2023/09/23 更新

写真a

ハヤサキ アヤ
早崎 綾
所属
文学学術院 総合人文科学研究センター
職名
助手
学位
M.A. Teaching English as a Foreign Language ( University of Birmingham )

経歴

  • 2022年04月
    -
    継続中

    学習院大学   国際社会科学部   非常勤講師

  • 2022年04月
    -
    継続中

    早稲田大学   総合人文科学研究センター   助手

  • 2021年04月
    -
    2022年03月

    多摩美術大学   美術学部 グラフィックデザイン学科   非常勤講師

  • 2021年04月
    -
    2021年08月

    山梨県立大学   国際政策学部   非常勤講師

  • 2019年09月
    -
    2022年03月

    株式会社ティー・シー・ケー・ワークショップ   講師

  • 2018年03月
    -
    2018年12月

    タクトピア株式会社   英語教育事業部   マネージャー

  • 2013年04月
    -
    2016年03月

    鹿児島県立高等学校   教諭・講師

  • 2012年
     
     

    国際教養大学   学修達成センター   チューター (TOEFL/アカデミックライティング)

▼全件表示

学歴

  • 2020年04月
    -
    継続中

    早稲田大学   大学院文学研究科   英文学コース 英語教育学専攻  

    博士後期課程

  • 2016年09月
    -
    2017年12月

    バーミンガム大学大学院   教育研究科   教育学・英語教授法  

  • 2008年04月
    -
    2012年08月

    国際教養大学   国際教養学部   グローバル・スタディズ課程  

委員歴

  • 2021年10月
    -
    継続中

    JALT Learner Development SIG  The Learner Development Journal Issue 7 編集委員

所属学協会

  • 2020年09月
    -
    継続中

    日本質的心理学会

  • 2020年06月
    -
    継続中

    外国語教育メディア学会

  • 2020年
    -
    継続中

    英国応用言語学会

  • 2020年
    -
    継続中

    米国応用言語学会

  • 2018年06月
    -
    継続中

    全国語学教育学会

  • 2017年10月
    -
    継続中

    International Association for the Psychology of Language Learning

▼全件表示

研究分野

  • 外国語教育   英語教育 / 教科教育学、初等中等教育学   英語教育 / 言語学

研究キーワード

  • 外国語学習者心理

  • 感情

  • 英語教育

受賞

  • PLL3 Legacy Travel Scholarship

    2022年02月   International Association for the Psychology of Language Learning  

  • 国際フロンティア奨励賞

    2020年10月   日本質的心理学会   「国際学会発表:英語を教授言語とする大学における日本人学生の外国語使用の楽しみと不安の効果の探索」  

 

論文

  • Beyond the Classroom, Beyond the Track: The Role of English in the Transformation of Career Perspectives in Three Females in Rural Japan

    Aya Hayasaki

    The Learner Development Journal   ( 6 ) 82 - 96  2022年  [査読有り]

    担当区分:筆頭著者

    DOI

  • A Different Kind of Tension: Foreign Language Anxiety From a Positive Psychology Perspective

    Aya Hayasaki, Stephen Ryan

    Chinese Journal of Applied Linguistics   45 ( 1 ) 17 - 31  2022年  [査読有り]

    担当区分:筆頭著者

    DOI

  • When Anxiety Becomes an Advantage: Exploring Tension and Its Effects on L2 Learning Experience in Japanese EFL Learners at an English-Medium University

    Aya Hayasaki

    Master’s Dissertation, University of Birmingham    2017年12月

講演・口頭発表等

  • Developing mindsets through self-directed learning

    James Underwood, Kay Irie, Tran Phuong, Robert B. Gommerman, Aya Hayasaki, Nicholas Delgrego

    JALT 49th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition   The Japan Association for Language Teaching (JALT)  

    発表年月: 2023年11月

    開催年月:
    2023年11月
     
     
  • 外国語教育研究における研究者の感情と再帰性の役割の考察: Auto-TEMを用いて

    早﨑 綾

    日本質的心理学会第20回大会  

    発表年月: 2023年11月

    開催年月:
    2023年11月
     
     
  • Reconstructing mother-daughter relationships after my study abroad and revisiting the senses of home: A reflection on two collaborative autoethnography projects

    Aya Hayasaki

    Living on the Edge 2023   (Kyoto, Japan) 

    発表年月: 2023年09月

    開催年月:
    2023年09月
    -
    2023年10月

     概要を見る

    In this presentation, I will present two projects using collaborative autoethnography. Autoethnography is a form of qualitative research in which personal experiences are used to explore the meanings and understanding of wider cultural, political, and social contexts. The first project revolves around a three-minute story I wrote reflecting on a dialogue with my mother about my study abroad and the impact it had on our relationship. The background of this story highlights the challenges I encountered in convincing my mother to allow me to study abroad due to our major differences in what an ideal woman's happiness should be. Throughout the story, my mother and I delve into our hidden emotions through the most honest dialogue we have ever had in our 33 years together. Next, I will report on a study conducted with four other researchers, in which I brought my findings from this mother-daughter story. We, the five researchers from different universities, explored our respective stories under the common theme of what care means to us. Through the project, we came away with a deeper understanding of different senses of care, home, feeding, and ultimately love. This is a sequel to my "Finding Home” story presented online at LOTE2022, and I hope to give back to the LOTE community by expanding the collaborative dialogue further with participants in person.

  • Shocked in a good way? A qualitative study of Japanese EFL learners' attitudes toward English and its ownership in transition

    Aya Hayasaki

    The 21st AsiaTEFL International Conference   (Daejeon) 

    発表年月: 2023年08月

    開催年月:
    2023年08月
     
     
  • Milieu of care: A collaborative autoethnography

    Teppei Tsuchimoto, Nozomi Fujisaka, Aya Hayasaki, Rennan Okawa, Chihiro Suzuki, Tamiyo Koyama, Mihoko Motooka, Mai Kannan, Yusuke Katsura

    The International Conference of Autoethnography  

    発表年月: 2023年07月

    開催年月:
    2023年07月
     
     
  • The role of English in the transformation of career perspectives in three females in rural Japan

    AAAL2023 Conference   (Portland, Oregon)  American Association for Applied Linguistics (AAAL)  

    発表年月: 2023年03月

    開催年月:
    2023年03月
     
     
  • Challenges and Possibilities for a CLIL Classroom Switching between Online and Offline: An Art University’s Case

    Aya Hayasaki

    JALT Hokkaido 2023 Winter Language Teaching Conference, "New Directions and New Techniques: Teaching in the New Normal"  

    発表年月: 2023年02月

    開催年月:
    2023年02月
     
     
  • Novice-level EFL Speaker’s Communication Strategies: Learning from a Japanese Comedian

    Aya Hayasaki

    The 42nd Thailand TESOL International Conference 2023  

    発表年月: 2023年01月

    開催年月:
    2023年01月
     
     
  • Using the PERMA Framework to Investigate Meaning-Making of Anxiety-Provoking Episodes and Enjoyable Episodes in Language Learning

    Aya Hayasaki

    The 4th Psychology of Language Learning Conference  

    発表年月: 2022年06月

    開催年月:
    2022年06月
     
     
  • The Interplay Between Self-Esteem and Emotion Regulation in L2 Learning: A Longitudinal Case Study

    Aya Hayasaki, Ryo Moriya

    AAAL2021 Conference   The American Association of Applied Linguistics (AAAL)  

    発表年月: 2021年03月

  • Exploring the Roles of Foreign Language Learning in the Well-being of Third-age Females in Japan

    Aya Hayasaki

    The International Conference on Gender, Language and Education  

    発表年月: 2020年12月

  • 海外留学志望の娘とそれを反対する母の感情と関係の変容過程:Auto-TEMによる探索的研究

    早﨑 綾

    TEAと質的探究学会第2回大会  

    発表年月: 2023年06月

    開催年月:
    2023年06月
     
     
  • Where’s Home for Rural Japanese Women and Their Language on the Move?

    Living on the Edge 2022  

    発表年月: 2022年05月

    開催年月:
    2022年05月
     
     
  • Exploring the Roles of Negative Emotions and Failure in Language Learning

    Aya Hayasaki

    Independent Learning Association Conference (ILA): Developing Learner Autonomy in Language Learning  

    発表年月: 2021年06月

  • Tension as Learning Facilitator in EAP at Japanese EMI University

    Aya Hayasaki

    CEAPA - BALEAP 2021 International Conference 暨第七届中国术英语教学研究年会  

    発表年月: 2021年05月

    開催年月:
    2021年05月
     
     
  • Trajectories of Career Perspectives of High School Students in Southern Kyushu Through Social Issues Research Project in English: A Work-in-Progress

    Aya Hayasaki

    早稲田大学英文学会・英語英文学会2020年度合同大会  

    発表年月: 2020年11月

  • Perspective Shifts Through a High-School Social Issues Research Project (Waseda University Graduate Student Showcase)

    Aya Hayasaki

    JALT 2020 46th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition  

    発表年月: 2020年11月

  • Adolescents' Dilemmas and Transformation Through L2 Learning in Rural Japan

    Aya Hayasaki

    JALT 2020 46th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition  

    発表年月: 2020年11月

  • 「見方・考え方」の変容過程と外国語学習--地方出身学生の視点から--

    早﨑 綾

    日本質的心理学会第17回大会  

    発表年月: 2020年10月

  • Exploring Effects of Foreign Language Enjoyment and Anxiety in Japanese Students at English-Medium University

    Aya Hayasaki

    Inaugural Conference on Language Teaching and Learning: Cognition and Identity  

    発表年月: 2019年06月

  • Exploring Positive Effects of Language Anxiety in Japanese Students at English-Medium University in Japan

    Aya Hayasaki

    The 3rd Psychology of Language Learning Conference  

    発表年月: 2018年06月

▼全件表示

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • 外国語教育研究における研究者の感情と再帰性の役割再考:倫理的・変革的観点から

    早稲田大学  特定課題研究助成(アーリーキャリア支援)

    研究期間:

    2023年04月
    -
    2024年03月
     

  • 地方高校出身女性のエンパワメントとしての英語学習の可能性:教育格差の観点から

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 研究活動スタート支援

    研究期間:

    2022年08月
    -
    2024年03月
     

    早崎 綾

  • 鹿児島県の高校英語コース出身女性におけるL2学習経験の回顧的意味づけに関する研究

    早稲田大学  特定課題研究助成(研究基盤形成)

    研究期間:

    2022年05月
    -
    2023年03月
     

  • 日本の地方出身者の人生径路における英語教育と社会的要因の探索

    国立研究開発法人科学技術振興機構(JST)  早稲田オープン・イノベーション・エコシステム挑戦的研究プログラム(W-SPRING)

    研究期間:

    2021年10月
    -
    2023年03月
     

  • Investigating the Role of English as a Foreign Language in the Life Trajectories of Japanese Adults Through Trajectory Equifinality Approach

    全国語学教育学会 (JALT) 学習者ディベロプメント研究部会  JALT Learner Development Special Interest Group Research Grant

    研究期間:

    2021年04月
    -
    2022年03月
     

  • 英語での社会課題研究における地方高校生の「見方・考え方」の変容過程:オンライン・対面融合型研修の事例を通して

    外国語教育メディア学会(LET)関東支部  2020年度研究支援プログラム(若手支援の部)

    研究期間:

    2020年04月
    -
    2021年03月
     

▼全件表示

Misc

  • 国際フロンティア奨励賞受賞者および受賞者からの報告

    質的心理学フォーラム   ( 13 )  2021年10月  [招待有り]

その他

  • ケンブリッジ大学認定英語教師資格 CELTA (Certificate in Teaching English to Speakers of Other Languages) 取得

    2017年11月
    -
    継続中
  • 高等学校教諭専修免許状(英語)取得

    2012年08月
    -
    継続中
 

担当経験のある科目(授業)

  • Self-Directed Learning II

    学習院大学  

    2022年04月
    -
    継続中
     

  • Self-Directed Learning I

    学習院大学  

    2022年04月
    -
    継続中
     

  • English in Graphic Design II

    多摩美術大学  

    2021年04月
    -
    2022年03月
     

  • English in Graphic Design I

    多摩美術大学  

    2021年04月
    -
    2022年03月
     

  • 英文法2

    山梨県立大学  

    2021年04月
    -
    2021年08月
     

 

社会貢献活動

  • 小学生国際交流会オブザーバー・講評

    子どもZoom会 串木野-ロサンゼルス  第13回「波濤を超えてプロジェクト」 

    2022年04月
    -
     

  • 高校生キャリア教育ワークショップサポート

    国際ソロプチミスト鹿児島  『夢を拓く』2021鹿児島ユースフォーラムオンライン 

    2021年06月
    -
     

  • 高校生課題研究ワークショップメンター

    一般社団法人 Glocal Academy  Oxford × Glocal Academy 課題研究キャンプ 

    2020年07月
    -
    2020年08月

  • 国際交流イベント、スタディツアー等の日英通訳翻訳・運営サポート

    国際交流NGOピースボート  第100回ピースボート地球一周の船旅 

    2018年12月
    -
    2019年04月

  • 洋上プロジェクト「教育の日」企画・運営・統括責任者

    国際交流NGOピースボート  第100回ピースボート地球一周の船旅 

    2019年03月
    -
     

  • 放課後学校運営サポート・学習支援

    認定NPO法人カタリバ  被災地の放課後学校コラボ・スクール ましき夢創塾 

    2016年07月
    -
     

  • 補習校運営サポート・日本語講師

    The Angkor Tree Project (カンボジアNGO) 

    2016年06月
    -
     

  • 放課後学校運営サポート・学習支援

    認定NPO法人カタリバ  被災地の放課後学校コラボ・スクール 女川向学館 

    2014年04月
    -
    2014年05月

▼全件表示