2024/03/28 更新

写真a

オオサワ レン
大澤 廉
所属
附属機関・学校 高等学院
職名
教諭

経歴

  • 2017年04月
    -
    2018年04月

    ハワイパシフィック大学   応用言語学学科   客員研究員

学歴

  •  
    -
    2004年03月

    国際基督教大学   教育学研究科   教育方法学英語教育専修  

  •  
    -
    2000年07月

    Stockholms universitet   Humanistiska fakulteten   Engelska institutionen  

所属学協会

  •  
     
     

    全国語学教育学会

研究分野

  • 外国語教育 / 社会心理学

研究キーワード

  • 社会言語学、第二言語習得理論、世界英語、アジア

 

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • ハワイにおける非母語話者の言語意識

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 奨励研究

    研究期間:

    2019年
     
     
     

    大澤 廉

     概要を見る

    本研究の目的は「日本人英語に多く接するハワイでは、その変種に対して英語非母語話者からの評価も高くなるか」であるが、日本英語訛りの女性話者が社会的地位で最も高く、フィリピン英語訛りの女性話者が最も魅力があるという結果であった。また、男性より女性の方が高く評価させるということも分かった。
    ホノルル市における第二言語学習者(多くはアジア系移民)にとって、英語を外国語としている英語(Expanding Circle of English)、つまり日本人訛りの英語が、第二言語として機能している英語(Outer Circle of English)、フィリピン英語にかなりかなり近い評価となった。

 

社会貢献活動

  • 第二言語習得と言語意識

    (マッキンリーアダルトスクール) 

    2017年10月
     
     

     概要を見る

    マッキンリーアダルトスクールにて、主にハワイの移民向けに、第二言語言語習得と英語変種についての発表を行った。

特別研究期間制度(学内資金)

  • 英語非母語話者による言語意識に関する研究

    2017年04月
    -
    2018年03月

    USA   Hawaii Pacific University

特定課題制度(学内資金)

  • How do young Japanese evaluate foreign accented English's?

    2022年  

     概要を見る

    My purpose of this study in 2022 is to review macro-socio studies regarding World Englishes, and set up a language attitudinal study. The macro-socio studies will be high lightened to elaborate ideological and political issues that English language has burdened. It includes, for example, ‘English and inequalities’, which I discuss, focusing on English ideology in secondary education in Japan.As for the language attitudinal study, though a language attitude study has a rich history, there are few language attitudinal studies about how non-native speakers (NNSs) evaluate other non-native accented Englishes. Researchers have pointed out that NNSs regard NNSs of English as ‘inferior’. My study is an empirical one to investigate how Japanese high schoolers evaluate non-native Englishes vi-a-vis their own Japanese accented English. With reviewing previous language attitudinal studies regarding accented Englishes, I have set up the methodology to gather the data. Because my previous study in 2019 suggests some positive response toward non-native accented Englishes, it is expected that high school students in Tokyo area may react in such way. I will investigate the question using statical technique.

  • ハワイにおける英語非母語話者によるアジア英語への言語意識

    2018年  

     概要を見る

         State of Hawaii is a diverse society, and has a number of decedents of native Japanese, who came to the paradise as sugar plantation workers 150 years ago. 2016 US census reveals that 41.6% people in Hawaii are Asians or Asian Americans, half of whom are Japanese offspring. Now that Japanese Americans play important and crucial roles in the islands, and work as professionals such as doctors or politicians, they have higher standard living than other minority groups. After 150 years, the Japanese Americans speak English or slightly accented English as a mother tongue, which is my primary interest.      Language attitudinal studies are useful ways to investigate people’s feelings to varieties of language. Although there have been a number of researches on Native speakers of English evaluated by NSs, studies of Nonnative Speakers of English rated by NSs and NNSs, have been less documented for many years. As far as I know, this is the first study how Nonnative Speakers of English evaluate varieties of NNSs English in Hawaii.       My primary research questions: How the evaluations of other Asian-accented Englishes (In this study, Filipino accented English) are made in comparison with those of the Japanese-accented English.