バックハウス ペート (バックハウス ペート)

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所属

教育・総合科学学術院 教育学部

職名

教授

ホームページ

http://www.dept.edu.waseda.ac.jp/eng/professors/backhaus/backhaus.html

兼担 【 表示 / 非表示

  • 国際学術院   国際コミュニケーション研究科

  • 教育・総合科学学術院   大学院教育学研究科

学位 【 表示 / 非表示

  • ドイツ   文学博士

経歴 【 表示 / 非表示

  • 2005年
    -
    2010年

    研究員、ドイツ日本研究所 (東京)

  • 2002年
    -
    2005年

    講師、デュースブルクーエッセン大学 (ドイツ)

 

研究分野 【 表示 / 非表示

  • 言語学

研究キーワード 【 表示 / 非表示

  • 社会言語学

論文 【 表示 / 非表示

  • “Harry you must stop living in the Past:” Names as acts of recall in John Updike’s Rabbit Angstrom

    Names   68 ( 4 ) 210 - 221  2020年09月  [査読有り]

  • 'You don't mind my calling you Harry?' Terms of address in John Updike's Rabbit tetralogy

    Literary Linguistics   9 ( 4 ) 1 - 28  2020年08月  [査読有り]

  • Reclaiming agency in resident–staff interaction: A case study from a Japanese eldercare facility

    Backhaus, Peter

    Discourse Studies   20 ( 2 ) 205 - 220  2018年04月  [査読有り]

     概要を見る

    This article examines the problem of agency in resident–staff interaction in a Japanese eldercare facility. Data were collected during the morning care routines and analysed within the framework of Conversation Analysis. Focusing on the openings and closings, I show that the interactions in the setting under observation are marked by a clear dominance of the care workers. This becomes most obvious at the level of the turn-taking system, where the first pair part of a new sequence is commonly delivered by a care worker, thus assigning a mainly reactive role to the residents. However, the data also contain instances where this pattern is broken up by a reversal of the turn structure. I show how this sequential re-organisation enables a resident to take a more proactive role in determining the relevant next action, arguing that there is much potential for higher resident agency even in routine interactions such as the morning care activities. I also discuss the practical implications of these findings for care communication in general.

    DOI

  • 目に見えることばと経済:言語景観からの観察

    日本語学   34 ( 6 ) 26 - 32  2015年

  • Attention, please! A linguistic soundscape/landscape analysis of ELF information provision in public transport in Tokyo

    Backhaus, Peter

    Exploring ELF in Japanese Academic and Business Contexts: Conceptualization, Research and Pedagogic Implications     194 - 209  2015年

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書籍等出版物 【 表示 / 非表示

  • Care Communication: Making a Home in a Japanese Eldercare Facility

    バックハウス ペート( 担当: 単著)

    Routledge (Taylor & Francis)  2017年

  • Communication in Elderly Care: Cross-Cultural Perspectives

    Continuum  2011年 ISBN: 9781441112545

  • 日本の言語景観

    庄治博史, F.クルマス

    三元社  2009年 ISBN: 9784883031856

  • Linguistic Landscapes: A Comparative Study of Urban Multilingualism in Tokyo

    Multilingual Matters  2007年 ISBN: 9781853599460

共同研究・競争的資金等の研究課題 【 表示 / 非表示

  • The Language of Japanese Spam Mails

    研究期間:

    2013年04月
    -
    2016年03月
     

    バックハウス ペート

    担当区分: 研究代表者

  • 多言語社会における移民言語状況と移民言語政策の国際比較

    基盤研究(B)

  • 教育・ビジネス現場のELF(共通語としての英語)使用実態調査と教育モデルの構築

    基盤研究(B)

  • The Language of Japanese Spam Mails

    若手研究(B)

特定課題研究 【 表示 / 非表示

  • 施設介護における職員と入居者間のコミュニケーション

    2010年  

     概要を見る

    本プロジェクトは介護施設の現場におけるコミュニケーションを研究する目的で、介護職員と入居者の間の言語行動を考察したものである。使用データは2008年埼玉県東部にある介護老人保健施設の実態調査で収集されたほぼ40時間の録音会話である。研究期間内では、会話データの文字化を終わらせた上、その詳しい分析を進めた。分析は量的及び質的側面を含む。前者としては、入居者の呼ばれ方を量的に分析した結果として,70%で最も頻繁な呼ばれ方は「名字+さん」であることが分かった。「ファーストネーム+さん」で呼ばれる入居者が17%を占め、残り13%は場合によって両方の呼称が可能である。入居者の呼ばれ方を決める要素としては、年齢と性別が挙げられ、特にファーストネームで呼びやすいのは、高年齢の女性である。なお「おばあちゃん」「おじいちゃん」などのような,いわゆる親族名称の虚構的用法は発生しなかった。 質的分析としては、会話モードの切り替えについて考察した。先行研究にも指摘された通り、介護現場において根本的に2つの会話モードが分けられる。1つ目では、会話者の施設的役割が中心となり、「介護者」と「被介護者」であることが職員と入居者の関係を定義している。2つ目は、会話者の施設的役割よりも、個人同士としての関係に焦点が移され、それによって非施設的なコンテクストが構築されようとしている。本会話データにも、両方の役割関係が確認できており、介護中に会話者は、どのような役割でどのような会話モードを選ぶか、詳細に分析した。

 

現在担当している科目 【 表示 / 非表示

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