “Are Youths and their digital media the same everywhere? Connectivity in the US, UK, and Japan”

    TAKAHASHI, Toshie

    2011 Conference of the International Association for Media and Communication Research (IAMCR) 

    Presentation date: 2011.07

  • “Introduction: Modes of Inquiry in Popular Communications-Methodological considerations in a range of communicative situation”.

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    2011 Conference of the International Communication Association (ICA) 

    Presentation date: 2011.05

  • “Japanese Youths, Mobile Phones, and Social Media”

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    Harvard-MIT-Yale Cyberscholar Working Group, Yale Law School 

    Presentation date: 2010.11

  • “Digital Natives and Globalisation: the Case of Japanese Youth’s Engagement with Digital Media”

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    Department of Sociology/Cambridge Media Research Seminar, University of Cambridge 

    Presentation date: 2010.05

  • “Towards the ‘internationalising’ of digital natives studies: a Japanese perspective”

    TAKAHASHI, Toshie

    2010 Conference of the International Association for Media and Communication Research (IAMCR) 

    Presentation date: 2010

  • “The Mode of Audience Engagement: Ethnography on Japanese Engagement with Media and ICT in the Global Age”

    TAKAHASHI, Toshie

    Transforming Audiences 2, University of Westminster 

    Presentation date: 2009.09

  • “Mobile Phone and Everyday Life: the case of Digital Natives in Japan”

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    Internet Research 10.0-Internet: Critical, Association of Internet Research (AoIR) 

    Presentation date: 2009.09

  • “Digital Natives and Everyday Life: the Case of Japanese Engagement with SNS (Social Networking Sites)”.

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    Department of Education, University of Oxford. 

    Presentation date: 2009.03

  • 「デジタル・ネイティブの情報行動」

    東海地区大学図書館協議会『デジタル・ネイティブと大学図書館』名古屋大学 

    Presentation date: 2009

  • デジタル・ネイティブのコミュニケーション

    私立大学連盟加盟東京13大学広報研究会、立教大学 

    Presentation date: 2009

  • “MySpace or Mixi? : Japanese Young People’s Engagement with Social Networking Sites in Everyday Life”

    TAKAHASHI, Toshie

    2008 Conference of the International Communication Association (ICA) 

    Presentation date: 2008

  • “Digital Natives and Audience Engagement: Ethnography on Japanese Youths’ Engagement with Mobile Phone and SNS (social networking sites) in Everyday Life”

    TAKAHASHI, Toshie

    2008 Conference of the International Association for Media and Communication Research (IAMCR) 

    Presentation date: 2008

  • “Mobile Phone and Social Networking Sites: Digital Natives’ Engagement with Media in Everyday Life in Japan”.

    TAKAHASHI, Toshie

    the Media, Communication and Humanity Conference at LSE 

    Presentation date: 2008

  • “Japanese Young People, Media and Everyday Life: Towards the De-Westernizing of Media Studies”

    TAKAHASHI, Toshie

    ICA 

    Presentation date: 2007

  • “Japanese Young People and the concept of Audience Activity: Ethnography on Japanese Engagement with Media and ICT in Everyday Life"

    TAKAHASHI, Toshie

    IAMCR 

    Presentation date: 2007

  • “Reflections on the global, the transnational and the international- A Conceptual Queste-”

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    Joint semi-plenary session with ICA, IAMCR 

    Presentation date: 2007

  • “Media Audiences, Self-creation and Everyday Life: Ethnography on Japanese Engagement with Media and ICT”

    TAKAHASHI, Toshie

    Transforming Audiences, University of Westminster 

    Presentation date: 2007

  • “Audience Engagement with Media and ICT”. Session: Mass Communication

    ICA 

    Presentation date: 2006

  • “Media, Audience Activity and Globalisation: Towards the ‘De-Westernising’ of Media Studies from a Japanese Perspective”

    TAKAHASHI, Toshie

    a major conference ‘Internationalising Media Studies: Imperatives and Impediments’, University of Westminster 

    Presentation date: 2006

  • “Audience Engagement with Media and ICT”

    TAKAHASHI, Toshie

    ICA 

    Presentation date: 2006

  • “Media, Globalisation and Japanese Audiences”

    TAKAHASHI, Toshie

    IAMCR 

    Presentation date: 2005

  • “Locality and Career in the World of Foreign Correspondents”

    Discussant for Professor Ulf Hannerz 

    Presentation date: 2004

  • Discussant for Professor Ulf Hannerz “Locality and Career in the World of Foreign Correspondents”

    TAKAHASHI, Toshie  [Invited]

    Hitotsubashi University 

    Presentation date: 2004

  • メディア環境の変容とテレビ視聴-武蔵野三鷹ケーブルテレビを事例として-

    日本マス・コミュニケーション学会、東洋大学 

    Presentation date: 1998

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Specific Research

  • AI(人工知能)時代における仕事の未来に関する日米国際比較研究

    2020  

     View Summary

    本研究の目的は、AI社会において今後生じうる新たな重要な問題に対処するため、若者とAIに関する国際比較調査から実態を把握し、「人間中心のAI社会」を創造するために役立てることである。本研究では、40名の日本人の若者(男性20名、女性20名;15歳〜25歳)を対象とした詳細な半構造化インタビュー調査を行った。AIに関する知識やスキル、認識や嗜好、仕事の未来に関する不安と期待などについて明らかにした。知見から「人間中心のAI社会」を創造するためには、「自己創造」の概念がキーとなると思われた。そのため今後は、この調査結果を参考にして、ハーバード大学バークマンクライン研究所とともに、国際比較サーベイ調査を実施したいと思う。

  • 若者とAI(人口知能)に関する日米国際比較研究

    2019  

     View Summary

    本研究はハーバード大学バークマンクライン研究所との国際共同研究である。本研究の目的は、若者とAIとのエンゲージメントに関する日米国際比較調査から実態を把握し、「人間中心のAI社会」を創造するために役立てることである。今年度は海外研究期間を利用してハーバード大学バークマンクライン研究所にファカルティ・アソシエイトとして所属し、テーマや調査方法などに関して打ち合わせを行った。また国連ITU主催「AI for Good」グローバルサミットにて、同研究所フェローSandra Cortesi氏と共に「若者とAI」に関する招待講演を行った。この研究成果を踏まえて、来年度には国際比較調査を実施したいと思う。

  • Society5.0におけるスマートウィズダムに関する国際比較研究

    2017  

     View Summary

    人工知能(AI)やビッグデータ、ロボットやIoT、AR(拡張現実)、VR(仮想現実)など、革新的な技術が次々と登場し、超スマート社会(Society5.0)の実現が言われている。本研究は、超スマート社会におけるチャンスとリスクを明らかにし、超スマート社会を生きるために必要な「スマートウィズダム」について考察するものである。調査方法は、テクノロジーのアーリーアダプターである若者(14~19歳)計203名に対してアンケート調査を行った。調査結果に関しては、総務省の情報通信審議会IoT新時代の未来づくり検討委員会(産業・地域づくりWG)やロボットに関する"Italy-Japan Workshop"にて発表した。

  • デジタルリテラシーに関する国際比較研究:Global Kids Online調査

    2016  

     View Summary

    本研究は、子どもとインターネット利用に関するGlobal kids Online国際プロジェクトに参加し、国際比較からデジタルリテラシーについて考察するものである。このプロジェクトは、英国ロンドンスクール・オブ・エコノミクス大学大学院Sonia Livingstone教授によって、2006年にEU Kids Onlineとして企画され、世界的な関心の高まりから、2015年にGlobal Kids Onlineへと名称が変更され、現在では世界35カ国以上で行われているものである。本調査研究では、スマートフォンやソーシャルメディアに対応したアップデート版の質問項目をすべて日本語に翻訳し、都内の高等学校においてフィールドワークを行った。調査結果に関しては、IAMCR(国際メディアコミュニケーション学会)にて発表した。

  • デジタル時代における「グローバル人材」に関する国際比較研究

    2016  

     View Summary

    現在、急速に進むグローバル化やデジタル革命において、人口減少国家としての日本が存続するために、「グローバル人材」の育成が叫ばれている。人々の移動によって個人化や分散化が進んでいる一方で、インターネットでの結びつきによって、絶え間ないコミュニケーションを通じて、重層的なコミュニケーション空間が形成・再形成されている。本調査研究ではこのようなデジタル世界に生まれ育った15歳から25歳までの若者、300名以上に対して、グローバルリテラシーに関する定量調査を行った。調査結果から、6割以上の若者が「現在世界で起きている紛争や難民問題、環境問題について関心がある。」(60.8%)と答えるなど、グローバルリテラシーに関する高いエンゲージメントが観察された。

  • 子供とインターネットに関する国際共同研究:EU Kids Online への参加

    2015  

     View Summary

    本研究は、世界規模で行われているEU kids Onlineプロジェクトに参加し、子どものインターネット利用を明らかにするものである。このプロジェクトは英国ロンドンスクール・オブ・エコノミクス大学大学院リビングストーン教授によって企画され、世界33カ国の大学関係者が協力し実施されている。調査目的は、インターネット利用によって生じる新たなチャンスとリスクについて国際比較から明らかにし、各国政府やユネスコなどの国際機関に具体的な提言を与えている。本研究では、ソーシャルメディアに対応した質問項目のアップデートに際し、リビングストーン教授に助言を与えるとともに、新しい質問項目の日本語への翻訳とプレフィールドワークを行った。

  • ソーシャルメディアのリテラシーに関する国際比較研究

    2014  

     View Summary

    デジタル時代において、ソーシャルメディアは世界的に重要な役割を果たしている。国境を超えたつながりや社会運動など新たな機会を提供している一方で、ネットいじめや個人情報の流出などリスクも多い。本研究では、若者とソーシャルメディアとの重層的なエンゲージメントから創発する新たな機会とリスクについて多角的に検証するために、定性調査と定量調査のトライアンギュレーション法を採用した。11歳から23歳までの若者に対して、詳細なインタビュー調査に加え、EU Kids Online国際比較調査の調査項目を用いて定量調査を行った。成果を英国LSE大学院にてEU Kids Onlineの研究代表者達に報告した。

  • デジタル時代における若者の『グローバルリテラシー』:グローバル人材の国際比較研究

    2014  

     View Summary

    2020年東京オリンピック開催を受けて、グローバル人材育成が急務とされている。震災からの復興と、新興国の台頭による日本のプレゼンスの低下に危機感を抱いてのことである。本研究は、デジタル化とグローバル化という社会的文脈において、日本の若者のグローバルリテラシーを明らかにし、グローバル人材育成のための具体的な方策を提案することを目的としている。15歳から23歳までの若者に対してグローバル人材に関する詳細なインタビュー調査を行った。本研究成果からオックスフォード大学ケロッグカレッジ副学長クリス・デイヴィス教授とICTを利用したグローバル人材育成に関する新たな共同プロジェクトを立ち上げた。

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Overseas Activities

  • AI(人口知能)が及ぼす社会・文化的影響に関する日米国際比較研究

    2018.09
    -
    2019.08

    米国   コロンビア大学

    米国   ハーバード大学

    英国   ケンブリッジ大学

 

Syllabus

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Committee Memberships

  • 2019
    -
    Now

    AI Impact Alliance  エキスパート・アドバイザー

  • 2018
    -
    Now

    英学術雑誌”Global Media and Communication”(Sage)  インターナショナル・アドバイザリーボード

  • 2016
    -
    Now

    2020東京オリンピック・パラリンピック競技大会組織委員会  テクノロジー諮問委員会委員

  • 2016
    -
    Now

    総務省  情報通信白書アドバイザリーボード

  • 2012
    -
    Now

    米学術雑誌”Television and New Media”(Sage)  編集委員

  • 2017
    -
    2018

    総務省情報通信審議会情報通信政策部会  IoT新時代の未来づくり検討委員会産業・地域づくりWG構成員

  • 2015
    -
    2017

    情報通信学会  編集委員

  • 2015
    -
    2016

    日本マス・コミュニケーション学会  IAMCR担当委員

  • 2013
    -
    2016

    一般社団法人日本民間放送連盟  ラジオメディア再価値化研究グループ委員

  • 2010
    -
    2016

    国際メディア・コミュニケーション学会  オーディエンス研究部門副部門長

  • 2007
    -
    2009

    日本マス・コミュニケーション学会  企画委員

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Social Activities

Media Coverage

  • AI for All

    Internet

    MOOC (Professor Cécile Dejoux at Cnam Paris)   AI for All  

    2020.01

  • Interviews by Stephen Ibaraki

    Internet

    ACM (Association for Computing Machinery)  

    2019.06

  • Global AI Narratives

    Internet

    University of Cambridge  

    2019.06

  • AI・IoT時代の教育

    Newspaper, magazine

    日本経済新聞社   日経ヴェリタス  

    2019.04

  • デジタルウィズダムの時代へ

    LIFE MAKERS  

    2017.05

  • 「マーケティング最先端会議」

    Newspaper, magazine

    宣伝会議   826号  

    2011.12

  • “Cell phone stories writing new chapter in print publishing”

    Internet

    CNN  

    2009.02

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Academic Activities

  • コラム5「人工知能(AI)のもたらす新たなチャンスとリスク -英国ケンブリッジ大学におけるAI研究を通して考えたこと-」

    Academic research

    総務省  

    2019.07
    -