Concurrent Post
-
Affiliated organization Global Education Center
-
Faculty of Commerce Graduate School of Commerce
Details of a Researcher
Updated on 2023/02/05
Affiliated organization Global Education Center
Faculty of Commerce Graduate School of Commerce
Research Institute of Business Administration Concurrent Researcher
KOBE University Graduate School of Business Administration
YOKOHAMA NATIONAL University Faculty of Management Accounting
神戸大学 博士(経営学)
Ph.D. in Business Administration
広島大学大学院社会科学研究科(マネジメント専攻)助教授
Waseda University School of Commerce
Hiroshima University Graduate School of Social Sciences
Osaka University of Economics Faculty of Business Administration
Surugadai University Faculty of Economics
日本ベンチャー学会
Japan Society for Management Information
日本経営学会
Organization Science
Academy of Management
Business administration
Sociology
Business Model, entrepreneurship, competitive strategy
ビジネスモデルで読み解く経営学
井上達彦
日本経営学会誌 ( 46 ) 21 - 31 2021
重層的なインタラクションによるプラットフォームの拡張
鄭雅方, 井上達彦
早稲田商学 458 1 - 20 2020
Authorship:Last author
事業創造はアートかサイエンスか
井上達彦
一橋ビジネスレビュー 66 ( 1 ) 176 - 190 2018
肝心なものは描かない
井上達彦
一橋ビジネスレビュー 65 ( 4 ) 172-184 2018
大きな飛躍をもたらす着実なサイクル
井上達彦
一橋ビジネスレビュー 65 ( 3 ) 144 - 160 2017
美しい経験価値を生み出す
井上達彦
一橋ビジネスレビュー 65 ( 2 ) 2017
ビジネスの当たり前を疑う
井上達彦
一橋ビジネスレビュー 65 ( 1 ) 102 - 118 2017
反面教師からの良い学び
井上達彦
一橋ビジネスレビュー 64 ( 4 ) 142 - 157 2017
良い模倣と悪い模倣
井上達彦
一橋ビジネスレビュー 64 ( 3 ) 110 - 123 2016
ビジネスモデルとは何か
井上達彦
一橋ビジネスレビュー 64 ( 2 ) 124 - 140 2016
「日本企業のイモベーション」
井上達彦, オーデッド・シェンカー
オーデッド・シェンカー著、井上達彦監訳『コピーキャットー模倣者こそがイノベーションを起こす』東洋経済新報社所収、特別寄稿論文 2013.02
「ビジネスモデル発想の仕組み構築」
井上達彦
『日本情報経営学会』 Vol.33, No.2, pp.4-13. 4 - 13 2012.11
「イノベーション創出に向けた『縁結び』と『絆の深化』:音楽産業の価値創造ネットワーク」
井上達彦, 永山晋
『RIETIディスカッションペーパー』(経済産業研究所) 12-J-035, pp.1-60 1 - 60 2012.11
「イノベーションは模倣から生まれる」
井上達彦
『DIAMONDハーバードビジネスレビュー』 2012.08
Inoue, Tatsuhiko, Nagayama, Susumu
Waseda Business & Economics Studies Vol.47 1 - 17 2012.03
「ビジネス・エコシステムにおけるニッチの行動とハブの戦略—家庭用ゲーム業界における複眼的分析」
井上達彦, 真木圭亮, 永山晋
『組織科学』 第44巻4号 67 - 82 2011.06 [Refereed]
顧客コミュニティにおける社会関係しほんの構築—浦和レッズの公式サポーターズ・クラブの組織化原理—
井上達彦
早稲田商学 ( 416 ) 1 - 48 2008.06
ビジネスシステムの新しい視点
井上達彦
早稲田商学 ( 415 ) 2008.03
事業システムのP-VAR分析—不完備な収益原理を超えて—
井上達彦
早稲田大学大学院商学研究科紀要 ( 62 ) 1 - 20 2006.03
「EDIインターフェイスと企業間取引形態の相互依存性」『組織科学』
井上達彦
『組織科学』 36巻 ( 3号 ) 2003 [Refereed]
「情報化と企業間取引モードの変化」
井上達彦
『経営情報学会』 11巻 ( 2号 ) 2002
Paradoxies of Inforation Revolution: A case study of Seven-Eleven Japan
Tatsuhiko INOUE
Monograph, Graduate School of Business Administration KOBE University ( 9504 )
世界最速ビジネスモデル : 中国スタートアップ図鑑
井上, 達彦, 鄭, 雅方
日経BP,日経BPマーケティング (発売) 2021.05 ISBN: 9784296000135
ビジュアルビジネスモデルがわかる
井上, 達彦
日経BP日本経済新聞出版本部,日経BPマーケティング (発売) 2021.04 ISBN: 9784532119430
経営戦略
井上, 達彦, 中川, 功一, 川瀬, 真紀
中央経済社,中央経済グループパブリッシング (発売) 2020.01 ISBN: 9784502325014
ゼロからつくるビジネスモデル
井上, 達彦
東洋経済新報社 2019.12 ISBN: 9784492534175
模倣の経営学 : 実践プログラム版 : New combinations : 模倣を創造に変えるイノベーションの王道
井上, 達彦
日経BP社,日経BPマーケティング (発売) 2017.03 ISBN: 9784822255084
ブラックスワンの経営学 : 通説をくつがえした世界最優秀ケーススタディ
井上, 達彦
日経BP社,日経BPマーケティング (発売) 2014.07 ISBN: 9784822250294
コピーキャットー模倣者こそがイノベーションを引き起こす
オーデッド・シェンカー, 井上達彦, 遠藤真美
東洋経済新報社 2013.02
模倣の経営学ー偉大なる会社はマネから生まれる
井上達彦
日経BP社 2012.03
キャリアで語る経営組織ー個人の論理と組織の論理
稲葉祐之, 井上達彦, 鈴木竜太, 山下勝
有斐閣 2010.05
収益エンジンの論理—技術を収益化する仕組みづくり—
井上達彦編著
白桃書房 2006.11
『日本企業の戦略インフラの変貌』
加護野忠男, 坂下昭宣, 井上達彦
白桃書房 2004.05
『事業システム論—事業の仕組みと競争優位』
加護野忠男, 井上達彦
有斐閣 2004
情報技術と事業システムの進化
井上達彦
白桃書房 1998
Japan Society for Management Information
2003
企業価値を高めるビジネスモデルについての研究
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C)
Project Year :
井上 達彦
Collective copying of systems that create innovation
Project Year :
Business Ecosystems in the Creative Industry: A Comparative Study of Japanese and U.S. Music Business
Project Year :
Project Year :
A study of how to speed up product development using IT (information technology)
日本酒産業における伝統的事業システムの叡智
Business Model as a Means of Dialogue with Investors: Learning from the Unknown Logic of Growth of Chinese Companies
Presentation date: 2020.10
Beyond the Dilemma of Business Model Research
Tatsuhiko Inoue [Invited]
Presentation date: 2020.09
“Network Strategies Under Changing Information Media Environment within the Creative Industry: A Study of the Japanese Music Industry.”
Asia Pacific Conference on Information Management 2012
Presentation date: 2012.08
“The Effect of Niches’ Behaviors on the Japanese Video Game Business Ecosystem: Focusing on the Niche Creation, Productivity and Robustness as the Ecosystem Performance.”
53rd Annual Meeting of the Academy of International Business
Presentation date: 2011.06
“A Typology of Niche Strategy Based on the Dynamic Relationship between Niches and Hub-Firms.”
The Association of Japanese Business Studies 24th Annual Conference
Presentation date: 2011.06
“Niche Strategies in Business Ecosystems: Challengers, Defenders, Replicators, and Opportunity Seekers.”
7th Asia Academy of Management Conference
Presentation date: 2010.12
急成長スタートアップ企業についてのビジネスモデル日中比較分析
2020 鄭雅方
2010
日米コンテンツ業界のビジネス・エコシステムの比較研究
アメリカ ペンシルバニア大学