2024/05/26 更新

所属
商学学術院 商学部
職名
助手

所属学協会

  • 2022年12月
    -
    継続中

    日本商業学会

  • 2020年10月
    -
    継続中

    日本品質管理学会

研究分野

  • 商学   グリーン・マーケティング、CSR

研究キーワード

  • グリーン購入

  • グリーン・マーケティング

  • 企業の社会的責任

受賞

  • 優秀発表賞

    2021年11月   日本品質管理学会  

  • 最優秀論文賞

    2021年06月   Global Corporate Governance Institute  

 

論文

  • Market success through recycling programs: Strategic options, consumer reactions, and contingency factors

    Yingfei Hu, Björn Frank, Zhenpeng Lu

    Journal of Cleaner Production   353   131003  2022年06月  [査読有り]  [国際誌]

    担当区分:筆頭著者

     概要を見る

    Environmental problems caused by waste are drawing growing concern worldwide. Such waste problems are even worse in many emerging markets, where waste is frequently mismanaged and thus causes significant environmental problems. To alleviate such waste problems and address stakeholders' growing environmental concerns, firms have launched recycling programs as one specific corporate social responsibility initiative. While past studies examine recycling programs from a technical perspective, very little research investigates the marketing benefits of such programs. This study draws on signaling theory to develop hypotheses about how firms can strategically design and market a recycling program to trigger positive consumer reactions. Using hierarchical linear modeling of survey data on mobile phone recycling programs across multiple brands, it finds that multiple strategic options of a recycling program (i.e., a product buyback program, product recycling convenience, and packaging recycling) differentially influence consumers’ brand attitudes, which consequently affect brand loyalty. Furthermore, an analysis of contingency factors (i.e., brand switching risk, public self-consciousness) suggests that a product recycling program affects brand attitudes only when the brand switching risk is low, and that packaging recycling affects brand attitudes more for consumers with higher public self-consciousness.

    DOI

    Scopus

    4
    被引用数
    (Scopus)

講演・口頭発表等

  • Effectiveness of Brand Recovery Actions after Greenwashing

    Björn Frank, Wonjun Joung, Yingfei Hu

    2023 ANZMAC Conference  

    発表年月: 2023年12月

    開催年月:
    2023年12月
     
     
  • Personal and Situational Determinants of Patients' Adoption of Robotic Surgery

    Björn Frank, Kentaro Shimoura, Yingfei Hu

    2023 IEEE Conference on Systems, Man, and Cybernetics  

    発表年月: 2023年10月

    開催年月:
    2023年10月
     
     
  • Consumer Reactions to E-Government Services: The Influence of Personal Information Sharing

    Björn Frank, Akira Nishikawa, Yingfei Hu

    2023 IEEE Conference on Systems, Man, and Cybernetics  

    発表年月: 2023年10月

    開催年月:
    2023年10月
     
     
  • 製品ライフサイクル(使用前・使用中・使用後)の段階における環境持続可能性が顧客に与える影響の比較

    胡 穎飛, フランク・ビョーン, SHEN Xin, HERBAS-TORRICO Boris

    日本商業学会第73回全国研究大会  

    発表年月: 2023年05月

    開催年月:
    2023年05月
     
     
  • Empowering Women: Market Consequences, Mechanisms, and Contingencies

    Yingfei Hu, Björn Frank

    2022 ANZMAC Conference  

    発表年月: 2022年12月

    開催年月:
    2022年12月
     
     
  • The Role of Consumer Attitudes in Explaining the Profit Impact of Female Empowerment at Work

    Bjoern Frank, Manae Konishi, Yingfei Hu

    7th International Conference on CSR, Sustainability, Ethics & Governance  

    発表年月: 2021年06月

    開催年月:
    2021年06月
     
     
  • 製品のリサイクルは顧客維持にどのように貢献できるか

    胡 穎飛, フランク・ビョーン, 蘆 振鵬

    日本品質管理学会第50回年次大会  

    発表年月: 2020年11月

    開催年月:
    2020年11月
     
     
  • Enhancing Brand Loyalty through Recycling Program Strategy

    Björn Frank, Zhenpeng Lu, Yingfei Hu

    2019 ANZMAC (Australian & New Zealand Marketing Academy) Conference  

    発表年月: 2019年12月

    開催年月:
    2019年12月
     
     
  • Green Purchasing Mechanisms: Pollution, Salience, and Values

    Yingfei Hu, Björn Frank

    2019 ANZMAC (Australian & New Zealand Marketing Academy) Conference  

    発表年月: 2019年12月

    開催年月:
    2019年12月
     
     
  • Regional Environmental Pollution and the Importance of Environmental Sustainability in Quality Perceptions

    Yingfei Hu

    2018 Qualcon (National Conference of the Australian Organisation for Quality)  

    発表年月: 2018年10月

    開催年月:
    2018年10月
     
     
  • Making Green Innovation/Advertising Profitable across B2B Contexts

    August Grupp, Björn Frank, Yingfei Hu

    2017 ANZMAC (Australian & New Zealand Marketing Academy) Conference  

    発表年月: 2017年12月

    開催年月:
    2017年12月
     
     
  • Does Environmental Pollution Influence Green Purchasing Behaviour?

    Yingfei Hu, Björn Frank

    2017 ANZMAC (Australian & New Zealand Marketing Academy) Conference  

    発表年月: 2017年12月

    開催年月:
    2017年12月
     
     

▼全件表示

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • グリーン購入行動の国・業種・ブランド特性による違い

    日本学術振興会  科学研究費助成事業

    研究期間:

    2023年08月
    -
    2025年03月
     

    胡 穎飛