経歴
-
2022年04月-継続中
早稲田大学 グローバルエデュケーションセンター 助手
-
2021年04月-継続中
文京学院大学 経営学部 非常勤講師
-
2018年04月-2022年03月
東京農業大学 農学部 非常勤講師
2024/10/10 更新
早稲田大学 グローバルエデュケーションセンター 助手
文京学院大学 経営学部 非常勤講師
東京農業大学 農学部 非常勤講師
早稲田大学 大学院教育学研究科
早稲田大学 大学院文学研究科
早稲田大学 文化構想学部
日本言語テスト学会 会計監査委員
Language Testing Research Colloquium (LTRC) 2022 Committee Member
Asian Association for Language Assessment (AALA) Student Committee Co-Chairs
Asian Association for Language Assessment (AALA) Student Committee Committee Member
大学入試学会
日本自律学習学会
日本混合研究法学会
International Language Testing Association
Asian Association for Language Assessment
外国語教育メディア学会
日本言語テスト学会
アカデミック・ライティング
ライティング・センター
ウォッシュバック効果
混合研究法
ニーズ分析
English-Medium Instruction (EMI)
診断的評価
波及効果
言語評価
言語テスト
応用言語学
英語教育
最優秀論文賞
2022年 日本言語テスト学会 A Review of Washback Research in Japan
第32回「英検」研究助成 入選
2019年07月 公益財団法人 日本英語検定協会 学習者の視点から見た英語による専門科目(EMI)に必要な英語力のニーズ分析
A review of washback research in Japan
Allen David, Tahara Tatsuro
JLTA Journal 24 3 - 22 2021年11月 [査読有り]
学習者の視点から見た英語による専門科目(EMI)に必要な英語力のニーズ分析
太原達朗, 工藤秀平, 守屋亮
EIKEN BULLETIN 32 190 - 217 2021年01月 [国内誌]
担当区分:筆頭著者, 責任著者
Tahara Tatsuro
早稲田大学大学院教育学研究科紀要別冊 26 ( 1 ) 153 - 169 2018年09月 [査読有り]
TOEIC®授業の小テストが学習者に与える影響:日本の大学における媒介要因の探索的調査
太原達朗
外国語教育メディア学会関東支部第150回(2024年春季)研究大会
発表年月: 2024年06月
A baseline washback study of a new placement test for university students using Assessment Use Argument framework
Nakamura Keita, Arai Yuya, Deng Yanping, Tahara Tatsuro, Sawaki Yasuyo, Matsumura Kana, Liu Xiaofei
The 26th Annual Conference of the Japan Language Testing Association Conference
発表年月: 2023年09月
Analyzing the test content of English university entrance examinations in Japan: Similarities and differences in external and in-house tests
Tahara Tatsuro
44th Language Testing Research Colloquium (LTRC)
発表年月: 2023年06月
Characteristics of Repeat Visitors to the Waseda University Writing Center
Tahara Tatsuro, Odora Masayuki
The Thirteenth Symposium on Writing Centers in Asia
発表年月: 2023年02月
Defining TLU task characteristics distinguishing the different CEFR levels through a textbook analysis: The case of a university speaking placement test
Takizawa Kotaro, Liu Xiaofei, Suzuki Shungo, Deng Yanping, Matsumura Kana, Nakamura Keita, Oi Yoko, Tahara Tatsuro, Watanabe Akiko, Zhou Tan
Language Testing Research Colloquium (LTRC) 2022
発表年月: 2022年03月
Towards creating diagnostic feedback of a standardized English test in a context of university entrance examination reform in Japan
Tahara Tatsuro
Language Testing Research Colloquium (LTRC) 2022
発表年月: 2022年03月
A review of washback research in Japan
Allen David, Tahara Tatsuro
New Directions East Asia 2021
発表年月: 2021年12月
Test culture in Japan
太原達朗 [招待有り]
JALT PanSIG 2021 Conference
発表年月: 2021年05月
A content analysis of two standardized reading tests for university admissions in Japan
Tahara Tatsuro [招待有り]
2019 KELTA conference
発表年月: 2019年11月
An analysis of Japanese EFL learners’ reading-to-write task completion process: Triangulation of stimulated recall and keystroke logging data sources
Ishii Yutaka, Sawaki Yasuyo, Tahara Tatsuro
日本言語テスト学会(JLTA)第21回全国研究大会
発表年月: 2017年09月
Administration of the Waseda University Writing Center: Focusing on its Principles and Practices
Nguyen Bao, Tahara Tatsuro [招待有り]
Tsukuba Global Science Week 2024
発表年月: 2024年09月
日本におけるライティングセンターが掲げる理念の分類
太原達朗, 久賀朝
第11回早稲田大学ライティング・フォーラム.
発表年月: 2024年04月
A baseline washback study of placement testing in a university English-speaking course in terms of instructors’ decision-making behaviours
Matsumura Kana, Liu Xiaofei, Sawaki Yasuyo, Arai Yuya, Deng Yanping, Nakamura Keita, Tahara Tatsuro
The 26th Annual Conference of the Japan Language Testing Association Conference
発表年月: 2023年09月
文書ピアアドバイジングを通した第二言語学習者の相談とアドバイス内容の混合分析
川﨑美佐子, 太原達朗, 守屋亮
外国語教育メディア学会(LET)第62回(2023年度)全国研究大会
発表年月: 2023年08月
Identifying factors mediating washback effect of quizzes in TOEIC courses at a Japanese university: Toward an exploratory sequential mixed-method study
Tahara Tatsuro
第8回日本混合研究法学会年次大会
発表年月: 2022年10月
TOEICerはなぜTOEICを何度も受験するのか:複線径路・等至性アプローチを用いた分析
太原達朗
第42回外国語教育質的研究会
発表年月: 2022年06月
Multistage mixed-methods study on Japanese university students' English language needs at English-medium instruction (EMI) courses
Moriya Ryo, Tahara Tatsuro, Kudo Shuhei
2019 MMIRA Asia Regional & JSMMR2019 Conference
発表年月: 2019年09月
Using focus groups to identify the English language needs in English-medium instruction courses at a Japanese university
Kudo Shuhei, Tahara Tatsuro, Moriya Ryo
The 24th Pan-Pacific Association of Applied Linguistics Conference
発表年月: 2019年08月
分析的尺度を使った要約ライティング評価
澤木泰代, 石井雄隆, 太原達朗
第48回日本言語テスト学会研究例会
発表年月: 2019年03月
大学入試英語問題における4技能外部試験の使用に関する3つの疑問に答える―言語テスティング研究の知見から―
太原達朗
2018年度早稲田大学多元文化学会秋期大会研究発表会
発表年月: 2018年10月
A systematic review of washback studies in the Japanese context: A replication of Cheng, Sun, and Ma (2015)
Tahara Tatsuro
The 5th International Conference of the Asian Association for Language Assessment
発表年月: 2018年10月
Using expectancy-value theory for examining washback in a TOEFL iBT preparation course at a Japanese university
Tahara Tatsuro
The 23rd Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
発表年月: 2018年08月
An exploratory study of English language needs for university entrance examinations of English in Japan
Tahara Tatsuro
早稲田大学英文学会・英語英文学会2017年度合同大会
発表年月: 2017年12月
A case study of English language needs at Japanese universities and students' learning experience in high school
Tahara Tatsuro
The 4th International Conference of the Asian Association for Language Assessment
発表年月: 2017年06月
The impact of university entrance examinations on English use in university life in Japan: A case study
Tahara Tatsuro
早稲田大学英文学会・英語英文学会2016年度合同大会
発表年月: 2016年11月
Test-taking strategy use in responding to reading comprehension question in a university entrance examination in Japan
Tahara Tatsuro
The 21st Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
発表年月: 2016年09月
Test-taking strategies and washback effect for university entrance examinations of English in Japan
Tahara Tatsuro
早稲田大学英文学会・英語英文学会2014年度合同大会
発表年月: 2014年12月
大学入試センター試験英語問題の分析:予備校の模試問題との比較・対照
早稲田大学 特定課題研究助成
研究期間:
太原達朗
大学入試英語リーディング問題の内容分析:外部試験と独自試験の比較・対照
日本学術振興会 科学研究費助成事業 研究活動スタート支援
研究期間:
太原 達朗
日本の大学英語授業におけるTOEICクラス内で小テストの波及効果を媒介する要因
早稲田大学 特定課題研究助成
研究期間:
太原達朗
日本の大学TOEIC授業における小テストが学習者に与える影響の媒介要因
外国語教育メディア学会(LET) 関東支部 2023年度研究支援プログラム 若手支援の部
研究期間:
太原達朗
大学入試英語問題のテスト内容分析:外部試験に焦点を当てて
早稲田大学 特定課題研究助成
研究期間:
太原達朗
学習者の視点から見た英語による専門科目(EMI)に必要な英語力のニーズ分析
公益財団法人 日本英語検定協会 第32回「英検」研究助成
研究期間:
太原達朗, 工藤秀平, 守屋亮
Using focus groups to identify the English language needs in English-medium instruction courses at a Japanese university
Kudo Shuhei, Tahara Tatsuro, Moriya Ryo
Proceedings of the 24th Pan-Pacific Association of Applied Linguistics Conference 122 - 123 2019年09月 [査読有り]
記事・総説・解説・論説等(国際会議プロシーディングズ)
Using expectancy-value theory for examining washback in a TOEFL iBT preparation course at a Japanese university
Tahara Tatsuro
Proceedings of the 23rd Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics 9 - 10 2018年08月 [査読有り]
記事・総説・解説・論説等(国際会議プロシーディングズ)
Test-taking strategy use in responding to reading comprehension question in a university entrance examination in Japan
Tahara Tatsuro
Proceedings of the 21st Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics 26 - 27 2016年08月 [査読有り]
記事・総説・解説・論説等(国際会議プロシーディングズ)
高等学校教諭専修免許状(外国語)取得
中学校教諭専修免許状(外国語)取得
高等学校教諭一種免許状(外国語)取得
中学校教諭一種免許状(外国語)取得
TOEIC-ⅡB
文京学院大学
TOEIC-ⅡA
文京学院大学
英語(二)
東京農業大学
英語(一)
東京農業大学