Updated on 2024/12/21

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TAKEDA, Kiyoshi
 
Affiliation
Faculty of Letters, Arts and Sciences
Job title
Professor Emeritus
Degree
博士 ( フランス国立社会科学高等研究院 )
Doctorat ( Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales )
M. A. ( Waseda University )

Research Experience

  • 1998
     
     

    Waseda University, Professor

  • 1993
    -
    1998

    Waseda University, Associate Professor

  • 1990
    -
    1993

    Waseda University, Assistant Professor

  • 1987
    -
    1990

    Waseda University, Research Assistant

Education Background

  •  
    -
    1989

    Waseda University   Graduate School, Division of Letters  

  •  
    -
    1986

    Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales   Centre d'Etudes Transdisciplinaires, Sociologie Anthropologie Sémiologie   théorie du cinéma  

  •  
    -
    1980

    Tokyo University of Foreign Studies   Faculty of Foreign Languages   Division of the French Language  

Professional Memberships

  •  
     
     

    Japanese Association for Semiotic Studies

  •  
     
     

    Japan Society of Image Arts and Sciences

Research Areas

  • Aesthetics and art studies

Research Interests

  • Cinema studies, Aesthetics (incl. Arts)

 

Papers

  • 映画のテクストにおけるアスペクト性について―絵画と写真の形象を中心に

    武田潔

    演劇映像   ( 62 )  2021.03

  • 「映画の「自動性」と「世界への信」-三浦哲哉『映画とは何か-フランス映画思想史』」書評

    武田潔

    表象   ( 10 )  2016.03

  • 書評 D. N. Rodowick, Elegy for Theory

    映像学   通巻 ( 93 ) 87 - 91  2014.11

    CiNii

  • 光の間歇—プルーストと映画の交わりを問い直す

    早稲田大学大学院文学研究科紀要   第59輯・第3分冊   5 - 22  2014.02

  • 映画の中の絵画—光、持続、音、そして画家の身体

    演劇映像学2010   報告集1   147 - 162  2012.03

  • 「開かれた窓」からの問いかけ—映画作品における絵画の形象について

    演劇映像学2009   第1集   303 - 332  2010.03

  • 書評:港千尋、M=Ch・ドゥ・ナヴァセル編、E・リヴァ写真『HIROSHIMA 1958』

    図書新聞    2009.03

  • 映画と鏡—映画作品における反映の形象について

    演劇映像学2008   第1集   369 - 393  2009.03

  • 見ることの顕現—映画作品における写真の形象について

    早稲田大学大学院文学研究科紀要   第53輯・第3分冊   17 - 32  2008.02

  • 「明るい鏡」の余白に

    NFCニューズレター/東京国立近代美術館   ( 67 )  2006.06

  • 映ることと見ること—黒澤映画における反映と表象の主題系

    岩本憲児編『黒澤明をめぐる12人の狂詩曲』、早稲田大学出版部、所収    2004.08

  • ルネ・クレールをめぐる批評的言説の変遷

    平成13〜14年度科学研究費補助金(基礎研究C2)研究成果報告書(課題番号13610060)    2004.04

  • 展評:「夢幻巡礼 映画美術監督木村威夫の世界」展

    映像学/日本映像学会   ( 70 )  2003.05

  • 継続と変化—初期トーキー時代におけるルネ・クレールの映画観

    早稲田大学大学院文学研究科紀要   第47輯・第3分冊  2002.02

  • 書評:浅沼圭司『ロベール・ブレッソン研究—シネマの否定』

    映像学/日本映像学会   ( 64 )  2000.05

  • 果たされなかった出会い—ヌーヴェル・ヴァーグによるルネ・クレール論

    早稲田大学大学院文学研究科紀要   第45輯・第3分冊  2000.02

  • クレールの明るい鏡

    NFCニューズレター/東京国立近代美術館   ( 24 )  1999.03

  • 回帰と更新—戦後のクレールをめぐる二つの視座

    映像学/日本映像学会   ( 59 )  1997.11

  • 裂け目と縫い目—「映画作品における写真の意味作用」序説

    演劇学/早稲田大学演劇学会   ( 38 )  1996.12

  • ルノワール論の変遷

    NFCニューズレター/東京国立近代美術館   ( 10 )  1996.11

  • 成熟と逆説—クレール論の変遷に関する一考察

    映像学/日本映像学会   ( 56 )  1996.05

  • 『眠れるパリ』を読む—映画言説史に向けて

    映像学/日本映像学会   ( 55 )  1995.11

  • 鏡を撮った男-ミルトン・クラスナーの仕事

    シネティック/洋々社   ( 1 )  1993.07

  • 対話 映画史と映画理論-小松弘著『起源の映画』をめぐって

    小松弘, 武田潔

    映像学/日本映像学会   ( 47 )  1992.03

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Books and Other Publications

  • 還ってきた文楽フィルム『日本の人形劇—人形浄瑠璃』研究報告/"Marionnettes japonaises: Ningyô-jôruri": itinéraire d'un film (日仏2ヵ国語版)

    内山美樹子監修, 武田潔編

    早稲田大学演劇博物館グローバルCOEプログラム  2011.03 ISBN: 9784904221211

  • 明るい鏡—ルネ・クレールの逆説

    早稲田大学出版部  2006.03 ISBN: 4657062042

  • 『新・映画理論集成』、第2巻(知覚/表象/読解)

    岩本憲児, 武田潔, 斉藤綾子編

    フィルムアート社  1999.04 ISBN: 4845999935

  • 新しい映画史を考える

    宇波彰監修, 武田潔, 細川周平, 小松弘, 四方田犬彦著

    大学セミナー・ハウス  1998.12

  • 『新・映画理論集成』、第1巻(歴史/人種/ジェンダー)

    岩本憲児, 武田潔, 斉藤綾子編

    フィルムアート社  1998.02 ISBN: 4845998742

  • 映画そして鏡への誘惑

    フィルムアート社  1987.12

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Presentations

  • クリスチャン・メッツと社会科学高等研究院―1970年代と80年代の経験から

    武田潔

    日本映像学会/映像教育研究会 

    Presentation date: 2017.08

  • 映画の中の絵画—光、持続、音、そして画家の身体

    映画と演劇におけるピクチャレスク 

    Presentation date: 2011.01

  • 文楽フィルムとアルベール・カーン博物館

    早稲田大学演劇博物館グローバルCOEプログラム研究報告会:文楽フィルム「日本の人形劇」 

    Presentation date: 2009.12

  • 装置間の争い—映像メディアの混淆とその体験

    ヨコハマ国際映像祭2009 CREAMフォーラム 

    Presentation date: 2009.10

  • シンポジウム「演劇から映画へ—その理論的考察」

    早稲田大学演劇博物館グローバルCOEプログラム国際研究集会:Stage to Screen—演劇から映画へ— 

    Presentation date: 2008.03

  • シンポジウム「映像と作者」

    日本映像学会第29回大会 

    Presentation date: 2003.05

  • 回帰と反省—クリスチャン・メッツ『非人格の言表作用、あるいは映画の場』への/からの問いかけ

    日本映像学会/映像理論研究会 

    Presentation date: 1996.12

  • ルネ・クレール『眠れるパリ』を読む

    日本映像学会/映画史研究会 

    Presentation date: 1995.04

  • 映画作品における写真の意味作用

    日本映像学会/第18回大会 

    Presentation date: 1992.06

  • シンポジウム「脱近代と映像」

    日本映像学会/第15回大会 

    Presentation date: 1989.06

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Research Projects

  • A study on Akira Kurosawa

    Project Year :

    2002
    -
    2004
     

  • Historical Change in the Critical Discourse on Rene Clair's Work

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2001
    -
    2002
     

    TAKEDA Kiyoshi

     View Summary

    Rene Clair, who was once considered as one of the most representative French film directors, experienced much praise and censure through his long years career. This research reinvestigates the historical change of evaluation which arouse in French film criticism concerning Clair's work, especially in relation to his "self-reflexive" filmic conception, in order that we may clarify the significance and the boundary of "contemporariness" of the cinematic discourse.During the Grant-in-Aid research period 2001-2002, in addition to the examination of a large number of related documents (a work with which I proceed for several years), I made two short research trips to Paris, where I engaged myself in the documentation work at Bibliotheque Nationale, Bibliotheque de l'Arsenal (which conserves "Rene Clair Archives", donated by the bereaved family), Bibliotheque du Film, etc., as well as I attended at the research viewings of some related films at such film archives as the Cinematheque francaise and the British Film Institute (London), which I visited in spring 2003.The report I submit as the result of, this research examins Clair's films, his texts and statements, and the criticism of each film, ranging from his debut as a film director to his last years' activities, and it concludes that Clair's particularly self-reflexive film conception, which he pursued more or less distinctly throughout his career, was not always properly argued, especially by the New Wave critics and directors, whose filmic visions were otherwise very close to Clair's. This demonstrates the kind of arbitrariness inherent in any activity of cinematic discourse, and therefore permits us to relativize the "contemporariness" it might advocate.After some additional investigations, I intend to publish the report in book form in the near future

  • Historical Change in the Critical Discourse on Rene Clair's Work

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research

    Project Year :

    2001
    -
    2002
     

    TAKEDA Kiyoshi

     View Summary

    Rene Clair, who was once considered as one of the most representative French film directors, experienced much praise and censure through his long years career. This research reinvestigates the historical change of evaluation which arouse in French film criticism concerning Clair's work, especially in relation to his "self-reflexive" filmic conception, in order that we may clarify the significance and the boundary of "contemporariness" of the cinematic discourse.During the Grant-in-Aid research period 2001-2002, in addition to the examination of a large number of related documents (a work with which I proceed for several years), I made two short research trips to Paris, where I engaged myself in the documentation work at Bibliotheque Nationale, Bibliotheque de l'Arsenal (which conserves "Rene Clair Archives", donated by the bereaved family), Bibliotheque du Film, etc., as well as I attended at the research viewings of some related films at such film archives as the Cinematheque francaise and the British Film Institute (London), which I visited in spring 2003.The report I submit as the result of, this research examins Clair's films, his texts and statements, and the criticism of each film, ranging from his debut as a film director to his last years' activities, and it concludes that Clair's particularly self-reflexive film conception, which he pursued more or less distinctly throughout his career, was not always properly argued, especially by the New Wave critics and directors, whose filmic visions were otherwise very close to Clair's. This demonstrates the kind of arbitrariness inherent in any activity of cinematic discourse, and therefore permits us to relativize the "contemporariness" it might advocate.After some additional investigations, I intend to publish the report in book form in the near future

 

Overseas Activities

  • フランス映画言説史の研究

    2004.04
    -
    2005.03

    フランス   パリ第3大学 映画・視聴覚研究所

Internal Special Research Projects

  • ルネ・クレール再考―1930年代におけるトーキー映画へのアプローチ

    2000  

     View Summary

     本研究は私が数年来進めている「ルネ・クレール論の変遷」に関する研究の一環をなすものである。クレールはかつてフランスを代表する映画監督として世界的な名声を博していたが、第二次大戦後、特にヌーヴェル・ヴァーグと称される新しい世代の映画人たちが登場してからは、むしろ古い権威の象徴として攻撃されることも多かった。しかし、その作品と評論から窺われる映画観は、映画の“自己反省作用”(映画を通じて映画自体についての省察を促す作用)に対する先鋭な意識に貫かれており、その意味で彼の業績は1960年代以降のいわゆる「現代映画」の展開と深い繋がりを有している。 そうした観点のもとに、私はこれまでフランスの映画批評におけるクレールの位置づけの変遷を辿り、そこに見られる言説の位相の変化を明らかにしてきたが、今回は過去の調査研究で十分に検討することのできなかった、1930年代の彼の活動と、それに関する同時代の批評を取り上げた。今回もまた、これまでと同様、夏季休暇を利用してパリに短期間滞在し、アルスナル図書館(フランス国立図書館芸能部門)に収蔵されている「ルネ・クレール資料」を中心に調査・収集を行った。その結果、クレールが当初トーキーの導入には懐疑的でありつつも、この新たな技法に大きな関心を寄せていたこと、また当時の批評の論調が、サイレント期の多彩で先鋭な模索から、『巴里の屋根の下』や『巴里祭』に代表されるような、いわゆるパリの下町情緒を活写するトーキー期の作風へと、その評価の軸を移していったことなどを裏付ける多数の資料を収集することができた。 この研究の成果については、従来のように論文の形で発表するか、あるいは過去の研究成果(論文4編)と、2001年度に申請している特定課題研究(主にヌーヴェル・ヴァーグ期以降の、最晩年におけるクレールの評価を検討する予定)の成果と合わせ、全体を増補して単行本の形にまとめるか、現在検討中である。

  • ヌ-ヴェル・ヴァーグによるルネ・クレール論

    1999  

     View Summary

     本研究は私がかねてから取り組んでいる、フランスの映画監督ルネ・クレールに関する評価の変遷を辿る試みの一環をなすものである。今回は、戦前からフランスを代表する映画作家として世界的な名声を博していたクレールが、1950年代以降、特に「ヌーヴェル・ヴァーグ」と称される新しい世代の映画批評家=映画作家たちによって、古い権威の象徴として攻撃されるに至った局面を取り上げた。両者は、その映画観の内に先鋭な"自己反省的"意識が認められる点で、本来ならば連帯しえたと思われるにもかかわらず、映画史の転換期における特殊な状況のもとで、そうした共感に基づく出会いは遂に果たされなかった。 そのような"不幸"の実相を明らかにすべく、国内で入手できる当時の批評資料を可能な限り収集した上で、99年夏にはごく短期間ながらパリの「アルスナル図書館(フランス国立図書館芸能部門)」に赴き、そこに収蔵されている「ルネ・クレール資料」の中の関係資料を調査した。また、同時にパリ郊外の「ボワ・ダルシー・フィルム・アーカイヴ」で、日本では未公開のクレールの最晩年の作品(いずれも公開時には若い世代の批評家たちから酷評された)を研究試写により鑑賞した。 これらの資料の検討を通じて、戦後のフランス映画のみならず、世界の映画に多大な影響を与えたヌーヴェル・ヴァーグが、その革新的な映画観と映画作法によって映画文化の新たな地平を切り開く一方で、「作家主義」に伴う過度の戦略性や、集団的感化によるある種の抑圧などから、遂に"同時代"の言説の枠組みを越ええなかったさまが明らかとなった。そうした事実が現代の我々に突き付ける問題も含め、今回の研究の成果は、既に別記の論文にまとめて発表している。

  • ルネ・クレール論の変遷と映画的言説の位相

    1997  

     View Summary

    フランスの映画作家ルネ・クレールは1920年代に先鋭な映画理念を掲げてデビューし、その後、絶大な名声を確立したが、50年代以降、ヌーヴェル・ヴァーグという新しい世代の映画批評家=映画作家たちによって徹底して否定されるに至った。そうした変遷は、映画的言説の支配的位相という観点から、歴史的にきわめて重要な、かつアクチュアルな意義を有している。このような問題設定のもとに、私はこれまでの論考において(「『眠れるパリ』を読む-映画言説史に向けて」および「成熟と逆説-クレール論の変遷に関する一考察」、『映像学』、No.55と56)、クレールがサイレント時代に、その作品や評論を通じて“映画の自己反省作用”(=映画を通じて映画そのもののあり方を問い直す作用)を追求し、彼をめぐる批評的言説も、少なくとも第二次大戦前まではそうした特色を多かれ少なかれ認知していたことを明らかにした。 そこで今回は、戦後から50年代に焦点を当て、ヌーヴェル・ヴァーグの精神的指導者であった2人の人物を取り上げて、彼らのクレール観が体現していた映画的言説の位相を検証することにした。その人物とは、世界的に有名なフィルム・ライブラリーであるシネマテーク・フランセーズを創立したアンリ・ラングロワと、戦後フランスの最も重要な映画批評家であったアンドレ・バザンである。前者とクレールの協力関係を示す資料や、クレールに関する後者の評論を検討した結果明らかになったのは、クレールが抱いていた自己反省的な映画理念が、この時期には、片や映画史に対する啓蒙という点で高く評価されるとともに、片や彼の作家としての“円熟”ともあいまって、一種の閉塞への危惧を生み出していたということであった。こうした状況が、ヌーヴェル・ヴァーグによるクレール批判へとつながって行ったことは言うまでもない。 具体的な作業としては、1997年の夏季休暇中に、パリのアルスナル図書館に所蔵されている「ルネ・クレール資料」の調査を行い、帰国後ただちに資料の整理・分析を行って、既にその成果を下記論文において発表している。研究成果の発表:回帰と更新-戦後のクレールをめぐる二つの視座(『映像学』第59号、日本映像学会、1997年11月、p.73-90)