TSUJI, Sahoko

写真a

Affiliation

Faculty of Letters, Arts and Sciences, School of Culture, Media and Society

Job title

Assistant Professor(without tenure)

Homepage URL

https://www.tumblr.com/blog/2gsahoko-intermission

Profile

アメリカン・ミュージカルを中心に研究しています。

Education 【 display / non-display

  • 2012.04
    -
    2018.03

    Waseda University   Faculty of Letters, Arts, and Science   Studies of Body, Media, and Image  

  • 2010.04
    -
    2012.03

    Waseda University   文学研究科   表象・メディア論コース  

  • 2006.04
    -
    2010.03

    Keio University   文学部   美学美術史学専攻  

Degree 【 display / non-display

  • Waseda University   MA

Research Experience 【 display / non-display

  • 2020.04
    -
    Now

    Waseda University   Faculty of Literature   Assistant Professor (without tenure)

  • 2018.04
    -
    2020.03

    Waseda University   Tsubouchi Memorial Theatre Company   Research Fellow

  • 2015.04
    -
    2018.03

    Waseda University   Faculty of Letters, Arts, and Sciences   Research Associate

  • 2012.04
    -
    2018.03

    Waseda University   Faculty of Letters, Arts, and Sciences   Doctoral Student

  • 2014.09
    -
    2015.03

    City University of New York   Martin E. Segal TheaterCenter   Research Scholar

display all >>

Professional Memberships 【 display / non-display

  • 2019.04
    -
    Now

    The American Drama Society of Japan

  •  
     
     

    MLA

  •  
     
     

    The Association for Studies of Culture and Representation

  •  
     
     

    早稲田表象・メディア論学会

  •  
     
     

    COMPARATIVE THEATRE RESEARCH

display all >>

 

Research Areas 【 display / non-display

  • History of Europe and America   History of American Theater

  • English literature and literature in the English language   American Theater

  • Theory of art practice   American Musical

Research Interests 【 display / non-display

  • Gender

  • 文化史

  • Performance

  • American Cultural Studies

  • Media Studies

display all >>

Papers 【 display / non-display

display all >>

Books and Other Publications 【 display / non-display

  • Theatre and Music

    森, 佳子(フランス劇音楽), 奥, 香織, 新沼, 智之, 萩原, 健( Part: Joint author, Chapter 10: How Comden & Green dealt with "integration")

    森話社  2020.06 ISBN: 9784864051484

  • The Best Plays II

    Comparative Theatre Working Group( Part: Joint author, A Chronological Table of Western Theatre Hisotry)

    論創社  2020.02 ISBN: 9784846018825

Misc 【 display / non-display

  • Close relationship between voice and image: the playback system in the contemporary Indian cinema

    Sahoko Tsuji

    Eureka     206 - 212  2018.06  [Invited]

    Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 情けなさに踏みとどまって

    辻佐保子

    ユリイカ    2017.01  [Invited]

    Other  

  • Review of "The Musical as Drama" written by Scott McMillin

    Sahoko Tsuji

    Studies of Media, Body, and Image   ( 6 ) 111 - 114  2016.03

    Book review, literature introduction, etc.  

  • 素材としてのテクスト、揺るがされる観客 -- TRワルシャワ版『4.48 サイコシス』

    辻佐保子

    ワンダーランド    2014.12

    Book review, literature introduction, etc.  

  • 未完成な幽霊、不完全な"GH( )ST"

    辻佐保子

    ワンダーランド    2014.11

    Book review, literature introduction, etc.  

display all >>

Other 【 display / non-display

  • Interview with Mr. Ted Sod, a educational dramaturg of Roundabout Theatre Company

    2015.03
     
     

     View Summary

    2015年3月10日に、ニューヨークを拠点とする非営利製作会社ラウンドアバウト・シアター・カンパニーの教育部門ドラマトゥルクを務めるテッド・ソッド氏にインタビューを敢行。インタビュー内容は以下の通り。

    1. ラウンドアバウト版『特急二十世紀号に乗って』について
    2. 非営利製作会社としてのミッションと展望

  • Usher at Cultural Mobility Symposium in Martin E. Segal Theater Center, CUNY

    2015.01
     
     

     View Summary

    2015年1月10日に行われた、カルチュラル・モビリティ・シンポジウムにてボランティア・スタッフとして活動。

  • Usher at Prelude, Theatre Festival in Martin E. Segal Theater Center, CUNY

    2014.10
     
     

     View Summary

    2014年10月8日から10日にかけてニューヨーク市立大学マーティン・E・セーガル演劇センターで開催された演劇フェスティバルPreludeでボランティア・スタッフとして活動。

Research Projects 【 display / non-display

  • コムデン&グリーン作品における女性キャラクターの表象から見る楽曲の劇的機能の研究

    Project Year :

    2017.07
    -
    2018.03
     

    辻佐保子

    Authorship: Principal investigator

  • Affection of radio and film to the stage shows by Betty Comden and Adolph Green

    Project Year :

    2015.04
    -
    2016.03
     

    Sahoko Tsuji

    Authorship: Principal investigator

  • Studying of dramatic meanings of musical numbers in the shows by Betty Comden and Adolph Green

    Project Year :

    2014.04
    -
    2015.03
     

    Sahoko Tsuji

    Authorship: Principal investigator

Presentations 【 display / non-display

  • Limitation as Springboard -- Dramaturgy and historical meaning of Betty Comden & Adolph Green's shows

    Sahoko Tsuji

    Annual Conference of The American Drama Society in Japan 

    Presentation date: 2019.08

    Event date:
    2019.08
     
     
  • Relationship of dramaturgy between stage musical and radio: analyzing functions of narration and singing in "Fun with the Revuers"

    Sahoko Tsuji

    The Association for Studies of Culture and Representation 

    Presentation date: 2018.07

  • Another Medium, Altered Functions of Singing: Analysing Comden and Green's Dramaturgy of "Fun with the Revuers"

    Sahoko Tsuji

    Song, Stage, and Screen XIII 

    Presentation date: 2018.06

  • Relationship between corporeality and technology to represent a robot, Shingo, in the musical "My name is Shingo" (2015)

    Sahoko Tsuji

    UCLA Technologies of East Asian Performance Graduate Roundtable 

    Presentation date: 2018.03

  • Possibility of Theatre Studies as Humanities and General Education

    Sahoko Tsuji

    Japanese Society for Theatre Research 

    Presentation date: 2017.06

display all >>

Specific Research 【 display / non-display

  • ミュージカル『結婚します』における劇作法とメディウムの交渉の研究

    2020  

     View Summary

    2020年度は新型コロナウィルス感染症の影響で、本課題に関わる資料が収められているニューヨーク公共図書館パフォーミング・アーツ分館やUCLAのテレビ・アーカイブへの調査研究が叶わなかった。そこで今年度は、従来の演劇と映画とは異なる新興メディウムであるテレビが演劇やミュージカルの制作現場や表現をどのように変化させるかという主題に対する参照情報として、オンライン演劇やテレビでの演劇の放送についてのアメリカとイギリスの事例調査を集中的に実施した。その成果として、以下の2点が公となった。1. 2020年12月12日実施の西洋比較演劇研究会のシンポジウム「2020年コロナ禍を機に展開されるオンライン演劇、その現状と今後」に、「プラットフォームとしてのオンライン、媒体としてのオンライン:イギリスとアメリカの事例から」を発表。2. 早稲田大学演劇博物館 演劇映像学連携研究拠点の特別テーマ研究2「COVID-19影響下の舞台芸術と文化政策 -- 欧米圏の場合」の報告書に「イギリスの場合」を執筆。報告書は2021年3月上旬に公開された。

  • コムデン&グリーン作品における女性キャラクターの表象から見る楽曲の劇的機能の研究

    2017  

     View Summary

    本研究課題では、1930年代終盤から1990年代初頭にかけて活動したミュージカル作家ベティ・コムデン&アドルフ・グリーンの作品における楽曲の劇的機能を女性キャラクターの表象から研究することを主眼とした。特に、活動初期である1940年に執筆・出演したミュージカル仕立てのヴァラエティ番組「ファン・ウィズ・ザ・レヴュワーズ」を調査・考察の対象とした。本番組はミュージカル研究においてもラジオ研究においてもほとんど扱われてこなかったため、女性キャラクターの表象から楽曲分析を行うための基礎調査をニューヨーク公共図書館で行った。調査を踏まえて台本と音声を分析した成果を、5月にロサンゼルスで開催される国際学会Song, Stage, and Screenで発表する予定である。

  • ベティ・コムデンとアドルフ・グリーンの舞台作品におけるラジオと映画での活動の影響

    2015  

     View Summary

    2015年12月に西洋比較演劇研究会シンポジウム「ライブ×メディア - 演劇と映像の可能性をめぐって」において、「ベティ・コムデン&アドルフ・グリーン作品における複製メディアの機能とその変容についての考察 - ブロードウェイ・ミュージカルにおいて生じた『ライブ×メディア』の転換を背景として」と題した発表を行った。発表の中で1952年のミュージカル映画『雨に唄えば』の舞台版を取り上げ、舞台ミュージカルにおける映像使用の効果について論じた。また、2016年2月下旬から3月上旬にかけて、ニューヨークに出張した。ニューヨーク公共図書館でコムデン&グリーンが1930年代にラジオに出演した際のスクリプトを閲覧し、ニューヨーク大学図書館ではコムデン&グリーンが1960年代半ばに作った最後のミュージカル映画What a Way to Go! (1964) を視聴した。加えて、コムデン&グリーンが1968年に脚本を執筆した唯一のテレビ作品 I'm Getting Marriedのスクリプトも収集した。I'm Getting Marriedの記録映像の所在は確かめられなかったため、引き続き調査を継続したい。

 

Syllabus 【 display / non-display

display all >>

Teaching Experience 【 display / non-display

  • American Musical Theatre and cultural history of narration and hoax

    Waseda University  

    2020.09
    -
    Now
     

  • Studies of Musical Theatre Expression in US

    Waseda University  

    2020.04
    -
    Now
     

  • Women's Studies

    Keio University  

    2019.04
    -
    Now
     

  • メディア演劇論(音声メディアの機能から見るミュージカル)

    早稲田大学文化構想学部  

  • 舞台芸術

    聖学院大学  

display all >>