MORITA, Akira

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Affiliation

Faculty of Commerce, School of Commerce

Job title

Professor

Profile

Graduated from Waseda-Jitsugyo High School Professor of English

Concurrent Post 【 display / non-display

  • Faculty of Political Science and Economics   School of Political Science and Economics

  • Faculty of Letters, Arts and Sciences   Graduate School of Letters, Arts and Sciences

  • Faculty of Letters, Arts and Sciences   School of Culture, Media and Society

  • Affiliated organization   Global Education Center

Education 【 display / non-display

  • 1980.04
    -
    1982.03

    Waseda University   Graduate School, Division of Letters  

  • 1980.04
    -
    1982.03

    Waseda University   Graduate School, Division of Letters  

  • 1975.04
    -
    1979.03

    Waseda University   Faculty of Literature   Department of English Literature  

Degree 【 display / non-display

  • 早稲田大学   修士(文学)

  • Master of Arts

  • 早稲田大学   文学修士

Research Experience 【 display / non-display

  • 2003.04
    -
     

    Waseda University   Faculty of Commerce   Professor

  • 2003
    -
     

    Professor (of English), Waseda University

  • 2003
     
     

    Professor (of English), Waseda University

  • 1997
    -
    2003

    Associate Professor, Waseda University

  • 1995
    -
    1997

    Assistant Professor, Waseda University

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Professional Memberships 【 display / non-display

  •  
     
     

    The English Language Education Society of Japan

  •  
     
     

    早稲田大学英語英文学会

  •  
     
     

    The Society of English Studies at Waseda University

  •  
     
     

    The Society for Icelandic Studies of Japan

  •  
     
     

    The English Literary Society of Japan

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Research Areas 【 display / non-display

  • Linguistics

  • Educational technology

  • English linguistics

Research Interests 【 display / non-display

  • Language Education (English), History of English, Standard English, Educational Technology

Papers 【 display / non-display

  • Three Issues for the Future of English Language Education(Kanto Review of English Literature)

    MORITA Akira

    Studies in English. The regional branches combined issue   7   81 - 86  2015.01

    CiNii

  • ユネスコ 2009年高等教育世界会議 コミュニケ(2009.7.8) (解説と試訳)

    森田彰, 小野一, 高橋晶子, 蔵原清人, 小島令子, 森山 民雄, 山口不二夫

    『私立大学の創造』 東京地区私立大学教職員組合連合:東京   ( 34 ) 44 - 77  2013.07

  • 小学校英語教育における保護者の関わり度に関する基礎調査

    森田 彰

    早稲田教育評論   25 ( 1 ) 163 - 172  2011.03

  • 科学・ビジネス英語ハンドブック The Handbook of Technical Writing 8th Ed. (翻訳)

    Alred, Gerald J, et, al, 監修, 篠田義, 編集主幹, 翻訳 渡辺洋一, 翻訳 渡辺 洋一, 森田 彰他

    研究社出版    2009.06

  • 「欧州委員会からの提案 知のヨーロッパにおける大学の役割」 (解説と試訳)

    森田彰, 小野一, 高橋晶子, 蔵原清人, 小島令子, 山口不二夫

    『私立大学の創造』 東京地区私立大学教職員組合連合:東京   ( 28 ) 3 - 46  2007.08

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Books and Other Publications 【 display / non-display

  • Active Presentations

    MORITA Akira( Part: Edit)

    Kinseido  2018.02 ISBN: 9784764740570

  • Perspective: English Expression II New Edition

    MORITA Akira( Part: Supervisor (editorial))

    Daiichi Gakushu-sha  2018.02 ISBN: 9784804009100

     View Summary

    Authorized textbook by MEXT Japan

  • Attainable: English Expression II

    MORITA Akira( Part: Joint editor)

    Daiichi Gakushu-sha  2018.02 ISBN: 9784804009117

     View Summary

    Authorized textbook by MEXT Japan

  • Winning Presentations

    MORITA Akira( Part: Edit)

    Seibido  2018.01 ISBN: 9784791934249

  • Perspective: English Expression I New Edition

    MORTA Akira( Part: Supervisor (editorial))

    Daiichi Gakyshu-sha  2017.02 ISBN: 9784804009001

     View Summary

    Authorized textbook by MEXT Japan

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Misc 【 display / non-display

  • ユネスコ 2009年高等教育世界会議 コミュニケ(2009.7.8) (解説と試訳)

    森田彰, 小野一, 高橋晶子, 蔵原清人, 小島令子, 森山 民雄, 山口不二夫

    『私立大学の創造』 東京地区私立大学教職員組合連合:東京   ( 34 ) 44 - 77  2013.07  [Refereed]

  • 小学校英語教育における保護者の関わり度に関する基礎調査

    森田 彰

    早稲田教育評論   25 ( 1 ) 163 - 172  2011.03  [Refereed]

  • 科学・ビジネス英語ハンドブック The Handbook of Technical Writing 8th Ed. (翻訳)

    Alred, Gerald J, et, al, 監修, 篠田義, 編集主幹, 翻訳 渡辺洋一, 翻訳 渡辺 洋一, 森田 彰他

    研究社出版    2009.06  [Refereed]

  • 「欧州委員会からの提案 知のヨーロッパにおける大学の役割」 (解説と試訳)

    森田彰, 小野一, 高橋晶子, 蔵原清人, 小島令子, 山口不二夫

    『私立大学の創造』 東京地区私立大学教職員組合連合:東京   ( 28 ) 3 - 46  2007.08  [Refereed]

  • 「欧州委員会からの提案 知のヨーロッパにおける大学の役割」 (解説と試訳)

    森田彰, 小野一, 高橋晶子, 蔵原清人, 小島令子, 山口不二夫

    私立大学の創造   28   3 - 46  2007

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Works 【 display / non-display

  • Science English

    SHONODA Yoshiaki, MORITA Akira, YAMADA Shigeru  Other 

    2009.04
    -
     

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    Science Channel, JST

Other 【 display / non-display

  • Associate ...

    2019.09
     
     

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    Associate Scholar (Pembroke College, Cambridge)

  • Associate Scholar (Pembroke College, Cambridge)

    2019.09
     
     
  • Seniro Fel...

    2017.11
     
     

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    Seniro Fellow, the School of Management, Xi'an Jaotong University, Cina

  • Seniro Fellow, the School of Management, Xi'an Jaotong University, Cina

    2017.11
     
     
  • Associate ...

    2009.04
     
     

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    Associate Member of the Senior Common Room, Hertford College, Oxford

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Research Projects 【 display / non-display

  • Development of teaching methods and materials for continuous learning based on research concerning junior-high school students between 1945 and 1954

    Project Year :

    2020.04
    -
    2023.03
     

  • Development of EFL Teaching Methods and Materials to Foster Global Leaders Through a Comparative Analysis with British Counterparts

    Project Year :

    2015.04
    -
    2018.03
     

     View Summary

    The purpose of this study was to develop English language teaching materials, especially textbooks targeting students who want to be global leaders with robust communication and problem-solving abilities. Comparing Japanese textbooks dealing with productive ability in English with British counterparts, we analyzed what enables students to carry on discussions without serious conflicts. As a result, we found that British students are usually instructed to address subjects of discussion by themselves and to try to reach an agreement through the discussion itself. Based on the results of this analysis, we published two textbooks in 2018: Winning Presentations from Seibido Publishing Company and Active Presentations from Kinseido; the latter focuses on active learning. We are compiling lists of subjects and expressions, including words and phrases suitable for use in an earnest and meaningful but calm and peaceful discussion under another grant

  • Using a 'Can-Do' List to Establish a Baseline for Japanese University Students' Acquisition of Business English

    Project Year :

    2012.04
    -
    2015.03
     

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    This project deconstructed Business English ability to clarify a relevant baseline for Japanese university students. The study focused on business presentation skills and meeting skills based on the interviews conducted with business people who have extensive overseas experience.As regards business presentation skills, differences in assessed standards by business people and by professors were compared using evaluation sheets collected during business presentation contests. Based on these results, as well as a follow-up survey, a ‘can-do’ list was devised for university students. To establish standards in relation to meeting skills, underlying factors influencing turn-taking were identified through analysis of a simulated meeting. Such analysis showed that a speaker’s linguistic ability was the main determinant in turn-taking while the final decision was most influenced by the professional expertise suggested by business people

  • 英語圏における多文化社会に関しての学際的比較研究

    Project Year :

    1997
    -
    1999
     

  • Research on Web-based Japanese Language Educational Support Environment for Non-native Teachers Abroad

     View Summary

    This research has the following two purposes :1. To conduct a survey in order to clarify what kind of information, resources and support Non-native (NNT) Japanese language teachers involved in Japanese-language education abroad as a foreign language need when they conduct education activities.2. To build an environment to support the educational activities of NNTs abroad on the Web based on the results obtained from this survey.In 2006, by conducting questionnaires, interviews, and on-site interview surveys, we launched a specialized website that became the foundation of this research (http://www.jp-hiroba.com/). In 2007, we analyzed the data obtained referring to the grounded theory approach, by continuing with further surveys. The results showed that NNTs need to be supported in the following ways : (1) video teaching materials such as animation and TV dramas, (2) teaching materials appropriate for the local situation, (3) intimation about teaching materials, (4) information about uncut video resources, (5) information on how to use teaching materials, (6) their own Japanese ability (7) information on some tips to improve their classes, (8) information that enables the NNTs to promote their own self growth as a teacher, (9) their expertise and ability as a teacher, and (10) the lack of a good learning environment.We examined the above points specializing as to what native teachers (NT) can do to help the overseas classroom situation of NNTs directly from inside Japan. As a result, we developed the following web content :(1)Awebsite, to show "recommended movies, dramas, and animation movies," that shares and utilizes information about video teaching materials(2)A website, to support "oralroresentation learning," that provides for feedback on corrected pronunciation and grammar(3)A website, to show "essays written by foreign students and examples of how they were corrected," which can be used as references when correcting essays.(4)Awebsite on which NNTs can ask questions regarding their lessons.Through this research over two years, we were able to structure the foundation of an environment to support overseas NNTs from inside Japan. These websites are not limited to just providing support for overseas NNTs, but they also provide a useful environment for NTs and NNTs to support each other interactively and cooperatively on a reciprocal basis. By operating these websites, we want to build a cooperative educational support environment for NNTs and NTs fur the future

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Presentations 【 display / non-display

  • Development of a Textbook with Explicit Rewards for Learning

    MORITA Akira

    LET the 57th National Conference  The Japan Association for Language Education and Technology

    Presentation date: 2017.08

  • 学生の気付きを引き出すための TOEIC(R) テストの活用

    森田彰  [Invited]

    2016年度TOEIC(R) セミナー  国際ビジネスコミュニケーション協会

    Presentation date: 2016.08

  • Japanese university students' perceptions about the importance and the necessity of English as an international language: What happens when the perceptions contradict?

    BAAL 2014, the British Association for Applied Lingusitics  (the Unversity of Warwick) 

    Presentation date: 2014.09

  • 語学教育の更なる充実 —ICTにできること、させたいこと—

    New Education EXPO 2013 

    Presentation date: 2013.06

  • English Language Education: Goal, Material, Method, and Evaluation

    The 84th Annual General Meeting, the English Literary Society of Japan 

    Presentation date: 2012.05

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Specific Research 【 display / non-display

  • 21世紀初頭における英語による言語活動の変化状況

    2019  

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    本研究の最終的目的は、21世紀初頭の英語の変化を文法・語彙・用法・発音だけでなく自動翻訳による使用場面の変化をも含めた言語活動にまで対象を広げて観察、分析することにある。その最初の年度として、今後研究対象となり得る事象について、広範囲に観察した。具体的には、ケンブリッジ大学図書館等での先行研究の調査、ロンドン各所における特に公共掲示のサンプル収集、英国在住の様々な背景の日本語・英語話者からの聞き取りを行った。その過程で、ヒトを差す場合の代名詞 they の単複両用の現象について、you と比較したその原因、モノを差す it, they との用法差が当面の調査課題として浮かび上がり、資料の収集と分析を継続すべきとの結論に至った。

  • 英国教材との比較分析によるグローバルリーダー育成のための英語教材・教授法開発

    2019   原田 慎一, 青田 庄真, Dearden, Julie

     View Summary

    科研費研究課題の継続である本研究の主たる課題は、(1) グローバル人材の資質に関する日・欧(英)の温度差 (2) プレゼンテーションのうち、特に Q&A における softener の用い方 の調査と教材への応用であった。特別研究期間取得中であるため、以下の活動を行った。a. 文献調査:主にケンブリッジ大中央図書館、同大教育学部図書館と大英図書館において b. 研究出張:① デンマークにて現地の日本語学校(私設)における情報発信教育について聞き取り(12月) ② オクスフォード大関係共同研究者との情報交換と今後の共同研究と協働についての打ち合わせ、をそれぞれ行った(12月、3月)。これらの成果は、以下の研究成果として挙げる教材の教授用資料に反映されている。

  • 第2次大戦後の中学校外国語(英語)教育の制度および先行研究に関する基礎調査

    2018   原田 慎一, 森谷 祥子

     View Summary

    戦後の英語教育に関し、制度、教材、教授法の変遷や教員教育の研究など教授者側の資料と視点に基づく著作、また文科省(文部省)の報告書・答申に関し、連携研究、研究協力者と分担し、大学図書館データベイス、文科省HP等で情報を収集した。同時に、学習者に関わる、または学習者側から提供された資料の有無についても調査を行った。予想通り、後者の情報、文献を見つけることは難しく、今後の研究の重要性を確認することとなった。また、本研究助成も含め、複数の教育系学会に参加し、情報収集も行った。さらに、今後の国際比較の可能性を探るため、代表者の英国に出張時に、オクスフォード大学図書館、大英図書館で調査も開始した。

  • 英語による議論を訓練する教材に必要な語彙の公開用リストの作成

    2017   原田 慎一

     View Summary

    昨年度に続き、大学生用英語教科書から「表現系、議論系」の教材、課題(タスク)に用いられている語彙等の整理を行った。それらを主にジャンルによって分類し、各ジャンルについて語彙等の階層化を行った。  これらに、科研費研究課題によって得られた知見を加え、「成果発表実績」にある2教材にあてはめ、語彙リスト、教材相互の親和性について検証を行い、相互に若干の修正を行った。 また、助成金も用いて、文学部楊教授と10月に中国に出張、西安交通大学王管理学院長、北京大学光華管理学院柏副主任、精華大学程主任、 精華大学語音研究所黄氏らと、3月英国において Oxford EMI Julie Dearden氏と会談し情報交換した。

  • 英語での授業のための英語による議論を訓練する教材に必要な語彙リストの作成

    2016   原田 慎一

     View Summary

    科研費採択課題「英国教材との比較分析によるグローバルリーダー育成のための英語教材・教授法開発」 基盤研究(C) (課題番号15K02702)に資する語彙リスト作成のため、本助成による研究としては、昨年度に続き、現行の大学生用英語教科書のうち新刊の「表現系、議論系」の教材、課題(タスク)の分析を行った。これは、議論のために必要となる語彙とその性格を明確化するための基準作成が主たる目的である。  今後、この基準によってより広汎に現行教材の語彙分析を行うが、科研費を含む研究全体の成果を取り入れる英語によるプレゼンテーション教材を成美堂で2017年に刊行する(共著者:原田慎一、杉本清香、北村一真)。このための編集会議を年度内に5回催した。金星堂でも2018年に active learning を取り入れた英語教材を刊行すが、この教科書の中で、特にプレゼンテーション指導部分に本研究の成果を取り入れる(共著者:西村厚子、船田なつの)。2016年中に4回に編集会議を催した。なお、自習用教材については、成美堂の教科書と同著者にて大学書林で刊行の予定だが、出版年度は未定である。  また、英国オクスフォード大学教育学部の「英語を媒体とした教育」に関する研究所 (the Centre for Research and Development on English Medium Instruction) の上級研究員 Julie Dearden氏と2016年12月に氏の来日に合わせ会合を持ち、英語で行われる授業内での使用語彙分析も行い得ることを確認した。   今年度は、助成金を用いて、文学学術院楊達教授と中華人民共和国・合肥の中国科学技術大学へ出張し、凌震華副教授、同大学の spin-off 企業である iFLY TEK 胡郁副総裁と面談し、情報を交換した。

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Overseas Activities 【 display / non-display

  • 21世紀初頭期間における英語による言語活動の状況

    2019.09
    -
    2020.08

    イギリス   Pembroke College, Cambridge

  • イギリスにおける標準語の生成:教育制度の役割を中心に

    2009.04
    -
    2010.03

    イギリス   ケンブリッジ大学

  • 英語近代史の研究 共通語の生成について

    2001.03
    -
    2002.03

    イギリス   ケンブリッジ大学

 

Syllabus 【 display / non-display

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Committee Memberships 【 display / non-display

  • 2008
    -
     

    Yokohama Municipal Yokohama Science Frontier High School  Science and Technology Advisor

  • 2008
    -
     

    横浜市立横浜サイエンスフロンティア高校 科学技術顧問  科学技術顧問