学歴
-
2019年04月-2022年03月
早稲田大学大学院 教育学研究科 博士後期課程
-
2017年04月-2019年03月
早稲田大学大学院 教育学研究科 修士課程
-
2012年04月-2017年03月
広島大学 教育学部
2022/08/14 更新
早稲田大学大学院 教育学研究科 博士後期課程
早稲田大学大学院 教育学研究科 修士課程
広島大学 教育学部
早稲田大学 修士(教育学)
早稲田大学 博士(教育学)
早稲田大学 教育学部 助教
早稲田大学 教育総合研究所 兼任研究員
近畿大学九州短期大学 通信教育部保育科 非常勤講師
日本学術振興会 特別研究員(DC2)
早稲田大学 教育学部 TA(心理学実験演習Ⅰ)
早稲田大学 教育学部 TA(学級経営インターンシップ)
早稲田大学 教育学部 TA(教育評価・統計基礎)
早稲田大学 教育学部 TA(教育調査Ⅱ)
早稲田大学 教育学部 TA(教育心理学概説Ⅰ)
Society for Personality and Social Psychology
日本発達心理学会
日本社会心理学会
日本パーソナリティ心理学会
日本心理学会
日本教育心理学会
教育心理学
向社会的行動
動機づけ
社会化
情動制御
学級適応
学級の社会的目標構造とクラスメイトへの自律的な向社会的行動との関連―小中学生の差異に着目して
山本琢俟, 河村茂雄, 上淵寿
教育心理学研究 69 ( 1 ) 52 - 63 2021年03月 [査読有り] [国内誌]
本邦における向社会的行動の効果に関する研究の動向―マイクロ・メゾ・マクロの三視点から
山本琢俟, 上淵寿
早稲田大学大学院教育学研究科紀要別冊 28 ( 2 ) 151 - 162 2021年03月 [査読有り] [国内誌]
小中学生におけるクラスメイトとの関係に対する動機づけスタイルと学級満足感との関連
山本琢俟, 上淵寿
早稲田大学大学院教育学研究科紀要別冊 27 ( 2 ) 185 - 195 2020年03月 [査読有り] [国内誌]
いじめの未然防止・早期発見を促進するための教員研修会の効果に関する実践―教員の意識変容と児童生徒の意識変容から考える
水谷明弘, 山本琢俟, 河村茂雄
早稲田大学大学院教育学研究科紀要別冊 26 ( 1 ) 31 - 40 2018年09月 [査読有り] [国内誌]
公認心理師
小学校教諭専修免許
小学校教諭第一種免許
Graduate Registration Award for 2021 Convention
2020年09月 Society for Personality and Social Psychology
児童期後期から青年期初期における向社会的動機づけの発達的検討
日本学術振興会 科学研究費助成事業 特別研究員奨励費
研究期間:
山本琢俟
向社会的動機づけプロフィールごとの向社会的行動傾向―対象別の向社会的行動を反復測定データとみなして
山本琢俟, 上淵寿
日本心理学会第85回大会
小学校高学年から中学生における向社会的動機づけの横断的検討
山本琢俟, 上淵寿
日本教育心理学会第63回総会
小学校高学年児童の認知する向社会的動機づけ
山本琢俟, 上淵寿
日本社会心理学会第62回大会
Is behaving prosocially in classroom always good?
Yamamoto, T.
The 32nd International Congress of Psychology
Prosocial motivation and subjective well-being: A cross-sectional study among school-age students
Yamamoto, T, Uebuchi, H
The 22nd Annual Convention of the Society for Personality and Social Psychology
学級の社会的目標構造と学級適応との関連
山本琢俟, 上淵寿
日本心理学会第84回大会
向社会的行動の動機づけ尺度作成の試み
山本琢俟, 上淵寿
日本パーソナリティ心理学会第29回大会
発表年月: 2020年09月
How can teacher promote children’s autonomous prosocial behavior in the classroom?
Yamamoto, T, Uebuchi, H
The 2020 American Educational Research Association Annual Meeting (Conference Canceled)
クラスメイトとの関係に対する動機づけの発達的変化
山本琢俟, 上淵寿
日本発達心理学会第31回大会
発表年月: 2020年03月
Motivation toward Relationship with Classmate and Classroom Satisfaction
Yamamoto, T, Uebuchi, H
The 21st Annual Convention of the Society for Personality and Social Psychology
発表年月: 2020年02月
学級の社会的目標に対する児童認知の類型化の試み
山本琢俟, 上淵寿
日本社会心理学会第60回大会
発表年月: 2019年11月
教師の関わり方が子どもの動機づけに与える影響―小学生におけるクラスメイトとの関係への動機づけに着目して
山本琢俟, 上淵寿
日本教育心理学会第61回総会
発表年月: 2019年09月
中学生における仲間関係への動機づけが教師の関わり方から受ける影響
山本琢俟, 上淵寿
日本心理学会第83回大会
発表年月: 2019年09月
向社会的行動を導く動機づけに対する教師の指導行動の調整効果―教師のPM自己評定得点を用いて
山本琢俟, 上淵寿
日本パーソナリティ心理学会第28回大会
発表年月: 2019年08月
相互対話型指導による相手を嫌な気持ちにさせる言葉の指導に関する研究―道徳などにおける取り組み
森俊博, 山本琢俟
日本教育心理学会第60回総会
発表年月: 2018年09月
The Relationship between Different Patterns of Forgiveness and Emotion Regulation Strategies
山本琢俟
日本教育心理学会第60回総会
発表年月: 2018年09月
Report of the teaching method of dialogue on assembly which is a part of grade management: the teacher’s practices of active learning on special activities and moral lesson
Mori, T, Yamamoto, T
The 40th Annual Conference of the International School Psychology Association (東京)
発表年月: 2018年07月
The relationship between different patterns of cognitive emotion regulation strategies and forgiveness
Yamamoto, T
The 40th Annual Conference of the International School Psychology Association (東京)
発表年月: 2018年07月
Developmental transformation of the effects of classroom social goal structure on friendship motivation in primary school children and lower secondary school students
Yamamoto, T
The 40th Annual Conference of the International School Psychology Association (東京)
発表年月: 2018年07月
ゆるし傾向性と認知的感情制御方略との関連の検討
山本琢俟
日本教育心理学会第59回総会
発表年月: 2017年10月
教育心理学
近畿大学九州短期大学
幼児と人間関係
近畿大学九州短期大学
保育の心理学
近畿大学九州短期大学
教育相談
近畿大学九州短期大学
法学・心理学への誘い
岡山県立岡山朝日高等学校 図書館養成講座