Education Background
-
2006.04-2009.03
Waseda University Graduate School of Japanese Applied Linguistics
-
2003.04-2006.03
Waseda University Graduate School of Japanese Applied Linguistics
-
2004
The University of Queensland Study Abroad Program
Details of a Researcher
Updated on 2025/11/20
Waseda University Graduate School of Japanese Applied Linguistics
Waseda University Graduate School of Japanese Applied Linguistics
The University of Queensland Study Abroad Program
大学教育学会
言語文化教育研究学会
The Society for Teaching Japanese as a Foreign Langua
Languages education for children, language education policy, Australian multiculturalism, Teachers' development, academic writing
Waseda University Teaching Award
2021.09 Waseda University
Winner: Ota, Yuko
"Parenting in Mobility": Focusing on "Mobility", "Language", "Otherness", and Mediation
OTA, Yuko
Waseda Studies in Japanese Language Education ( 36 ) 63 - 82 2024.06
"Language practices" and meanings of a "Child Crossing Borders" grown up and raising children in plurilingual contexts: What has been inherited and what has changed across generations
OTA, Yuko
( 13 ) 4 - 37 2022.11 [Refereed]
OTA Yuko, KANI Ayumi, HISAMOTO Shumpei
Studies of Language and Cultural Education 12 ( 0 ) 42 - 87 2014 [Refereed]
Authorship:Lead author
ライティング・センターにおける新人チューターの課題—新人研修ワークシートの内容分析
太田裕子, ドイル綾子, 坂本麻裕子, 佐渡島紗織
アカデミック・ジャパニーズ・ジャーナル 5 1 - 10 2013.06
Authorship:Lead author
幼少期より日本で成長した高校生が語る記憶,ことば,自分
太田裕子
川上郁雄(編)『「移動する子ども」という記憶と力—ことばとアイデンティティ—』くろしお出版 168 - 193 2013.03
自立した書き手を育成するライティング・センターのチューター研修とチューターの意識—早稲田大学における実践事例とPAC分析—
太田裕子, 佐渡島紗織
Waseda Global Forum(早稲田大学国際教養学部紀要) 9 ( 9 ) 237 - 277 2013.03 [Refereed]
「移動する子ども」は他者との関わりの中でことばとアイデンティティをどのように形成しているか—幼少期より日本で成長したある高校生の事例から—
太田裕子
ジャーナル「移動する子どもたち」— ことばの教育を創発する 3 25 - 48 2012.05 [Refereed]
早稲田大学における学術的文章作成授業の成果―大学院生が個別指導するeラーニング初年次授業
佐渡島紗織, 冨永敦子, 太田裕子, 齋藤綾子, 宮本明子
大学教育学会 34 119 - 126 2012 [Refereed]
大学初年次日本語アカデミック・ライティング授業における帰国生と留学生の文章力—初回課題と最終回課題の文章評価調査から—
太田裕子, 佐渡島紗織, 冨永敦子, 齋藤綾子
Waseda Global Forum 8 ( 8 ) 337 - 375 2012 [Refereed]
家族が語る「移動する子ども」のことばの発達過程—幼少期より日本で成長した中学生のライフストーリー—
太田裕子
ジャーナル「移動する子どもたち」—ことばの教育を創発する— ( 2 ) 1 - 25 2011.06 [Refereed]
「移動する子どもたち」は大学で日本語をどのように学んでいるのか —複数言語環境で成長した留学生・大学生の日本語ライフストーリーをもとに—
川上郁雄, 尾関史, 太田裕子
早稲田教育評論 25 ( 1 ) 57 - 69 2011.03
日本語母語話者が日本語で英語文章を検討するセッションの有効性—書き手を育てるライティング・センターでの対話—
佐渡島紗織, 志村美加, 太田裕子
Waseda Global Forum ( 5 ) 57 - 71 2009.03 [Refereed]
日本語教師の意味世界と実践の関係性に関する研究—オーストラリア初等中等教育機関の教師が語るライフストーリー分析をもとに—
太田裕子
早稲田大学大学院日本語教育研究科博士論文 2009.03 [Refereed]
日本語教師の学びを考える—オーストラリアの高校教師のライフストーリーから—
太田裕子
川上郁雄編『海の向こうの「移動する子どもたち」と日本語教育—動態性の年少者日本語教育学—』 198 - 220 2009
多文化社会に生きる子どもへの「異文化間言語学習」の意味—オーストラリアにおける「内容」をめぐる議論から—
太田裕子
早稲田日本語教育学 ( 1 ) 81 - 93 2007.09 [Refereed]
オーストラリアにおけるLOTE教育の方向性—「異文化間言語学習」が言語教育政策に取り入れられた意味—
太田裕子
言語政策 ( 3 ) 19 - 39 2007.03
理論と実践における「異文化間言語学習」の問題—オーストラリアにおける年少者日本語教育の事例から—」
太田裕子
Web版リテラシーズ 3 ( 1 ) 65 - 78 2006.06 [Refereed]
多文化社会における年少者日本語教育の意義と実際—クィーンズランド州をケーススタディに—
太田裕子
早稲田大学大学院日本語教育研究科 修士論文 2006.03
JSL生徒の多様なリテラシーと日本語能力をどう捉えるか
太田裕子
川上郁雄編『「移動する子どもたち」と日本語教育—日本語を母語としない子どもへのことばの教育を考える』 142 - 160 2006
The gaps between the syllabus and the classrooms: Critical analysis of Queensland Japanese syllabus
Yuko Yamada
In Yamanashi, J. & Milojevic, I. (Eds.) Researching identity, diversity and education: Surpassing the norm 157 - 167 2005
課題に応える卒論に活かせる 大学生のためのレポートの書き方
佐渡島紗織, 坂本麻裕子, 中島宏治, 太田裕子( Part: Joint author)
ナツメ社 2022.08 ISBN: 9784816372315
はじめて「質的研究」を「書く」あなたへ―研究計画から論文作成まで―
太田 裕子( Part: Sole author)
東京図書 2019.09 ISBN: 9784489023200
キャリアデザインのための自己表現―過去・現在・未来を結ぶバイオグラフィ――
細川英雄, 太田裕子編著
東京図書 2017.09 ISBN: 9784489022739
公共日本語教育学―社会をつくる日本語教育―
川上郁雄編, 太田裕子
くろしお出版 2017.05 ISBN: 9784874247334
日本語教育のための質的研究 入門―学習・教師・教室をいかに描くか―
舘岡洋子編, 太田裕子
ココ出版 2015.10 ISBN: 9784904595688
日本語を学ぶ/複言語で育つ―子どものことばを考えるワークブック
川上郁雄, 尾関史, 太田裕子( Part: Joint author)
くろしお出版 2014.10
文章チュータリングの理念と実践—早稲田大学ライティング・センターでの取り組み—
佐渡島紗織, 太田裕子編
ひつじ書房 2013.03 ISBN: 9784894766488
日本語教師の「意味世界」—オーストラリアの子どもに教える教師たちのライフストーリー—
太田裕子
ココ出版 2010.09 ISBN: 9784904595084
大学生と創る子どものための複言語複文化教材―全学オープン科目の実践報告
太田裕子
日本語教育学会2025年度春季大会
Presentation date: 2025.05
子どものためのTranslanguaging授業案と複言語複文化教材の試作―大学生、大学院生と創る全学オープン科目の実践報告―
太田裕子, 小林京香, 滕越, 松平のどか, 宮内しおん
言語学フェス2025
Presentation date: 2025.02
パネルセッション「「移動する子ども」学からケイショウゴ教育を考える」、うち②「「移動」の中での子育て ―言語、教育、人生の意味の再構築―」
川上郁雄, 太田裕子, 中野千野, 大山美佳
JSAAシドニー大会
Presentation date: 2023.09
オーストラリアの言語教育政策の変遷から見る「日本語教育推進法」の成果と課題
太田裕子 [Invited]
日本国際教育学会第33回研究大会
Presentation date: 2022.10
「移動する子ども」の多様な個性が尊重される教育環境づくり―日本のシュタイナ―学校教師の意識と教育実践からの示唆
太田裕子
日本教育学会第81回大会
Presentation date: 2022.08
Educational environment that enhance high self esteem of "Children Crossing Boarders": A case of Waldorf school
Ota, Yuko
Presentation date: 2021.10
書くことを学び指導する経験の意味—大学院生のライフストーリー—
太田裕子
言語文化教育研究学会 第2回研究集会 in 金沢
Presentation date: 2015.06
チューター史作成を用いた振り返りの有効性
可児愛美, 久本峻平, 太田裕子
The Sixth Symposium on Writing Centers in Asia
Presentation date: 2014.03
ライティング・センターで文章作成支援を行うチューターの意識—ベテランと新人の比較—
太田裕子, 佐渡島紗織
大学教育学会 第35回(2013年)大会
Presentation date: 2013.06
英語チューターはセッション中何に意識を向けているか—母語が異なる三名のPAC分析—
太田裕子
The Fifth Symposium on Writing Centers in Asia
Presentation date: 2013.04
eラーニングと指導員フィードバックによる学術的文章作成授業の効果測定
冨永敦子, 齋藤綾子, 宮本明子, 内田夕津, 太田裕子, 佐渡島紗織
大学教育学会第33回大会
Presentation date: 2011.06
支援者が子どもに付与する「アイデンティティ」と日本語教育実践の関係—ある中学生に対する支援者4名の実践報告メールから—
太田裕子, 田邊裕理
国際研究集会 言語教育とアイデンティティ形成—ことばの学びの連携と再編
Presentation date: 2011.03
複数言語環境で成長した留学生・大学生はどのように日本語を学習しているのか—『移動する子ども』の視点から大学生の日本語教育を問い直す—
川上郁雄, 尾関史, 太田裕子
ICJLE2010年世界日本語教育大会(台湾)
Presentation date: 2010.07
日本語教師の意味世界とその形成過程—ある教師のライフストーリーにみるオーストラリアの社会的政治的文脈
太田裕子
オーストラリア学会関東例会
Presentation date: 2010.03
オーストラリアにおける年少者日本語教育の理想・現実・戦略—初等中等教育機関の日本語教師の語りから—
太田裕子
日本語教育学会2008年春季大会
Presentation date: 2008.05
A Bilingual Writing Center at a Japanese University
Sadoshima, Saori, Shimura, Mika, Ota, Yuko
Symposium Session at Annual Meeting of TESOL NY, April 4.
Presentation date: 2008.04
オーストラリア日本語教師の言語教育観の形成と変容
太田裕子
早稲田大学日本語教育学会2007年秋季大会
Presentation date: 2007.10
年少者日本語教育のシラバスとその実践—オーストラリア クィーンズランド州をケーススタディとして—
太田裕子
日本語教育学会2006年秋季大会
Presentation date: 2006.10
児童・生徒のリテラシーを引き出し、関連付け、伸張する年少者日本語教育
山田裕子
国際研究集会「ことば・文化・社会の言語教育」
Presentation date: 2005.09
Between the syllabus and classrooms – Critical analysis of Queensland LOTE syllabus
the 14th Biennial Conference of the Japanese Studies Association of Australia
Presentation date: 2005.07
政策と教室の間にあるもの−クィーンズランド州日本語シラバスの批判的研究
山田裕子
早稲田大学日本語教育学会2005年春季大会
Presentation date: 2005.03
海外の年少者に対する言語文化教育とは−クィーンズランド州日本語シラバスとその実践研究から−
山田裕子
年少者日本語教育学を考える会 第2回研究集会
Presentation date: 2005.02
外国語としての年少者日本語教育で何を目指すか—オーストラリアの最近の言語政策と教室実践の検討から—
山田裕子
年少者日本語教育学を考える会 第4回研究集会
Presentation date: 2005.02
Critical policy analysis on Australian “multiculturalism” in LOTE education
Yamada, Yuko
School of Education 10th postgraduate conference: Get Wise! Surpassing the Norm, at the University of Queensland
Presentation date: 2004.10
シュタイナー学校でのホリスティックな言語教育-「移動する子ども」に焦点を当てて
日本学術振興会 科学研究費助成事業
Project Year :
太田裕子
大学における複言語リテラシー授業と継承語文章教材開発の連携
早稲田大学
Project Year :
Education that support language and identity development of "Children Crossing Boarders": Case study of Waldorf schools
Waseda University
Project Year :
Ota, Yuko
Development of postgraduate tutors' practice and awareness of academic writing tutoring
Japan Society for the Promotion of Science Grants-in-Aid for Scientific Research
Project Year :
Ota Yuko, SADOSHIMA Saori, SAKAMOTO Mayuko, ONO Masumi, DOYLE Ayako, BOYD J. Patrick, TOMINAGA Atsuko, SAWA Masaki
Assessing the effectiveness of the feedback given to students who took an Academic Writing Course at a University
Japan Society for the Promotion of Science Grants-in-Aid for Scientific Research
Project Year :
SADOSHIMA Saori, OTA Yuko, TOMINAGA Atsuko, DYLE Ayako
Study on consciousness of plurilingal competence of Japanese adolescents growing up overseas and development of their language pedagogy.
Japan Society for the Promotion of Science Grants-in-Aid for Scientific Research
Project Year :
KAWAKAMI Ikuo, OZEKI Fumi, OOTA Yuko
Practice and policy of Japanese as a second language education for junior high school and high school students
Japan Society for the Promotion of Science Grants-in-Aid for Scientific Research
Project Year :
OTA Yuko
「日本語教師の意味世界と実践の関係性−オーストラリア初等中等教育機関の教師が語るライフストーリーをもとに」
豪日交流基金 サー・ニール・カリー奨学金プログラム
Project Year :
オーストラリアの言語教育政策、理論、実践に対する言語教育者の視座
豪日交流基金 サー・ニール・カリー奨学金
Project Year :
日本国外にいる日本語バイリンガル若年層の複数言語能力、言語観に関する質的調査
科学研究費助成事業(早稲田大学) 科学研究費助成事業(萌芽研究)
大学学術的文章作成授業履修者の文章作成力向上と付与されたコメントの関連
科学研究費助成事業(早稲田大学) 科学研究費助成事業(基盤研究(C))
Faculty of Science and Engineering School of Fundamental Science and Engineering
対話による学びを深める学習環境デザイン―書き手と文章指導者双方に注目して―
2016 嶼田大海