Updated on 2023/02/02

写真a

 
KONO, Wakana
 
Affiliation
Faculty of Education and Integrated Arts and Sciences, School of Education
Job title
Professor

Education

  • 2000.10
    -
    2002.09

    国立ロシア人文大学大学院 歴史人文学部ロシア文学史学科  

  • 1997.04
    -
    2002.09

    The University of Tokyo  

  •  
    -
    2002

    The University of Tokyo   Humanities and Society   European and American Study  

  • 1999.10
    -
    2000.09

    国立ロシア人文大学歴史人文学部ロシア文学史学科  

  • 1995.04
    -
    1997.03

    東京大学 人文社会系研究科   欧米文化研究専攻 スラヴ語スラヴ文学専門分野 修士課程  

  • 1991.04
    -
    1995.03

    Tokyo University of Foreign Studies   Faculty of Foreign Studies  

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Degree

  • The University of Tokyo   MD

  • Russian State University for Humanities   Kandidat

Research Experience

  • 2007.04
    -
    2018.03

    Chiba University   Faculty of Letters

  • 2006.10
    -
    2007.03

    Chiba University   Faculty of Letters, Department of International Linguistic and Cultural Studies

  • 2002.10
    -
    2006.09

    Chiba University   Faculty of Letters, Department of International Linguistic and Cultural Studies

Professional Memberships

  •  
     
     

    JAPAN COMPARATIVE LITERATURE ASSOCIATION

  •  
     
     

    THE ASSOCIATION FOR STUDIES OF CULTURE AND REPRESENTATION

  •  
     
     

    日本ロシア文学会

 

Research Areas

  • European literature

Research Interests

  • ロシア文学 Russian literature ロシア美術 Russian Art ロシア文化 Russian Culture 現代美術 Modern Art 比較文学 Comparative literature 比較文化 Cultural studies 表象

  • Russian literature Russian Art Russian Culture Modern Art Comparative literature Cultural studies

Misc

  • ロシア現代美術におけるフェミニズムとLGBT (SPECIAL FEATURE : GENDER IS OVER!? : 性をめぐるアートと想像力) -- (歴史と理論をより深く知る フェミニズム+クィア・アート史入門 : 1960-2017)

    鴻野 わか菜

    美術手帖 : monthly art magazine   69 ( 1061 ) 110 - 113  2017.11

    CiNii

  • Foreword : KONO Wakana ed "Survival and Sustainability : Contemporary Studies in Humanities 2"

    鴻野 わか菜

    千葉大学大学院人文社会科学研究科研究プロジェクト報告書 = Chiba University Graduate School of Humanities and Social Sciences Research Project Reports   313   1 - 6  2017.02

    CiNii

  • Alexander Ponomarev's Poem "A Sunny Polar Day That Never Ends..." and Antarctic Biennale

    鴻野 わか菜

    千葉大学大学院人文社会科学研究科研究プロジェクト報告書 = Chiba University Graduate School of Humanities and Social Sciences Research Project Reports   313   118 - 127  2017.02

    CiNii

  • Никита Алексеев и Япония

    Алексеев Никита

    千葉大学大学院人文社会科学研究科研究プロジェクト報告書 = Chiba University. Graduate School of Humanities and Social Sciences Research Project Reports   320   30 - 37  2017.02

    CiNii

  • 書評 『チェーホフ : 七分の絶望と三分の希望』著 沼野充義

    鴻野 わか菜

    れにくさ = Реникса : 現代文芸論研究室論集   ( 7 ) 147 - 149  2017

    CiNii

  • Chapter 3 : Translation, Adaptation, Tradition : Interdisciplinary Studies of Cultural Contact and Exchange

    鴻野 わか菜

    千葉大学大学院人文社会科学研究科研究プロジェクト報告書 = Chiba University Graduate School of Humanities and Social Sciences Research Project Reports   299   37 - 55  2016.02

    CiNii

  • NIKlTA ALEXEEV. Table-clothes, Vegetables, Putin's Female Incarnations

    鴻野 わか菜

    千葉大学大学院人文社会科学研究科研究プロジェクト報告書 = Chiba University Graduate School of Humanities and Social Sciences Research Project Reports   304   107 - 109  2016.02

    CiNii

  • The Stairway to the Skies : Tanya BADANINA

    鴻野 わか菜

    千葉大学人文社会科学研究   ( 30 ) 24 - 36  2015.03

     View Summary

    ターニャ・バダニナ(1955年生)は、ドローイング、版画、コラージュ、オブジェ等を制作するロシアの現代美術作家である。拙論では、バダニナの作品で多用される「白」、「記号」、「翼」、「服」、「花」、「円柱」、「階段」等の象徴性と機能を分析した上で、芸術と科学の融合をめざすバダニナの越境的な知のあり方や、「創作活動は祈りに、祈りは創作活動に変容しうる」という芸術観の特性を論じる。また、バダニナが異国での共同アーティスト・イン・レジデンスに長年関心を持ち、その土地の歴史や宗教にインスピレーションを受け、その場所の素材を用いて制作することを好む作家であることをふまえて、「大地の芸術祭 越後妻有トリエンナーレ2015」のためのバダニナの新作プランも取り上げ、彼女の過去の作品と比較しながら、そのコンセプトについて考察する。

    CiNii

  • The Artist of the Earth : Vladimir Nasedkin

    鴻野 わか菜

    千葉大学大学院人文社会科学研究科研究プロジェクト報告書 = Chiba University Graduate School of Humanities and Social Sciences Research Project Reports   289   43 - 54  2015.02

    CiNii

  • イリヤ&エミリア・カバコフ《棚田》と《人生のアーチ》 : トータル・インスタレーションと/としてのパブリック・プロジェクト

    鴻野 わか菜

    NACT review : bulletin of the National Art Center, Tokyo : 国立新美術館研究紀要   ( 2 ) 106 - 119  2015

    CiNii

  • 【RESEARCH NOTE】 Chechen Wars in Contemporary Russian Films

    鴻野 わか菜

    千葉大学比較文化研究   2   111 - 126  2014.07

    CiNii

  • ぼくのファシズム(真理をいくつか) : 『人間主義の反乱』から〔抄訳〕 (特集 ロシア : 帝政からソ連崩壊、そしてウクライナ危機の向こう側) -- (ロシアという問い)

    メドヴェージェフ キリル, 鴻野 わか菜, 古賀 義顕

    現代思想   42 ( 10 ) 224 - 245  2014.07

    CiNii

  • Leonid Tishkov's Symbiotic Utopia : Private Moon, Fantastic Creatures and Homage to Russian Futurists

    鴻野 わか菜

    千葉大学人文社会科学研究   ( 28 ) 205 - 217  2014.03

     View Summary

    ロシア現代美術を代表する作家の一人であり、アーティスト、パフォーマー、詩人、小説家、脚本家、絵本作家、出版家、キュレーターとして多彩な活動を続けるレオニート・チシコフ(Леонид Тишков 1953年生)の作品を解説する。チシコフの創作世界の特徴を、共生のユートピア、「新しい世界」の創出、美術と文学の融合、世界文化への関心という観点から分析する。

    CiNii

  • "Between the Sky and the Earth" Vsevolod Nekrasov's Poems

    ネクラーソフ フセヴォロト, 鴻野 わか菜

    千葉大学人文研究   ( 43 ) 181 - 197  2014

    CiNii

  • Reviews : Ruki Matsumoto Collection : Seeking for Utopia : Russian Avant-garde and Soviet Modernism Seen in Posters

    鴻野 わか菜

    ロシア語ロシア文学研究   ( 46 ) 164 - 170  2014

    CiNii

  • 【RESEARCH NOTE】 Contemporary Russian Poetry: Dmitry Prigov

    鴻野 わか菜

    千葉大学比較文化研究   1   150 - 155  2013.11

    CiNii

  • Русская литература после 1991 : история поэтических вечеров

    鴻野 わか菜

    Slavistika : 東京大学大学院人文社会系研究科スラヴ語スラヴ文学研究室年報   28   267 - 281  2013.03

     View Summary

    研究ノート

    CiNii

  • Крылья Дмитрия Кузьмина: поэтика принятия жизни

    鴻野 わか菜

    Studies on humanities and social sciences of Chiba University   ( 23 ) 1 - 21  2011.09

     View Summary

    В данной статье рассматриваются мировоззрение и основные мотивы поэзии Дмитрия Кузьмина, отраженные в его первом сборнике «Хорошо быть живым. Стихотворения и переводы»( 2008). Впервом разделе данной работы определяются задачи исследования и приводится краткая биографияпоэта. Во втором разделе анализируются особенности «объективизма» у Кузьмина. В сравнении со стихотворениями американского поэта «объективистской» школы Чарльза Резникоффа, оказавшего влияние на Кузьмина, поэзию последнего отличает сильный интерес к индивидуальной человеческой жизни. По словам самого поэта, останавливать неповторимые и выразительные мгновенья абсолютноиндивидуальной жизни – главная тема его творчества. В поэзии Кузьмина метро является важным мотивом, символизирующим этот мир, в котором человек встречается с другими «на мгновенье» и сознает невозможность отождествления с ними. Мотив окна( мотив мельком увиденной комнаты через окно) также служит символом жизни, эфемерной встречи с другими, символом остановленных мгновений. В третьем разделе данной статьи, где рассмотрены стихотворения Кузьмина・・・

    CiNii

  • Non-official art and children's books: Il'ya Kabakov Orbis Pictus

    鴻野 わか菜

    Eurasian studies   ( 39 ) 38 - 43  2008.11

    CiNii

  • Reports of special programs at the annual assembly of JASRLL 2007: Art for survival: contemporary Russian fine art

    鴻野 わか菜

    ロシア語ロシア文学研究   ( 40 ) 117 - 119  2008

    CiNii

  • イリヤ・カバコフのトータル・インスタレーションにおけるリアリティ (第2回スラヴィアーナ・シンポジウム--創作におけるリアリテイ--ロシア・ソビエト文化と現在)

    鴻野 わか菜

    Славиана   ( 21 ) 3 - 13  2006

    CiNii

  • 東欧/ロシア (ようこそ! 絵本の世界へ--《とっておきの一冊》とめぐりあうために……) -- (世界の絵本事情)

    鴻野 わか菜

    別冊国文学   ( 59 ) 70 - 72  2005.12

    CiNii

  • 明日、ロシアで(10)グリーシャ・ブルスキン--「不完了体過去」の芸術

    鴻野 わか菜

    窓   ( 133 ) 30 - 33  2005.10

    CiNii

  • Наука и оккультизм. Глаз, возрождающий мир, в романе 《Москва》 А. Белого (現代文芸研究のフロンティア(7))

    鴻野 わか菜

    「スラブ・ユーラシア学の構築」研究報告集   ( 9 ) 18 - 40  2005.09

    CiNii

  • 展覧会 渦巻くモスクワ--アート・裁判・ビエンナーレ 第1回国際モスクワ現代美術ビエンナーレ

    鴻野 わか菜

    美術手帖   57 ( 864 ) 133 - 137  2005.05

    CiNii

  • 政治とアニメーション『チェブラーシカ』の夢と現実 (特集 動く絵画〈アニメーション〉)

    鴻野 わか菜

    美術手帖   57 ( 862 ) 64 - 67  2005.03

    CiNii

  • 政治とアニメーション 『チェブラーシカ』の夢と現実

    BT美術手帖   56 ( 860 ) 64 - 67  2005

  • ЖИЗНЬ ГОРОДА И ЖИЗНИ ЧЕЛОВЕКА : образ Летнего сада в≪Петербурге≫ А. Белого

    Коно Вакана

    Japanese Slavic and East European studies   25   53 - 70  2005

     View Summary

    In Andrei Bely's "Petersburg" we can see parallelism between the images of Petersburg and the images of the Summer Garden. First, in the novel both toposes are places which belong to Peter the Great. The author emphasizes that Peter the Great loved these two places so much and that he himself drew a rough plan of them. Secondly, both places are full of straight lines, which in "Petersburg" symbolize reason, civilization and cosmos, while the fog and vast spaces of Siberia symbolize nature and chaos. A further example of parallelism may be found in their common motif of "stones bitten and broken by sharp teeth of time". In our view, it is important that the author describes the Summer Garden as a place lying in ruins over and over. It is obvious that the description of the dilapidated Summer Garden, which has strong resemblance with Petersburg in the novel, expresses the author's tragic outlook not only on this town, but also on the world and human future. We should note that in "Petersburg" the Summer Garden and Petersburg represent human destiny. It seems reasonable to suppose that episodes of comical women in the Summer Garden symbolize lost human ideal. In these episodes Bely parodies images of "Eternal Feminine (vechnaya zhenstvennost)" with which he became exceedingly obsessed at one time. For poets of Russian symbolism the ideal of the Eternal Feminine was one of most beautiful and precious beliefs. However, in "Petersburg" Bely changes this image from the sublime to the ridiculous. It is important that the author selects the Summer Garden, when he parodies the ideal of the Eternal Feminine. In European mythology and literature a garden is a place, which is associated with sacred women. Garden is the best image to create a double parody of the Eternal Feminine.

    CiNii

  • Герой и демобилизованный солдат в современных русских фильмах

    Вакана Коно

    The Journal of humanities   ( 34 ) 173 - 190  2005

    CiNii

  • 書評 沼野恭子著『アヴァンギャルドな女たち ロシアの女性文化』五柳書院

    鴻野 わか菜

    ロシア語ロシア文学研究   ( 37 ) 146 - 149  2005

    CiNii

  • 明日、ロシアで(8)テロルとアート

    鴻野 わか菜

    窓   ( 131 ) 24 - 27  2005.01

    CiNii

  • 絵本とプロパガンダ--1920-30年代ソ連の戦争絵本試論 (特集 プロパガンダと文学)

    鴻野 わか菜

    世界文学   ( 100 ) 20 - 30  2004.12

    CiNii

  • 明日、ロシアで(7)孤独に行け--ドミトリー・アヴァリアーニ追悼(後)

    鴻野 わか菜

    窓   ( 130 ) 30 - 33  2004.10

    CiNii

  • エリア別リポート モスクワ (特集 グローバル時代のアートシーンがわかる 世界のアート・パワー!--海外17都市&エリア2000-2004最新リポート)

    鴻野 わか菜

    美術手帖   56 ( 851 ) 96 - 99  2004.07

    CiNii

  • 明日、ロシアで(6)孤独に行け--ドミトリー・アヴァリアーニ追悼(中)

    鴻野 わか菜

    窓   ( 129 ) 38 - 43  2004.07

    CiNii

  • 明日、ロシアで(5)孤独に行け--ドミトリー・アヴァリアーニ追悼(前)

    鴻野 わか菜

    窓   ( 128 ) 34 - 37  2004.04

    CiNii

  • イリヤ&エミリア・カバコフ 私たちの場所はどこ?

    淡交社    2004

  • 幻のロシア絵本 1920-30年代

    淡交社    2004

  • 絵本とプロパガンダ――1920-30年代ソ連の戦争絵本試論

    世界文学第   ( 100 ) 20 - 30  2004

  • Конференция ЯАР 2003 года

    Коио В

    ロシア語ロシア文学研究   ( 36 ) 141 - 141  2004

    CiNii

  • 明日、ロシアで(4)大好きな画廊--モスクワ・現代美術のある場所

    鴻野 わか菜

    窓   ( 127 ) 34 - 37  2003.12

    CiNii

  • 明日、ロシアで(3)象が絵を描く時--コマール&メラミッドの傑作を探して

    鴻野 わか菜

    窓   ( 126 ) 38 - 41  2003.10

    CiNii

  • 明日、ロシアで(2)ロシア<国語教科書>の現在

    鴻野 わか菜

    窓   ( 125 ) 26 - 29  2003.07

    CiNii

  • 明日、ロシアで(1)路上生活者の手記--ロシア、ホームレスの記録

    鴻野 わか菜

    窓   ( 124 ) 22 - 27  2003.04

    CiNii

  • Идиллические мотивы в романе А. Белого<<Серебрянвый голубь>>

    КОНО Вакана

    Slavistika : 東京大学大学院人文社会系研究科スラヴ語スラヴ文学研究室年報   18   53 - 67  2003.03

    CiNii

  • チェーホフと太宰治 日本の『桜の園』論

    スラヴ文化研究   3   58 - 64  2003

  • 『銀の鳩』における理想郷のイメージ

    『スラヴィスチカ No.18』   No.18  2003

  • コマール&メラミッドの傑作を探して

    企画・監修 川村記念美術館(淡交社)    2003

  • アンドレイ・ベールイ『銀の鳩』における<聖域>(2002年度学会報告要旨)

    鴻野 わか菜

    ロシア語ロシア文学研究   ( 35 ) 122 - 122  2003

    CiNii

  • ПРОСТРАНСТВО <<ОПЬЯНЕНИЯ>> В <<СЕРЕБРЯНОМ ГОЛУБЕ>> А. БЕЛОГО

    Коно Вакана

    Japanese Slavic and East European studies   23   83 - 102  2003

     View Summary

    The purpose of this paper is to analyze the topos of &quot;intoxication&quot; in Andrey Bely&#039;s novel The Silver Dove in various contexts, and to understand the themes of the novel in the context of contemporary thought. In the first chapter the subject of our study is the description of the field in The Silver Dove. In the beginning of the novel, the field was &quot;empty&quot;, but when the character of the novel Dar&#039;yal&#039;sky decided to join the sect, the field became &quot;filled with the wine of sunset&quot;. After Dar&#039;yal&#039;sky became aware of the danger posed by the sect and started to have doubts about it, the field became &quot;empty&quot; again. It is clear that in the novel the &quot;wine-sunset&quot; is a metaphor of the dazzling, intoxicating sect (intoxicating not only by wine, which they serve believers, but also by mystic rituals and doctrines). It should be noticed that Bely draws a parallel between the description of the field and the description of Dar&#039;yal&#039;sky&#039;s destiny. It seems reasonable to suppose that Dar&#039;yal&#039;sky&#039;s destiny and tragedy reflect the world in the novel, which is under threat of the terrible sect. Besides, the description of the field can also be considered in the contexts of occult philosophy and of Greek mythology. In the second chapter we study the description of the village pub in the contexts of Russian literature. On one hand, the pub in the novel can be compared to Dostoevsky&#039;s pub, where characters often make a fatal decision. On the other hand, it parallels Aleksander Blok&#039;s bar (for example, the bar in &quot;Neznakomka&quot;) in some respects, especially, since both are spaces, where characters leave the real world and travel to another world with the help of &quot;intoxication&quot;. At the same time, there are distinct differences between the atmospheres of Bely&#039;s vulgar pub and Blok&#039;s urban bar, and between the substances of their &quot;other worlds&quot;. It must be mentioned that the ironical aspects of &quot;intoxication&quot; and terrible substance of the &quot;other world&quot; in The Silver Dove show that Bely had taken a critical stance on &quot;intoxication&quot;, in other words, on the blind belief in religion, sects and &quot;myths&quot;.

    CiNii

  • А. Чехов и О. Дадзай: Я буду писать шедевр-японский ≪Вишневый сад≫

    鴻野 わか菜

    Slavic culture studies   3   58 - 64  2003

    CiNii

  • 絵本画家イリヤ・カバコフ (特集 絵本と美術--童心とアヴァンギャルドのワンダーランド)

    鴻野 わか菜

    美術手帖   54 ( 828 ) 41 - 60  2002.12

    CiNii

  • モスクワ・アート通信(4)バラノフ=ロッシーネ 知られざるアヴァンギャルド画家

    鴻野 わか菜

    窓   ( 122 ) 18 - 21  2002.10

    CiNii

  • モスクワ・アート通信(3)国境に魅せられて--アレクサンドル・ミッタのドラマトゥルギー

    鴻野 わか菜

    窓   ( 121 ) 28 - 31  2002.07

    CiNii

  • モスクワ・アート通信(2)ロシアの梟はヴィーナスの夢をみるか--ロシア美術とフェミニズム

    鴻野 わか菜

    窓   ( 120 ) 29 - 33  2002.04

    CiNii

  • ふれる、ということ--あるいは映像と建築の「蜜月」

    鴻野 わか菜

    早稲田文学 〔第9次〕   27 ( 2 ) 76 - 86  2002.03

    CiNii

  • ロシアの梟はヴィーナスの夢をみるか-ロシア美術とフェミニズム

    窓   ( 120 ) 29 - 33  2002

  • 不思議への扉--イリヤ・カバコフの絵本

    BT美術手帖   54 ( 828 ) 53 - 60  2002

  • 「アンドレイ・ベールイ『銀の鳩』、アレクサンドル・ブローク『運命の歌』の空間構造と人物」(ロシア語)

    学校・大学における文学教育の問題   Vo.2 芸術作品の時空間   135 - 139  2002

  • 美女と野獣 ロシア文化とグローバリズム

    InterCommunication   ( 42 ) 58 - 65  2002

  • Cultural Contexts of <Ships> in Bely's Silver Dove

    Japanese Slavic and East European Studies Vol.22   1-16  2002

  • End of Russia. Theme of Religion in Bely's Ash

    Acta Slavica Iaponica No.19   pp.243-264  2002

  • Narrative in Bely's Silver Dove

    Studies in Slavic Culture No.1   37-50  2002

  • Comparative Studies Bely's Silver Dove and Short Story No.2

    Slaviana No.17   45懼_50  2002

  • Images of Forest in Bely's Silver Dove

    Russian and Russian Literature   67-73  2002

  • Studies in Bely's Silver Dove and Blok's Song of Destiny

    Time and Space in Literature Vo.2   pp.135-139  2002

  • ベールイ『銀の鳩』のロシア的空間 : 20世紀初頭ロシア文学の「新民族主義」のコンテクスト

    掲載誌『ロシア語ロシア文学研究第34号』 日本ロシア文学会   67-73頁  2002

  • 『銀の鳩』における酩酊の空間

    『Japanese Slavic and East European Studies Vol.23』   pp.83-102  2002

  • アンドレイ・ベールイ『銀の鳩』、アレクサンドル・ブローク『運命の歌』の空間構造と人物

    学校・大学における文学教育の問題 Vo.2 芸術作品の時空間   pp.135-139  2002

  • ベールイ『銀の鳩』における舟のイメージの文化的背景

    『Japanese Slavic and East European Studies Vol.22』   pp.1-16  2002

  • КУЛЬТУРНЫЙ КОНТЕКСТ ОЪРАЗА КОРАЪРЯ В ≪ СЕРЕЪРЯНОМ ГОЛУЪЕ ≫ А. ЪЕЛОГО^1

    Kono Wakana

    Japanese Slavic and East European studies   22   1 - 16, 157-158  2002

     View Summary

    The purpose of this paper is to analyze cultural contexts of `ships&#039; in A. Bely&#039;s novel The Silver Dove (1910). The description of ships, which are important elements of the story, should be considered in various contexts. For example, it is clear that Kudeyarov&#039;s ship is somewhat similar to the &quot;magic ship&quot; in Russian folk stories. We should notice that when Kudeyarov talks about building of his sect&#039;s ship, he uses onomatopoeia `tyap-lyap&#039;, which is a conventional phrase in folk stories about wizard&#039;s ship. It is a one of many indications that the leader of the &quot;doves&quot; sect, Kudeyarov is a wizard, too. At the same time there is a distinct analogy with a ship of a Russian sect that really existed. Not. only Kudeyarov but also believers of `khlystovts&#039; called their religious community a `ship&#039;. It must be mentioned that besides Kudeyarov&#039;s ship, there is another important image of ship in the novel. When the character of the novel Dar&#039;yal&#039;sky decided to desert his fiancee Katya and join the sect, he felt that Katya&#039;s country estate had flown away just like a `ship&#039;. Dar&#039;yal&#039;sky was searching for new salvation and the sect as well as Katya&#039;s love had the same significance for him. The connection between the search for salvation-love and the ship clearly reminds us of Wagner&#039;s ghost-ship. It seems reasonable to suppose that Dar&#039;yal&#039;sky can therefore be understood as the Flying Dutchman (the legacy of the Hying Dutchman is clearly seen in Petersburg (1913-14)). In addition to this, to better understand the image of ship in The Silver Dove, a comparison with the ship in Gold in Azure (1904) may be helpful. In Gold in Azure Bely wrote many poems about `Argonauts&#039; ship&#039; in Greek mythology, which symbolizes happiness, harmony of life and salvation. The ironical aspects of the sect ship and of Flying Dutchman&#039;s ship in The Silver Dove show that Bely gave up the cult of `Argonaut&#039;s ship&#039; and lost all hope of his younger days.

    CiNii

  • 美女と野獣--ロシア文化とグローバリズム (特集 グローバリゼーションとメディア・カルチャー)

    鴻野 わか菜

    インタ-コミュニケ-ション   11 ( 4 ) 58 - 65  2002

    CiNii

  • Парад и белье: "ностальгия" в современной русской культуре

    鴻野 わか菜

    Slavic culture studies   2   26 - 31  2002

    CiNii

  • モスクワ・アート通信(1)海を渡る蝶--世界文学としてのHaiku

    鴻野 わか菜

    窓   ( 119 ) 18 - 21  2001.12

    CiNii

  • 現代ロシア文化におけるノスタルジー 下着とパレード (特集 北緯R度の文学)

    鴻野 わか菜

    早稲田文学 〔第9次〕   26 ( 5 ) 51 - 59  2001.09

    CiNii

  • <Wine> in Bely's Silver Dove

    Wine in Literature    2001

  • Objects in Kabakov's works

    20 century. Person. Objects    2001

  • ベールイ『銀の鳩』のセクトの酩酊

    文学における酒    2001

  • 記憶の詩学 カバコフのインスタレーションにおける<物>

    20世紀 時代・人・物    2001

  • 「ベールイ『銀の鳩』における舟のイメージの文化的背景」(ロシア語)

    Japanese Slavic and East European Studies   22   1 - 16  2001

  • 下着とパレード 現代ロシア文化におけるノスタルジー

    早稲田文学   ( 3月号 ) 76 - 86  2001

  • <Wine> in Bely's Silver Dove

    Wine in Literature    2001

  • Objects in Kabakov's works

    20 century. Person. Objects    2001

  • 灼熱と覚醒のナラティブ--アンドレイ・ベールイ『銀の鳩』論

    鴻野 わか菜

    スラヴ文化研究   1   37 - 50  2001

    CiNii

  • 「記憶」の森のカードたち--ロシア文学・美術案内 (特集 日露関係が動く) -- (現代ロシア文化への誘い)

    鴻野 わか菜

    外交フォーラム   13 ( 13 ) 66 - 67  2000.12

    CiNii

  • ユートピアの後に芸術は可能か? : 国際シンポジウムの記録 1999年10月16日、於東京大学

    鴻野 わか菜

    Slavistika : 東京大学大学院人文社会系研究科スラヴ語スラヴ文学研究室年報   15   240 - 252  2000.08

     View Summary

    研究室だより

    CiNii

  • ふれる、ということ あるいは映像と建築の「蜜月」

    早稲田文学   ( 9月号 ) 51 - 59  2000

  • 「記憶の詩学 カバコフのインスタレーションにおける<物>」(ロシア語)

    20世紀 時代・人・物     67 - 73  2000

  • 天使の記録 イリヤ・カバコフ『10のアルバム』

    多分野交流論集 とどまる力と越え行く流れ 文化の境界と交通 pp.245-260     245 - 260  2000

  • イリヤ・カバコフ : <記憶>の物語

    鴻野 わか菜

    ロシア語ロシア文学研究   ( 32 ) 215 - 216  2000

    CiNii

  • ЧЕРЕЗ<<ОГОНЬ>> : САМОСОЗНАНИЕ ПОЗТА ВАЛЕРИЯ БРЮСОВА

    鴻野 わか菜

    Slavistika : 東京大学大学院人文社会系研究科スラヴ語スラヴ文学研究室年報   14   38 - 51  1999.03

    CiNii

  • Image of Poet in Bryusov懼_ works

    Slavistica No.14   38-51  1999

  • ロシアのジャポニスム

    Молодяков Василий, 鴻野 わか菜

    窓   ( 106 ) 6 - 9  1998.09

    CiNii

  • 喜多川歌麿筆 芥川図

    Shishkina Galina, 鴻野 わか菜

    國華   ( 1229 ) 13,47 - 49  1998.03

    CiNii

  • Paintings in Bely's Petersburg

    Russian and Russian Literature   17-31  1998

  • ЛЕЙТМОТИВ <<КОНЦА>> КАК ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ ПРИЕМ В РОМАНЕ А. БЕЛОГО <<ПЕТЕРБУРГ>>

    КООНО Уакана

    ロシア語ロシア文学研究   ( 30 ) 17 - 31  1998

     View Summary

    В этой статье я анализирую текст романа А. Белого &lt;&lt;ПеТербург&gt;&gt; с точки зрения символики картин, развешенных в доме Аблеуховых. Картины содержат намек не только на концовку романа, но и на мотивирвку поступков действующих лиц. Более того, картины помогают понять самобытность мировоззрения писателя. Во-первых, помпейские фрески в доме Аблеуховых ─ одна из метафор взрыва, &lt;&lt;конца&gt;&gt;. Руины Помпеи, раскопанные в 1748 г., долгое время вызывали вдохновение у европейских писаелей и художников. И в России в 1833 г. К. Брюлловым была написана замечательная картина &lt;&lt;Последний день Помпеи&gt;&gt;, которая сыграла большую роль в создании мифа о гибеле Петербурга. Впервые помпейские фрески появляются в романе в эпизоде, связанном с передачей террористом Александром Дудкиным банки Николаю Аблеухову, не подозревавшему, что в ней находися бомба. Вернувшийя в зо время домой отец Николая ─ Аполлон Аблеухов невзнауай бросает взгляд на помпейские фрески, словно угадав, что дом может быть разрушен взрывом. В случайном взгляде Аполлона на фрески раскрывается неоднозначность его поведения, которым Белый хотел выразить свое переживание эсхатологии. В этом эпизоде возникает связь между будущим и настоящим. Переживание двух мигов в одно и то же время являют Белому вечность и сущность чувства эсхатологии. Во-вторых, следует сказать и о копии картины Давида &lt;&lt;Distribution des aigles par Napoleon premier&gt;&gt;. Сначала на этой картине была изображена Жозефина, но после развода с ней Наполеона и его женитьбы на доери австрийского императора художник убрал с картины фигуру Жозефины. Впервые об этой картине заходит речь в отсутствие жены Аполлона. Таким образом, для Белого главная идея этой картины заключается именно в символическом отсутствии женщины, что, в свою очередь, связано и с идеей Соловьева об утрате &lt;&lt;вечной женственности&gt;&gt;. Эта художественная деталь используется писателем дла усиления лейтмотива всеобщего &lt;&lt;конца&gt;&gt;. Кроме того, в сопоставлении Наполеона и Аполлона можно видеть скрытую в характере Аполлона двойственность: сверхчеловеческую силу и человеческую слабость. В этой двойственности можно видеть и борьбу между хаосом и космосом. Именно в столкновении хаоса и космоса заключается самый значительный

    CiNii

  • S.G.セミュ-ノヴァ,A.G.ガ-チェヴァ編著『ロシアの宇宙精神』

    鴻野 わか菜

    化学史研究   24 ( 1 ) 65 - 66  1997.05

    CiNii

  • Geometric Symbols in Bely's Petersburg

    Slaviana No.12   57-80  1997

  • Petersburg in Bely's Petersburg

    Slaviana No.12   26-56  1997

  • 玉葱とキャベツ : ロシア文化における二つのパラダイム (〈ロシア特集〉 20世紀末ロシアから何が見えてくるか?)

    ゲニス アレクサンドル, 鴻野 わか菜

    総合文化研究   1   69 - 80  1997

    CiNii

  • Geometric Symbols in Bely's Petersburg

     

  • Petersburg in Bely's Petersburg

     

  • Paintings in Bely's Petersburg

     

  • Image of Poet in Bryusov懼_ works

     

  • Cultural Contexts of <Ships> in Bely's Silver Dove

     

  • End of Russia. Theme of Religion in Bely's Ash

     

  • Narrative in Bely's Silver Dove

     

  • Comparative Studies Bely's Silver Dove and Short Story No.2

     

  • Images of Forest in Bely's Silver Dove

     

  • Studies in Bely's Silver Dove and Blok's Song of Destiny

     

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Awards

  • Award of Japanse Society of Russian Studies

    1997  

  • 日本ロシア文学会学会奨励賞

    1997  

  • Award of Japanse Society of Russian Studies

    1997  

Research Projects

  • Russian Symbolism Art

    Project Year :

    1997
    -
     
     

  • ロシア20世紀初頭美術・文化

    Project Year :

    1997
    -
     
     

Specific Research

  • アートプロジェクトの現在

    2021  

     View Summary

    イリヤ・カバコフを中心とするロシア東欧のアーティストの作品について調査を進め、その成果を、鴻野わか菜編著『カバコフの夢』(現代企画室、2021年8月)全76ページとして発表した。また、美術と文学の接点について、鴻野わか菜「ロシア文学」『文藝年鑑2021』(日本文藝家協会、2021年6月)80 – 82頁、鴻野わか菜「ロシア歌曲を読むIX アレクサンドル・ブローク「ガマユーン 予言の鳥」『日本アレンスキー協会会報』21号(日本アレンスキー協会、2021年8月)4- 5頁等にまとめた。

  • アートプロジェクトにおける芸術と空間

    2020  

     View Summary

    I.ユダヤ系ロシア人アーティスト、イリヤ・カバコフの作品を調査し、《プロジェクト宮殿》や《作家のライブラリー》等の作品を用いて、いかにカバコフのアーカイブを構築、設置するかという課題について、作家と協議し、国際共同研究を行った。II. ロシア現代アートにおける宇宙のテーマについての研究をさらに展開し、学会発表をふまえてレオニート・チシコフの作品における宇宙性、ロシア宇宙主義との関わり等についての論文を執筆した。III. パンデミックの時代のロシア現代アートについて作家やキュレーターに聞き取りを行い、論考にまとめた。

  • 国際芸術祭における芸術と空間

    2019  

     View Summary

    瀬戸内国際芸術祭を中心にフィールドワークを行い、ロシアのアーティスト、レオニート・チシコフの作品を現地で調査した他、チシコフと共同討議を行い、現地では作家と共にロシア美術と絵本をめぐるワークショップを開催した。また、近年日本の芸術祭に参加したロシアのアーティスト、アレクサンドル・ポノマリョフ、レオニート・チシコフ、ウラジーミル・ナセトキン、ターニャ・バダニナ、アリョーナ・イワノワ=ヨハンソン、ニキータ、アレクセーエフらの作品における宇宙、大きな世界のモチーフ、日本文化とのつながりを研究し、その成果を市原湖畔美術館で展覧会として発表すると共に、共著にまとめた。

  • アートプロジェクトの成立と変容に関する国際比較研究

    2018  

     View Summary

    アート・プロジェクトの内容、目的、意義について、国内外の多数の事例を文献とフィールドワークを通じて比較検討し、アートプロジェクトの変容と今後の可能性を文化史的な視点から明らかにすることを目的とする研究を行った。 2018年7-8月には、「大地の芸術祭 越後妻有アートトリエンナーレ2018」において南極ビエンナーレ展示の参加作家(アレクサンドル・ポノマリョフ、アリョーナ・イワノワ=ヨガンソン、アレクセイ・コズィリら)と共同討議を行い、同芸術祭の国際シンポジウム「南極の人文学的諸問題」(2018年7月30日、奴奈川キャンパス)で司会進行を務め、参加作家らと共に共同研究の成果を発表した。

 

Syllabus

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