MIKOSHIBA, Yoshiyuki

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Affiliation

Faculty of Letters, Arts and Sciences, School of Culture, Media and Society

Job title

Professor

Homepage URL

http://www.f.waseda.jp/mikoyuki/

Concurrent Post 【 display / non-display

  • Faculty of Letters, Arts and Sciences   Graduate School of Letters, Arts and Sciences

  • Affiliated organization   Global Education Center

Education 【 display / non-display

  •  
    -
    1995

    Waseda University   Graduate School, Division of Letters  

  •  
    -
    1995

    Waseda University   Graduate School, Division of Letters  

Degree 【 display / non-display

  • 修士

Professional Memberships 【 display / non-display

  •  
     
     

    Max-Scheler-Gesellschaft e.V.

  •  
     
     

    Japanische Fichte-Gesellschaft

  •  
     
     

    Japanische Kant-Gesellschaft

  •  
     
     

    The Japan Society for Ethics

  •  
     
     

    The Philosophical Association of Japan

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Research Areas 【 display / non-display

  • Philosophy and ethics

Research Interests 【 display / non-display

  • Kant, philosophy, ethics

Papers 【 display / non-display

  • 書評:中野裕考『カントの自己触発論』

    御子柴善之

    図書新聞   ( 3511 )  2021.09

    Authorship:Lead author

  • 書評:船木祝『カントの思考の漸次的発展』

    図書新聞   ( 3485 )  2021.02

    Authorship:Lead author

  • 書評:ヘッフェ『自由の哲学』

    御子柴善之

    図書新聞   ( 3475 ) 5 - 5  2020.12

     View Summary

    ヘッフェ『自由の哲学』の書評。

  • カント義務論と道徳的自己認識の問題

    御子柴善之

    早稲田大学大学院文学研究科紀要   第65輯   11 - 25  2020.03

     View Summary

    カント倫理学の中心概念である「自己自身に対する義務」における第一の義務、すなわち「道徳的自己認識」を研究した。

  • Kants Ethik der "uebersinnlichen Natur" als Grundlage einer Kritik des heutigen Nationalismus

    Mikoshiba, Yoshiyuki

      ( 41 ) 1 - 11  2019.02

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Books and Other Publications 【 display / non-display

  • カント 純粋理性批判

    御子柴善之( Part: Sole author)

    (株)KADOKAWA  2020.12 ISBN: 9784047036376

  • それでも、「信頼」の可能性を問う

    早稲田大学文学学術院総合人文科学研究センター研究部門, 現代日本における, 信頼社会, 再構築のための総合的研究( Part: Contributor)

    文化書房博文社  2018.11 ISBN: 9784830113116

     View Summary

    早稲田大学文学学術院総合人文科学研究センターに設置された研究部門「現代日本における『信頼社会』再構築のための総合的研究」の研究成果を論文集としてまとめた。その中に、「『信頼回復』という問題」という論文を載せた。

  • カント哲学の核心ー『プロレゴーメナ』から読み解く

    御子柴善之

    NHK出版  2018.09 ISBN: 9784140912522

     View Summary

    カントの批判哲学について、その核心を、『プロレゴーメナ』を用いて説明する。

  • グローバル化時代の人権のために―哲学的考察

    御子柴善之, 舟場保之, 寺田俊郎( Part: Joint editor)

    上智大学出版  2017.04 ISBN: 9784324102589

     View Summary

    グローバル化時代において、グローバル化によって人権を脅かされている人を念頭に、人権を哲学的に考察する。視点は、人権と尊厳、法と道徳、人権と政治に置かれる。

  • 自分で考える勇気-カント哲学入門

    御子柴善之

    岩波書店  2015.03 ISBN: 9784005007981

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Research Projects 【 display / non-display

  • カント義務論における「自己自身に対する義務」の研究

    Project Year :

    2017.04
    -
    2021.03
     

     View Summary

    2019年度の主たる成果は、2019年9月5日(エッセン大学)と9月6日(ゲーテ大学・フランクフルト)で開催された、第13回日独倫理学コロキウム(Pluralismus und Universalismus in der globalisierten Welt:グローバル化した世界における多元主義と普遍主義)を開催し、そこでDie japanischen Umweltgedanken angesichts des Begriffs des Anthropozaens(人新世概念に直面した日本の環境思想)と題する研究発表を行ったことである。この研究発表は、本研究の最終年度においてカントの「自己自身に対する義務」概念を用いて、地球環境問題の倫理を根拠づけるための第一歩となった。同時に、「人新世」という概念の登場によって、日本で人口に膾炙している「人間と自然との関係を守る」ことが環境保護である、という言い方の限界も明らかになったことを指摘した。当該のコロキウムにおいては、日本人研究者三名とドイツ人研究者・学生が集まり、熱心が議論が展開された。同年度には、さらに論文「カント義務論と道徳的自己認識の問題」と題する論文を執筆し、それを早稲田大学大学院文学研究科紀要(第65輯)に発表した。この論文は前年度の研究発表に基づくものだが、論文化する際に加筆することによって、「自己自身に対する義務」の中心に位置づく「自己認識」の内実を明らかにすることができた。そこでは悟性を中心とする認識が、理論的認識においては悟性と感性との関係において、道徳的認識においては悟性と理性との関係において成立することを指摘するとともに、カント義務論のける道徳的自己認識の意義を三つ取り出した。それは、自己知における謙抑、自己の途上性の認識、他者関係の再発見、である。研究代表者の研究そのものは「順調」に進行している。カントの「自己自身に対する義務」に対して、その内実を探り、歴史的背景を探り、その自己認識との関係も論じることができたからである。しかしながら、一点、残念なことがある。それは2020年4月にドイツ人研究者、ハイナー・クレメ氏を日本に招聘し、カント義務論にかんする研究会・講演会を開催する予定だったにもかかわらず、それが新型コロナウィルス蔓延の影響を受け、実現不可能になったことである。すでに航空券も購入し、ホテルも予約し、クレメ教授の発表原稿の日本語訳も準備していたにもかかわらず、突然の感染症蔓延により、これらをすべてキャンセルせざるをえなくなった。この事態により、本研究計画が含んでいた海外の研究者を招聘して研究会・講演会を開催するという企画が実現不可能になった。2020年度においても、同じ感染症の影響を免れることができないからである。他方、2019年度には博士後期課程の大学院生を一人、リサーチアシスタントとして雇用し、地球環境問題や人新世にかんする論文を収集することができた。これは本研究を前進させるにあたって資するところが大きかった。本研究は、2020年度を最終年度とする。したがって、本研究計画全体の中で予定してきた企画で、なお実現していない部分を遂行しなければならない。しかし、困難な企画が二つある。第一に、ドイツ人研究者を招聘して日本で研究会・講演会を開催したいが、それは困難である。そのためには早々に新型コロナウイルス感染症が終息しなければならないが、現在、それを見通すことができないからである。第二に、第14回日独倫理学コロキウムをドイツで開催するのも、同じ理由で困難である。そこで、今後の研究推進においては、次の三点を中心に据えることにしたい。第一に、「自己自身に対する義務」を基軸としたカント義務論を環境倫理と接続すること。これは2019年度に開始した研究の継続である。第二に、2019年に開催した第13回日独倫理学コロキウムの報告書の完成。これは、ドイツ参加者から原稿が届かずに停滞しているものだが、それを入手し、完成させたい。第三に、「自己自身に対する義務」を否定しているJ・S・ミルの『自由論』を再検討し、カントとミルとの視点の相違を明らかにしたい。なお、今年度の研究の全体を貫くテーマとして、「義務」と「責任」との関係を明らかにすることを試みたい。一般に、「義務」は義務論の、「責任」はケア論のテーマとして論じられ、双方は互いに還元できないあるいは還元してはいけないものとされている。他方、環境問題に対しては、自然環境に対する「ケア的関係」の重要性が語られる。そこで、本研究で地球環境問題を義務論的に論じるにあたり、ケア論の長所を取り込む工夫ができないかどうかを検討したい。以上の全体をもって、2020年度に本研究を適切に完了したい

  • Investigations into philosophical conceptions of "human rights" in the globalized world

    Project Year :

    2012.04
    -
    2016.03
     

     View Summary

    The primary result of this research project is that it brought about an international academic exchange by holding Japan-Germany Ethics Colloquium four times (three in Germany and one in Japan). The members of the project could continuously discuss the human-rights issues in the globalized world with German researchers who were dealing with those issues. The following can be counted as the outcomes of the discussions which often referred to Kant’s practical philosophy. First of all, it was confirmed that human rights could not be realized merely by some social institution or organization, though they could not be realized without the latter. Secondly, it was confirmed that there were disagreements among the opinions about the relationship between human rights and human dignity, and the logic of each opinion was clarified. Thirdly, the way the politics of human rights is related with morality was clarified together with the meaning of such morality

  • Theoretical Inquiry for Constructing a Global Ethics in the Present World

     View Summary

    This research project aimed to continue and develop the discussions of 'Philosophical Forum for Reflecting on <9.11> from Diverse Viewpoints', in which we had tried to respond, as philosophers in a broader sense, to the challenges of the international society exemplified in the incident of <9.11>. With this aim we carried out theoretical inquiries into the basis of a global ethics, i.e. an ethics which the global community should need under the ever increasing tension. We took up and discussed such topics as terrorism and violence, justice and law, war and peace, human rights and gender, global environment, pluralism and education, while at the same time we tried to find a new way of philosophical thinking in the public sphere, and successfully created a form of public sphere, where individuals could engage in 'public use of reason' (Kant) and argue on equal terms, solely appealing to the power of speech.In this public sphere, we examined and made use of the resources provided by the tradition of philosophy and developed dialogical reflections in communication with citizens and experts from different fields, such as law, gender studies, religion, education, environmental studies. Through this process we located those problems which needed to be solved in order to construct a global ethics and identified some theoretical grounds for a global ethics

  • A Theoretical Study for the Formulation of Community Care-ethics based on the Trends of the Socialization of Care

     View Summary

    The public nursing care insurance program, which was introduced in Japan in 2000, gave the elderly more opportunities to make use of the social-welfare system than before. But a shortage of care staff emerges as a problem of the elderly care. One therefore expects volunteers will participate in community-based care.In this theoretical study for the formulation of community care-ethics based on the trends of the socialization of care I attempt to provide a philosophical basis for community care, and analyze a slogan, which is on everybody's lips, "care to maintain the dignity of the elderly". I make reference to the philosophy of Immanuel Kant and contemporary environmental debates in the prosecution of this study.The following four points are Listed as the results of this study.1. A critique of benevolence is requisite for volunteers' participation in community care, because the benevolence without critique lulls volunteers into complacency and raises problems on the side of clients. The hard distinction between practical reason and pure practical reason, which Kant made, provides an available criterion for the critique.2. To maintain the dignity of the elderly is "jemanden fuer voll zu nehmen" in German, i. e. to take anyone as a whole, which you can't understand.3. To maintain the dignity of a client members of a community should create an environment, in which care staffs can feel their own dignity, because one feels firstly one's own dignity. The community care and the community care-ethics are requisite to establish that environment.4. When the community care-ethics has only an external imposition, it loses its morality. In order to cast aside this concern it is appropriate to adopt an idea, "duties to oneself, which Kant advocated

  • Comprehensive survey of the philosophical and ethical education for cultivating citizenship as the social foundation

     View Summary

    We have searched into the ways how to cultivate citizenship as the actual social foundation through the philosophical and ethical education, having not only developed the educational contents, which follow the subject of high school 'ethics' and are accomplished in the 4 years in university, but also tried to testify them in the actual lessons. The theoretical and ideal basis of this research is, on one hand, the concept of kantian citizenship, which is the core of his thought concerning enlightenment, and the special research into the relation between rhetoric and philosophy, which has been piled up since the age of ancient Greek on the other hand. We presented the result in the international philosophical congress in Hong Kong,(2009), Japanese Society of Philosophy(2010), and Japanese Society of Ethics(2011), all raising discussions

Presentations 【 display / non-display

  • Pflicht und Verantwortung in Hinsicht auf Kants Begriff der Verbindlichkeit

    Yoshiyuki MIKOSHIBA

    Verantwortung im Anschluss an Recht, Ethik und Politik  (On Line)  14.Deutsch-japanisches Ethik-Kolloquium

    Presentation date: 2020.09

     View Summary

    Pflicht und Verantwortung in Hinsicht auf Kants Begriff der Verbindlichkeit

  • Die japanischen Umweltgedanken angesichts des Begriffs des Anthropozaens

    Yoshiyuki Mikoshiba

    Pluralismus und Universalismus in der globalisierten Welt  (Frankfurt am Main)  13. Deutsch-japanisches Ethik-Kolloquium

    Presentation date: 2019.09

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  • カント義務論と道徳的自己認識の問題

    御子柴善之

    京都ヘーゲル読書会  (京都)  京都ヘーゲル読書会

    Presentation date: 2019.01

     View Summary

    カントの「自己自身に対する義務」における道徳的自己認識の問題を論じた。

  • グローバル化の時代における規範に関する三極対立構造

    舟場保之, 寺田俊郎, 御子柴善之

    日本カント協会第43回学会  (香川大学) 

    Presentation date: 2018.11

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    舟場保之大阪大学教授を筆頭とし、寺田俊郎上智大学教授と三人で、グローバル化の時代における法と倫理、ナショナリズムの位置づけ、世界市民主義のあり方について、ポスター発表を行った。

  • Die Ethik der uebersinnlichen Natur angesichts des banalen Nationalismus

    Presentation date: 2018.09

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Specific Research 【 display / non-display

  • カント義務論による環境倫理学の根拠づけ

    2020  

     View Summary

    2020年度の特定課題研究は「カント義務論における環境倫理学の根拠づけ」というテーマの下、カント哲学の研究と環境倫理学の研究を遂行した。前者については、カントの主著『純粋理性批判』を解説する著作を執筆し、『カント 純粋理性批判』という表題の下、12月にKADOKAWAから刊行した。後者については、K. Meyerの著書 Was schulden wir kuenftigenGenerationen? の検討を行った。これは環境倫理学における世代間倫理の根拠づけにかんする研究書である。この二つの研究が総合する場面として、2020年9月8日と10日にドイツの研究者たちとZoomによって第14回日独倫理学コロキウムを開催し、„Pflicht und Verantwortungin Hinsicht auf Kants Begriff der Verbindlichkeit“(カントの拘束力概念から見た義務と責任)と題する研究発表を行った。

  • カント義務論における自己意識と自己認識の研究

    2019  

     View Summary

    本研究課題は、同時に進行中の科研費課題「カント義務論における『自己自身に対する義務』の研究」との連関の中で遂行された。その点で、二つの研究課題の成果は重複するものになっている。研究成果としては、論文「カント義務論と道徳的自己認識の問題」を『文学研究科紀要』に発表した。この論文では、道徳的自己認識とは何か、その困難、『純粋理性批判』第二版における道徳的自己認識、カント義務論における道徳的自己認識の意義を論じた。他方、研究費でRAを雇用し、Engstrom, The Form of Practical Knowledge (2009)の内容分析を行った。これによって「実践的認識」の研究状況を把握することができた。

  • カント実践哲学における「自己自身に対する義務」と自己認識の関係に関する研究

    2018  

     View Summary

    本研究は、現在遂行中の科研費研究「カント義務論における『自己自身に対する義務』の研究」との関連において実施された。後者の研究内における本研究の役割は、カントが「自己自身に対する義務」において「第一のもの」として位置づけた「道徳的自己認識」を研究することである。特に、そこで問題になる「認識」の可能性を、『純粋理性批判』の所説との関連・対比において研究した。その成果を、2019年1月に開催された京都ヘーゲル読書会において「カント義務論と道徳的自己認識の問題」と題して発表した。なお、本研究に関連した研究論文二本も刊行した。

  • 現代社会における「想像力」の総合的研究に向けて

    2017  

     View Summary

    早稲田大学総合人文科学研究センターにおいて、人文学の可能性を「想像力」をキーワードとして研究する研究部門を2017年4月に部門代表者として立ち上げ研究を開始することが、この研究課題における目的のひとつだった。この目的を達成し、2017年6月30日には2017年度第2回研究会で、「ひとはなぜ『想像力』に期待するのか」という題目で研究発表を行った。そこでは、現代倫理学において、まず規範倫理学に背を向けるかたちで「想像力」が注目されていることを指摘し、次に、哲学史上、「想像力」が認識能力においていかなる地位を占めてきたかを報告した。

  • グローバルな危機の時代における「連帯」概念の哲学的研究

    2016  

     View Summary

    本研究の中心的課題は、第10回日独倫理学コロキウムを開催するとともに、科学研究費補助金への応募を準備することである。今年度、その双方を実現できた。まず、2016年9月7日にフランクフルト大学で、同月9日にデュースブルク=エッセン大学で、第10回日独倫理学コロキウムを「グローバルな危機の時代の連帯と人権」というテーマで開催し、全部で6つの研究発表が行われた。本研究者も「連帯共同体における献身の構えと排除」という題目で研究発表を行った。また、2016年10月には、科学研究費補助金への応募書類を整え、予定通り申請した。

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Overseas Activities 【 display / non-display

  • 現代ドイツ応用倫理学におけるカント哲学の受容と変容

    2007.04
    -
    2008.03

    ドイツ   生命諸科学における倫理のためのドイツ情報センター

 

Syllabus 【 display / non-display

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Committee Memberships 【 display / non-display

  • 2020.04
    -
    Now

    日本カント協会  会長

  • 2007.04
    -
    2020.03

    日本カント協会  常任委員

  •  
    -
    2019.03

    日本倫理学会  評議員

  • 2009.04
    -
    2011.03

    日本哲学会  委員

  • 2004.04
    -
    2006.03

    日本カント協会  委員