IKOMA, Miki

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Affiliation

Faculty of Political Science and Economics, School of Political Science and Economics

Job title

Professor

Homepage URL

http://www.f.waseda.jp/ikoma

Concurrent Post 【 display / non-display

  • Faculty of International Research and Education   Graduate School of International Culture and Communication Studies

  • Affiliated organization   Global Education Center

  • Faculty of Letters, Arts and Sciences   Graduate School of Letters, Arts and Sciences

Education 【 display / non-display

  •  
    -
    1995

    Sophia University   Graduate School, Division of Foreign Language   Graduate School of Linguistics  

  •  
    -
    1989

    Sophia University   Faculty of Literature   German Literature  

Degree 【 display / non-display

  • ハンブルク大学(ドイツ)   博士(言語学)

  • University of Hamburg (Germany)   Ph. D. in German Linguistics

  • 上智大学   修士(言語学)

  • Sophia University   MA (Linguistics)

Research Experience 【 display / non-display

  • 2009.04
    -
     

    日 早稲田大学 政治経済学部 教授

  • 2004.04
    -
     

    日 早稲田大学 政治経済学部 准教授

  • 2002.04
    -
     

    1日 早稲田大学 政治経済学部 専任講師

  • 1996.04
    -
     

    1日 聖心女子大学 非常勤講師 (2002年3月退職)

  • 1996.04
    -
     

    1日 東京外国語大学 外国語学部 非常勤講師 (2001年3月退職)

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Professional Memberships 【 display / non-display

  •  
     
     

    Verband der Deutschlehrenden in Japan (VDJ)

  •  
     
     

    Phonetic Society of Japan

  •  
     
     

    上智言語学会

  •  
     
     

    JGG (Japanische Gesellschaft fuer Germanistik)

  •  
     
     

    International Speech Communication Association

 

Research Areas 【 display / non-display

  • Linguistics

  • Foreign language education

Research Interests 【 display / non-display

  • Deutschunterricht

  • German Speech

  • Sentence Final Particles

  • Speech and Emotion

  • Discourse Analysis

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Papers 【 display / non-display

  • Phonetische Merkmale und deren paralinguistische Informationen im Deutschen und im Japanischen.

    Miki Ikoma

    Muroi, Yoshiyuki (Hrsg.) Einheit in der Vielfalt? Germanistik zwischen Divergenz und Konvergenz Asiatische Germanistentagung 2019 in Sapporo. Iudicium.     788 - 794  2021.01

  • Prosodic and Phonetic Aspects of Paralinguistic Utterances with the German Modal Particle schon in L1 and L2

    Ikoma, Miki

    Proceedings of 10th International Conference on Speech Prosody 2020 (25-28 May 2020, Tokyo, Japan)     665 - 669  2020.05  [Refereed]

  • Prosody of German Modal Particles Conveying Paralinguistic Information: Comparison between L1 and L2 in Production and Perception

    Miki Ikoma

        285 - 290  2018.09

  • Prosody and meaning of unaccented and accented modal particle schon

    Miki IKOMA

    Akten des 44. Linguisten-Seminars, Tokyo 2016     53 - 68  2018.03  [Refereed]

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Books and Other Publications 【 display / non-display

  • Prosodische Eigenschaften der deutschen Modalpartikeln

    Miki Ikoma

    Verlag Dr. Kovac, Hamburg  2007.08

Awards 【 display / non-display

  • Teaching Award

    2021.09   Waseda University, School of Political Science and Economics  

    Winner: Miki Ikoma Enrico, Akamatsu, Eva Woelbling

  • e-Teaching Award 2016

    2017   Waseda University  

  • Waseda Teaching Award

    2015   Waseda University  

Research Projects 【 display / non-display

  • パラ言語情報を示す発話の第二言語習得ードイツ語心態詞の音声の発話と知覚

    Project Year :

    2019.04
    -
    2024.03
     

     View Summary

    話し手の発話の意図や心的態度はパラ言語情報として音声に現れるが、本研究では外国語を学習することがパラ言語情報の発話・知覚にどのような影響を与えるかを考察し、その発話・知覚の習得のメカニズムの解明を目指す。具体的には、申請者がこれまでに行った研究の成果をふまえ、パラ言語的情報を伝達するとされるドイツ語のja, dochなどの心態詞を含む発話音声の特徴を、ドイツ語学習者とドイツ語母語話者とで比較する。同時にドイツ語学習者によるパラ言語情報の知覚をドイツ語母語話者、ドイツ語非学習者と比較し、パラ言語情報の知覚における言語普遍性と言語依存性を解明する。2019年度は、ドイツ語心態詞schonを含む発話に関して、前年度までに収集したデータも用いて学習者を対象とした1)知覚実験2)発話実験を実施した。1)知覚実験:前年度迄に実施したドイツ語母語話者10名による対話データを用い、知覚実験を実施した。比較のため、日本人ドイツ語非学習者の協力を得た。その結果、ドイツ語学習者、非学習者の正答率はドイツ語母語話者と比較し有意に低かったが、「反論」の意図の発話の知覚については、ドイツ語母語話者と学習者には有意差が見られず、両グループとドイツ語非学習者との間に有意な差が見られた。「反論」の知覚に関しては、ドイツ語の知識が重要になることが示唆される。一連の結果をまとめ、日本独文学会秋季研究発表会にて研究協力者と共にポスター発表を行った。2)発話実験:ドイツ語心態詞schon を含む短文を資料とし、10名の日本人ドイツ語学習者を対象に実施した。持続時間、基本周波数(F0)、振幅、母音の第一、第二フォルマントを計測し、ドイツ語母語話者の発話と比較した。「反論」と「確信」の意図を含む発話に関して比較した場合、持続時間は、「反論」の発話がドイツ語母語話者と同様「確信」よりも長くなる傾向が見られた。またアクセント音節に関し、「反論」の発話のF0の上昇幅が大きかった。一方、発話全体のF0については、ドイツ語母語話者による「反論」の発話において平均値が低くなるのに対し、日本人学習者の発話では平均値が高くなる傾向が見られた。さらに、母音の第一フォルマントが母語話者、学習者においていずれも「確信」よりも「反論」が有意に大きくなっていた。第二フォルマントについては母語話者の「反論」の発話が「確信」より大きくなっていたが、学習者に関しては有意差が見られなかった。一連の研究成果について、オンラインで開催中の国際会議Speech Prosodyにて発表を行っている。本研究課題当初の計画通り、1年目については、ドイツ語学習者の第一回目の知覚実験、発話実験を行うことが出来、研究成果をまとめて国際会議にて発表を行うことが出来た。但し、2019年度末以降、新型コロナウイルスの感染拡大の影響により、実験室に立ち入ることができなかったため、2020年度のデータ収集は遅れる見込みである。2020年度中は、新型コロナウイルスが収束するまで、実験室の利用が制限されることと思われる。このため、知覚実験および発話実験を可能な限り、オンラインで実施する計画を立てている。また、ドイツでの音声データ収集も困難になることが予想されるため、できる限り国内を拠点に、知覚実験についてはドイツの研究協力者の協力も得ながら、オンラインで実施する。また、音声データの分析に関しては、これまでと同様、大学院生の研究補助者の協力を得て進めていく予定である

  • Prosody of German Modal Particles and Japanese Sentence-Final Particles in Attitude Utterances

    Project Year :

    2012.04
    -
    2016.03
     

     View Summary

    In German, modal particles are usually used to express speakers' intentions, whereas in Japanese the same function is often performed by sentence-final particles. This study investigated the universal and language-specific prosodic features of German modal particles conveying speakers' attitudes, such as "refutation", uttered by both native German speakers and Japanese learners of German, and sentence-final particles in similar-meaning Japanese utterances spoken by native Japanese speakers.There were common prosodic characteristics for the German modal particles expressing "refutation", but each of these modal particles also had other, different characteristics. These common prosodic characteristics were also partially observed in the Japanese sentence-final particles

  • ドイツ語心態詞と日本語終助詞の発話における心的態度と韻律的特徴について

    基盤研究(C)

    Project Year :

    2012
    -
    2015
     

     View Summary

    平成25年度前半は、平成24年度末に実施したドイツ語の「反論」の意図を持つ心態詞schon, doch, jaを含む発話文の実験の音響分析を行った。音響分析に際しては、研究補助(大学院生)1名の協力により音声分析ソフトPraatにおけるスクリプトを作成し、主として基本周波数に関するデータを収集した。これらのデータ分析の際は研究補助による協力を依頼した。またこれと並行し、平成24年度末に実施したドイツ語学習者とドイツ語母語話者によるドイツ語心態詞に関する会話調査の転記作業を研究補助(大学院生)の協力により進め、それを基に、研究協力者が分析を行った。これら一連の研究成果を、研究協力者と共同で2013年9月末の日本独文学会秋季研究発表会(北海道大学)にて発表した。
    平成25年度後半は、前半にまとめた研究成果について、オランダから来日中であった音声音韻論の専門家との研究の打ち合わせを実施し、今後の分析の進め方について再検討を行った。その結果として、平成25年度前半に分析した発話実験データを用い、知覚実験を実施する必要があるとの結論に至り、2014年2月初めにドイツのHalle-Wittenberg大学の音声学研究所において、ドイツ語母語話者12名を被験者として、「反論」の意図を持つ心態詞の発話についての知覚実験を実施した。実施の際、研究補助(大学院生)の協力によりPraat上で知覚実験用のプログラムを作成した。この知覚実験データの分析は平成26年度前半に研究補助の協力の下に引き続き行い、発話・知覚の両面からの分析を進めていく予定である。さらに平成26年度は音声コーパスのデータにおける反論に用いられる心態詞の発話の分析を行い、平成24年度、25年度に実施した実験の結果と照らし合わせ、ドイツ語の「反論」の意図を持つ発話の韻律的特徴を明らかにしていく予定である。

  • Language learning settings and the development of learner language by Japanese learners of German

    Project Year :

    2007
    -
    2009
     

     View Summary

    This research investigated the contributions of different language learning settings to the development of learner language by Japanese learners of German. During the research period, 38 learners received oral interviews in German. Video and audio recordings of the students' performances were made and then transcribed. From the transcripts a database of different aspects of their performances was made. Developmental changes appeared in learners in a small group setting ; these developments ranged from their phonetical, lexical, and syntactic performances, through to their use of communication strategies.

  • Small Group Lessons and the Development of the Learner Language by Japanese Learners of German

    Project Year :

    2004
    -
    2006
     

     View Summary

    This research investigated the contributions of small group lessons to the development of learner language by Japanese learners of German. It is often said that Japanese learners of German have difficulty in oral production and communication, when they learn the target language only in their home country. The aim of this project was to explore how Japanese learners of German develop their learner language, when they get opportunities to learn in a small group (4-5 learners per group) with a native speaker of German and to communicate in the target language. The topics of the analysis were : 1) phonetic, 2) lexical, 3) syntactic development and 4) development in the use of communication strategies. The participants were students at Waseda University, who took part in small group lessons for German (Tutorial German), then received oral interviews from native speakers of German. During the research period (2004-2006), 73 interviews were given to a total of 55 learners ; 19 learners participated in more than two interviews, 7 learners in more than three interviews. The tasks were as follows : 1) free conversation (2-3 minutes, as warming up), 2) retelling the story of a silent film, which they saw before, 3) roll playing (situation : a summer course in Germany) and 4) reading an open-ended skit. Video and audio recordings of the students' performances were made and then transcribed. Developmental changes appeared in the position and duration of poses, response time, use and quality of fillers, complexity in the use of lexical unites, syntactic structures, and communication strategies. Results, however, varied to a degree from one participant to another. It would be necessary to take into account the learners' background and experiences with the target language for the analysis.

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Presentations 【 display / non-display

  • Prosodic and Phonetic Aspects of Paralinguistic Utterances with the German Modal Particle schon in L1 and L2

    Miki Ikoma

    10th International Conference on Speech Prosody 2020  (Tokyo University (Online))  Speech Prosody

    Presentation date: 2020.05

  • Phonetic Realization of Paralinguistic Information: Analysis of L1 and L2 German Speech with Modal Particle schon.

    Miki Ikoma

    New Sounds 2019 - International Symposium on the Acquisition of Second Language Speech, 30 August – 1 September, 2019  (Waseda University) 

    Presentation date: 2019.08

  • Phonetische Merkmale und deren paralinguistische Informationen im Deutschen und im Japanischen.

    Miki Ikoma

    Asiatische Germanistentagung 2019  (Hokkai-Gakuen University)  Asiatische Germanistentagung

    Presentation date: 2019.08

  • Prosody of German Modal Particles Conveying Paralinguistic Information: Comparison between L1 and L2 in Production and Perception

    Miki Ikoma, Takayuki Konishi

    The Thirty-Second General Meeting of the Phonetic Society of Japan  (Okinawa International University) 

    Presentation date: 2018.09

  • Prosodic Features in Attitudinal Utterances: Their Realization in German Modal Particles and Japanese Sentence-Final Particles

    Miki Ikoma

    The Thirty-First General Meeting of the Phonetic Society of Japan  (University of Tokyo) 

    Presentation date: 2017.09

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Specific Research 【 display / non-display

  • ドイツ語心態詞と日本語終助詞の発話におけるパラ言語情報と音声特徴

    2020  

     View Summary

    本研究は、研究者のドイツ語心態詞および日本語終助詞の研究成果をふまえ、ドイツ語および日本語の話しことばにおける「反論」や「確信」などのパラ言語情報(話者の心的態度、発話意図)を示す発話における持続時間、ピッチ、強さ、母音の音質といった音声的特徴およびその知覚を明らかにすることを目的としている。分析の結果、「反論」の発話意図を示す場合に、文全体の持続時間、アクセント部分のピッチの上昇幅、母音の音質において、日本語とドイツ語とで類似した音声特徴がみられることが明らかになった。これに対して、「反論」の発話全体のピッチという音声特徴は、個々の言語によって異なる特徴を持つことが示唆された。

  • ドイツ語心態詞を含む音声における母語話者の発話と知覚

    2019  

     View Summary

    本研究は、研究者のこれまでの研究成果をふまえ、ドイツ語の母語話者による心態詞を含む発話の音声特徴を、発話と知覚の両面から明らかにすることを目的とし、実験的手法を用いて分析を行った。心態詞schonを含む文における1)確信2)留保付肯定3)反論の3つの発話意図の音声特徴を分析した。その結果、反論の発話は持続時間が長く、発話全体のピッチの平均値が低く、全体の振幅が大きく、アクセントのある母音の第一フォルマントの値が大きいという特徴が見られた。知覚実験の結果を基に正答率が高い音声データのみを対象に音響分析したところ、反論の発話において母音の第二フォルマントが確信の発話と比較して高いという結果が得られた。

  • ドイツ語心態詞および日本語終助詞を含む発話の発話意図と音声特徴

    2018  

     View Summary

    本研究は、同じ発話意図を示すドイツ語の発話と日本語の発話に共通する音声特徴と、ドイツ語、日本語それぞれに固有の音声特徴を明らかにするため、ドイツ語心態詞schonと日本語終助詞「よ」がそれぞれ含まれる発話の音声分析を行った。ドイツ語心態詞schonの発話分析の結果、「反論」の意図を示す発話において、Peter kommt schon.の文ではschonにアクセントが置かれないケースが多いのに対し、Peter kommt schon zum Unterricht.では、心態詞schonにアクセントが置かれる発話が大部分を占めた。また、「反論」の発話は他の意図の発話と比較し、発話全体の持続時間が伸びること、それぞれの音節の強さの最小値が大きいこと、発話全体のF0最小値の値が最も小さい(低い)ことが明らかになった。日本語終助詞の発話については、生駒(2017)における手順により、日本語母語話者10名による発話データの収集を行った。音響分析は2019年度に引き続き行う予定である。

  • ドイツ語母語話者と学習者のドイツ語心態詞の発話の音声特徴とその知覚

    2018  

     View Summary

    本研究は、ドイツ語学習者によるドイツ語心態詞schonを含む発話の韻律的特徴と知覚をドイツ語母語話者による発話と知覚との比較において明らかにすることを目的とし、発話と知覚の実験データに基づく分析を行った。その結果「反論」の状況下での学習者の発話全体の持続時間が他の意図の発話と比較して長いというドイツ語母語話者と共通の特徴が見られた。一方、学習者における文全体のF0平均値が他の意図と比較して高く、母語話者の発話と異なっていた。知覚実験における学習者の正答率は母語話者と比べて低いが、母語話者による知覚とも類似する傾向が見られることから、知覚に関してはある程度の言語普遍性があることが示唆される。

  • ドイツ語心態詞と日本語終助詞を含む発話における発話意図と音声特徴について

    2017  

     View Summary

     本研究では、共通の発話意図を示すドイツ語心態詞を含む発話と日本語の終助詞を含む発話において、言語に共通する音声特徴および固有の音声特徴が見られるかを明らかにするため、ドイツ語の心態詞schon および日本語の終助詞「よ」に着目し、「確信」「留保付肯定」「反論」の3つの発話意図に沿った状況下での母語話者による発話を音響分析した。分析の結果、「反論」の意図の発話で持続時間が伸長する点で、日本語とドイツ語に共通の特徴が見られた。一方、ドイツ語では基本周波数のピーク値が低くなるが、日本語の発話ではピーク値が高くなるという個別の特徴が見られた。今後は「反論」以外の状況の発話についてより詳細な分析を行いたい。

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Syllabus 【 display / non-display

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Committee Memberships 【 display / non-display

  • 2021.06
    -
    Now

    Japanische Gesellschaft fuer Germanistik  Executive Board Member

  • 2019.06
    -
    2021.06

    Executive Board Member

  • 2015
    -
    2017

    日本独文学会  広報担当常任理事

  • 2012
    -
    2016

    日本独文学会ドイツ語教育部会  幹事

  • 2013
    -
    2015

    日本独文学会  渉外担当理事

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