Updated on 2022/05/26

写真a

 
HIRABAYASHI, Norikazu
 
Affiliation
Faculty of Political Science and Economics, School of Political Science and Economics
Job title
Professor

Concurrent Post

  • Affiliated organization   Global Education Center

  • Faculty of Education and Integrated Arts and Sciences   School of Education

Education

  •  
    -
    1997

    Waseda university   Graduate School, Division of Letters  

  •  
    -
    1997

    Waseda university   Graduate School, Division of Letters  

  •  
    -
    1989

    Waseda university   Faculty of Literature  

Degree

  • (BLANK)

  • 早稲田大学   文学修士

Research Experience

  • 2003
    -
     

    現在:早稲田政治経済学術院准教授

  • 1998
    -
    2003

    :広島経済大学専任講師

  • 1997
    -
    1998

    :中央大学非常勤講師

  • 1995
    -
    1998

    :神奈川工科大学非常勤講師

  • 1994
    -
    1997

    :早稲田大学演劇博物館助手

Professional Memberships

  •  
     
     

    早稲田大学中国文学会

  •  
     
     

    早稲田大学演劇映像学会

  •  
     
     

    日本道教学会

  •  
     
     

    舞踊学会

  •  
     
     

    日本中国語学会

  •  
     
     

    日本演劇学会

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Research Areas

  • Literature in general

  • History of Asia and Africa

  • Aesthetics and art studies

Research Interests

  • Aesthetics (incl. Arts)

Papers

  • 大正時期日人対於京劇的認識状況-以1919年梅蘭芳在帝国劇場演出劇目為例

    平林宣和

    梅蘭芳表演体系研究-梅蘭芳誕辰120周年国際学術研討会文集     309 - 310  2016.07  [Invited]

  • 那宅花園における梅蘭芳と大蔵喜八郎の邂逅-1919年梅蘭芳帝国劇場公演の起点と『天女散花』

    平林宣和

    慶應義塾大学芸文学会『芸文研究』   No.106   295 - 305  2014.06

  • 梅蘭芳と日本-京劇の二十世紀

    平林宣和

    中国国家京劇院「梅蘭芳」芸術特選公演プログラム     20 - 21  2014.05

  • 中国伝統演劇と現代日本-改革開放後三〇年の軌跡

    平林宣和

    岩波書店『文学』     116 - 123  2014.03

  • 古装新戯の誕生-『嫦娥奔月』初演の文脈と古装の由来

    平林宣和

    中国都市芸能研究会叢書03『近現代中国の芸能と社会 皮影戯・京劇・説唱』     179 - 198  2013.11

  • 従“蘭花指”到“馬舞”-階級観念対戯曲表演的滲透與革命様式的誕生

    平林宣和

    杜長勝『京劇表演理論体系建構』(上)文化芸術出版社     238 - 244  2013.05

  • 中華戯曲専科学校及其-1930年代中国社会対戯曲的認識及実践

    平林宣和

    傅謹・単躍進主編『伝承創造生命-李玉茹與20世紀下半葉京劇創作演出学術研討会論文集』文化芸術出版社     235 - 243  2012.12

  • 古装新戯的“古”與“新”-略論梅蘭芳《天女散花》及其他

    平林宣和

    国立台湾戯曲学院『戯曲学報』   10   221 - 232  2012.12

  • 『天女散花』考-梅蘭芳古装新戯の再検討

    平林宣和

    演劇博物館グローバルCOE紀要演劇映像学2011   2   189 - 208  2012.03

  • “優伶者実普天下人之大教師也”-清末戯曲改良與演員社会地位的提高

    平林宣和

    袁国興主編『清末民初新潮演劇研究』広東人民出版社     1 - 7  2011.01

  • 文化大使梅蘭芳-梅蘭芳の日本公演(1919・1924・1956)

    平林宣和

    京劇の花梅蘭芳     125 - 129  2009.09

  • 1969年のスタニスラフスキーシステム批判-『光明日報』掲載のシステム批判文献に関する覚え書き

    平林宣和

    演劇映像学2008   第1集   485 - 495  2009.03

  • 台湾布袋戯の多様な姿

    平林宣和

    (財)静岡県舞台芸術センター『劇場文化』   No.4   5 - 8  2009

  • 革命現代京劇と身体技法の混淆-建国から文革前夜までの革命様式を巡る言説と実践-

    平林宣和

    『教養諸学研究』早稲田大学政治経済学部   123   39 - 61  2007.12

  • 革命現代京劇の英雄人物造型に関する一考察-京舞体三結合を中心に-

    平林宣和

    『中国都市芸能研究』/中国都市芸能研究会   第四輯   5 - 20  2005.12

  • 国劇概念の変遷 清末から1960年代の台湾まで

    平林宣和

    『近代北方中国の芸能に関する総合的研究〜京劇と皮影戯をめぐって』成果報告     123 - 130  2005.03

  • 文革期におけるスタニスラフスキーシステム批判初探-革命現代京劇と「人間」のいない舞台

    平林宣和

    『中国都市芸能研究』/中国都市芸能研究会   第三輯   33 - 42  2004.10

  • 21世紀COE演劇研究センター国際研究集会報告 王安祈教授を迎えて

    平林宣和

    『中国都市芸能研究』/中国都市芸能研究会   第二輯   13 - 14  2003.08

  • 国劇の黄昏-中華文化と本土文化の狭間で

    平林宣和

    『広島経済大学研究論集』/広島経済大学   第25巻 ( 3号 ) 49 - 60  2002.12

  • 近代型CAIと教育革命-CAIは教育の何を変えるのか

    『漢字文献情報処理研究』/漢字文献情報処理研究会   第3号  2002.09

  • 中華劇曲専科学校とその時代-1930年代中国における伝統演劇認識と教育実践

    平林宣和

    近代中国都市芸能に関する基礎的研究成果報告論文集    2001

  • 語学学習とコンピュータ(1)-学習と機械の歴史ティーチングマシンからCAIへ-

    広島経済大学研究論集   22/2,1-11  2000

  • 清末上海の改良新戯-その理念と実態-

    早稲田大学中国文学会 『中国文学研究』   /23  1997

  • 茶園から舞台へ-新舞台開場と中国演劇の近代-

    早稲田大学坪内博士記念演劇博物館 『演劇研究』   /19  1996

  • 京劇

    中国芸能通信/中国芸能研究会   24-25  1995.11

  • 「東アジアにおける民俗と芸能」国際シンポジウム論文集

    「東アジアにおける民俗と芸能」国際シンポジウム論文集刊行委員会    1995.07

  • 中国芸能の多元化-伝統・国家・観光

    中国研究月報/(社)中国研究所   568  1995.06

  • 布袋戯劇団の日常

    演劇博物館館報/坪内博士記念演劇博物館   74  1995.03

  • 梅蘭芳と綴玉軒-近代知識人と京劇の古典化

    大修館書店 『しにか』   6/12  1995

  • 上海と「看戯」-京劇近代化の一側面

    早稲田大学大学院文学研究科 『文学研究科紀要』 文学芸術学編   別冊/21  1995

  • 1904年の上海劇界-「警鐘日報」と戯曲改良運動萌芽期の上演状況

    早稲田大学坪内博士記念演劇博物館 『演劇研究』   /18  1995

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Books and Other Publications

  • 中国都市芸能研究会叢書03『近現代中国の芸能と社会 皮影戯・京劇・説唱』

    氷上正, 千田大介, 山下一夫, 佐藤仁史, 二階堂善弘, 平林宣和, 太田出, 戸部健

    好文出版  2013.11

  • 京劇俳優の二十世紀

    章詒和著, 平林宣和, 森平崇文, 波多野眞矢, 赤木夏子訳

    青弓社  2010.03 ISBN: 9784787272799

  • 文明戯研究の現在

    飯塚容, 瀬戸宏, 平林宣和, 松浦恒雄編

    東方書店  2009.02 ISBN: 9784497209023

  • 文明戯研究文献目録

    顧文勲, 飯塚容著, 瀬戸宏, 平林宣和編

    好文出版  2007.02

Research Projects

  • 近現代中華圏における芸能文化の伝播・流通・変容

    Project Year :

    2020.04
    -
    2025.03
     

     View Summary

    本研究では、中国および中華圏の芸能文化を分野横断的に検討を行う。具体的な研究対象として、広東省潮州・台湾の皮影戯・鉄枝木偶戯、北京・河北・東北地域の皮影戯、江南地域の宣巻、および中国・台湾の京劇を取り上げる。以上を通じて、中華圏の地域社会に根ざした芸能文化の実像を立体的把握することが、本研究の最終的な目標である

  • 濱文庫所蔵戯単・レコードのデータベース化と保存法の改善

    Project Year :

    2016.04
    -
    2021.03
     

     View Summary

    1.濱文庫所蔵の戯単全186枚およびレコード全131枚について、基礎データを採録し、校正を行った。並行して、戯単の1枚1枚について解説の執筆を行った。また資料ごとに演劇上演史的観点から研究を進めた。2019年8月26日にこれまでの成果を持ち寄り、海外の専門家も加えたメンバーによる検討会を行った。それをふまえて、図録作成につなげていくこととした。2.レコード目録の作成を進め、文献資料との照合を行った。3.2019年8月27~28日に九州大学において「戲單、劇場與二十世紀上半葉的中國演劇」學術研討會を開催した。日本、中国、台湾の研究者17名の研究発表が行われ、「戯単」(芝居番付)および劇場をテーマとした世界で初めてのシンポジウムとなった。参加者は約80名と盛会であった。その際に作成・配付したシンポジウム論文集(予稿集)をもとに、出版につなげる予定である。4.上記シンポジウムにあわせて、2019年8月26~30日に九州大学附属図書館において「中国の芝居番付〈戯単〉――戦前の日本人学者が見た中国の名優と名舞台」と題して、戯単展示会を開催した。九州大学附属図書館濱文庫、名古屋大学附属図書館青木文庫、早稲田大学坪内博士記念演劇博物館、慶應義塾大学三田メディアセンター・同文学部中国文学研究室のご協力により、日本国内に所蔵される中国戯単を一堂に会して展示することができ、また研究成果を一般市民向けにわかりやすく紹介する機会となった。戯単に関する検討会、シンポジウム、展示会を行うことができたことは順調な進展であった。レコードについてはやや遅れているが、引き続き着実に進めていきたい。本研究課題の最終年度であるため、戯単図録およびシンポジウム論文集の刊行に力を尽くす。レコード目録の作成も継続する。データベース化については、九州大学附属図書館と連携し中長期的な課題として、本研究課題の期間内にできる範囲でデータの蓄積に努め、将来の完成・公開につなげることとする

  • Traditional performing arts and local community of modern China: shadowplay, Peking opera and crosstalk in Taiwan

    Project Year :

    2015.04
    -
    2019.03
     

     View Summary

    In this study, we clarified the present conditions, formations and various changing aspects of traditional performing arts in Taiwan and mainland China, such as piyingxi(Shadow Puppetry), xiangsheng(Stand-up comedy), Jingju(Peking Opera) and Xuanjuan(Precious Scrolls). In particular, we noted the following points: (1)the characteristics of these traditional arts and it's surrounding community, political and economic background; (2) Network structures of these traditional performing arts between urban areas and rural areas in the region or between regions; (3) Different ways of performing arts in Taiwan and mainland China. As a result, we were able to create a three-dimensional depiction of Chinese traditional arts performing arts that also integrated knowledge from various academic fields

  • A Study on "Record" about Actual stage of Chinese Theater in the 20th Century: Focusing on the Influence of Media

    Project Year :

    2015.04
    -
    2018.03
     

     View Summary

    This study based on the concept of "record", clarified the various effect relationship of media and Chinese traditional drama in the 20th century, and it is conducted using documents (such as stage review that was published in the newspaper or magazine), images and audio materials. In order to advance this study, we investigated the various literatures in library and archive of Japan, China and Taiwan. And we made presentations at conference of Chinese drama at home and abroad. Achievement of this study is making up for deficiencies of Republic of China of traditional theater history by finding the important "records" that had been buried

  • Reseach for the first performance of Mei Lanfang at Taisho era

    Project Year :

    2014.04
    -
    2018.03
     

     View Summary

    This study researched Mei Lanfang's first visit to Japan in 1919, collected related materials and made it into a database, and verified the process of acceptance of Mei Lanfang in Japanese society.2019 is the 100th anniversary of Mei Lanfang's first visit to Japan, together with the Mei Lanfang Memorial Hall in Beijing, An international symposium was held in Beijing in January and at Waseda University in July

  • 大正期における梅蘭芳訪日公演の研究

    科学研究費助成事業(早稲田大学)  科学研究費助成事業(基盤研究(C))

    Project Year :

    2014
    -
    2017
     

  • A Multifaceted Study of "Record" and Media of Chinese theater in the 20th Century: Focusing on the Stage Reviews, Newspapers and Images

    Project Year :

    2012.04
    -
    2015.03
     

     View Summary

    This study based on the concept of "record", clarified the effect relationship of media and Chinese traditional drama in the 20th century, and it is conducted using both documents (such as stage review that was published in the newspaper or magazine) and images. In order to advance this study, we investigated the various literatures in the library of Japan, China and Taiwan. And the purpose of this study is makes up for deficiencies of Republic of China of traditional theater history by finding the various "records" that had been buried

  • the modification of traditional theatres and local societies in modern China

    Project Year :

    2010.04
    -
    2014.03
     

     View Summary

    This study is about traditional theatres in modern China which mainly focus on the shadow plays of Eastern Hebei province, Peking Opera and Stand-up comedy in Northern China; the shadow plays of South Anhui province and Xuanjuan in Southern China. In this study, we have clarified the structure of Chinese traditional theatre by analyzing its formation, development and its connections between urban and rural areas. We also have analyzed the social and economic background that these traditional theatres were born and their local characters. And a digital archive concerned the study above was made and published on the website

  • 二〇世紀中国演劇における「記録」とメディアの多角的研究-劇評・新聞・図像を中心に

    科学研究費助成事業(関西学院大学)  科学研究費助成事業(基盤研究(C))

    Project Year :

    2012
    -
    2014
     

     View Summary

    平成25年度は、各人がテーマとして設定している項目について、前年度より踏み込んだ内容で研究を行った。
    まず、2013年5月17日-19日に中国北京において、中国戯曲学院主催で開催された国際シンポジウム「梅蘭芳与京劇的伝播 第五届京劇学国際学術研討会」に書面ないしは口頭発表で参加し、民国期京劇の多様な背景について各人の研究対象を踏まえた考察を行った。以下、研究代表者・藤野真子は「民国時期的“麒派文化”」において、上海京劇の名優・麒麟童の演技的風格が上海地域演劇界全体に与えた影響を、研究分担者・平林宣和は「1919年梅蘭芳訪日演出的“始”与“末”-古装新戯《天女散花》与大倉喜八郎」において来日公演を行った梅蘭芳の名劇と受け入れ側日本文化人との関わりを、研究分担者・田村容子は「一九一五年北京的坤劇与劇評家辻聴花」において北京の京劇女優に対する日本人劇評家の批評スタンスを、研究分担者・三須祐介は「申曲與京劇的影響関係」において上海地区地方劇の申曲と京劇との内容的相互交流について、各々独自の視点を以て論じた。
    また、2014年1月11日-13日に同じく中国北京において、北京大学中国言語文学系・中国文芸研究会共催で開催された「聚散離合的文学時代(1937-1952)学術研討会・新生代二十世紀中国文学研究工作坊」において、藤野が「越劇老生的形象」で越劇の老生にみられる京劇の影響について、田村が「二十世紀京劇的記憶与紀録」で画像や絵画を中心としたビジュアル記録と京劇との関連について論じた。
    その他、上記発表を踏まえた単著論文として、藤野「越劇の老生――民国期の状況と発展の可能性」、平林「古装新戯の誕生―『嫦娥奔月』初演の文脈と古装の由来」を発表した。

  • A Multifaceted Study of "Record" and Media of Chinese theater in the 20th Century: Focusing on the Stage Reviews, Newspapers and Images

    Project Year :

    2012
    -
    2014
     

     View Summary

    This study based on the concept of "record", clarified the effect relationship of media and Chinese traditional drama in the 20th century, and it is conducted using both documents (such as stage review that was published in the newspaper or magazine) and images. In order to advance this study, we investigated the various literatures in the library of Japan, China and Taiwan. And the purpose of this study is makes up for deficiencies of Republic of China of traditional theater history by finding the various "records" that had been buried

  • the modification of traditional theatres and local societies in modern China

    Project Year :

    2010
    -
    2013
     

     View Summary

    This study is about traditional theatres in modern China which mainly focus on the shadow plays of Eastern Hebei province, Peking Opera and Stand-up comedy in Northern China; the shadow plays of South Anhui province and Xuanjuan in Southern China. In this study, we have clarified the structure of Chinese traditional theatre by analyzing its formation, development and its connections between urban and rural areas. We also have analyzed the social and economic background that these traditional theatres were born and their local characters. And a digital archive concerned the study above was made and published on the website.

  • the modification of traditional theatres and local societies in modern China

    Project Year :

    2010
    -
    2013
     

     View Summary

    This study is about traditional theatres in modern China which mainly focus on the shadow plays of Eastern Hebei province, Peking Opera and Stand-up comedy in Northern China; the shadow plays of South Anhui province and Xuanjuan in Southern China. In this study, we have clarified the structure of Chinese traditional theatre by analyzing its formation, development and its connections between urban and rural areas. We also have analyzed the social and economic background that these traditional theatres were born and their local characters. And a digital archive concerned the study above was made and published on the website.

  • Synthetic Research on Traditional Performing Art Culture in Modern Northern China

    Project Year :

    2005
    -
    2007
     

     View Summary

    In this project, we have researched traditional performing arts (from Qing dynasty to present) in northern China for three years.
    Concerning Chinese shadow play (皮影戯), we have carried out field research mainly in Shaanxi (狹西) province several times. As a result, we recorded many performances of shadow play and puppet play (木偶戯) remaining in several areas, and could compile oral documents from many actors and musicians.
    Concerning Peking opera (京劇), we extracted many articles relating Peking opera from old Chinese newspapers and made database in our website. Moreover, we 'found many valuable materials on Peking opera in Japan, China and United States.
    In addition, at Beijing we collected many official documents, scripts and other related subjects-mainly is 1950's or 60's documents, which had been in the library of Beijing People Broadcasting Station.
    Based on above results, we illuminated following three points.
    (1) Actual condition of various traditional performing arts and its transition. (2) Interaction between Peking opera, Bangzi opera (〓子戯) and Chinese shadow play. (3) Concrete shapes of cultural and marketing network in one region or its regional network, and its socio-economical background.
    In this process, we published 24 papers and 1 book.

  • 革命現代京劇における人物形象とその身体

    科学研究費助成事業(広島経済大学)  科学研究費助成事業(萌芽研究)

    Project Year :

    2003
    -
    2004
     

     View Summary

    本研究の研究実績は、1:革命英雄の人物形象の歴史的変遷に関する検証、2:文革期のスタニスラフスキーシステム批判の検討、3:革命現代京劇の演技術として採用された京舞体三結合に関する実態調査の三点にほぼ集約される。1は主に台本のレベルで検証されうる課題であり、一定数の先行研究も存在するが、本研究ではそれらを土台としつつ、英雄人物が生身の人間から離脱して当時「高・大・全(崇高で偉大かつ完全な)」といわれた特殊な形象を獲得していく時間的な経緯とその筋道をより明確なものにした。2と3はいずれも俳優の演技に関するトピックであり、2については1969年に『紅旗』誌上に発表されたスタシステム批判に関する最初の文章を詳細に検証すると同時に、同時期に発表された関連の論文などを収集し、批判の全容を把握するため基礎的な作業を行っている。また3に関しては、革命現代京劇の創作に関わった演劇人にインタビューを行い、舞(バレエ)と体(体操)の演技術への浸透の様相を検証すると同時に、文革期に教育を再開した各種演劇学校の卒業生から教育現場への導入に関する情報を得、京舞体三結合の京劇「教育への浸透状況を明らかにした。以上三つのトピックは、革命現代京劇の人物形象と、それを演じる俳優の身体を構成する主要なファクターであるといってよい。ほぼ未開拓の領域であるため、本研究はまだ初歩的踏査というレベルに止まるが、以後の研究推進のためのフレームを築いたという点で、萌芽研究としての役割は果たせたと考えている。なお本研究の研究成果の一部に関し、京劇史研究会(大阪)、中国都市芸能研究会(北京)、プラハ・カレル大学における国際シンポジウム「New Trends in Chinese and Japanese Theatre Studies」(チェコ)、および日本演劇学会(博多)において、それぞれ口頭発表を行っている

  • a Comprehensive Research on Folk-Theatre in Modern North China

    Project Year :

    2002
    -
    2004
     

     View Summary

    This research is the Comprehensive study on folk theatre in modern north China overall research on Peking Opera or Jingju and Chinese Shadow Play.
    1.On the elucidation of circumstances and relationship of play supported by the diversity of large city, we researched the circumstances of Peking Opera from Republican period till now, clearized on the transition of the concept on "National Opera", and making investigation and digitalization of the newspaper material completed the elemental database of Peking Opera.
    2.For the elucidation of the cultural exchanges network between larger cities, middle cities and villages, we collected large quantities of materials through academic exchanges with local research institutes and interviews of old players of shadow play in Shanxi and Shaanxi, and investigated the actual situation, distribution sphere, playing condition and economic background of shadow play in these areas. And we put these materials in order and made the list of libretto owned by research institutes in Peking and Shanxi. We also made field surveys and reported on temples as playing spot of these plays in Peking, Shanxi, Jiangsu and Hubei.
    3.On the circumstances of circulations and acceptations of tales by playing, based on our survey, we researched the making process of libretto and spreading of tales taking up the story of Xiyouji or Journey to the West, and proved the spread of shadow play in Hebei and Manchuria to be made in 19 century.
    Through above researches, we accomplished our purpose the investigation of the actual conditions shadow play and Peking Opera in Republican period in China.

  • Issues and new possibilities of multi-cultural exchange in long-distance communication among sphere of Chinese

    Project Year :

    2002
    -
    2004
     

     View Summary

    The main purpose of this study is to clarify possibilities of new class-form in long distance communication by analyzing conversation characteristics between students and native speakers after analyzing realities of students and native speakers objectively. Through 3 years of study period, over a million characters of conversation corpus was constructed by translation to words of videos which was taken in long-distance classes and regular classes. Measured analysis is possible to instantaneously retrieve contents of conversation according to mother tongue, topics, and class-forms. The main results of my study are shown below.
    1) Study of class form.
    Feature of communications of students and learning-style have been verified by analyzing dialogs between students and native speakers in long-distance classes and regular classes. Long-distance communication through videoconferencing has difficulties to share atmosphere between two places and it can easily cause hinder on communication. So that, it is necessary to indicate that teacher should better devote on coordinator or supporter, and close examination of class theme, use multi-exchange channel together, concern which teaching tool to be used and etc have been concretely proposed.
    2) Research of language acquisition.
    The tendencies and the cause of grammatical usage condition was analyzed through conversation corpus between students and native speakers by investigation on it comprehensively. Long-distance communication may cause crosswire between psychological pressure and grammatical proficiency and it may influence students in use of language. Also, high frequencies of utterance are tending to be simplified and it may cause lower evaluation of language ability, which can be seen in student Filler.
    3) Research of cross cultural communication
    Long-distance communication is also a place of cross cultural communication. It is important to have more chances of cross cultural communication. However, to prevent unnecessary cultural collision, you should use familiar topic to be a theme.It can be seen in videoconference that testees are tendency to be those who speaking by proxy about their culture under a assumption of "I belongs to a certain category". It has pointed out that using peer-to-peer video chat at the same time is also important to prompt individual levels of exchange.
    The corpus which was used through the study needs few more steps to opening to the public from the point of protection of privacy.

  • Issues and new possibilities of multi-cultural exchange in long-distance communication among sphere of Chinese

    Project Year :

    2002
    -
    2004
     

     View Summary

    The main purpose of this study is to clarify possibilities of new class-form in long distance communication by analyzing conversation characteristics between students and native speakers after analyzing realities of students and native speakers objectively. Through 3 years of study period, over a million characters of conversation corpus was constructed by translation to words of videos which was taken in long-distance classes and regular classes. Measured analysis is possible to instantaneously retrieve contents of conversation according to mother tongue, topics, and class-forms. The main results of my study are shown below.1) Study of class form.Feature of communications of students and learning-style have been verified by analyzing dialogs between students and native speakers in long-distance classes and regular classes. Long-distance communication through videoconferencing has difficulties to share atmosphere between two places and it can easily cause hinder on communication. So that, it is necessary to indicate that teacher should better devote on coordinator or supporter, and close examination of class theme, use multi-exchange channel together, concern which teaching tool to be used and etc have been concretely proposed.2) Research of language acquisition.The tendencies and the cause of grammatical usage condition was analyzed through conversation corpus between students and native speakers by investigation on it comprehensively. Long-distance communication may cause crosswire between psychological pressure and grammatical proficiency and it may influence students in use of language. Also, high frequencies of utterance are tending to be simplified and it may cause lower evaluation of language ability, which can be seen in student Filler.3) Research of cross cultural communicationLong-distance communication is also a place of cross cultural communication. It is important to have more chances of cross cultural communication. However, to prevent unnecessary cultural collision, you should use familiar topic to be a theme.It can be seen in videoconference that testees are tendency to be those who speaking by proxy about their culture under a assumption of "I belongs to a certain category". It has pointed out that using peer-to-peer video chat at the same time is also important to prompt individual levels of exchange.The corpus which was used through the study needs few more steps to opening to the public from the point of protection of privacy

  • a Comprehensive Research on Folk-Theatre in Modern North China

    Project Year :

    2002
    -
    2004
     

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    This research is the Comprehensive study on folk theatre in modern north China overall research on Peking Opera or Jingju and Chinese Shadow Play.
    1.On the elucidation of circumstances and relationship of play supported by the diversity of large city, we researched the circumstances of Peking Opera from Republican period till now, clearized on the transition of the concept on "National Opera", and making investigation and digitalization of the newspaper material completed the elemental database of Peking Opera.
    2.For the elucidation of the cultural exchanges network between larger cities, middle cities and villages, we collected large quantities of materials through academic exchanges with local research institutes and interviews of old players of shadow play in Shanxi and Shaanxi, and investigated the actual situation, distribution sphere, playing condition and economic background of shadow play in these areas. And we put these materials in order and made the list of libretto owned by research institutes in Peking and Shanxi. We also made field surveys and reported on temples as playing spot of these plays in Peking, Shanxi, Jiangsu and Hubei.
    3.On the circumstances of circulations and acceptations of tales by playing, based on our survey, we researched the making process of libretto and spreading of tales taking up the story of Xiyouji or Journey to the West, and proved the spread of shadow play in Hebei and Manchuria to be made in 19 century.
    Through above researches, we accomplished our purpose the investigation of the actual conditions shadow play and Peking Opera in Republican period in China.

  • 台湾における民間演劇の社会的機能とその歴史的変遷・歌仔戯と布袋戯を中心に

    科学研究費助成事業(早稲田大学)  科学研究費助成事業(奨励研究(A))

    Project Year :

    1995
     
     
     

     View Summary

    本研究の当初の計画は、戦後台湾の民間演劇の変遷と機能とを析出することであった。しかし調査中に接触した台湾の研究者および行政担当者等知識人の民間演劇への関わり方、そして小西園、華洲園など布袋戯劇団の上演時の状況から、民間演劇をめぐるある二重構造を見出さざるをえなかった。それは、民間演劇を台湾独自の民俗文化として強力に価値付けようとする知識人達の言動に対し、一方でそうした知識人の言動に合わせ、より民俗的と考えられる上演の方法を採用しながら、また一方ではそれとは無関係に従来からの民間での需要に応え続けるという布袋戯劇団の上演の価値の二重性である。ここには知識人が自文化の純粋状態として理想視する民間、民俗と、そうではないありのままの民間、民俗との乖離、そしてこの二重性をそのまま反映した民間演劇の上演の様相が見出せる。台湾では1960年代から文化復興運動が繰り広げられ、それは台湾の政治状況、台湾ナショナリズムとも不可分な運動であったが、その潮流に乗った知識人達による価値観の操作が、民間演劇の劇団に上記の二重性を帯びさせることになったと考えられる。こうした状況を目の当たりにし、台湾のナショナリズムと不可分な形で展開される知識人の言説と、それに取り囲まれた民間演劇との相互作用の様相を、最終的なテーマとすべきであるとの認識に至ったわけである。今後は「演劇とナショナリズム」をテーマに、この事例を引き続き調査しつつ、筆者が以前に研究対象とした清朝末期の上海における知識人と演劇との関わりもひとくくりに視野に含み込み、近現代の中国社会における両者の関わりを分析してゆく計画である。また、以上の個人研究と並行して、1996年度より筆者を含めた複数の中国演劇研究者により開始される「中国近代都市芸能共同研究プロジェクト」の一端として今回の研究成果を位置付け、中国社会の中での演劇の姿をより多角的に把捉する方向へと発展させるつもりである

  • 台湾における民間演劇の社会的機能とその歴史的変遷・歌仔戯と布袋戯を中心に

    科学研究費助成事業(早稲田大学)  科学研究費助成事業(奨励研究(A))

    Project Year :

    1995
     
     
     

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    本研究の当初の計画は、戦後台湾の民間演劇の変遷と機能とを析出することであった。しかし調査中に接触した台湾の研究者および行政担当者等知識人の民間演劇への関わり方、そして小西園、華洲園など布袋戯劇団の上演時の状況から、民間演劇をめぐるある二重構造を見出さざるをえなかった。それは、民間演劇を台湾独自の民俗文化として強力に価値付けようとする知識人達の言動に対し、一方でそうした知識人の言動に合わせ、より民俗的と考えられる上演の方法を採用しながら、また一方ではそれとは無関係に従来からの民間での需要に応え続けるという布袋戯劇団の上演の価値の二重性である。ここには知識人が自文化の純粋状態として理想視する民間、民俗と、そうではないありのままの民間、民俗との乖離、そしてこの二重性をそのまま反映した民間演劇の上演の様相が見出せる。台湾では1960年代から文化復興運動が繰り広げられ、それは台湾の政治状況、台湾ナショナリズムとも不可分な運動であったが、その潮流に乗った知識人達による価値観の操作が、民間演劇の劇団に上記の二重性を帯びさせることになったと考えられる。こうした状況を目の当たりにし、台湾のナショナリズムと不可分な形で展開される知識人の言説と、それに取り囲まれた民間演劇との相互作用の様相を、最終的なテーマとすべきであるとの認識に至ったわけである。
    今後は「演劇とナショナリズム」をテーマに、この事例を引き続き調査しつつ、筆者が以前に研究対象とした清朝末期の上海における知識人と演劇との関わりもひとくくりに視野に含み込み、近現代の中国社会における両者の関わりを分析してゆく計画である。また、以上の個人研究と並行して、1996年度より筆者を含めた複数の中国演劇研究者により開始される「中国近代都市芸能共同研究プロジェクト」の一端として今回の研究成果を位置付け、中国社会の中での演劇の姿をより多角的に把捉する方向へと発展させるつもりである。

  • 革命現代京劇における人物形象とその身体

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    本研究の研究実績は、1:革命英雄の人物形象の歴史的変遷に関する検証、2:文革期のスタニスラフスキーシステム批判の検討、3:革命現代京劇の演技術として採用された京舞体三結合に関する実態調査の三点にほぼ集約される。1は主に台本のレベルで検証されうる課題であり、一定数の先行研究も存在するが、本研究ではそれらを土台としつつ、英雄人物が生身の人間から離脱して当時「高・大・全(崇高で偉大かつ完全な)」といわれた特殊な形象を獲得していく時間的な経緯とその筋道をより明確なものにした。2と3はいずれも俳優の演技に関するトピックであり、2については1969年に『紅旗』誌上に発表されたスタシステム批判に関する最初の文章を詳細に検証すると同時に、同時期に発表された関連の論文などを収集し、批判の全容を把握するため基礎的な作業を行っている。また3に関しては、革命現代京劇の創作に関わった演劇人にインタビューを行い、舞(バレエ)と体(体操)の演技術

  • Synthetic Research on Traditional Performing Art Culture in Modern Northern China

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    In this project, we have researched traditional performing arts (from Qing dynasty to present) in northern China for three years.Concerning Chinese shadow play (皮影戯), we have carried out field research mainly in Shaanxi (狹西) province several times. As a result, we recorded many performances of shadow play and puppet play (木偶戯) remaining in several areas, and could compile oral documents from many actors and musicians.Concerning Peking opera (京劇), we extracted many articles relating Peking opera from old Chinese newspapers and made database in our website. Moreover, we 'found many valuable materials on Peking opera in Japan, China and United States.In addition, at Beijing we collected many official documents, scripts and other related subjects-mainly is 1950's or 60's documents, which had been in the library of Beijing People Broadcasting Station.Based on above results, we illuminated following three points.(1) Actual condition of various traditional performing arts and its transition. (2) Interaction between Peking opera, Bangzi opera (〓子戯) and Chinese shadow play. (3) Concrete shapes of cultural and marketing network in one region or its regional network, and its socio-economical background.In this process, we published 24 papers and 1 book

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Specific Research

  • 大正期における梅蘭芳訪日公演の研究-研究成果の公開に向けて

    2019  

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    筆者は2014年度から2019年度までの五年間、科研費基盤研究(C)「大正期における梅蘭芳訪日公演の研究」の助成を受けて、1919年に行われた梅蘭芳の初訪日公演についての研究を行ってきた。2019年はちょうどこの公演から百周年にあたり、1月には北京で、7月には早稲田大学で筆者が主催者の一人となって国際シンポジウムを実施した。また10月には国立劇場で、上海京劇院、上海昆劇団によるシンポジウムと記念公演が行われている。今回の特定課題助成金は、これらのシンポジウムおよび公演の実施のための経費に一部充てられている。これら梅蘭芳訪日百年という節目の年に東京で開催されたシンポジウムと公演によって、「大正期における梅蘭芳訪日公演の研究」という一連の研究に、無事に一区切りをつけることができた。

  • 大正期における梅蘭芳訪日公演の研究‐調査資料の公開と研究成果刊行に向けて

    2018  

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     報告者はこれまで、中国の京劇俳優梅蘭芳が1919年に行った初の日本公演の研究を進めてきた。それから百年となる2019年に、関連の研究成果を公にすることが、今回特定課題の助成を得た主な目的である。 2019年1月、北京で訪日百周年記念シンポジウムが開催され、報告者は当時の日本における梅蘭芳の受容について発表した。この報告は、年内に論文集にまとめられる予定である。このほか2018年10月23日に大隈講堂で行われた上海崑劇団の公演において、梅蘭芳初訪日時に演じられた崑劇に関する報告を行い、同時に上海崑劇団には当時梅蘭芳が披露した芝居を演じてもらった。 上記活動を通して、特定課題の助成を得た当初の目的は達成できたといえるであろう。

  • 焦菊隠と演劇教育―俳優教育における近代化のプロセス

    2003  

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     本研究は、中国の演出家焦菊隠の民国期から建国初期に至る演劇教育論および実践の跡をたどり、そこに現れた中国の俳優教育近代化のプロセスを析出することを目的とした。以下、今年度の調査活動によって明らかになったいくつかの事柄に関して、ここに報告したい。 まず論及の対象とする時期について、当初の民国期から建国初期という枠を、1938年から1953年までに限定することにした。これは焦菊隠がフランス留学の成果として1938年に執筆した博士論文『今日之中国戯劇』を起点、建国後の1953年8月に北京で行われたスタニスラフスキー逝去15周年記念会における焦菊隠の講演『スタニスラフスキーに学ぶ』を終点とするのが適切と判断したためである。 この期間における焦菊隠の演劇教育論の変遷をたどると、旧劇(伝統演劇)俳優養成論から、スタニスラフスキーシステムの本格的受容へと大きく様変わりしている。留学前に校長を務めた中華戯曲専科学校での経験は『今日之中国戯劇』に反映されており、また1940年には『旧時的科班』および『桂劇演員之幼年教育』という二つの文章を発表している。この数篇の文章が、焦菊隠の当時の俳優教育論を代表しているといってよいだろう。 しかしながらこれ以降、旧劇教育に関する文章は急速に影を潜め、ほぼ10年後の建国前後になると、スタニスラフスキーに関する言及が圧倒的となる。とりわけ先述の講演『スタニスラフスキーに学ぶ』は、当時焦菊隠がすでに新中国におけるスタニスラフスキーシステムの代表的専門家と目されていたことの証左と言えるだろう。 旧劇教育論からスタニスラフスキーシステムへの傾倒という焦菊隠の関心の変遷は、抗日戦争から新中国建国へと至る時代の流れの反映である一方、後に観察されるスタニスラフスキーシステムと伝統演劇界との接近を予告するものでもあろう。今回は概観レベルにとどまったが、以後も両者の関連について詳細に調査を続けたいと考えている。

  • 中国近代における演劇と知識人―清末民初の北京、上海を中心に

    1996  

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     本研究は、1:筆者がこれまで研究してきた中国清朝末期の演劇近代化の潮流である「戯曲改良運動」について、その起因の一つである中国近代知識人の勃興と、上海おける彼らの演劇への関与の実状を、その歴史的環境に照らしながら解明すること、2:改良運動収束後の民国初期の現象として、特に北京の知識人によっておこなわれた、演劇に対する中国古典文化としての価値付与のプロセスを文化史的流れの中で解明すること、以上二点を目的として設定した。 前者については、今回の検討を通して、同時代を生きながらも、辛亥革命をピークとする改革の流れとは離れたところで、演劇に関与し始めた一部の知識人の姿が明らかになった。彼らは辛亥革命の前後からマスメディアに登場しはじめた劇評という仕事に関わり、それまで社会改革に腐心していた知識人とは異なる立場から演劇との接触をはじめている。この流れは民国以降、より一般的な傾向として普及してゆくものと考えられる。 後者に関しては、辛亥革命後、社会改革の動きが減速するに従い、必ずしも改革に組みしない知識人達が、新しい国家の枠組みである「中国」独自の文化を模索してゆくプロセスの中で、演劇にどのような変化を与えていったかを、北京の劇壇を中心に探求した。一連の検討により、1910年代中葉以降、女形俳優梅蘭芳を軸に知識人が参集し、様々な中国の古典的イメージによってその新作演目を彩っていった過程を、従来の単純な演劇史的記述から、より広範な近代の文化史的な流れの中へと定位しなおした。 以上二つの相互に関連する課題の検討により、中国が伝統社会から近代社会へと変貌してゆくさなか、知識人と演劇との間にいかなる関係の変容が見られたかを、文化史的に明らかにするための端緒を開くことができたと考える。この点に関し、以後も研究を続行する予定である。

  • 清末上海の劇界と伝統演劇の近代化-社会史的な視点から

    1995  

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    本研究の目的は,筆者が従前より行ってきた上海新舞台に関する研究をさらに深化させ,これまで新舞台にのみ限っていた記述の対象を,清朝末期の上海の劇界全体に拡大しつつ,その近代化の様相をより体系的に把握することにあった。 それまでの演劇の近代化の進展が,民間をベースとした商業的上演の文脈において,特に上演の形態面でのみ生起していたのに対し,清末上海の劇界の様相として最も特徴的なのは,当時の新聞,雑誌などマスメディアに言論活動の場を求めていた近代知識人が,革命思想と民族主義の勃興にともない,プロパガンダの武器として頻繁に演劇との接触を行い始めた点である。 本研究の具体的作業においては,資料からの情報量が限られる劇界内部の事情より,むしろ演劇近代化を推進する言説を巷間に流通させた知識人,および彼らが利用した伝達媒体である新聞,雑誌を中心とするマスメディアなど,当時の演劇をとりまく環境自体の検討へ,重点をシフトさせる方針とした。これまで上海の主力紙である『申報』を資料の基軸としてきたが,加えてその他の副刊や天津など他地域の資料を視野に入れ,また個々の知識人の思想,行動にも目を配ることにより,当時の演劇を巡る社会の見取り図が徐々に輪郭をあらわにし,そこからの逆照射で演劇もまたその姿を鮮明にする結果となった。 しかし,当時の演劇が知識人の管制下に入っていたわけでは決してなく,実際上,演劇の上演に携わる人間が身を置く社会の下層部,国外からの思想を伝達,流布させて演劇を変容へと導く近代知識人ら社会の上層部,および劇場に集まる種々雑多な人々という中間層の,少なくとも三つのレベルの相互作用の実態を析出する必要性を痛感した。当初から社会史的視点の導入を研究の基軸に据えていたこともあり,民衆史と思想史の接点に現れた文化史,社会史的な事象として,今後も研究を続行する予定である。

Overseas Activities

  • 梅蘭芳と大正期東アジアの芸術と文化

    2011.04
    -
    2013.03

    台湾   中央研究院

    中国   中国芸術研究院

 

Syllabus

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