Updated on 2024/04/19

写真a

 
NEGORO, Tatsuyuki
 
Affiliation
Faculty of Commerce
Job title
Professor Emeritus
Degree
Master of Business Administration ( 慶應義塾大学 )
経営学修士

Education Background

  •  
    -
    1983

    Keio University   Graduate School, Division of Business Administration  

  •  
    -
    1977

    Kyoto University   Faculty of Literature  

Committee Memberships

  • 2012
    -
    2016

    組織学会  評議員

  • 2008
    -
    2009

    経営情報学会会長(2008-2009年度)

  • 2003
    -
    2007

    組織学会  理事

  • 1995
    -
    2007

    The International Federation of Systems Research  Editorial Board member

  • 1999
    -
    2003

    経営情報学会  理事

  • 1994
    -
    1999

    経営情報学会  理事

▼display all

Professional Memberships

  •  
     
     

    組織学会、経営情報学会、経営システム学会、日本経営学会、United Kingdom Systems Society

  •  
     
     

    組織学会

  •  
     
     

    日本経営工学会

  •  
     
     

    日本経営学会

  •  
     
     

    The International Federation of Systems Research

  •  
     
     

    経営社名学会

  •  
     
     

    経営情報学会

  •  
     
     

    経営システム学会

▼display all

Research Areas

  • Business administration

Research Interests

  • IT and Management

Awards

  • Best Papers Award

    2009.01   Asia Pacific Conference on Information Management (APCIM)   Contribution of Information Systems to Business Performance as an Embedded Factors of Differentiation Mechanism: A Case Study of Seven-Eleven Japan

    Winner: Masamichi Mukai, Tatsuyuki Negoro

  • 論文賞

    2008.11   経営情報学会   仕組の過剰自己強化と意図せざる結果:一太郎とWordの攻防を事例とした研究

    Winner: 根来龍之, 堤 満

  • 経営情報学会論文賞「産業構造のモジュール化が進んだ業界の競争優位の分析」

    2005.11  

  • 経営情報学会論文賞「インターネット・プラットフォームビジネスの産業発展への貢献」

    2001.10  

  • 経営情報学会大会発表賞「トータルサプライプロセスから見た関係マネジメントのモデル」

    1999.10  

 

Papers

  • ヤマト運輸における情報システムの発展と資源の結合―情報システムと配送ビジネスプロセスの発展経路の分析を通じて―

    向正道, 根来龍之

    経営情報学会誌   27 ( 3 ) 141 - 167  2018.12  [Refereed]

  • Densification of Business Processes and Creation of Competitiveness through Information Systems

    Masamichi Mukai, Tatsuyuki Negoro

    PACIS 2018    2018.06  [Refereed]

  • 自社プラットフォームへのアクセス許容がもたらす意図せざる結果―既存企業が廂を貸して母屋を取られるメカニズムー

    根来龍之, 竹田達哉

    組織科学   51 ( 4 ) 50 - 61  2018.06  [Invited]

  • MVNOの利益率決定要因に関する仮説提起 -英国事例からの考察-

    根来龍之, 大野聡久

      ( 32 ) 113 - 119  2018.03

  • ネット系プラットフォームのWTA(WinnerTakesAll)形成メカニズム

    根来龍之, 大須賀洋平

    早稲田国際経営研究   ( 49 ) 17 - 39  2018.03

  • Trust-building Mechanism and Formation Factors in Sharing Economies

    Tatsuyuki Negoro, Ryo Yasuda

    Strategic Management Society    2017.10  [Refereed]

  • The Japanese Game Industry from a Platform Perspective

    NEGORO, Tatsuyuki

    Press Start Gaming Conference    2015.03  [Invited]

  • Strategy for Parallel Platforms

    Negoro, Tatsuyuki, Sota Kamaike

    Waseda Business & Economic Studies   ( 49 ) 1 - 22  2014.03

  • バリューチェーン戦略論からレイヤー戦略論へ:産業のレイヤー構造化への対応

    根来龍之, 藤巻佐和子

    早稲田国際経営研究   ( 44 ) 145 - 162  2013.03

    CiNii

  • An Outlook of Platform Theory Research in Business Studies

    Negoro, Tatsuyuki, Satoshi Ajiro

    Waseda Business & Economic Studies   48 ( 38 ) 1 - 29  2013.03

    CiNii

  • Reaffirming the Meanings of Case Study in JASMIN

    Kokuryo Jiro, Negoro Tatsuyuki, Hayashi Mikihito

    Abstracts of Annual Conference of Japan Society for Management Information   2013 ( 0 ) 121 - 124  2013

     View Summary

    There is a problem that the number of case study papers submitted to JASMIN journal is decreasing. For this society having a mission to offer the place of discussion about the management information for not only researchers but businesspersons and educators, this is a serious problem. In the session, we reaffirm the meanings of case study in our journal, and we want to discuss ways to sustain the quality as an academic journal and to increase the submission of case study paper.

    DOI CiNii

  • Changing the Strategic Viewpoint to Adapt the Digitalization:From Value Chain Strategy to Layer Strategy

    Negoro Tatsuyuki, Fujimaki Sawako

    Abstracts of Annual Conference of Japan Society for Management Information   2013 ( 0 ) 18 - 21  2013

     View Summary

    The progress of industrial modularization caused by digitalization changes the industrial structure from "Value chain model" to "Layer model". The strategy for industrial structure in layer model should be different from that in value chain model. This paper discusses strategic issues in layer model compared with those in value chain model.

    CiNii

  • The Growth Mechanism for Real=Virtual (R=V) Coordination Business:Value Creation by Assigned Relationship between Physical Goods and Information Goods

    Makoto Kimura, Negoro Tatsuyuki

    Abstracts of Annual Conference of Japan Society for Management Information   2012 ( 0 ) 271 - 274  2012

     View Summary

    This research attempts to describe the mechanism of R=V coordination business which perform the value creation by assigned the relationship between the products in the real world (physical goods and information as material attributes) and the products in the virtual world (digital information goods through telecommunication networks), and clarify the policy for the growth of performance. Getting the big picture for R=V coordination business, we introduce two viewpoints such as static structure among information (R=V coordination architecture model) and circular structure among activities (R=V coordination circulation model). We explore business cases such as GANZ's "Webkinz", BANDAI's "Japan Professional Baseball Owners League" and COLOPL's "Colony-Na-Seikatsu". Finally, we argue the considerable problems to realize the growth of performance of R=V coordination business.

    CiNii

  • Characteristcs of Active Users in SNS Based on mixi Log Data

    Negoro Tatsuyuki, Ohsaki Masako, Shunya Kimura

    Abstracts of Annual Conference of Japan Society for Management Information   2012 ( 0 )  2012

     View Summary

    This paper discusses what kind of characteristic and factor determine a SNS user's degree of activeness, based on the log data of user behavior of "mixi".The results; The number of interactive friend influences the degree of activeness. A certain number of friend exists on the highest degree of activeness. Log data is offered, after being modified to the form where an individual is not specified.

    CiNii

  • CONTRIBUTION OF INFORMATION SYSTEMS TO BUSINESS PERFORMANCE AS AN EMBEDDED FACTOR OF “DIFFERENTIATION MECHANISM”; A CASE STUDY OF SEVEN-ELEVEN JAPAN

    NEGORO, Tatsuyuki

    Journal of Information and Management   30 ( 3 ) 122 - 133  2010.03  [Refereed]

     View Summary

    This paper argues how a firm incorporates information systems into the differentiation system as a resource or activity, and how information systems affect business performance. Information systems often have an indirect effect on business performance/competitive advantage, but it does not mean that this condition cannot be analyzed. Information system is an element of "Differentiation mechanism," and this mechanism can be analyzed as a cause of business performance/competitive advantage. As a case study, we selected Seven-Eleven Japan, which has excellent information systems, and discuss how the company established its business superiority.

    DOI CiNii

  • Competitive strategies characteristic in the "Parallel Platform Market" of software products:An examination based on mechanisms of success of Microsoft's strategies as a challenger

    Negoro Tatsuyuki, Kamaike Sota

    Abstracts of Annual Conference of Japan Society for Management Information   2010 ( 0 ) 51 - 51  2010

     View Summary

    Typically we can see in software product area, there are markets consist of contents-provider-side platform and contents-browser-side platform as a set mediated by a common platform, which we call a "binding platform" (e.g. technology and specification). We propose the "Parallel Platform Market" as a conceptualization of this kind of markets.In this paper, we also theoretically derive strategies which are characteristic in the parallel platform market. Furthermore, we examine existence, effectiveness and conditions of those strategies through three case studies of parallel platform markets into which Microsoft entered as a challenger.

    CiNii

  • The effect of mobility barrier and firm-specific barrier on profitability: a development of resource based theory through financial data analysis

    Journal of the Japan Society for Management Information   18 ( 2 ) 113 - 137  2009.09  [Refereed]

    CiNii

  • THE CYCLIC STRUCTURE MODEL FOR ORIGINAL-DERIVATIVE CONTENTS FOCUSING ON THE CHICKEN AND EGG PROBLEM : INSIGHT FROM THE POCKET MONSTERS (POKEMON) BUSINESS CASE STUDY

    Kimura Makoto, Negoro Tatsuyuki

    JOURNAL OF BUSINESS MANAGEMENT   23 ( 23 ) 98 - 111  2009.07  [Refereed]

     View Summary

    To succeed in content business in fields such as broadcasting, comics, hobbies, movies, novels and video-games, content business players must solve the problem of "the chicken and the egg." They must decide which content to prioritize in the market: the goodwill value of the original contents as a potential asset or the economic value of the derivative contents. This paper focuses on the cyclic structure which includes the goodwill value of the original contents and the economic value of the derivative contents. This cyclic structure seems to be one mechanism of the development (expansion of distribution scale and sales) of the content ecosystem consisting of both original and derivative contents. Examining the modeling of the cyclic structure using a causal loop diagram of the system dynamics, we show the logic of the pseudo-mutually-complementarity between contents. This logic could be a factor that the rights holders and its licensers be in the control of the causal loop in order to attain the overall growth. Connecting the various contents across different media and industries, the induction of the pseudo-mutually-complementarity between contents can add higher value to the contents and also support for developing the overall value of the content ecosystem. After analyzing the case of "Pocket Monsters Advance Generation," we propose a new original-derivative content loop model. This model consists of four causal loops based on the four product types of content cost structure (deficit, lower, middle, superior), and each loop includes distribution opportunities and the induction of the pseudo-mutually-complementarity between contents. We argue that content business players, such as licensers and licensees of an original content, should keep ones' view of virtuous cycle of the original-derivative content loop model-inspired, and selectively manage in order to the induction of the pseudo-mutually-complementarity between contents.

    DOI CiNii

  • レコード産業における新技術・新サービスの普及プロセス:経時的構造化フレームワークによる分析

    根来龍之, 鷲津数聖

    経営情報学会誌   7 ( 3 ) 61 - 76  2008.12  [Refereed]

  • プラットフォーム製品における「ネットワーク効果」概念の再検討

    根来龍之, 加藤和彦

    国際CIO学会ジャーナル   2   5 - 12  2008.03  [Refereed]

  • A Theoretical Review of Network Effects on Platform Products

    Kazuhuko Kato, Tatsuyuki NEGORO

    ISSS2007    2007.08  [Refereed]

  • A Time-Series Descriptive Model of Competitive Advantage Trajectory

    Tatsuyuki NEGORO, Mamiko WAKAWAYASHI

    ISSS2007    2007.08  [Refereed]

  • Self-enforcing of Differentiating Mechanism and the Unintentional Result : An Examination through Studying the Competitive History between JS-Ichitaro and MS-Word

    NEGORO Tatsyuki, TOKUNAGA Takehisa

    Journal of the Japan Society for Management Information   15 ( 4 ) 51 - 75  2007.03  [Refereed]

    CiNii

  • How Does a Firm's Partnership Contribute to the Competitive Advantage? : A Case Study of ERP Package Business

    NEGORO Tatsuyuki, KADO Junsei

    Journal of the Japan Society for Management Information   15 ( 2 ) 39 - 57  2006.09  [Refereed]

    CiNii

  • 競争戦略論の出発点は何であるべきか?:内外融合の戦略論に向かって

    根来龍之

    早稲田商学   ( 407 ) 101 - 120  2006.03

  • 代替品の戦略:新技術をめぐる攻撃とそれに対する防衛

    根来龍之, 後藤克彦

    組織科学   39 ( 2 ) 49 - 51  2005.12

  • Business Model Analysis as a Systems Approach

    Tatsuyuki Negoro

    The First World Congress of the International Federation for Systems    2005.11

  • Can CRM be a Differentiation Strategy?: Pitfalls of Customer Retention Activities

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 40 )  2005.03

  • Can CRM be a Differentiation Strategy?: Pitfalls of Customer Retention Activities

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 40 )  2005.03

  • Collis & Montgomeryの資源ベース理論の特徴

    根来龍之, 森岡孝文

    産業経営   ( 36 )  2004.12

  • 産業構造のモジュール化が進んだ業界の競争優位の分析

    根来龍之, 堤 満

    経営情報学会誌   13 ( 2 ) 1 - 35  2004.09

    CiNii

  • インターネットがB2Cビジネス構造に与える影響:2004年時点での総括

    根来龍之

    早稲田商学   ( 400 )  2004.09

  • Internet-Specific Business Strategies Do Not Exist: An Analysis from a Resource-Based Perspective

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 39 )  2004.03

  • パーミションメールの効果

    根来龍之, 海老根智仁

    日本経営システム学会   20 ( 2 ) 1 - 11  2004.03

  • Internet-Specific Business Strategies Do Not Exist: An Analysis from a Resource-Based Perspective

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 39 )  2004.03

  • B2Cネットビジネス差別化におけるネット特徴要因の影響力

    根来龍之, 門脇俊仁

    経営情報学会誌   12 ( 1 ) 33 - 55  2003.06

    CiNii

  • Beyond Customer Relationship Management: From Encirclement to Open Partnership

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 38 )  2003.03

  • Beyond Customer Relationship Management: From Encirclement to Open Partnership

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 38 )  2003.03

  • 規格製品のオープン化が関連Webの構造と発達に与える影響:日本のPDA 3規格の関連Webの比較

    根来龍之, 伊藤賢次

    経営情報学会誌   11 ( 4 )  2003.03

  • 4つの企業間連携:メリットとリスクの検討

    根来龍之, 森岡孝文

    日本経営システム学会誌/日本経営システム学会   18 ( 1 ) 25 - 34  2001.09

    CiNii

  • 営利企業におけるオープンソース形態の取り組み: OSSコミュニティとの関係づけとライセンス形態

    木村誠, 根来龍之

    オフィスオートメーション/オフィスオートメーション学会   22 ( 2 ) 72 - 81  2001.07

  • 「抵抗」「混乱」の原因に着眼した情報システム導入の失敗の研究:システムの利用者と提供者のコンテキストギャップ分析(共著)

    根来龍之, 鈴木伸一郎

    文教大学情報学部紀要「情報研究」   ( 25 ) 115 - 144  2001

  • 空間市場化によるビジネス形態変化の分析フレームワーク:製薬・医療産業を事例とした検討(共著)

    根来龍之, 小川佐千代

    経営情報学会誌   9 ( 2 ) 7 - 34  2000.09

  • オンネット論文ならではの表現形式の研究:読み手の「自己編集性」への着眼

    文教大学情報学部紀要「情報研究」/文教大学   第23号(PP.83-98)  2000.03

  • Industrial Change by Information Networks

    Tatsuyuki Negoro

    KENSHU AOTS   157   12 - 16  2000

  • Ontological misleading of recursive management

    Tatsuyuki Negoro

    The Sixth International Western Academy of Management Conference, /静岡Granshipコンフェランスルーム    2000

  • Information Exchange Models of Internet Commerce-Platform Business for the contribution to the Industrial Development(共著)

    Conference, Asia-Pacific Region of Decision Science Institute/ 早稲田大学    2000

  • 対話型戦略論:コンテキストの吟味と共創

    産能大学紀要/産能大学   第19巻第2号(PP.59-72)  1999.02

  • 対話型戦略論:コンテキストの吟味と共創

    根来龍之

    産能大学紀要 産能大学   19/2,59-72  1999

  • 情報技術と組織特性の相互作用モデル:Lotus Notes導入事例による検討(共著)

    根来龍之, 遠藤剛

    経営システム学会誌   15 ( 2 )  1999

  • サプライチェーン・マネジメントのエージェント・モデル

    経営情報学会誌/経営情報学会   Vol.7 No.3(PP.180-185)  1998.12

  • 「問題解決会議」のプロセス分析のフレームワークの提案

    産能大学紀要/産能大学   第18巻第1号(PP.27-58)  1998.02

  • サプライチェーン・マネジメントのエージェント・モデル

    根来龍之

    経営情報学会誌   7 ( 3 ) 180 - 185  1998

  • 「問題解決会議」のプロセス分析のフレームワークの提案(共著)

    産能大学紀要 産能大学   18/1,27-58  1998

  • 情報ネットワークとシステムアプローチ:組織変革とシステムアプローチからの一つの鳥瞰図

    経営情報学会誌/経営情報学会   Vol.6 No.3(PP.89-109)  1997.12

  • 変革とシステムアプローチからの一つの鳥瞰図

    根来龍之, 出口弘

    経営情報学会誌   6 ( 3 ) 89 - 109  1997

  • 方法論的相補主義と経営革新

    経営情報学会96年夏季シンポジウム論文集/経営情報学会    1996.09

  • A Reconstruction of the Constitutive Rules of Soft Systems Methodology

    Systemist/英国システム学会(UKSS)   Vol.17,No.3  1996.08

  • A Reconstruction of the Constitutive Rules of Soft Systems Methodology

    Tatsuyuki Negoro

    Systemist 英国システム学会(UKSS)   17/3,146-156  1996

  • 常識を打破するコンテキストラーニング

    根来龍之

    ダイヤモンドハーバード・ビジネス/ダイヤモンド社   1996年1月号  1995.12

  • A Reconstruction of the Constitutive Rules of Soft Systems Methodology

    Tatsuyuki Negoro

    United Kingdom Systems Society International Conference 英Hull大学    1995

  • 常識を打破するコンテキストラーニング

    根来龍之

    ダイヤモンドハーバード・ビジネス ダイヤモンド社   /96年1月,50-58  1995

  • Defining The Business As Starting Point of Reorientation

    Tatsuyuki Negoro

    APORS(Asian and Pacific Operations Research Society) 福岡リーセントホテル    1994

  • Managerial Perceptions of Competitive Methods and Advanced Manufacturing Technologies: American and Japanese Contrasts

    Technologie and Management   No.42(PP.11l‐l19)  1993.10

  • 事業戦略策定のための製品・生産技術力強化の7つの原則

    研究開発マネジメント/アーバン・プロデュース社   93年2月号(PP.8-15)  1993.02

  • Strategic Management based on Relationship Building

    Tatsuyuki Negoro

    United Kingdom Systems Society International Conference    1993

  • Just in Time Production System as an Organizational Learning(共著)

    Productivity Convention at Kathlnandu Nepal Asia Productivity Organization   /,1-7  1993

  • Managerial Perceptions of Competitive Methods and Advanced Manufacturing Technologies : American and Japanese Contrasts(共著)

    Technologie and Management   /42,11-19  1993

  • Strategic Management Based on Relationship Building

    Tatsuyuki Negoro

    Systemist 英国システム学会(UKSS)   15/3,167-173  1993

  • ソフトシステム方法論による事業定義の再構築

    根来龍之

    ダイヤモンドハーバード・ビジネス ダイヤモンド社   /94年1月,21-28  1993

  • CATWOEのWについて-ソフトシステム方法論のテクニカルな検討(1)-

    根来龍之

    産能大学紀要 産能大学   14 ( 2 ) 207 - 220  1993

    CiNii

  • Critique of 'Total Systems Intervention': Ten Questions

    産能大学紀要   第14巻第1号(PP.89-117)  1992.06

  • Managerial Perceptions of Manufacturing Technologies : American and Japanese Contrasts(共著)

    Conference on Economics/Management and Information 京王プラザホテル   /,133-136  1992

  • A Potentiality of Soft Systems Methodology as a Device of Intervention on Strategy Formulation

    Tatsuyuki Negoro

    Conference on Economics/Management and Information 京王プラザホテル   /,581-584  1992

  • Critique of 'Total Systems Intervention' : Ten Questions

    Tatsuyuki Negoro

    Sanno College Bulletin   14/1,89-117  1992

  • ソフトシステムズ・アプローチによる集団合意形成支援

    根来龍之

    オペレーションズ・リサーチ/日本OR学会   第36巻11号(PP.542‐546)  1991.11

  • Examination of the Concept of Key Factor for Success from a Systems Thinking

    Tatsuyuki Negoro

    United Kingdom Systems Society International Conference    1991

  • Just in Time As a Organizational Learning System

    Tatsuyuki Negoro

    British Association of Japanese Studies 英Shefield大学    1991

  • Examination of the Concept of Key Factor for Success from a Systems Thinking

    Tatsuyuki Negoro

    SYSTEMS THINKING IN EUROPE(単行本)Plenum Press   /,177-182  1991

  • ソフトシステムズ・アプローチによる集団合意形成支援

    根来龍之

    オペレーションズ・リサーチ 日本OR学会   36/11,542-546  1991

  • 競争根来龍之戦略論における「業界概念」

    産業能率大学紀要   第l0巻第2号(PP.237‐246)  1989.12

  • 競争戦略論における「業界概念」

    根来龍之

    産業能率大学紀要 産業能率大学   10/2,237-246  1989

  • 1個流しと1個づくりの相違

    根来龍之

    産業能率大学紀要   第9巻第2号(PP.55‐64)  1988.12

  • 原単位分析による労働生産性管理

    根来龍之

    IEレヴュー/IE協会   Vol.29、No.2(PP.27‐32)  1988.05

  • 競争戦略論の立脚視点

    根来龍之

    産業能率大学紀要   第8巻第2号(PP.23‐37)  1988.02

  • 競争戦略論の立脚視点

    根来龍之

    産業能率大学紀要 産業能率大学   8/2,23-37   23 - 37  1988

  • 多工程型装置産業の生産性管理手法

    根来龍之

    徳山大学総合経済研究所紀要   第9号(PP.23‐37)  1987.03

  • Strategic Management Based on Relationship Building

    根来龍之

    Systemist   英国システム学会(UKSS)

▼display all

Books and Other Publications

  • 対デジタルディスラプター戦略

    根来 龍之( Part: Supervisor (editorial))

    日本経済新聞出版社  2017.11

  • プラットフォームの教科書

    根来 龍之( Part: Sole author)

    日経BP社  2017.05

  • IoT時代の競争分析フレームワーク

    根来龍之, 浜屋敏( Part: Joint editor)

    中央経済社  2016.07

  • ビジネス思考実験

    根来 龍之( Part: Sole author)

    日経BP社  2015.12

  • 事業創造のロジック

    根来 龍之( Part: Sole author)

    日経BP社  2014.01

  • プラットフォームビジネス最前線

    根来 龍之( Part: Supervisor (editorial))

    2013.12

  • CIOのための情報・経営戦略:ITと経営の融合

    根来龍之

    中央経済社  2010.07 ISBN: 9784502678202

  • mixiと第二世代ネット革命:無料モデルの新潮流

    根来龍之, 青木孝次, 鍛地研介

    東洋経済新報社  2008.09 ISBN: 9784492501627

  • 代替品の戦略:攻防の定石

    根来龍之

    東洋経済新報社  2005.12 ISBN: 9784492521571

  • 産業モジュール化が競争優位に与える影響」:戦略グループ論の再検討

    根来龍之

    経営学論集第75集、千倉書房  2005.08

  • デジタル時代の経営戦略

    根来龍之

    メディアセレクト  2005.03

  • 資源ベースの経営戦略論

    根来龍之, 蛭田啓, 久保亮一( Part: Joint translator)

    東洋経済新報社  2004.09

  • 対立と協調の科学(Axelrod, The Compexity of Cooperation)

    Axelrod(訳, 根来龍之担当, 第, 章新しい戦略の進化, 章ノイズへの対処

    ダイヤモンド社  2003.06

  • オープンパートナーシップ経営:脱<囲い込み>の顧客戦略とは

    根来龍之, 桑山卓三

    PHP研究所  2002.05

  • 製薬・医療産業の未来戦略:新たなビジネスモデルの探求

    根来龍之, 小川佐千代

    東洋経済新報社  2001.07

  • ネットビジネスの経営戦略:知識交換とバリューチェーン

    根来龍之, 木村誠

    日科技連  1999

  • ERPとビジネス改革:パッケージ活用の誤解と指針

    手島歩三, 根来龍之, 杉野周, 担当, 第, 章業務改革とER

    日科技連  1998

  • 情報ネットワークの進展と組織革新

    根来龍之

    産能大学通信教育テキスト  1997

  • グループウェアとは何か

    根来龍之, 遠藤剛

    産能大学通信教育テキスト  1997

  • システム仕様の分析学(WILSON, Systems : Concepts, Mtethodologies and Applications)(全体監修および第3章担当 システム方法論)(共訳)

    WILSON 根来龍之監訳

    共立出版  1996

  • 経営学:成熟・グローバル段階の企業経営(担当:第5章企業活動と生産政策)

    分担執筆

    ミネルヴァ書房  1994

  • The Strategic Management Of Manufacturing Businesses

    Ono keinosuke, Tatsuyuki Negoro

    3A Corporation  1992

  • ソフト戦略思考(ROSENHEAD eds., Rational Analysis for a Problematic World)

    ENHEAD eds, 木嶋恭一監訳, 第, 章戦略的代案開発分析のための認知地図, 第, 章戦略的代案開発分析と認知地図の

    日刊工業新聞社  1992

  • 生産企業の経営

    小野桂之介, 根来龍之, 担当, 第, 章競争力向上のための企業行動原則, 第, 章生産システムを特徴づける個

    海声社  1990

  • Examination of the Concept of Key Factor for Success from a Systems Thinking

    根来龍之

    SYSTEMS THINKING IN EUROPE 

▼display all

Research Projects

  • プラットフォーム論とエコシステム論を統合するレイヤー戦略論の展開

    科学研究費助成事業(早稲田大学)  科学研究費助成事業(基盤研究(B))

    Project Year :

    2014
    -
    2018
     

  • New Direction of Platform Business or Service Based on the Development of Digital Technology

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2008
    -
    2011
     

    NEGORO Tatsuyuki, KOKURYO Jiro, KIMURA Makoto, MORITA Masataka

     View Summary

    About platform business(PFB) or service(PFS), we have publshed theoretical papers and case studies. About the former, research on the conceptual classification and its fusion of media-type PFB and infrastructure-type PFB was done.
    About the latter, based on the above-mentioned theoretical research, case studises of electronic money, software business, game business, and a net promotion were also undertaken. Simultaneously, research on the information system and competitive advantage was also advanced as the background of research.

  • Poly-agent system

    Project Year :

    2000
    -
    2010
     

  • Critical Development of Business Model Concept : Discovery and Formulating the New Model's from Japan

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2004
    -
    2007
     

    NEGORO Tatsuyuki, INOUE Tatsuhiko, KOKURYO Jiro, SUEMATSU Chihiro

     View Summary

    This research tries to develop the business model concept considering the today's situation of Japan. To be specific, the research topics are a) to construct the research framework over the business model concept, b) to analyze the contributing mechanism of information technology(IT) to company's competitive advantage, and to collect and formalize unique business models in Japan with IT and Japanese situation.
    These results are brought together as follows.

  • Research on Agent Based ModelingApproach to Business Organization Management

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2004
    -
    2007
     

    TAKAGI Haruo, DEGUCHI Hiroshi, KIJIMA Kyoichi, TERANO Takao, NEGORO Tatuyuki, OKUDA Sakae

     View Summary

    The purpose of this research is to develop an agent-based modeling approach to the management of business organizations. This research is proposed on the emerging social conditions, that is business organizations have become to be designed less formal, ie, more organic because of the development of the internet and the increase of business environmental changes. This type of organization design is to be theoretically understood adopting the framework of poly-agent system, which is a related collection of autonomous agents. The researchers did four-year length of research and made six out puts as follows: (1) construction of theoretical bases of agent-based modeling focusing especially on mutual interaction among agents and their emerging behaviors, (2) application of the theoretical contents to the micro-macro-link kind of social problems, (3) shift of management style from mechanical toward organic design of organizations due to the principle of variety, interaction and selection, (4) study of relationship between technology development and social economic structures, (5) development of a new social system theory using a hybrid simulation technology which includes computers and hu

  • Research on the Poly-Agent System View of Organizations and their Management

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2000
    -
    2003
     

    TAKAGI Haruo, TERANO Takao, KIJIMA Kyouichi, DEGUCHI Hiroshi, OKUDA Sakae, NEGORO Tatuyuki

     View Summary

    This study is based on theoretical framework of poly-agent system, that explains business organization as a system of autonomous agents. A major output of the study is a test-building of a management theory based on the poly-agent system view. Some case analysis were, also, conducted.
    There are increasing number of studies applying complex system theories. The poly-agent system theory is included in them. More than this, it emphasizes the investigation into the group level of autonomous agents. Results of the study are giving important influences on many agent research attitudes in Japan and world wide.

▼display all

Misc

  • バリューチェーン戦略論からレイヤー戦略論へ:産業のレイヤー構造化への対応

    根来龍之, 藤巻佐和子

    早稲田国際経営研究   ( 44 ) 145 - 162  2013

  • An Outlook of Platform Theory Research in Business Studies

    Negoro, Tatsuyuki, Satoshi Ajiro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 38 ) 1 - 29  2013

  • An Outlook of Platform Theory Research in Business Studies

    Negoro, Tatsuyuki, Satoshi Ajiro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 38 ) 1 - 29  2013

  • 競争戦略論の出発点は何であるべきか?:内外融合の戦略論に向かって

    根来龍之

    早稲田商学   ( 407 ) 101 - 120  2006

  • Can CRM be a Differentiation Strategy?: Pitfalls of Customer Retention Activities

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 40 )  2005

  • Can CRM be a Differentiation Strategy?: Pitfalls of Customer Retention Activities

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 40 )  2005

  • Can CRM be a Differentiation Strategy?: Pitfalls of Customer Retention Activities

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 40 )  2005

  • Can CRM be a Differentiation Strategy?: Pitfalls of Customer Retention Activities

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 40 )  2005

  • Business Model Analysis as a Systems Approach

    Tatsuyuki Negoro

    The First World Congress of the International Federation for Systems    2005

  • Can CRM be a Differentiation Strategy?: Pitfalls of Customer Retention Activities

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 40 )  2005

  • M. E. Porterの戦略グループ論の批判的発展―3つの「戦略グループ」カテゴリーの提案と「距離」概念の導入―

    根来龍之, 宮元万菜美

    日本経営システム学会誌   22 ( 1 ) 69 - 78  2005

  • 代替品の戦略:新技術をめぐる攻撃とそれに対する防衛

    根来龍之, 後藤克彦

    組織科学   39 ( 2 ) 49 - 51  2005

  • Can CRM be a Differentiation Strategy?: Pitfalls of Customer Retention Activities

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 40 )  2005

  • Business Model Analysis as a Systems Approach

    Tatsuyuki Negoro

    The First World Congress of the International Federation for Systems    2005

  • Internet-Specific Business Strategies Do Not Exist: An Analysis from a Resource-Based Perspective

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 39 )  2004

  • Internet-Specific Business Strategies Do Not Exist: An Analysis from a Resource-Based Perspective

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 39 )  2004

  • Collis & Montgomeryの資源ベース理論の特徴

    根来龍之, 森岡孝文

    産業経営   ( 36 )  2004

  • Internet-Specific Business Strategies Do Not Exist: An Analysis from a Resource-Based Perspective

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 39 )  2004

  • Internet-Specific Business Strategies Do Not Exist: An Analysis from a Resource-Based Perspective

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 39 )  2004

  • 資源ベースの経営戦略論

    根来龍之, 蛭田啓, 久保亮一

    東洋経済新報社    2004

  • パーミションメールの効果

    根来龍之, 海老根智仁

    日本経営システム学会   20 ( 2 ) 1 - 11  2004

  • Internet-Specific Business Strategies Do Not Exist: An Analysis from a Resource-Based Perspective

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 39 )  2004

  • インターネットがB2Cビジネス構造に与える影響:2004年時点での総括

    根来龍之

    早稲田商学   ( 400 )  2004

  • Collis & Montgomeryの資源ベース理論の特徴

    根来龍之, 森岡孝文

    産業経営   ( 36 )  2004

  • Internet-Specific Business Strategies Do Not Exist: An Analysis from a Resource-Based Perspective

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 39 )  2004

  • Beyond Customer Relationship Management: From Encirclement to Open Partnership

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 38 )  2003

  • Beyond Customer Relationship Management: From Encirclement to Open Partnership

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 38 )  2003

  • Beyond Customer Relationship Management: From Encirclement to Open Partnership

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 38 )  2003

  • Beyond Customer Relationship Management: From Encirclement to Open Partnership

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 38 )  2003

  • Beyond Customer Relationship Management: From Encirclement to Open Partnership

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 38 )  2003

  • Effects of the Imteraet-related Factors on Differentiation of the Internet Businesses

    NEGORO Tatsuyuki, KADOWAKI Toshihnto

    Journal of the Japan Society for Management Information   12 ( 1 ) 33 - 55  2003

    CiNii

  • 規格製品のオープン化が関連Webの構造と発達に与える影響:日本のPDA 3規格の関連Webの比較

    根来龍之, 伊藤賢次

    経営情報学会誌   11 ( 4 )  2003

  • Beyond Customer Relationship Management: From Encirclement to Open Partnership

    Tatsuyuki Negoro

    Waseda Business & Economic Studies   ( 38 )  2003

  • 「抵抗」「混乱」の原因に着眼した情報システム導入の失敗の研究:システムの利用者と提供者のコンテキストギャップ分析(共著)

    根来龍之, 鈴木伸一郎

    文教大学情報学部紀要「情報研究」   ( 25 ) 115 - 144  2001

  • 営利企業におけるオープンソース形態の取り組み: OSSコミュニティとの関係づけとライセンス形態

    木村誠, 根来龍之

    オフィスオートメーション/オフィスオートメーション学会   22 ( 2 ) 72 - 81  2001

  • 4つの企業間連携:メリットとリスクの検討

    根来龍之, 森岡孝文

    日本経営システム学会誌/日本経営システム学会   18 ( 1 ) 25 - 34  2001

    CiNii

  • Industrial Change by Information Networks

    Tatsuyuki Negoro

    KENSHU AOTS   157   12 - 16  2000

  • Ontological misleading of recursive management

    Tatsuyuki Negoro

    The Sixth International Western Academy of Management Conference, /静岡Granshipコンフェランスルーム    2000

  • Information Exchange Models of Internet Commerce-Platform Business for the contribution to the Industrial Development(共著)

    Conference, Asia-Pacific Region of Decision Science Institute/ 早稲田大学    2000

  • オンネット論文ならではの表現形式の研究:読み手の「自己編集性」への着眼

    文教大学情報学部紀要「情報研究」/文教大学   第23号(PP.83-98)  2000

  • オンネット論文ならではの表現形式の研究:読み手の「自己編集性」への着眼(共著)

    文教大学情報学部紀要「情報研究」/ 文教大学   ( 23 ) 83 - 98  2000

  • 空間市場化によるビジネス形態変化の分析フレームワーク:製薬・医療産業を事例とした検討(共著)

    根来龍之, 小川佐千代

    経営情報学会誌   9 ( 2 ) 7 - 34  2000

  • インターネット・プラットフォームビジネスの産業発展への貢献:情報交換・知識化モデルによる事業分類

    根来龍之, 木村誠

    経営情報学会誌/経営情報学会   9 ( 3 ) 67 - 87  2000

  • Industrial Change by Information Networks

    Tatsuyuki Negoro

    KENSHU AOTS   157   12 - 16  2000

  • Ontological misleading of recursive management

    Tatsuyuki Negoro

    The Sixth International Western Academy of Management Conference, /静岡Granshipコンフェランスルーム    2000

  • Information Exchange Models of Internet Commerce-Platform Business for the contribution to the Industrial Development(共著)

    Conference, Asia-Pacific Region of Decision Science Institute/ 早稲田大学    2000

  • 対話型戦略論:コンテキストの吟味と共創

    産能大学紀要/産能大学   第19巻第2号(PP.59-72)  1999

  • 対話型戦略論:コンテキストの吟味と共創

    根来龍之

    産能大学紀要 産能大学   19/2,59-72  1999

  • 情報技術と組織特性の相互作用モデル:Lotus Notes導入事例による検討(共著)

    根来龍之, 遠藤剛

    経営システム学会誌   15 ( 2 )  1999

  • サプライチェーン・マネジメントのエージェント・モデル

    経営情報学会誌/経営情報学会   Vol.7 No.3(PP.180-185)  1998

  • 「問題解決会議」のプロセス分析のフレームワークの提案

    産能大学紀要/産能大学   第18巻第1号(PP.27-58)  1998

  • サプライチェーン・マネジメントのエージェント・モデル

    根来龍之

    経営情報学会誌   7 ( 3 ) 180 - 185  1998

  • 「問題解決会議」のプロセス分析のフレームワークの提案(共著)

    産能大学紀要 産能大学   18/1,27-58  1998

  • 情報ネットワークとシステムアプローチ:組織変革とシステムアプローチからの一つの鳥瞰図

    経営情報学会誌/経営情報学会   Vol.6 No.3(PP.89-109)  1997

  • 変革とシステムアプローチからの一つの鳥瞰図

    根来龍之, 出口弘

    経営情報学会誌   6 ( 3 ) 89 - 109  1997

  • A Reconstruction of the Constitutive Rules of Soft Systems Methodology

    Tatsuyuki Negoro

    Systemist 英国システム学会(UKSS)   17/3,146-156  1996

  • 方法論的相補主義と経営革新

    経営情報学会96年夏季シンポジウム論文集/経営情報学会    1996

  • A Reconstruction of the Constitutive Rules of Soft Systems Methodology

    Systemist/英国システム学会(UKSS)   Vol.17,No.3  1996

  • A Reconstruction of the Constitutive Rules of Soft Systems Methodology

    Tatsuyuki Negoro

    Systemist 英国システム学会(UKSS)   17/3,146-156  1996

  • A Reconstruction of the Constitutive Rules of Soft Systems Methodology

    Tatsuyuki Negoro

    United Kingdom Systems Society International Conference 英Hull大学    1995

  • 常識を打破するコンテキストラーニング

    根来龍之

    ダイヤモンドハーバード・ビジネス/ダイヤモンド社   1996年1月号  1995

  • 常識を打破するコンテキストラーニング

    根来龍之

    ダイヤモンドハーバード・ビジネス ダイヤモンド社   /96年1月,50-58  1995

  • A Reconstruction of the Constitutive Rules of Soft Systems Methodology

    Tatsuyuki Negoro

    United Kingdom Systems Society International Conference 英Hull大学    1995

  • Defining The Business As Starting Point of Reorientation

    Tatsuyuki Negoro

    APORS(Asian and Pacific Operations Research Society) 福岡リーセントホテル    1994

  • Defining The Business As Starting Point of Reorientation

    Tatsuyuki Negoro

    APORS(Asian and Pacific Operations Research Society) 福岡リーセントホテル    1994

  • Strategic Management based on Relationship Building

    Tatsuyuki Negoro

    United Kingdom Systems Society International Conference    1993

  • Just in Time Production System as an Organizational Learning(共著)

    Productivity Convention at Kathlnandu Nepal Asia Productivity Organization   /,1-7  1993

  • Managerial Perceptions of Competitive Methods and Advanced Manufacturing Technologies : American and Japanese Contrasts(共著)

    Technologie and Management   /42,11-19  1993

  • Strategic Management Based on Relationship Building

    Tatsuyuki Negoro

    Systemist 英国システム学会(UKSS)   15/3,167-173  1993

  • 事業戦略策定のための製品・生産技術力強化の7つの原則

    研究開発マネジメント/アーバン・プロデュース社   93年2月号(PP.8-15)  1993

  • Managerial Perceptions of Competitive Methods and Advanced Manufacturing Technologies: American and Japanese Contrasts

    Technologie and Management   No.42(PP.11l‐l19)  1993

  • ソフトシステム方法論による事業定義の再構築

    根来龍之

    ダイヤモンドハーバード・ビジネス ダイヤモンド社   /94年1月,21-28  1993

  • CATWOEのWについて-ソフトシステム方法論のテクニカルな検討(1)-

    根来龍之

    産能大学紀要 産能大学   14 ( 2 ) 207 - 220  1993

  • Strategic Management based on Relationship Building

    Tatsuyuki Negoro

    United Kingdom Systems Society International Conference    1993

  • Just in Time Production System as an Organizational Learning(共著)

    Productivity Convention at Kathlnandu Nepal Asia Productivity Organization   /,1-7  1993

  • Managerial Perceptions of Competitive Methods and Advanced Manufacturing Technologies : American and Japanese Contrasts(共著)

    Technologie and Management   /42,11-19  1993

  • Strategic Management Based on Relationship Building

    Tatsuyuki Negoro

    Systemist 英国システム学会(UKSS)   15/3,167-173  1993

  • Managerial Perceptions of Manufacturing Technologies : American and Japanese Contrasts(共著)

    Conference on Economics/Management and Information 京王プラザホテル   /,133-136  1992

  • A Potentiality of Soft Systems Methodology as a Device of Intervention on Strategy Formulation

    Tatsuyuki Negoro

    Conference on Economics/Management and Information 京王プラザホテル   /,581-584  1992

  • Critique of 'Total Systems Intervention' : Ten Questions

    Tatsuyuki Negoro

    Sanno College Bulletin   14/1,89-117  1992

  • Critique of 'Total Systems Intervention': Ten Questions

    産能大学紀要   第14巻第1号(PP.89-117)  1992

  • Managerial Perceptions of Manufacturing Technologies : American and Japanese Contrasts(共著)

    Conference on Economics/Management and Information 京王プラザホテル   /,133-136  1992

  • A Potentiality of Soft Systems Methodology as a Device of Intervention on Strategy Formulation

    Tatsuyuki Negoro

    Conference on Economics/Management and Information 京王プラザホテル   /,581-584  1992

  • Critique of 'Total Systems Intervention' : Ten Questions

    Tatsuyuki Negoro

    Sanno College Bulletin   14/1,89-117  1992

  • Examination of the Concept of Key Factor for Success from a Systems Thinking

    Tatsuyuki Negoro

    United Kingdom Systems Society International Conference    1991

  • Just in Time As a Organizational Learning System

    Tatsuyuki Negoro

    British Association of Japanese Studies 英Shefield大学    1991

  • Examination of the Concept of Key Factor for Success from a Systems Thinking

    Tatsuyuki Negoro

    SYSTEMS THINKING IN EUROPE(単行本)Plenum Press   /,177-182  1991

  • ソフトシステムズ・アプローチによる集団合意形成支援

    根来龍之

    オペレーションズ・リサーチ/日本OR学会   第36巻11号(PP.542‐546)  1991

  • ソフトシステムズ・アプローチによる集団合意形成支援

    根来龍之

    オペレーションズ・リサーチ 日本OR学会   36/11,542-546  1991

  • Examination of the Concept of Key Factor for Success from a Systems Thinking

    Tatsuyuki Negoro

    United Kingdom Systems Society International Conference    1991

  • Just in Time As a Organizational Learning System

    Tatsuyuki Negoro

    British Association of Japanese Studies 英Shefield大学    1991

  • Examination of the Concept of Key Factor for Success from a Systems Thinking

    Tatsuyuki Negoro

    SYSTEMS THINKING IN EUROPE(単行本)Plenum Press   /,177-182  1991

  • 競争根来龍之戦略論における「業界概念」

    産業能率大学紀要   第l0巻第2号(PP.237‐246)  1989

  • 競争戦略論における「業界概念」

    根来龍之

    産業能率大学紀要 産業能率大学   10/2,237-246  1989

  • 競争戦略論の立脚視点

    根来龍之

    産業能率大学紀要   第8巻第2号(PP.23‐37)  1988

  • 原単位分析による労働生産性管理

    根来龍之

    IEレヴュー/IE協会   Vol.29、No.2(PP.27‐32)  1988

  • 1個流しと1個づくりの相違

    根来龍之

    産業能率大学紀要   第9巻第2号(PP.55‐64)  1988

  • 競争戦略論の立脚視点

    根来龍之

    産業能率大学紀要 産業能率大学   8/2,23-37   23 - 37  1988

  • 多工程型装置産業の生産性管理手法

    根来龍之

    徳山大学総合経済研究所紀要   第9号(PP.23‐37)  1987

  • Strategic Management Based on Relationship Building

    根来龍之

    Systemist   英国システム学会(UKSS)

▼display all

 

Social Activities

  • ビジネス・ブレークスルー(衛星放送)

    ビジネス・ブレークスルー(衛星放送) 

     View Summary

    ビジネスモデル分析の理論と事例

Overseas Activities

  • デジタル時代の新戦略論の展開

    2019.03
    -
    2020.08

    US   UC Berkeley

Internal Special Research Projects

  • エコシステム論をキーとしたプラットフォーム論のさらなる発展

    2013  

     View Summary

     本年度は、一つの著書、一つの国際学会発表、一つの論文として研究成果を発表した。 著書(監修)『プラットフォームビジネス最前線』では、第1章と第2章4節を執筆すると同時に、本書籍の中心となる第3章「分野別の最新動向と成長戦略」の調査方針と内容調整を特に行った。 本書では、プラットフォームビジネスの新しい定義と分類をまず行い、次に関連動向との関連について論じている。さらに、日本におけるプラットフォームビジネスの分野別の最新トレンドと動向を詳らかにするとともに、プラットフォーマーの今後の成長戦略と、プラットフォームを利用するユーザー企業の利用戦略に関するアンケート調査結果も収録している。 本書におけるプラットフォームビジネスの日常用語による定義は、「他のプレイヤー(企業、消費者等)が提供する製品・サービス・情報と一緒になって、初めて価値を持つ製品・サービス」となっている。また、アカデミックな定義は、「その製品・サービスを前提にして利用できる他の製品/サービス/情報(補完製品・補完情報等)が存在し、ユーザーが補完製品・補完情報等の多様な選択を直接行なえるようにしている製品・サービス」とされている。 Annual Meeting of the Academy of Managementでの研究発表(単著)「Changing the Strategic Viewpoint to adapt the digitalization: from Value Chain Strategy to Layer Strategy」では、ネット化、モジュール化、ソフトウェア化などを背景とする産業のモジュール化の進展により、最終消費者の取引相手が誰かという観点から見た産業構造が従来の「バリューチェーン型」から、「レイヤー型」へと変化し始めているとまず主張した。その上で、レイヤー型産業構造に適応するための戦略をプラットフォーム戦略と呼び、両者の戦略課題に違いについて、バリューチェーン型への適応戦略との対比を行った。また、上流(下流)統合と階層統合の効果の違い、取引のオープン化(企業グループ化)と隣接階層へのオープン化(統合化)の効果の違いについての議論を行った。 Negoro and Kamaike論文「Strategy for Parallel Platforms」は、複数のエコシステムからなる製品システムを、パラレルプラットフォーム市場と呼び、その市場特有の戦略的観点について事例を示しながら論じている。そのポイントは以下の5つとして整理される。(1)ネットワーク効果のマネジメント、(2)利益格差のマネジメント、(3)セットとしてのプラットフォーム製品のマネジメント,(4)結合プラットフォームのマネジメント、(5)マルチホーミングのマネジメント。

  • エコシステム論をキーとしたプラットフォーム論のさらなる発展

    2012  

     View Summary

    本年度は、二つの論文として研究成果をまとめた。一つは、今後の研究発展の方向性を示すために、プラットフォーム戦略論の系譜と現状を整理したものである(Negoro and Ajro, 2013)。プラットフォームは、エコシステムの核となるものである。この論文においては、経営学におけるプラットフォーム論研究の系譜を、(1)プラットフォーム技術・部品論、(2)プラットフォーム製品論:基盤型製品・サービス論、(3)プラットフォーム製品論:メディア論の3つの流れとして整理した。そして、文献レビューを通じて、プラットフォーム技術・部品論に関しては自動車の製品開発研究を出自とした製品開発におけるプラットフォーム戦略が研究の流れの中心であること、基盤型製品・サービス論はプラットフォーム・リーダーシップとそれに関連したエコシステム論の議論が重要な位置づけを占めること、そして、メディア論はプラットフォーム・ビジネスを対象とした研究とTwo-Sided Platform戦略に関する研究が大きな2つの流れであることを示す。加えて、プラットフォーム製品論における基盤型製品・サービス論とメディア論との融合、社会プラットフォーム論への展開、の2つを今後のプラットフォーム論の発展方向の例として提示する。もう一つは、ネット化、デジタル化を背景とする産業のモジュール化の進展により、顧客から見た産業構造が従来の「バリューチェーン型」から、「レイヤー型」へと変化し始めていると主張する論文である(根来・藤巻, 2013)。この論文においては、「レイヤー型の産業構造は、バリューチェーン型の構造とは異なるものであり、対応すべき戦略課題も異なる」ことを示した。この論文の問題意識は、家電メーカーを始めとする日本企業の国際競争力低下の原因の一つは、日本企業がネット化、デジタル化による産業構造の変化に対応できていないからだという認識に基づくものである。例えば、日本企業が得意としてきたバリューチェーン統合による競争力強化という戦略が産業構造の変化によって、必ずしも通用しなくなってきていると思われる。この結果、レイヤー型産業構造への対応である、「レイヤー戦略」が日本企業に求められていると主張する。レイヤー戦略論は、エコシステム型の業界の戦略論と位置づけられる。

  • 産業モデルの変化の研究:サプライチェーンマネジメントを中心に

    2001  

     View Summary

    インターネットが産業モデルの変化にどう影響を与えるかについて研究を行った。比較の透明性、個別顧客との情報交換の経済性向上を通じてスイッチングコストを下げるというのが研究の暫定的結論である。この知見に基づいた具体的研究を、01年度においては二つの著作の一部として発表した。ひとつは、デジタル財の産業モデル変化を題材に、産業モデルとビジネスモデルの関係について論じた論文。もうひとつは、企業と消費者との顧客関係のモデルを論じた書籍である。前者においては、サプライ主体間の分業モデルをめぐる議論に今回の研究が反映している。後者においては、消費者をサプライチェーンの最終主体と考えた場合に、「比較の透明性、個別顧客との情報交換、スイッチングコスト」という3つのキーワードを使って顧客関係のオープン性を定義できることを示した