2022/08/17 更新

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チバ ミナ
千葉 美奈
所属
研究院(研究機関) 地域・地域間研究機構
職名
次席研究員(研究院講師)

兼担

  • 文学学術院   文化構想学部

  • 附属機関・学校   グローバルエデュケーションセンター

学歴

  • 2012年09月
    -
    2018年09月

    早稲田大学大学院   アジア太平洋研究科   国際関係学専攻  

  • 2015年04月
    -
    2015年10月

    ロンドン・スクール・オブ・エコノミクス (LSE)   国際関係学大学院  

  • 2014年08月
    -
    2014年12月

    タマサート大学   政治学科  

  • 2007年02月
    -
    2009年12月

    メルボルン大学大学院   国際政治学研究科  

  • 1999年04月
    -
    2003年03月

    早稲田大学   法学部   国際関係コース  

学位

  • 2018年09月   早稲田大学   Ph.D.

  • 2009年12月   メルボルン大学   国際政治学修士

  • 2003年03月   早稲田大学   法学士

経歴

  • 2018年10月
    -
    継続中

    早稲田大学   地域・地域間研究機構 (ORIS)   次席研究員 / 研究院講師

  • 2018年04月
    -
    2018年09月

    早稲田大学   地域・地域間研究機構 (ORIS)   研究助手

  • 2017年11月
    -
    2018年03月

    早稲田大学   SGUグローバルアジア研究拠点   RA

  • 2014年09月
    -
    2014年11月

    UNICEF タイ事務所   青少年・HIV/エイズ部局   インターン

    Worked for the preparation of the situation analysis report "Comprehensive Sexuality Education in Thailand" (2016) published by UNICEF Thailand

  • 2013年11月
    -
    2014年08月

    早稲田大学   アカデミック・ライティングセンター   TA/チューター

  • 2013年09月
    -
    2013年11月

    国連合同エイズ計画 (UNAIDS)   ジュネーブ本部、Department of the Rights, Gender, Prevention and Community Mobilization   インターン

    Affiliated with the Prevention unit, and worked for the preparation of the full day thematic segment at the 33rd PCB meeting (17-19 December 2013) on “HIV, adolescents and youth”

  • 2010年03月
    -
    2012年03月

    独立行政法人 国際協力機構 (JICA)   青年海外協力隊   村落開発普及員 ベナン国派遣

    グラズエ視学官事務所配属、学校における保健活動の推進を通したコミュニティ開発に従事

  • 2008年07月
    -
    2008年11月

    独立行政法人 国際協力機構 (JICA)   青年海外協力隊 (短期)   村落開発普及員 ベリーズ国派遣

    ダングリガ町役場配属、観光業をとおしたコミュニティ開発に従事

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所属学協会

  •  
     
     

    日本比較教育学会

  •  
     
     

    国際開発学会

  •  
     
     

    日本国際保健医療学会

  •  
     
     

    アフリカ教育学会

  •  
     
     

    北米比較・国際教育学会

 

研究分野

  • 地域研究   アフリカ、ベナン、東南アジア、タイ

  • 国際関係論   政策研究

  • 教育社会学   国際教育開発

論文

  • Promotion of school-based comprehensive sexuality education: building support from teachers and parents in Thailand

    Mina Chiba

    Development in Practice     1 - 12  2021年10月  [査読有り]

    DOI

  • Investigating effective teaching and learning for sustainable development and global citizenship: Implications from a systematic review of the literature

    Mina Chiba, Manca Sustarsic, Sara Perriton, D. Brent Edwards

    International Journal of Educational Development   81   102337  2021年03月  [査読有り]

    担当区分:筆頭著者

     概要を見る

    © 2020 Elsevier Ltd Education for sustainable development (ESD) and global citizenship education (GCEd) have drawn ample attention, particularly following the adoption of the Sustainable Development Goals. This study aims to investigate the individual and institutional-level factors associated with the desired learning outcomes in these areas. The systematic review included 14 studies that documented statistically significant positive outcomes related to ESD and GCEd. The results highlight several factors that may enhance the effectiveness of teaching and learning in these areas. It revealed the need for future studies to address variables related to learners’ characteristics and organizational/school contexts in the implementation of the curriculum.

    DOI

  • Unfinished business: lessons for future G20 meetings on a more inclusive understanding of universal health coverage

    Aya Ishizuka, Mina Chiba, Hiroyasu Iso, Yasushi Katsuma

    GHM Open    2021年  [査読有り]

    DOI

  • Global health diplomacy over universal health coverage (UHC): From the UHC Forum 2017 to the G20 Osaka Summit and the United Nations High-Level Meeting on UHC

    勝間靖, 千葉美奈

    国際保健医療   35 ( 3 ) 195 - 195  2020年09月  [査読有り]

  • Exploring the factors of effective implementation of HIV/AIDS education: The case of school-based program in Thailand

    千葉美奈, 勝間靖

    国際保健医療   35 ( 3 ) 186 - 186  2020年09月  [査読有り]

    担当区分:筆頭著者

  • ベナン共和国における地域学校保健委員会設立に関する実践報告

    千葉 美奈

    アジア太平洋討究   39 ( 39 ) 137 - 147  2020年03月

    CiNii

  • 学校教育におけるリプロダクティブ・ライツをめぐる論争-性教育をめぐる対立の要因-

    千葉 美奈

    順天堂グローバル教養論集   5   3 - 19  2020年03月  [査読有り]

  • Achieving and monitoring education for sustainable development and global citizenship: A systematic review of the literature

    D. Brent Edwards, Manca Sustarsic, Mina Chiba, Mark McCormick, Melissa Goo, Sara Perriton

    Sustainability (Switzerland)   12 ( 4 )  2020年02月  [査読有り]

     概要を見る

    © 2020 by the authors. This paper presents the results of a systematic review of literature (56 studies) related to Sustainable Development Goal 4.7. The goal of the research reported on here is to contribute to the discussion around strategies for working towards and monitoring SDG4.7 at the institutional level. Within this overarching focus, our review of the literature was designed to identify studies that have looked at both student learning and teacher education related to SDG4.7. This twin focus stems from the recognition that achieving the SDGs will be particularly difficult if policymakers are not attentive to both sides of the learning equation-that is, first, to the ways that teachers learn to teach about issues related to SDG4.7 and, then, the ways that students acquire this knowledge and are assessed. The five findings sections of this review correspond to the five areas of emphasis embedded in the language of SDG4.7, namely, education for (a) sustainable development, (b) human rights, (c) gender equality, (d) promoting of a culture of peace and non-violence, and (e) appreciation of cultural diversity. In accordance with the purpose of this review, the synthesis for each area of emphasis digs into the details of the educational interventions, monitoring and evaluation strategies, and results that are documented in the publications analyzed. Thus, this review can be useful for informing educational or pedagogical approaches related to SDG4.7, as well as for designing monitoring and evaluation tools for the SDGs.

    DOI

  • 開発途上国における青少年の健康に寄与する学校教育 ータイのHIV/エイズと早期妊娠の予防教育を事例としてー

    千葉美奈

       2018年09月

  • 学校を基盤としたHIV/エイズと早期妊娠の予防教育の導入―タイの農村部における質的研究の結果―

    千葉美奈

    国際保健医療   33 ( 3 ) 198 - 198  2018年09月  [査読有り]

  • 児童の栄養問題とジェンダー ーベナン国グラズエ市における事例研究ー

    千葉 美奈

    アジア太平洋研究科論集   ( 27 ) 91 - 113  2014年03月  [査読有り]

    CiNii

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受賞

  • 第34回 ベスト口演賞

    2019年12月   日本国際保健医療学会  

    受賞者: 千葉 美奈

  • グローバル・リーダーシップ・プログラム(フェローシップ)

    2013年04月   東京大学  

    受賞者: 千葉 美奈

  • 早稲田大学創立125周年記念奨学金

    2012年09月   早稲田大学  

    受賞者: 千葉 美奈

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • アフリカの高等教育の地域統合における外部アクターの役割と影響

    日本学術振興会  科学研究費

    研究期間:

    2020年04月
    -
    2023年03月
     

    千葉美奈

  • 流動化するグローバルなリベラル秩序におけるEUと日本:地域間研究の拠点形成

    日本学術振興会  JSPS 研究拠点形成事業(A)

    研究期間:

    2019年04月
    -
    2023年03月
     

    中村英俊

  • 青少年の健康促進におけるエンパワーメントアプローチの効果的な活用 ―タイにおけるHIV/AIDS予防プログラムの事例を題材として

    原口記念アジア研究基金  フィールドリサーチ補助金

    研究期間:

    2015年04月
    -
    2016年03月
     

    千葉美奈

講演・口頭発表等

  • 欧州外におけるボローニャ・プロセスの普及-中央アジアとアフリカの事例研究-

    千葉美奈, ラジャイ麗良

    日本比較教育学会  

    発表年月: 2022年06月

  • Higher education regionalisation in Africa: The role of EU and Japan

    千葉美奈

    アフリカ教育学会 第29回大会  

    発表年月: 2022年04月

  • Sustainable Development Goals (SDGs) as International Norms

    千葉美奈

    EU-Japan Forum 2022  

    発表年月: 2022年03月

  • Investigating Effective Teaching and Learning for Sustainable Development and Global Citizenship: Implications from a systematic review of the literature

    千葉美奈

    Comparative and International Education Society (CIES) 2021 Conference  

    発表年月: 2021年04月

  • アフリカにおける高等教育の地域統合と外部アクター

    千葉美奈

    アフリカ教育学会 第27回大会  

    発表年月: 2021年04月

  • Diffusion and contestation of school-based HIV/AIDS education in Thailand

    千葉美奈

    EU-Japan C2C Webinar: Diffusion and Contestation of the Sustainable Development Goals  

    発表年月: 2020年11月

  • Regionalization of higher education and student mobility: Implications from the case of Africa

    千葉美奈

    The 5th Public Diplomacy Forum  

    発表年月: 2020年10月

  • Monitoring education for sustainable development and global citizenship education: A systematic review of the literature

    千葉美奈

    Comparative and International Education Society (CIES) 2020 Annual Conference  

    発表年月: 2020年04月

  • ユニバーサル・ヘルス・カバレッジ(UHC)をめぐるグローバルヘルス外交〜UHCフォーラム2017から、G20 大阪サミット、国連UHCハイレベル会合へ

    勝間靖

    日本国際保健医療学会第34回学術大会  

    発表年月: 2019年12月

  • HIV/エイズ教育の効果的な実施要因の探求―タイの学校を基盤としたプログラムの事例―

    千葉 美奈

    第34回 日本国際保健医療学会学術大会  

    発表年月: 2019年12月

  • Overview of the Sustainable Development Goals (SDGs)

    千葉 美奈  [招待有り]

    Waseda-ULB Joint Research Workshop  

    発表年月: 2019年09月

  • Regional Cooperation in Asia for Promoting Global Health: Implications of the Tripartite Health Ministers Meeting (THMM)

    千葉 美奈  [招待有り]

    Joint Research Workshop: EU-Japan Dialogues in a Changing World  

    発表年月: 2019年07月

  • School Effectiveness Research for Improving Adolescent Health: Implications of a study on HIV education in Thailand

    千葉 美奈

    Comparative and International Education Society (CIES) 2019 | 63rd Annual Conference  

    発表年月: 2019年04月

  • Global health governance in the multipolar world: Implications of China-Japan-Korea tripartite health ministers' meeting

    千葉 美奈  [招待有り]

    EU-Japan Forum 2019  

    発表年月: 2019年03月

  • Policy diffusion of global education goals: the case of HIV/AIDS education in Thailand

    千葉 美奈  [招待有り]

    Universite Libre de Bruxelles/Waseda University Joint Workshop  

    発表年月: 2019年01月

  • School Leaders as a Window to the Global Education Goals: The case of HIV/sexuality education in Thailand

    千葉 美奈

    19th UNESCO-APEID International Conference  

    発表年月: 2018年11月

  • Non-cognitive Skills Development for Promoting Human Rights: Implications of the study on school-based HIV education in Thailand

    千葉 美奈

    The 4th Waseda ORIS International Symposium for Junior Researchers  

    発表年月: 2018年10月

  • 学校を基盤としたHIV/エイズと早期妊娠の予防教育の導入―タイの農村部における質的研究の結果―

    千葉 美奈

    日本国際保健医療学会 グローバルヘルス合同大会  

    発表年月: 2017年11月

  • 開発途上国における学校を基盤とした健康教育―タイの学校におけるHIV教育の推進

    千葉 美奈

    第27回 国際開発学会全国大会  

    発表年月: 2016年12月

  • Quality Improvement of School-based Health Education: The case of HIV education in Thailand

    千葉 美奈

    The International Education Development Forum 2016, Seoul  

    発表年月: 2016年10月

  • Democratic Approach for Developing Desirable Student Attitudes: The case of sexuality education in Thailand

    千葉 美奈

    The Comparative Education Society of Asia (CESA) Conference, Manila  

    発表年月: 2016年01月

  • ベナン共和国における地域学校保健委員会設立に関する実践報告

    千葉 美奈

    第61回 日本学校保健学会学術大会  

    発表年月: 2014年11月

  • Decentralized Curriculum Development in Formal Education: An opportunity to leverage local wisdom in health education?

    千葉 美奈

    The Association of Pacific Rim Universities (APRU) 13th Doctoral Students Conference, Jakarta  

    発表年月: 2014年08月

  • Effects of Decentralized Curriculum Development on Health Education: The case of Northeast Thailand

    千葉 美奈

    The Comparative Education Society of Asia (CESA) Conference, Hangzhou  

    発表年月: 2014年05月

  • A perspective from Japan Overseas Cooperation Volunteer (JOCV)

    千葉 美奈

    学習院大学  

    発表年月: 2014年04月

  • Malnutrition of School Children in Benin: The result of anthropometry in Glazoue

    千葉 美奈

    第24回 国際開発学会全国大会  

    発表年月: 2012年12月

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現在担当している科目

担当経験のある科目(授業)

  • サステナビリティ論

    早稲田大学  

    2021年04月
    -
    継続中
     

  • 国際文化交流研究

    東京外国語大学  

    2021年04月
    -
    継続中
     

  • 格差社会・公正論

    早稲田大学  

    2021年04月
    -
    継続中
     

  • The European Union and the Asia-Pacific

    早稲田大学  

    2020年04月
    -
    継続中
     

  • 国際組織論

    順天堂大学  

    2019年04月
    -
    2022年03月
     

  • 国際協力の実践と理論

    早稲田大学  

    2019年11月
    -
    2020年02月
     

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委員歴

  • 2020年04月
    -
    継続中

    早稲田大学SGUグローバルアジア研究拠点  メンバー

  • 2020年04月
    -
    継続中

    アフリカ教育学会  監査委員

  • 2021年01月
     
     

    早稲田大学大学院 アジア太平洋研究科  修士論文副査

  • 2020年01月
     
     

    早稲田大学大学院 アジア太平洋研究科  修士論文副査

  • 2019年06月
    -
    2019年07月

    早稲田大学大学院 アジア太平洋研究科  修士論文副査

  • 2019年03月
     
     

    早稲田大学大学院 アジア太平洋研究科  博士論文副査

  • 2018年12月
    -
    2019年03月

    JICA緒方研究所  G20 2019 Task Force | The Think20 (T20) ユニバーサル・ヘルス・カバレッジ(UHC) 作業部会 委員

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社会貢献活動

  • 講演会「平和をつくることについて語るときに私たちの語ること」

    早稲田大学文化構想学部(社会構築論系) 

    2021年01月
    -
     

  • 国境なき医師団 スクールキャラバン

    国境なき医師団 

    2018年12月
    -
     

  • TICAD V「一校一国運動」講座

    青年海外協力協会 

    2012年11月
    -
    2013年02月

学術貢献活動

  • JSPS Core-to-Core (C2C) Programme, A. Advanced Research Networks “The European Union and Japan in a Fluid Global Liberal Order: Establishing an Inter-Regional Studies Centre”

    学会・研究会等

    早稲田大学地域・地域間研究機構; ブリュッセル自由大学欧州研究所  

    2018年04月
    -
    継続中
  • Journal of Inter-Regional Studies: Regional and Global Perspectives

    学会・研究会等

    早稲田大学地域・地域間研究機構  

    2018年04月
    -
    継続中
  • 国際開発学会第31回全国大会

    大会・シンポジウム等

    国際開発学会  

    2020年12月
     
     
  • JSPS C2C seminar: Sustainable Development Goals (SDGs) and Norm Diffusion

    学会・研究会等

    早稲田大学地域・地域間研究機構  

    2019年11月