Multilingualism or the spread of English? -- Japanese reforms in English language education
5th International Symposium on Bilingualism, Barcelona
2005.03
Current Japanese Reforms in English Language Education: the 2003 "Action Plan"
The 18th International Language in Education Conference, Hong Kong
2004.12
Current Japanese Reforms in English Language Education: the 2003 "Action Plan"
The 18th International Language in Education Conference, Hong Kong
2004.12
大学英語教育の新たな取り組み — 入試リスニングテスト導入の試み
(財)国際教育振興会 2004年度夏期「英語教育方法研究セミナー」
2004.07
大学英語教育の新たな取り組み — 入試リスニングテスト導入の試み
(財)国際教育振興会 2004年度夏期「英語教育方法研究セミナー」
2004.07
Book Review: Intercultural Experience and Education. G. Alred, M. Byram and M. Fleming (eds.), Clevedon: Multilingual Matters, 2003.
Language and Education An International Journal
Vol 18:2, pp. 183-185
2004.06
Book Review: Intercultural Experience and Education. G. Alred, M. Byram and M. Fleming (eds.), Clevedon: Multilingual Matters, 2003.
Language and Education An International Journal
Vol 18:2, pp. 183-185
2004.06
外国人児童生徒教育と母語教育ディスカッサント
第4回外国人児童生徒教育フォーラム
2004.01
外国人児童生徒教育と母語教育ディスカッサント
第4回外国人児童生徒教育フォーラム
2004.01
社会・文化・人をつなぐことばの世界
東京商工会議所北支部
2003.11
社会・文化・人をつなぐことばの世界
東京商工会議所北支部
2003.11
多文化主義の諸相 討論者
日本国際文化学会 第2回全国大会
2003.07
社会の変化と英語教育の役割 - 社会言語学の視点から
(財)国際教育振興会 2003年度夏季「英語教育方法研究セミナー」
2003.07
多文化主義の諸相 討論者
日本国際文化学会 第2回全国大会
2003.07
社会の変化と英語教育の役割 - 社会言語学の視点から
(財)国際教育振興会 2003年度夏季「英語教育方法研究セミナー」
2003.07
A Response to Masaki Oda from the reviewers, Rita Silver and Masakazu Iino
Language and Education An International Journal/ Multilingual Matters
17/1, 78-80
2003.05
[Refereed]
A Response to Masaki Oda from the reviewers, Rita Silver and Masakazu Iino
Language and Education An International Journal/ Multilingual Matters
17/1, 78-80
2003.05
新世代の言語学 社会・文化・人をつなぐもの
くろしお出版
2003.04
新世代の言語学 社会・文化・人をつなぐもの
くろしお出版
2003.04
English Teaching in Asia: Classrooms and Contexts
The 13th World Congress of Applied Linguistics (AILA2002)
2002.12
English Teaching in Asia: Classrooms and Contexts
The 13<SUP>th</SUP> World Congress of Applied Linguistics (AILA 2002)
2002.12
English Language Education in China, Japan, and Singapore
National Institute of Education, Singapore
pp. 78-97
2002.12
English Teaching in Asia: Classrooms and Contexts
The 13th World Congress of Applied Linguistics (AILA2002)
2002.12
English Teaching in Asia: Classrooms and Contexts
The 13<SUP>th</SUP> World Congress of Applied Linguistics (AILA 2002)
2002.12
English Language Education in China, Japan, and Singapore
National Institute of Education, Singapore
pp. 78-97
2002.12
現代社会と英語教育 - 大学英語教育の目標と現実
(財)国際教育振興会 2002年度夏季「英語教育方法研究セミナー」
2002.07
現代社会と英語教育 - 大学英語教育の目標と現実
(財)国際教育振興会 2002年度夏季「英語教育方法研究セミナー」
2002.07
International Comparisons of English Language Pedagogy: Japan Country Report
TESOL Annual Convention 2002
2002.04
International Comparisons of English Language Pedagogy: Japan Country Report
TESOL Annual Convention 2002
2002.04
International Comparisons of English Language Pedagogy:Japan Country Report
TESOL Annual Convention 2002
2002.04
International Comparisons of English Language Pedagogy: Japan Country Report
TESOL Annual Convention 2002
2002.04
Excerpt from the Report on the Six-Nation Education Research Project -- Language and English Education in Japan
Journal of Liberal Arts
112, pp.175-196
2002.03
Excerpt from the Report on the Six-Nation Education Research Project -- Language and English Education in Japan
Journal of Liberal Arts
112, pp.175-196
2002.03
制度の再発見:学際的パースペクティブから「社会の変化と言語の制度的側面」
早稲田大学政治経済学部総合講座
2001, pp. 1-23
2002.02
制度の再発見:学際的パースペクティブから「社会の変化と言語の制度的側面」
早稲田大学政治経済学部総合講座
2001, pp. 1-23
2002.02
The Six-Nation Education Research Project - Pedagogical Practices in English Language Education
Six-Nation 2001 Ministry Conference
2001.10
The Six-Nation Education Research Project - Pedagogical Practices in English Language Education
Six-Nation 2001 Ministry Conference
2001.10
Crashing Technotopia: An Analysis of Technology as Communication
The JASEC Bulletin
10;1, pp.70-84
2001.09
[Refereed]
Crashing Technotopia: An Analysis of Technology as Communication
The JASEC Bulletin
10;1, pp.70-84
2001.09
現代社会と英語教育—コミュニケーションのための英語教育がめざすものとは
(財)国際教育振興会2001年度夏季「英語教育方法研究セミナー」
2001.08
現代社会と英語教育—コミュニケーションのための英語教育がめざすものとは
(財)国際教育振興会2001年度夏季「英語教育方法研究セミナー」
2001.08
語学教育とテクノロジー
日本英語コミュニケーション学会研究会
2001.06
語学教育とテクノロジー
日本英語コミュニケーション学会研究会
2001.06
異文化コミュニケーション教育における脱ステレオタイプ化への一試み
異文化の諸相
21号, pp.151-163
2000.12
異文化コミュニケーション教育における脱ステレオタイプ化への一試み
異文化の諸相
21号, pp.151-163
2000.12
A Discourse Analysis of Discussions Promoting English as an Official Second Language in Japan
The Pacific and Asian Communication Association Conference 2000
2000.08
A Discourse Analysis of Discussions Promoting English as an Official Second Language in Japan
The Pacific and Asian Communication Association Conference 2000
2000.08
A Discourse Analysis of Discussions Promoting English as an Official Second Language in Japan
The Pacific and Asian Communication Association Conference 2000
2000.08
A Discourse Analysis of Discussions Promoting English as an Official Second Language in Japan
The Pacific and Asian Communication Association Conference 2000
2000.08
異文化コミュニケーション教育における教室内カルチャーショック体験
日本コミュニケーション学会第30回記念大会
2000.06
異文化コミュニケーション教育における教室内カルチャーショック体験
日本コミュニケーション学会第30回記念大会
2000.06
帰属意識に注目する会話分析
桜美林英語英米文学研究
40, pp.45-57
2000.03
帰属意識に注目する会話分析
桜美林英語英米文学研究
40, pp.45-57
2000.03
Conversational Analyses Focusing on Comembership
Obirin Studies in English Language and Literature
/40, 45-57
2000
Book Review : "Non-native Educators in English Language Teaching"Mahweh, NJ : Lawrence Erlbaum, 1999
Language and Education : An International Journal
14/4, 300-302
2000
A Discourse Analysis of Discussions Promoting English as an Official Second Language in Japan
Journal of Liberal Arts
/109, 77-87
2000
Conversational Analyses Focusing on Comembership
Obirin Studies in English Language and Literature
/40, 45-57
2000
Book Review : "Non-native Educators in English Language Teaching"Mahweh, NJ : Lawrence Erlbaum, 1999
Language and Education : An International Journal
14/4, 300-302
2000
A Discourse Analysis of Discussions Promoting English as an Official Second Language in Japan
Journal of Liberal Arts
/109, 77-87
2000
Ethnographic Studies in Applied Linguistics
The 12th World Congress of Applied Linguistics (AILA1999)
1999.08
Ethnographic Studies in Applied Linguistics
The 12th World Congress of Applied Linguistics (AILA1999)
1999.08
Presentation of Culture to Foreigners
The Communication Association of Japan Annual Conference
1999.06
Presentation of Culture to Foreigners
The Communication Association of Japan Annual Conference
1999.06
Video Recording in Language Studies
Obirin Studies in English Language and Literature
39, pp.65-85
1999.03
Video Recording in Language Studies
Obirin Studies in English Language and Literature
39, pp.65-85
1999.03
Discovering Your Language
桜美林言語研究会
1999.02
Discovering Your Language
桜美林言語研究会
1999.02
英語を身につける動機
外国語に強くなるために,桜美林大学外国語教育センター
/,10-11
1999
Issues of Video Recording in Ethnogrephic Studies
ERIC, Clearinghouse on hamgnages and Linguistics
1999
英語を身につける動機
外国語に強くなるために,桜美林大学外国語教育センター
/,10-11
1999
Issues of Video Recording in Ethnogrephic Studies
ERIC, Clearinghouse on hamgnages and Linguistics
1999
[Refereed]
Cultural Learning in Japanese Homestay Families
International Conference of the Society for Intercultural Education, Training and Research (SIETAR)
1998.11
Cultural Learning in Japanese Homestay Families
International Conference of the Society for Intercultural Education, Training and Research (SIETAR)
1998.11
Foreigner Talk and Code-Switching in Japanese Contact Situations
Obirin Studies in English Language and Literature
38, pp.159-188
1998.03
Foreigner Talk and Code-Switching in Japanese Contact Situations
Obirin Studies in English Language and Literature
38, pp.159-188
1998.03
Ethnography in Language Education
American Association for Applied Linguistics Annual Conference.
1998
Ethnography in Language Education
American Association for Applied Linguistics Annual Conference.
1998
Making the Familiar Strange
桜美林言語研究会
1997.12
Making the Familiar Strange
桜美林言語研究会
1997.12
Language Use and Identity in Contact Situations
International Conference on Pragmatics and Language Learning
1997.04
Language Use and Identity in Contact Situations
International Conference on Pragmatics and Language Learning
1997.04
Language Use and Identity in Contact Situations
International Conference on Pragmatics and Language Learning
1997.04
Foreigner Talk and Code Switching in Contact Situations
International Symposium on Bilingualism
1997.04
Language Use and Identity in Contact Situations
International Conference on Pragmatics and Language Learning
1997.04
Foreigner Talk and Code Switching in Contact Situations
International Symposium on Bilingualism
1997.04
[Refereed]
継承語としての日本語のエコロジー
1997
Foreigner Talk and Code Switching in Contact Situations
International Symposium on Bilingualism, Newcastle upon Tyne, UK
1997
継承語としての日本語のエコロジー
1997
Foreigner Talk and Code Switching in Contact Situations
International Symposium on Bilingualism, Newcastle upon Tyne, UK
1997
“Excellent Foreigner!" :Gaijinization of Japanese Language and Culture in Contact Situations - an ethnographic study of dinner table conversation between Japanese host families and American students
University of Pennsylvania
unpublished doctoral dissertation
1996.05
“Excellent Foreigner!" :Gaijinization of Japanese Language and Culture in Contact Situations - an ethnographic study of dinner table conversation between Japanese host families and American students
University of Pennsylvania
unpublished doctoral dissertation
1996.05
Japan as-anything but-Number One, Jon Woronoff, 1990, New York, M.E.Sharpe, Inc.
The American Asian Review
pp.142-146
1996.03
Japan as-anything but-Number One, Jon Woronoff, 1990, New York, M.E.Sharpe, Inc.
The American Asian Review
pp.142-146
1996.03
Appropriacy in Sociolinguistics
Graduate Student Conference on East Asia at Columbia University
1996.02
Appropriacy in Sociolinguistics
Graduate Student Conference on East Asia at Columbia University
1996.02
Book Review : "Japan as-anything but-Number One. " Jon Woronoff, 1990, New York, M. E. Sharpe, Inc.
The American Asian Review
14/1, 142-146
1996
Book Review : "Japan as-anything but-Number One. " Jon Woronoff, 1990, New York, M. E. Sharpe, Inc.
The American Asian Review
14/1, 142-146
1996
[Refereed]
Language Attitudes of Business Students in a Japanese Homestay Program
Language and Communication for World Business and the Professions Fourteenth Annual Conference
1995.04
It depends - deviation from the social norm and the dynamics of situational norm alternations
Penn Educational Linguistics Workshop
1995.04
Language Attitudes of Business Students in a Japanese Homestay Program
Language and Communication for World Business and the Professions Fourteenth Annual Conference
1995.04
It depends - deviation from the social norm and the dynamics of situational norm alternations
Penn Educational Linguistics Workshop
1995.04
Gaijinization of Japanese Language and Culture
American Anthropological Association Annual Meeting, Washington, D. C.
1995
Gaijinization of Japanese Language and Culture
American Anthropological Association Annual Meeting, Washington, D. C.
1995
Dialect Use and Foreigner Talk in Japanese Conversations with American Homestay Students
Association for Asian Studies Mid-Atlantic Regional Conference
1994.10
Dialect Use and Foreigner Talk in Japanese Conversations with American Homestay Students
Association for Asian Studies Mid-Atlantic Regional Conference
1994.10
Rethinking Stereotypes: Japanese Language and Culture
Graduate Student Conference on East Asia
1994.02
Rethinking Stereotypes: Japanese Language and Culture
Graduate Student Conference on East Asia
1994.02
Is the Pasta Too Soft? Yes-Language facilitation at the dinner table conuersation in a homestay program in Japan
Association for Asian Studies Annual Meeting
1994
Is the Pasta Too Soft? Yes-Language facilitation at the dinner table conuersation in a homestay program in Japan
Association for Asian Studies Annual Meeting
1994
The Trap of Generalization: A case of encountering a new culture
Penn Working Papers in Educational Linguistics, University of Pennsylvania
19;1, pp.21-45
1993.03
[Refereed]
Language-as-Resource for Whom? Foreign Language Planning in Higher Education: Its Goal and Implementation
Japanese Language Education around the Globe, The Japan Foundation Japanese Language Institute
3, pp.99-119
1993.03
The Trap of Generalization: A case of encountering a new culture
Penn Working Papers in Educational Linguistics, University of Pennsylvania
19;1, pp.21-45
1993.03
Language-as-Resource for Whom? Foreign Language Planning in Higher Education: Its Goal and Implementation
Japanese Language Education around the Globe, The Japan Foundation Japanese Language Institute
3, pp.99-119
1993.03
Internationalization and Foreign Language Education
Graduate Perspective, University of Pennsylvania
1992
Internationalization and Foreign Language Education
Graduate Perspective, University of Pennsylvania
1992
第17章 ポストコロナ時代の留学:多元化するつなぎ方、つながり方 in 「つながる」ための言語教育 : アフターコロナのことばと社会 (野沢, 恵美子;田中, 富士美;杉野, 俊子編)
飯野公一(
Part:
Contributor, pp. 262-273)
明石書店
2021.08
ISBN:
9784750352473
Fairness in College Entrance Exams in Japan and the Planned Use of External Tests in English. in Challenges in Language Testing Around the World: Insights for language test users. eds. B. Lanteigne, C. Coombe and J. D. Brown.
Yuko Goto Butler, Masakazu Iino(
Part:
Contributor, pp. 47-56)
Springer
2021
「グローバル化によって日本での英語教育はどのように変わっていくのでしょうか」 (第3章 日本での英語の受容と広がり Q13) in 英語とつきあうための50の問い
(
Part:
Contributor)
2020.03
Revisiting LPP (Language Policy and Planning) Frameworks from an ELF (English as a Lingua Franca) Perspective in English as a Lingua Franca in Japan: Towards Multilingual Practices (eds.) Mayu Konakahara, Keiko Tsuchiya
Masakazu IINO(
Part:
Contributor)
Palgrave Macmillan
2020.02
'English'-medium instruction in a Japanese university: Exploring students' and lectures' voices from an ELF perspective in Murata, K. (ed.) English-Medium-Instruction from an English as a Lingua Franca Perspective: Exploring the higher education context
(
Part:
Contributor)
Routledge
2019
Realities of EMI Practices among Multilingual Students in a Japanese University in Jenkins, J and Mauranen, A. (eds.) Linguistic Diversity on the EMI Campus
Kumiko Murata, Masakazu Iino, Mayu Konakahara(
Part:
Contributor)
Routledge
2019
"EMI (English-mdium instruction) in Japanese higher education: A paradoxical space for global and local sociolinguistic habitats" in English-Medium Instructoin from an English as a Lingua Franca Perspective: Exploring the higher education context
Masakazu Iino in, Kumiko Murata(
Part:
Contributor)
Routledge
2019
Realities of EMI Practices among Multilingual Students in a Japanese University
Kumiko Murata, Masakazu Iino, Mayu Konakahara(
Part:
Contributor)
Routledge
2019
ISBN:
9781138570535
"EMI (English-mdium instruction) in Japanese higher education" in English-Medium Instructoin from an English as a Lingua Franca Perspective: Exploring the higher education context
Masakazu Iino in, Kumiko Murata(
Part:
Contributor)
Routledge
2019
ISBN:
9780815395171
EMI in higher education: An ELF perspective in The Routledge Handbook of English as a Lingua Franca
Jennifer Jenkins, Will Baker, Martin Dewey
Routledge
2018.01
ISBN:
9781138855328
Gaikokujin ryugakusei no ukeire to sasutinaburu shakai no jitsugen: gengo seisaku no shiten kara in (eds.) Miyazaki, S. and Sugino, T., Gurobaruka to gengo seisaku
Iino, Masakazu(
Part:
Contributor)
Akashi shoten
2017.10
ISBN:
9784750345796
Global Leadership Training for High School Students in Japan: Are Global Leadership Competencies Trainable, Universal, and Measurable?
"Dynamics of ELF communication in an English-medium academic context in Japan" in Exploring ELF in Japanese Academic and Business Contexts: Conceptualization, research and pedagogic implications, (ed.) Kumiko Murata
Masakazu Iino, Kumiko Murata(
Part:
Joint author)
Routledge
2016
ISBN:
9781138841079
Dynamics of ELF communication in an English-medium academic context in Japan: From EFL learners to ELF users
Masakazu Iino, Kumiko Murata(
Part:
Contributor)
Routledge
2016
ISBN:
9781138841079
英語で政治経済学(ポリティカル・エコノミー)しませんか / Understanding Global Political Economy through English: Concepts and Approaches
飯野公一, ティモシー・スール, 若田部昌澄
有斐閣
2014.04
ISBN:
9784641184091
Globalization of Language and Culture in Asia; Advances in Sociolinguistics Series (reprinted, soft cover)
Masakazu Iino
The Continuum International Publishing Group
2011.12
ISBN:
9781441131652
Globalization of Language and Culture in Asia; Advances in Sociolinguistics Series
Masakazu Iino
The Continuum International Publishing Group
2010.05
Norms of Interaction in a Japanese Homestay Setting: Toward a Two-Way Flow of Linguistic and Cultural Resources
Masakazu Iino
Language Learners in Study Abroad Contexts
2006.01
Norms of Interaction in a Japanese Homestay Setting: Toward a Two-Way Flow of Linguistic and Cultural Resources
Masakazu Iino
Language Learners in Study Abroad Contexts, Multilingual Matters
2006.01
English Language Education in China, Japan, and Singapore (共著)
National Institute of Education
2002
English Language Education in China, Japan, and Singapore (共著)
National Institute of Education
2002
Book Review : "Studies in Japanese Bilingualism"(共著)
Studies in Japanese Bilingualism
2001
Book Review : "Studies in Japanese Bilingualism"(共著)
Research on the language maintenance efforts in the Los Angeles area
1997
-
Research on the linguistic and cultural presentation in a homestay program
1992
-
1995
Awards
Awards
The Japan Association of College English Teachers award (excellence in academic publication) 2017
2017.08
The Japan Association of College English Teachers (JACET)
Exploring ELF in Japanese Academic and Business Context: Conceptualisation, research and pedagogic implications, Routledge, U.K. 2016
Winner:
Yano, Y, Terauchi, H, Araki, T, Iino, M, Konakahara, M, Tsuchiya, K, Widdowson, H
カリフォルニア州立大学システム創造的研究賞(California State University System Creative Leave Grant)
1997
Research Projects
Research Projects
非英語圏大学EMI(英語を媒介とする授業)実態調査とELF視点からの言語政策提言
日本学術振興会
科学研究費助成事業 基盤研究(C)
Project Year :
2021.04
-
2025.03
飯野 公一
多言語実践共同体の相互作用秩序の交渉と変容
日本学術振興会
科学研究費助成事業 基盤研究(C)
Project Year :
2021.04
-
2024.03
猿橋 順子, 飯野 公一, 豊島 昇, 木村 大輔, 岡部 大祐
Research on the realities of the use of ELF in multilingual business settings and implications for the development of global human resources
Project Year :
2019.04
-
2023.03
非英語圏大学EMI(英語を媒介とする授業)プログラム実態調査と言語政策への提言
Project Year :
2017.04
-
2021.03
View Summary
本研究の目的は、アジア非英語圏(日本を含む)で増加しつつあるEMI(English Medium Instruction、英語を媒介とする授業)に焦点をあて、(1)日本人学生と外国人学生の英語および現地語の言語習得やコミュニケーション活動の実態を把握し、また(2)EMIプログラム卒業生への調査を実施することによって、仕事で求められている言語使用とカリキュラムとの連関を分析し、言語教育への政策提言を行うことである。本年度については、国内(秋田)にて授業観察、インタビューおよびフォーカスグループディスカッションを実施したほか、タイ、シンガポールでの、教員、学生、卒業生、ビジネスピープルとのインタ ビュー、授業、ビジネス現場観察等エスノグラフィックスタディーを行った。 今年度収録した、新規の録音 データの文字化、ディスコース分析、録画データのコンテント分析に加え、昨年度までに実施したデータの整理、分析も行った。その中間結果については、Asia TEFL, LPP conference, AALA, JACET等で学会発表を行った。また、Routledge, Palgrave Macmillan, 明石書店, Waseda Working Papers in ELF等から関連論文を出版した。次年度は新型コロナウイルスの拡大により複数の国際学会がキャンセルされる見通しであるが、データ分析、および7カ国共同研究プロジェクト(代表J. Jenkins, サザンプトン大学、A. Mauranen, ヘルシンキ大学)に向けたデータ収集、分析も継続する予定である。なお、本特定課題(基礎助成)研究は、科研(基盤(c)、研究代表者飯野公一)および科研(基盤(B)、研究代表者村田久美子)と関連を持ち実施された。2020年2月のシンガポールでのデータ収集まではおおむね順調に進展していたものの、その後の新型コロナウイルスの拡大により、タイおよび台湾でのデータ収集がキャンセルとなってしまった。次年度については渡航が再開されるかどうか不明であるため、オンライン等で可能なかぎり調査を進める予定である。2020年度については、新型コロナウイルスの拡大状況下、当初の予定どおり調査を遂行することに制限が課せられる可能性が大きい。国内、海外での現地調査が当面不可能となっているほか、研究発表を予定していた海外、国内での学会発表がすべてキャンセルとなってしまった。研究期間の一年延期も視野に入れる予定である
非英語圏大学EMI(英語を媒介とする授業)プログラム実態調査と言語政策への提言
Project Year :
2017.04
-
2020.03
An investigation into the use of ELF in business and academic settings and its implications for English education of future global citizens
Project Year :
2014.04
-
2019.03
View Summary
The results of this research are threefold: deepening the understanding of ELF, explicating the reality of ELF use and attitudes towards ELF in both business and academic settings, and considering the implications for language pedagogy for enhancing English education of future global citizens. The ELF use in academic settings is explored in EMI (English-medium instruction) settings, where it is found students from various linguacultural backgrounds communicate effectively, deploying multilingual resources in their communication. The research has also explicated changes and differences in students’ attitudes towards ELF communication. The investigation into business settings has revealed business people are keenly aware of the diversity of ELF use and communication, which is made even clearer through interviews of business people in Asian business settings, where the use of ELF, the local language and the corporate language is intertwined in a complex and multilayered manner
Investing influences of study-abroad experiences on language learning and intercultural understanding in EMI programs
Project Year :
2013.04
-
2017.03
View Summary
This study investigated the influence of study abroad experiences on the Japanese students who were dispatched to the EMI (English medium instruction) programs in non-English speaking countries/regions, in term of their development of linguistic and cultural awareness. Based on the ethnographic study, employing on-line questionnaires, study-abroad portfolios, classroom observations, interviews, and focal group discussions, it was found that those students, being immersed in multilingual/multicultural environment, developed their skills to etically and emically analyze and recognize their use of language, such as Japanese, English, and local language(s), and to be freed from the externally imposed linguistic “nativism.
H25年度は2回のワークショップ開催(10月、第7回、バトラー後藤氏、11月、第8回、久保田竜子氏)と、H26年2月28日と3月1日にサウスハンプトン大学ジェンキンズ教授とドルトムント工科大学イーレンライヒ教授を招聘し第3回早稲田ELF国際ワークショップを開催、特にアカデミックとビジネス場面でのELF研究の理解を深めつつ、両分野でのELF研究の現状把握を行った。2日目のパネルでは両者を指定討論者に日本の英語言語政策、及び大学、ビジネス、NPO等でのELF使用のコミュニケーションデータを基に、研究分担者等が発表、討論し、また個人発表も行い、ELF研究への興味と裾野が広がり、理解も深まった。ワークショップは公開され、特に国際ワークショップでは多くの参加者があり質疑応答も活発で、ELFへの理解を深めるよい機会となった。 H25年6月にはWaseda Working Papers in ELFの第2巻も発行し、これは国内外のELF研究者の投稿により更に充実した内容となり、第1巻とともにELF研究者の貴重な参考文献となっている。 ELFコミュニケーション現場での実態録音調査に関しては、教育現場ではH25年度は7月末に学生インタビューを追加、また10月及びH26年1月に授業録画を追加し、これらの分析結果の一部をH25年9月にローマで開催された第6回ELF国際学会で飯野・村田が共同発表、また村田がグローバル時代を踏まえた英語教育及びELF使用に関する教育・行政面での認識及び実践とビジネス現場でのELF使用の現実との乖離を、メデイアデイスコース分析を中心にまとめ、発表した。ビジネス現場での新しいデータ収集は研究分担者寺内を中心に新しい協力可能者と連絡調整中である。H25年度の一連の研究成果は現在Waseda Working Papers in ELF第3巻 として出版準備中である。
H25年度は2回のワークショップ開催(10月、第7回、バトラー後藤氏、11月、第8回、久保田竜子氏)と、H26年2月28日と3月1日にサウスハンプトン大学ジェンキンズ教授とドルトムント工科大学イーレンライヒ教授を招聘し第3回早稲田ELF国際ワークショップを開催、特にアカデミックとビジネス場面でのELF研究の理解を深めつつ、両分野でのELF研究の現状把握を行った。2日目のパネルでは両者を指定討論者に日本の英語言語政策、及び大学、ビジネス、NPO等でのELF使用のコミュニケーションデータを基に、研究分担者等が発表、討論し、また個人発表も行い、ELF研究への興味と裾野が広がり、理解も深まった。ワークショップは公開され、特に国際ワークショップでは多くの参加者があり質疑応答も活発で、ELFへの理解を深めるよい機会となった。 H25年6月にはWaseda Working Papers in ELFの第2巻も発行し、これは国内外のELF研究者の投稿により更に充実した内容となり、第1巻とともにELF研究者の貴重な参考文献となっている。 ELFコミュニケーション現場での実態録音調査に関しては、教育現場ではH25年度は7月末に学生インタビューを追加、また10月及びH26年1月に授業録画を追加し、これらの分析結果の一部をH25年9月にローマで開催された第6回ELF国際学会で飯野・村田が共同発表、また村田がグローバル時代を踏まえた英語教育及びELF使用に関する教育・行政面での認識及び実践とビジネス現場でのELF使用の現実との乖離を、メデイアデイスコース分析を中心にまとめ、発表した。ビジネス現場での新しいデータ収集は研究分担者寺内を中心に新しい協力可能者と連絡調整中である。H25年度の一連の研究成果は現在Waseda Working Papers in ELF第3巻 として出版準備中である。
The Six-Nation Education Research Project
Project Year :
2000
-
2002
Language Policy in a Multilingual Society-inquiries on English use in Malaysia
View Summary
In 2003, English was introduced as the medium of instruction for Science and Mathematics at all levels in Malaysia. The research presented here investigated this recent change, and examined issues that teachers and students are currently facing due to this change. Former Prime Minister Mahathir announced a new language policy in 2002 calling for a switch to English in order to improve the nation's competitiveness in the globalized world. This sudden top-down decision triggered various arguments among language planners regarding the importance of education in native languages and the erosion of the status of Malay, as well as its potentially positive effect for the nation's unity and potential merits for social and economic advancement. The policy change reflected the complexity of Malaysia's multiethnic and multilingual society. Unlike old policies introduced among Asian nations upon their independence, selecting an official language(s) as a tool for nation building, the policy change in 2003 is strongly motivated by pragmatic needs as a result of globalization of the world economy over the past few decades and the rapid advancement of technology, such as information technology and advances in the biochemical industries. What is happening in Malaysia parallels what is happening in other neighboring countries in Asia, including Japan, China and Korea. Language policy today has become part of economic policy in this regard. In analyzing the data collected through this research, special attention was paid to the issues expressed in interviews with local teachers, administrators, and students. In addition, materials prepared by the Ministry of Education, including CD-ROMs for students and training materials for teachers, were examined to locate what skills are really required when teaching Science and Math in English
An investigation of the influence of study-abroad experiences on language learning and language attitudes in different sociolinguistic contexts
View Summary
This study investigated the influence of study-abroad experiences on language learning and language attitudes in different sociolinguistic contexts. It was suggested that the Japanese undergraduate students participated in this study, being aware of BICS and CALP functions, formed a multilayered language attitudes and improved their linguistic relativization competence
本研究の目的は、アジア非英語圏(日本を含む)で増加しつつあるEMI(English Medium Instruction)に焦点をあて、(1)日本人学生と外国人学生の英語および現地語の言語習得やコミュニケーション活動の実態を把握し、また(2)EMIプログラム卒業生への調査を実施することによって、仕事で求められている言語使用とカリキュラムとの連関を分析し、言語教育への政策提言を行うことである。本年度は、国内およびタイ,シンガポールにて、インタビュー調査等を実施し、現地でのエスノグラフィックスタディーを行った。その中間結果については、ELF11, SS22, The 8th Waseda ELF International Workshopand Symposium, JASEC等で学会発表を行った。また、Routledge,早稲田大学教育総合研究所、JASEC等から関連論文を出版した。
米国ペンシルベニア大学教育学大学院が中心となって現在進行中の6カ国教育比較プロジェクト(米国、日本、中国、シンガポール、スイス、ドイツの6カ国)の一部として行われた本研究は2000年4月より開始され、当初予定の1年を経過した現在、残り1件の調査協力校のデータを収集しているところである。すでに3件のデータ収集、インタビュー調査をプロジェクト責任者シンガポール国立大学リタ・シルバー博士とともに2000年夏から秋にかけて行い、データ分析を現在進めている。 日本における本研究の焦点は(1)英語の授業で学習者はいかなる課題やアクティビティーを課せられているのか、(2)教師がそのような授業を行う際の教授法の点からみた意味づけは何か、(3)英語教育に対する制度上の制約、支援体制はいかなるものか、(4)6カ国間で相違点、類似点はあるのか、(5)教授法や言語教育政策と、各国の経済上の要請との間に関連があるのか、という5点にあてられるが、現在(1)から(3)までのデータを整理する段階にある。なお、文部省の英語教育に対する姿勢、様々な審議会の答申等、公式レベルでの言語教育への取り組みを示した文書資料、および各教育委員会、各学校ごとの文書等、の文献調査については本校教育学部大学院生の協力を得て、夏をめどにまとめ、日本担当のカントリーレポートを英文で完成させる予定である。 さらに米国フィラデルフィア(ペンシルベニア大学)にて今秋予定されている中間報告会議への参加、また2002年4月の米国TESOL会議で共同発表する予定である。本プロジェクトに関連する発表として、2000年8月に米国で行われたThe Pacific and Asian Communication Association Conference 2000にて"A Discourse Analysis of Discussions Promoting English as an Official Second Language in Japan"について口頭発表し、「教養諸学第109号」に論文を掲載。また、"Non-native English Educators in English Language Teaching"(G.Braine, ed., 999)の書評をLanguage and Education: An International Journal(Vol 14:4, 2000)に掲載。