2024/05/21 更新

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タハラ タツロウ
太原 達朗
所属
附属機関・学校 グローバルエデュケーションセンター
職名
助手
学位
修士(文学) ( 2016年03月 早稲田大学 )

経歴

  • 2022年04月
    -
    継続中

    早稲田大学   グローバルエデュケーションセンター   助手

  • 2021年04月
    -
    継続中

    文京学院大学   経営学部   非常勤講師

  • 2018年04月
    -
    2022年03月

    東京農業大学   農学部   非常勤講師

学歴

  • 2016年04月
    -
    2022年03月

    早稲田大学   大学院教育学研究科  

  • 2014年04月
    -
    2016年03月

    早稲田大学   大学院文学研究科  

  • 2010年04月
    -
    2014年03月

    早稲田大学   文化構想学部  

委員歴

  • 2021年
    -
    2022年

    Language Testing Research Colloquium (LTRC) 2022  Committee Member

  • 2019年
    -
    2021年

    Asian Association for Language Assessment (AALA) Student Committee  Co-Chairs

  • 2017年
    -
    2018年

    Asian Association for Language Assessment (AALA) Student Committee  Committee Member

所属学協会

  •  
     
     

    日本混合研究法学会

  •  
     
     

    International Language Testing Association

  •  
     
     

    Asian Association for Language Assessment

  •  
     
     

    外国語教育メディア学会

  •  
     
     

    日本言語テスト学会

研究分野

  • 教科教育学、初等中等教育学 / 外国語教育   英語教育

研究キーワード

  • ウォッシュバック効果

  • 混合研究法

  • ニーズ分析

  • English-Medium Instruction (EMI)

  • 診断的評価

  • 波及効果

  • 言語評価

  • 言語テスト

  • 応用言語学

  • 英語教育

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受賞

  • 最優秀論文賞

    2022年   日本言語テスト学会   A Review of Washback Research in Japan  

    受賞者: David ALLEN, Tatsuro TAHARA

  • 第32回「英検」研究助成 入選

    2019年07月   公益財団法人 日本英語検定協会   学習者の視点から見た英語による専門科目(EMI)に必要な英語力のニーズ分析  

    受賞者: 太原達朗, 工藤秀平, 守屋亮

 

論文

講演・口頭発表等

  • A baseline washback study of placement testing in a university English-speaking course in terms of instructors’ decision-making behaviours

    Matsumura Kana, Liu Xiaofei, Sawaki Yasuyo, Arai Yuya, Deng Yanping, Nakamura Keita, Tahara Tatsuro

    The 26th Annual Conference of the Japan Language Testing Association Conference  

    発表年月: 2023年09月

    開催年月:
    2023年09月
     
     
  • A baseline washback study of a new placement test for university students using Assessment Use Argument framework

    Nakamura Keita, Arai Yuya, Deng Yanping, Tahara Tatsuro, Sawaki Yasuyo, Matsumura Kana, Liu Xiaofei

    The 26th Annual Conference of the Japan Language Testing Association Conference  

    発表年月: 2023年09月

    開催年月:
    2023年09月
     
     
  • Analyzing the test content of English university entrance examinations in Japan: Similarities and differences in external and in-house tests

    Tahara Tatsuro

    44th Language Testing Research Colloquium (LTRC)  

    発表年月: 2023年06月

    開催年月:
    2023年06月
     
     
  • Characteristics of Repeat Visitors to the Waseda University Writing Center

    Tahara Tatsuro, Odora Masayuki

    The Thirteenth Symposium on Writing Centers in Asia  

    発表年月: 2023年02月

    開催年月:
    2023年02月
     
     
  • Defining TLU task characteristics distinguishing the different CEFR levels through a textbook analysis: The case of a university speaking placement test

    Takizawa Kotaro, Liu Xiaofei, Suzuki Shungo, Deng Yanping, Matsumura Kana, Nakamura Keita, Oi Yoko, Tahara Tatsuro, Watanabe Akiko, Zhou Tan

    Language Testing Research Colloquium (LTRC) 2022  

    発表年月: 2022年03月

    開催年月:
    2022年03月
     
     
  • Towards creating diagnostic feedback of a standardized English test in a context of university entrance examination reform in Japan

    Tahara Tatsuro

    Language Testing Research Colloquium (LTRC) 2022  

    発表年月: 2022年03月

    開催年月:
    2022年03月
     
     
  • A review of washback research in Japan

    Allen David, Tahara Tatsuro

    New Directions East Asia 2021  

    発表年月: 2021年12月

    開催年月:
    2021年12月
    -
     
  • Test culture in Japan

    太原達朗  [招待有り]

    JALT PanSIG 2021 Conference  

    発表年月: 2021年05月

    開催年月:
    2021年05月
     
     
  • A content analysis of two standardized reading tests for university admissions in Japan

    Tahara Tatsuro  [招待有り]

    2019 KELTA conference  

    発表年月: 2019年11月

  • An analysis of Japanese EFL learners’ reading-to-write task completion process: Triangulation of stimulated recall and keystroke logging data sources

    Ishii Yutaka, Sawaki Yasuyo, Tahara Tatsuro

    日本言語テスト学会(JLTA)第21回全国研究大会  

    発表年月: 2017年09月

  • 文書ピアアドバイジングを通した第二言語学習者の相談とアドバイス内容の混合分析

    川﨑美佐子, 太原達朗, 守屋亮

    外国語教育メディア学会(LET)第62回(2023年度)全国研究大会  

    発表年月: 2023年08月

    開催年月:
    2023年08月
     
     
  • Identifying factors mediating washback effect of quizzes in TOEIC courses at a Japanese university: Toward an exploratory sequential mixed-method study

    Tahara Tatsuro

    第8回日本混合研究法学会年次大会  

    発表年月: 2022年10月

    開催年月:
    2022年10月
     
     
  • TOEICerはなぜTOEICを何度も受験するのか:複線径路・等至性アプローチを用いた分析

    太原達朗

    第42回外国語教育質的研究会  

    発表年月: 2022年06月

  • Multistage mixed-methods study on Japanese university students' English language needs at English-medium instruction (EMI) courses

    Moriya Ryo, Tahara Tatsuro, Kudo Shuhei

    2019 MMIRA Asia Regional & JSMMR2019 Conference  

    発表年月: 2019年09月

  • Using focus groups to identify the English language needs in English-medium instruction courses at a Japanese university

    Kudo Shuhei, Tahara Tatsuro, Moriya Ryo

    The 24th Pan-Pacific Association of Applied Linguistics Conference  

    発表年月: 2019年08月

  • 分析的尺度を使った要約ライティング評価

    澤木泰代, 石井雄隆, 太原達朗

    第48回日本言語テスト学会研究例会  

    発表年月: 2019年03月

  • 大学入試英語問題における4技能外部試験の使用に関する3つの疑問に答える―言語テスティング研究の知見から―

    太原達朗

    2018年度早稲田大学多元文化学会秋期大会研究発表会  

    発表年月: 2018年10月

  • A systematic review of washback studies in the Japanese context: A replication of Cheng, Sun, and Ma (2015)

    Tahara Tatsuro

    The 5th International Conference of the Asian Association for Language Assessment  

    発表年月: 2018年10月

  • Using expectancy-value theory for examining washback in a TOEFL iBT preparation course at a Japanese university

    Tahara Tatsuro

    The 23rd Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics  

    発表年月: 2018年08月

  • An exploratory study of English language needs for university entrance examinations of English in Japan

    Tahara Tatsuro

    早稲田大学英文学会・英語英文学会2017年度合同大会  

    発表年月: 2017年12月

  • A case study of English language needs at Japanese universities and students' learning experience in high school

    Tahara Tatsuro

    The 4th International Conference of the Asian Association for Language Assessment  

    発表年月: 2017年06月

  • The impact of university entrance examinations on English use in university life in Japan: A case study

    Tahara Tatsuro

    早稲田大学英文学会・英語英文学会2016年度合同大会  

    発表年月: 2016年11月

  • Test-taking strategy use in responding to reading comprehension question in a university entrance examination in Japan

    Tahara Tatsuro

    The 21st Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics  

    発表年月: 2016年09月

  • Test-taking strategies and washback effect for university entrance examinations of English in Japan

    Tahara Tatsuro

    早稲田大学英文学会・英語英文学会2014年度合同大会  

    発表年月: 2014年12月

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共同研究・競争的資金等の研究課題

  • 大学入試英語リーディング問題の内容分析:外部試験と独自試験の比較・対照

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 研究活動スタート支援

    研究期間:

    2022年08月
    -
    2025年03月
     

    太原 達朗

  • 日本の大学英語授業におけるTOEICクラス内で小テストの波及効果を媒介する要因

    早稲田大学  特定課題研究助成

    研究期間:

    2023年04月
    -
    2024年03月
     

    太原達朗

  • 日本の大学TOEIC授業における小テストが学習者に与える影響の媒介要因

    外国語教育メディア学会(LET) 関東支部  2023年度研究支援プログラム 若手支援の部

    研究期間:

    2023年04月
    -
     
     

    太原達朗

  • 大学入試英語問題のテスト内容分析:外部試験に焦点を当てて

    早稲田大学  特定課題研究助成

    研究期間:

    2022年06月
    -
    2023年03月
     

    太原達朗

  • 学習者の視点から見た英語による専門科目(EMI)に必要な英語力のニーズ分析

    公益財団法人 日本英語検定協会  第32回「英検」研究助成

    研究期間:

    2019年07月
    -
    2021年01月
     

    太原達朗, 工藤秀平, 守屋亮

Misc

  • 学習者の視点から見た英語による専門科目(EMI)に必要な英語力のニーズ分析

    太原達朗, 工藤秀平, 守屋亮

    英検研究助成Webショートプレゼンテーション    2022年01月

    担当区分:筆頭著者

    その他  

  • Using focus groups to identify the English language needs in English-medium instruction courses at a Japanese university

    Kudo Shuhei, Tahara Tatsuro, Moriya Ryo

    Proceedings of the 24th Pan-Pacific Association of Applied Linguistics Conference     122 - 123  2019年09月  [査読有り]

    記事・総説・解説・論説等(国際会議プロシーディングズ)  

  • Using expectancy-value theory for examining washback in a TOEFL iBT preparation course at a Japanese university

    Tahara Tatsuro

    Proceedings of the 23rd Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics     9 - 10  2018年08月  [査読有り]

    記事・総説・解説・論説等(国際会議プロシーディングズ)  

  • Test-taking strategy use in responding to reading comprehension question in a university entrance examination in Japan

    Tahara Tatsuro

    Proceedings of the 21st Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics     26 - 27  2016年08月  [査読有り]

    記事・総説・解説・論説等(国際会議プロシーディングズ)  

その他

  • 高等学校教諭専修免許状(外国語)取得

    2016年03月
    -
     
  • 中学校教諭専修免許状(外国語)取得

    2016年03月
    -
     
  • 高等学校教諭一種免許状(外国語)取得

    2014年03月
    -
     
  • 中学校教諭一種免許状(外国語)取得

    2014年03月
    -
     
 

担当経験のある科目(授業)

  • TOEIC-ⅡB

    文京学院大学  

    2021年
    -
    継続中
     

  • TOEIC-ⅡA

    文京学院大学  

    2021年
    -
    継続中
     

  • 英語(二)

    東京農業大学  

    2018年
    -
    2022年
     

  • 英語(一)

    東京農業大学  

    2018年
    -
    2022年
     

 

特定課題制度(学内資金)

  • 日本の大学英語授業におけるTOEICクラス内で小テストの波及効果を媒介する要因

    2023年  

     概要を見る

    The washbackeffect, which refers to the impact of tests on teaching and learning, is asignificant topic in language testing. However, existing research on thewashback effect has primarily focused on large-scale tests, with limitedattention given to the impact of small-scale tests in classroom settings. Therefore,this study investigates the effects of quizzes in Japanese university TOEIC Listening& Reading Test (hereafter TOEIC) courses.One of thecharacteristics of the impact of quizzes in university TOEIC courses, withinthe framework of washback studies, is the dual influence observed—both from theTOEIC on learners and from quizzes within the context of TOEIC andlearners. While previous studies have addressed washback studies of the TOEIC, no studies have not discussed simultaneously both the direct impact ofin-class TOEIC quizzes, situated between TOEIC and learners, and the indirectimpact of large-scale tests like the TOEIC, which underlies the direct impactof the TOEIC. Given the context-specific nature of the washback effect, it isimperative first to comprehend the learning environment in which quizzes areadministered in university TOEIC classes.This studyfocuses on quizzes in Japanese university TOEIC classes and identifies thefactors mediating classroom quizzes’ washback effect. The participants wereprivate university students in the Kanto area in Japan enrolled in TOEICcourses where vocabulary and grammar quizzes were conducted. Many studentsparticipated in a two-semester TOEIC course for one year, taking grammar orvocabulary quizzes every 10 weeks. The format of the quizzes involved multiplechoice questions for grammar tests and matching exercises for vocabulary tests,respectively. This study employed an open-ended questionnaire and conductedinterviews with a participant to explore the factors mediated by the quizzesand their surroundings in TOEIC courses. The questionnaire content, interviewquestions, and subsequent analysis were informed by the categorization offactors in the washback effect established in previous studies, includingspecificity, intensity, length, intentionality, and value.The study’sfindings suggest potential mediating factors for future investigations of TOEICquiz washback, such as the weekly study workload, familiarity with the quizformat, and the sequence of experiencing vocabulary and grammar quizzes. This studyprovides a way to conduct future studies by capturing the varying degrees ofimpact of both TOEIC quizzes and the TOEIC.

  • 大学入試英語問題のテスト内容分析:外部試験に焦点を当てて

    2022年  

     概要を見る

    As of 2022, external tests are used inparallel with the in-house tests developed individually by each university for Englishlanguage university entrance examinations in Japan. However, for universitiesto select and use appropriate external tests, it is desirable to understand thepurpose of the test development and construct of each external test used in conjunctionwith the in-house test, and to compare and contrast them with their in-house test.At the same time, empirically understanding the test contents is the first steptoward predicting the washback effects of using each test, i.e., the impact ofthe tests on teaching and/or learning. Therefore, this study conducted a testcontent analysis of external tests used at several universities. The analysiswas conducted using the framework of language assessment theory.