Updated on 2022/05/26

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INOUE, Tatsuhiko
 
Affiliation
Faculty of Commerce, School of Commerce
Job title
Professor

Concurrent Post

  • Affiliated organization   Global Education Center

  • Faculty of Commerce   Graduate School of Commerce

Research Institute

  • 2019
    -
     

    産業経営研究所   兼任研究所員

Education

  •  
    -
    1997

    KOBE University   Graduate School of Business Administration  

  •  
    -
    1992

    YOKOHAMA NATIONAL University   Faculty of Management   Accounting  

Degree

  • 神戸大学   博士(経営学)

  • Ph.D. in Business Administration

Research Experience

  •  
     
     

    広島大学大学院社会科学研究科(マネジメント専攻)助教授

  •  
     
     

    Waseda University   School of Commerce

  •  
     
     

    Hiroshima University   Graduate School of Social Sciences

  •  
     
     

    Osaka University of Economics   Faculty of Business Administration

  •  
     
     

    Surugadai University   Faculty of Economics

Professional Memberships

  •  
     
     

    日本ベンチャー学会

  •  
     
     

    Japan Society for Management Information

  •  
     
     

    日本経営学会

  •  
     
     

    Organization Science

  •  
     
     

    Academy of Management

 

Research Areas

  • Business administration

  • Sociology

Research Interests

  • Business Model, entrepreneurship, competitive strategy

Papers

  • ビジネスモデルで読み解く経営学

    井上達彦

    日本経営学会誌   ( 46 ) 21 - 31  2021

  • 重層的なインタラクションによるプラットフォームの拡張

    鄭雅方, 井上達彦

    早稲田商学   458   1 - 20  2020

    Authorship:Last author

  • 事業創造はアートかサイエンスか

    井上達彦

    一橋ビジネスレビュー   66 ( 1 ) 176 - 190  2018

  • 肝心なものは描かない

    井上達彦

    一橋ビジネスレビュー   65 ( 4 ) 172-184  2018

  • 大きな飛躍をもたらす着実なサイクル

    井上達彦

    一橋ビジネスレビュー   65 ( 3 ) 144 - 160  2017

  • 美しい経験価値を生み出す

    井上達彦

    一橋ビジネスレビュー   65 ( 2 )  2017

  • ビジネスの当たり前を疑う

    井上達彦

    一橋ビジネスレビュー   65 ( 1 ) 102 - 118  2017

  • 反面教師からの良い学び

    井上達彦

    一橋ビジネスレビュー   64 ( 4 ) 142 - 157  2017

  • 良い模倣と悪い模倣

    井上達彦

    一橋ビジネスレビュー   64 ( 3 ) 110 - 123  2016

  • ビジネスモデルとは何か

    井上達彦

    一橋ビジネスレビュー   64 ( 2 ) 124 - 140  2016

  • 「日本企業のイモベーション」

    井上達彦, オーデッド・シェンカー

    オーデッド・シェンカー著、井上達彦監訳『コピーキャットー模倣者こそがイノベーションを起こす』東洋経済新報社所収、特別寄稿論文    2013.02

  • 「ビジネスモデル発想の仕組み構築」

    井上達彦

    『日本情報経営学会』   Vol.33, No.2, pp.4-13.   4 - 13  2012.11

  • 「イノベーション創出に向けた『縁結び』と『絆の深化』:音楽産業の価値創造ネットワーク」

    井上達彦, 永山晋

    『RIETIディスカッションペーパー』(経済産業研究所)   12-J-035, pp.1-60   1 - 60  2012.11

  • 「イノベーションは模倣から生まれる」

    井上達彦

    『DIAMONDハーバードビジネスレビュー』    2012.08

  • “Strategic Types and Performance of Niche-Firms within Business Ecosystems: A Study of the Japanese Video Game Industry,”

    Inoue, Tatsuhiko, Nagayama, Susumu

    Waseda Business & Economics Studies   Vol.47   1 - 17  2012.03

  • 「ビジネス・エコシステムにおけるニッチの行動とハブの戦略—家庭用ゲーム業界における複眼的分析」

    井上達彦, 真木圭亮, 永山晋

    『組織科学』   第44巻4号   67 - 82  2011.06  [Refereed]

  • 顧客コミュニティにおける社会関係しほんの構築—浦和レッズの公式サポーターズ・クラブの組織化原理—

    井上達彦

    早稲田商学   ( 416 ) 1 - 48  2008.06

  • ビジネスシステムの新しい視点

    井上達彦

    早稲田商学   ( 415 )  2008.03

  • 事業システムのP-VAR分析—不完備な収益原理を超えて—

    井上達彦

    早稲田大学大学院商学研究科紀要   ( 62 ) 1 - 20  2006.03

  • 「EDIインターフェイスと企業間取引形態の相互依存性」『組織科学』

    井上達彦

    『組織科学』   36巻 ( 3号 )  2003  [Refereed]

  • 「情報化と企業間取引モードの変化」

    井上達彦

    『経営情報学会』   11巻 ( 2号 )  2002

  • スピードアップとアンチ・スピードアップの戦略的統合に向けて-(株)ワールドにおける情報化と製品開発システムの革新-

    井上達彦

    国民経済雑誌   184 ( 1 ) 35 - 52  2001.07

  • Paradoxies of Inforation Revolution: A case study of Seven-Eleven Japan

    Tatsuhiko INOUE

    Monograph, Graduate School of Business Administration KOBE University   ( 9504 )

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Books and Other Publications

  • 世界最速ビジネスモデル : 中国スタートアップ図鑑

    井上, 達彦, 鄭, 雅方

    日経BP,日経BPマーケティング (発売)  2021.05 ISBN: 9784296000135

  • ビジュアルビジネスモデルがわかる

    井上, 達彦

    日経BP日本経済新聞出版本部,日経BPマーケティング (発売)  2021.04 ISBN: 9784532119430

  • 経営戦略

    井上, 達彦, 中川, 功一, 川瀬, 真紀

    中央経済社,中央経済グループパブリッシング (発売)  2020.01 ISBN: 9784502325014

  • ゼロからつくるビジネスモデル

    井上, 達彦

    東洋経済新報社  2019.12 ISBN: 9784492534175

  • 模倣の経営学 : 実践プログラム版 : New combinations : 模倣を創造に変えるイノベーションの王道

    井上, 達彦

    日経BP社,日経BPマーケティング (発売)  2017.03 ISBN: 9784822255084

  • ブラックスワンの経営学 : 通説をくつがえした世界最優秀ケーススタディ

    井上, 達彦

    日経BP社,日経BPマーケティング (発売)  2014.07 ISBN: 9784822250294

  • コピーキャットー模倣者こそがイノベーションを引き起こす

    オーデッド・シェンカー, 井上達彦, 遠藤真美

    東洋経済新報社  2013.02

  • 模倣の経営学ー偉大なる会社はマネから生まれる

    井上達彦

    日経BP社  2012.03

  • キャリアで語る経営組織ー個人の論理と組織の論理

    稲葉祐之, 井上達彦, 鈴木竜太, 山下勝

    有斐閣  2010.05

  • 収益エンジンの論理—技術を収益化する仕組みづくり—

    井上達彦編著

    白桃書房  2006.11

  • 『日本企業の戦略インフラの変貌』

    加護野忠男, 坂下昭宣, 井上達彦

    白桃書房  2004.05

  • 『事業システム論—事業の仕組みと競争優位』

    加護野忠男, 井上達彦

    有斐閣  2004

  • 情報技術と事業システムの進化

    井上達彦

    白桃書房  1998

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Awards

  • Japan Society for Management Information

    2003  

Research Projects

  • 企業価値を高めるビジネスモデルについての研究

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(C)

    Project Year :

    2021.04
    -
    2026.03
     

    井上 達彦

  • Collective copying of systems that create innovation

    Project Year :

    2015.04
    -
    2019.03
     

     View Summary

    Japanese businesses have been known to be good at imitation. We believe this is so because the method of learning that developed in Japan is rooted in practice based imitation expressed by “first, let us try”. A second reason is that the Japanese have cultivated knowledge of mutual learning through imitation within groups. In fact, there are organizations and associations in Japan which are utilizing this type of learning. A prime example of such an association is the NPS (The New Production System) collegium. This collegium’s mission is to support Japan’s manufacturing industry by sharing the thought and technology behind Toyota’s manufacturing system to various businesses. We get the following when the points of their methods are abstracted; (1)Assemble people who are not competitors; (2)Have a shared vision and use a common language; (3)Create a space for mutual learning by sharing; (4)Have a place for practice, where responsible execution can take place

  • Business Ecosystems in the Creative Industry: A Comparative Study of Japanese and U.S. Music Business

    Project Year :

    2011.04
    -
    2015.03
     

     View Summary

    This study extends business system studies by focusing on the partner’s revenue models within multiple inter-firm relationships. We examine how firms select their collaboration forms (exploration with new partners / exploitation with prior partners) under higher market uncertainty and what collaboration form is best suited for firm performance.Conducting a qualitative and quantitative study on the Japanese music industry, we find differences in selection patterns of collaboration forms responding to higher market uncertainty, depending on the value capture timespan of collaboration partners. Additionally, Our study indicates that explorative collaboration in a relationship between record label and music agency is more suitable when value novelty is pursued. In contrast, exploitative collaboration in a relationship between record label and music publisher is more fitted to increase value creation efficiency

  • Critical Development of Business Model Concept : Discovery and Formulating the New Model's from Japan

    Project Year :

    2004
    -
    2007
     

     View Summary

    This research tries to develop the business model concept considering the today's situation of Japan. To be specific, the research topics are a) to construct the research framework over the business model concept, b) to analyze the contributing mechanism of information technology(IT) to company's competitive advantage, and to collect and formalize unique business models in Japan with IT and Japanese situation.
    These results are brought together as follows.

  • A study of how to speed up product development using IT (information technology)

     View Summary

    In this study, we investigate product development supported by IT(information technology). We built a theoretical framework called VARP(Value-Activity-Resource and Position). This framework enables us to investigate total product development activity systems. Based on this framework, we did three surveys. The first one is aimed at EDI(electrical data interchange) and product development. The second one is aimed at KMS(knowledge management systems) and product development. The third one is aimed at strategic resource allocation and product development. In these surveys, we found appropriate combination forms of information systems and human organizations which speeding up product development

  • 日本酒産業における伝統的事業システムの叡智

     View Summary

    前年度の研究成果を踏まえ、中部地方を中心に蔵元へのヒアリング調査を行った。また、丹波杜氏記念館へのヒアリング調査も併せて行った。研究者グループが全員集合した研究会を、神戸大学と大阪府立大学中之島キャンパスで計2回行った。中之島キャンパスの研究会では、静岡県立大学の尹大栄准教授を研究会に招聘し、静岡県における酒造りについて研究発表をお願いした。このような研究活動の結果、まず杜氏と蔵元の関係の地域ごとの違いが明らかになった。桶買いが主な製造方法となった灘においては、主な杜氏供給元であった丹波は徐々に杜氏の数を減らして行き、平均年齢も高くなっていることがわかった。また、蔵元へのヒアリング調査からは、桶売り依存度が高い蔵元は、衰退する傾向があることも明らかになった。一方、蔵元の地域にこだわらない杜氏供給によって、南部杜氏は杜氏の数をあまり減らしておらず、若い杜氏も育ちつつあることがわかった。また、杜氏も、複数の蔵元を経験しつつ、ある蔵元での在籍期間が長い方が品評会で高い評価を受けることが明らかになった。その一方で、独自の酵母や発酵技術の開発により、杜氏を用いない蔵元も出現しつつあることが明らかになった。前述の尹准教授による静岡における酒造産業の研究からは、近年独自の酒造りによって品評会で高い評価を受けたり、国内での売上を伸ばしつつある蔵元には、このような蔵元が多いことも示唆された。このように、日本酒産業全体の衰退の中で、伝統的な事業システムである杜氏と蔵元の関係は、近年変貌を遂げつつあり、このような変化が次世代の酒造りに対しても、杜氏への依存度が低い事業システムへの圧力となりうることが予想される

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Presentations

  • Business Model as a Means of Dialogue with Investors: Learning from the Unknown Logic of Growth of Chinese Companies

    Presentation date: 2020.10

  • Beyond the Dilemma of Business Model Research

    Tatsuhiko Inoue  [Invited]

    Presentation date: 2020.09

    Event date:
    2020.09
     
     
  • “Network Strategies Under Changing Information Media Environment within the Creative Industry: A Study of the Japanese Music Industry.”

    Asia Pacific Conference on Information Management 2012 

    Presentation date: 2012.08

  • “The Effect of Niches’ Behaviors on the Japanese Video Game Business Ecosystem: Focusing on the Niche Creation, Productivity and Robustness as the Ecosystem Performance.”

    53rd Annual Meeting of the Academy of International Business 

    Presentation date: 2011.06

  • “A Typology of Niche Strategy Based on the Dynamic Relationship between Niches and Hub-Firms.”

    The Association of Japanese Business Studies 24th Annual Conference 

    Presentation date: 2011.06

  • “Niche Strategies in Business Ecosystems: Challengers, Defenders, Replicators, and Opportunity Seekers.”

    7th Asia Academy of Management Conference 

    Presentation date: 2010.12

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Specific Research

  • 急成長スタートアップ企業についてのビジネスモデル日中比較分析

    2020   鄭雅方

     View Summary

     中国のビジネスモデルの発展には、世界中のスタートアップ起業家、投資家、大企業、政策立案者、そして経営学者が注目している。一般的には、中国の経済が成長した理由として市場規模や政府の政策が強調される。また、プライバシーの感覚も異なり、デジタル化された環境で、利用者の購買情報や決済情報が集まりやすいことも一因とされる。 しかし、一つひとつの企業を見ていくと、それだけで急成長を果たせたとも考え難い。今回、急成長を果たした中国スタートアップ9社の事例研究をした結果、独特な環境のもと、デジタル技術の本質を見定めて起業家精神を発揮してきたからこそ急成長できたという仮説を導くことができた。

  • ビジネスシステムにおける価値共創の研究

    2010  

     View Summary

     本研究の目的は、ビジネス生態系(エコシステム)を構成するニッチ企業が、プラットフォームとしてのハブ企業とどのような関係をもつことによって繁栄しうるのか。逆に、エコシステムの中心に位置するハブ企業は、どのようなニッチ企業に取り囲まれ、ニッチのどのような行動を促せば、エコシステム全体の健全性を高め、自らの利益も伸ばすことができるのかについてパイロット調査を行うことである。先行研究についての概観を行い、将来の実証調査に向けたデータの収集を行った結果、下記の二点を明らかにできた。これによって、今後の研究課題が明らかになり、より魅力的なリサーチプロポーザルを行う基礎が整ったと考えられる。 まず、先行研究のレビューから、エコシステムは、それを構成するプラットフォームとしてのハブ企業とニッチ企業の双方の視点を含みうる分析視角であることがわかった。現状ではプラットフォーム視点の研究がほとんどであるが、今後は、複眼的な分析視角として発展させるべきだという見解にいたった。複眼視角に基づく共創の考え方では、企業の発展は、利益を奪い合う他社との競争やパートナー企業からの利益の搾取からもたらされるとは考えられるべきではない。むしろ、顧客との価値共創造や他社との競争的協調行動(棲み分けなども含む)を通じたエコシステムの拡大、ならびにニッチとしての中小企業の繁栄によって、利益の拡大が実現すると考えられるべきである。 言い換えれば、ある企業がプラットフォームになれるのは、それが有能なニッチに取り囲まれているからなのである。それゆえ、大企業視点で言えば、ニッチのどのような振る舞いを促せばキーストーン(エコシステムを活性化させるハブ企業)になれるのかが関心事となる。逆に、ニッチ視点で言えば、ニッチ企業として、どのような振る舞いが自らの利得に結びつき、ひいてはエコシステム全体を繁栄させられるのかを自覚すべきということになる。 次に、実証可能性について調査検討したところ、社会ネットワーク分析を援用した方法が有用であることが明らかになった。IT系のソフト産業やコンテンツ産業において、データ収集の可能性を確認し、パイロット的な小規模データベースを構築した。また、パイロット的なヒアリング調査も行うことができたので、今後、この研究についてより魅力的なリサーチプロポーザルを提示する基礎が整ったと考えられる。

Overseas Activities

  • 日米コンテンツ業界のビジネス・エコシステムの比較研究

    2012.03
    -
    2014.03

    アメリカ   ペンシルバニア大学

 

Syllabus

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